صفحات مهم فروشگاه اینترنتی

صفحات یک فروشگاه اینترنتی به ترتیب اولویت بدین شرح هستند:

• صفحات دسته‌بندی و برچسب

• صفحات مربوط به محصول که نماینده فروش ما محسوب می‌شوند

• صفحه خانه

• صفحات استاتیک

• صفحات بلاگ

این اولویت‌بندی در تقسیم سرمایه مالی و زمانی روی فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند. مثلاً صفحات دسته‌بندی، هم از نظر سئو و هم از نظر تبدیل مخاطب به مشتری، اهمیت قابل توجهی دارند و بالاترین سطح بودجه‌ای را می‌طلبند. پس از آن صفحات مرتبط با محصول، اهمیت زیادی دارند.

شناخت مخاطب در فروشگاه اینترنتی

در این ویدئو به معرفی صفحه محصول می‌پردازیم و ویژگی‌هایی ضروری این صفحه جهت همراه‌سازی مخاطب در مسیر بازدید از فروشگاه را، بررسی می‌کنیم.

پیش از شروع پروسه تولید محتوا برای این صفحات، مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که مخاطب هدف شما کیست. باید دقیقاً بدانید مخاطب هدف چه خصوصیات و چه نیازهایی دارد. شما باید روی برآورده کردن نیاز مخاطبان تمرکز کنید. بهترین روش برای این کار، گفتگو با کارشناسان فروش در مورد سئوالات متداول و ابهامات مخاطبان و مشتریان در مورد محصولات موردنیازشان است.

نکات مهم در صفحه محصول

1. تصاویر

• ترجیحا از عکاسان صنعتی برای تهیه تصاویر منحصربه‌فرد از محصول کمک بگیرید.

• پس‌زمینه تصاویر باید سفید باشد.

• تمام جزئیات محصول باید به صورت واضح و شفاف قابل دیدن توسط مخاطب باشد. در صورت امکان، از ویدئوهای 360 درجه از محصول که دید جامع‌تری به مخاطب می‌دهند، استفاده کنید.

• ابعاد و کیفیت همه تصاویر یک محصول، باید یکسان و یکدست باشد. ابعاد مناسب برای تصاویر محصول عرض 600 پیکسل با ارتفاع متناسب در کم حجم‌ترین حالت ممکن است. حجم تصاویر باید در در عین حفظ کیفیت، پایین باشد.

• درج واترمارک روی تصاویر چندان اهمیتی ندارد چون هم می‌تواند باعث کاهش وضوح تصویر شود، هم زمان‌بر است و هم می‌تواند روی سئوی تصاویر تاثیر منفی داشته باشد.

• برای هر محصول حداقل 3 یا 4 تصویر از زوایا و رنگ‌بندی ‌های مختلف تهیه کنید.

• نام فایل تصاویر باید با نام محصول یکسان باشد.

• درصورتی‌که از وردپرس یا سایر CMSها استفاده می‌کنید، تمام مشخصه‌هایی که هنگام درج تصویر در گالری در اختیار شما قرار می‌گیرد، را تکمیل کنید. (Alt، متن جایگزین، متن Caption) تلاش کنید در تمامی این مشخصه‌ها اسم محصول را تکرار کنید.

• به دسترسی پذیری تصاویر برای مخاطب، توجه ویژه داشته باشید.

2. ویژگی‌های محصول

در ووکامرس، فضاهای مختلفی برای درج محتوای محصولات وجود دارد. توضیح مختصر محصول، که قسمت بالای صفحه در کنار تصاویر محصول قرار می‌گیرد. توضیح کامل محصول که در پایین صفحه قرار می‌گیرد.

در تکمیل بخش «توضیح مختصر محصول» این موارد را رعایت کنید:

• ویژگی‌های اختصاصی و متمایز محصول را به صورت لیست Bullet Point نام ببرید. مثل ابعاد، کیفیت ساخت، رده سنی، ضمانت و به طور کلی مواردی که می‌دانید برای مخاطب این محصول مهم و کلیدی محسوب می‌شود.

• در نظر داشته باشید که ویژگی‌های عنوان شده برای یک دسته از محصولات باید به صورت یکپارچه ذکر شود. مثلا در ووکامرس، در هنگام درج محصول جدید، بخشی با نام ویژگی‌ها وجود دارد و برای هر دسته از محصولات قابلیت تعریف یک سری ویژگی مشترک وجود دارد. برای یافتن ویژگی‌هایی که ذکر می‌کنید، می‌توانید به سایر فروشگاه‌های اینترنتی داخلی و خارجی مراجعه کنید و یک لیست جامع و دقیق از ویژگی‌های مورد نظر مشتریان جمع آوری کنید و برای هر دسته از محصولات یک الگوی مشخص از ویژگی‌های لازم، ایجاد کنید. این کار چند مزیت مهم دارد:

       a. ایجاد یکپارچگی در صفحات محصولات

       b. تسهیل مقایسه محصولات مختلف و انتخاب بهتر توسط کاربران

       c. کاربرد در Google Structured Data Markup

       d. درج سریع و آسان محصولات با Duplicate گرفتن از این الگو و تغییر مشخصات

3. فراهم‌‌سازی امکان گفتگو با مخاطب

چت آنلاین، ابزارهای اتصال به پیام‌رسان‌ها مثل واتساپ، تلگرام و... اطمینان حاصل کنید که در همه این ابزارها شماره تلفن کاربر را جهت پیگیری‌ Lead و تبدیل به مشتری، از او دریافت کنید.

4. متن معرفی محصول

طبق آمارهای HubSpot، بیش از 70درصد افرادی که خرید آنلاین انجام می‌دهند، پیش از قطعی کردن خرید، در مورد محصول مطالعه و بررسی انجام داده و محصول مورد نظر خود را انتخاب نموده و به دنبال فروشگاهی هستند که جزئیات محصول انتخاب شده را دارا باشد. بنابراین، برخلاف آنچه به نظر می‌رسد نوشتن متن مناسب برای معرفی محصول اهمیت زیادی دارد. نکاتی که لازم است در نوشتن متن معرفی محصول لحاظ شود:

• تمرکز بر مزایای محصول، نه ویژگی‌ها و مشخصات فنی. اگرچه ذکر مشخصات فنی و ویژگی‌های محصول ضروری است، اما نوشتن از مزایای داشتن محصولِ شما برای مخاطب، بازخورد و نتیجه بهتری دارد.

• متن معرفی محصول نباید طولانی باشد.

• دیدگاه‌های مشتریان را مرتب بررسی و ردگیری کنید. در Happy Call پس از انجام خرید، از مشتری بخواهید دیدگاهش در مورد محصول خریداری شده را در سایت درج کند. یا در صورت رضایت مشتری از خرید، خودتان دیدگاه را با نام مشتری در سایت درج کنید. من کامنت‌سازی را نه رد می‌کنم و نه تایید. این تصمیمی است که باید با توجه به نوع بازاری که در آن حضور دارید، بگیرید. اما باید بدانید که، بسیاری از مخاطبان برای تصمیم گیری بهتر به قسمت دیدگاه‌ها که شامل نظرات سایر مشتریان است، رجوع می‌کنند. بنابراین نسبت به تولید محتوا برای این قسمت، هوشیار باشید.

• از آیکن‌های Custom Benefits مبتنی بر هویت بصری فروشگاه خود استفاده کنید. آیکن‌هایی که نشانگر مزایای داشتن محصول هستند. مثل ضمانت 24 ساله، ضمانت تعویض 48 ساعته، حمل رایگان، پشتیبانی 24 ساعته خرید و مواردی از این دست که، به ایجاد و افزایش اطمینان در مخاطب در لحظه خرید، می‌انجامند.

• درج Bullet Points: علاوه بر بخش «توضیح مختصر» محصول، در متن معرفی محصول هم لیست ویژگی‌ها را درج کنید.

• ویدئویی که دید جامع‌تر و بهتری از محصول به مخاطب می‌دهد را، از هر طریق ممکن مثل یوتیوب، آپارات یا آپلود روی هاست شخصی در صفحه محصول درج کنید. پیشنهاد من استفاده توأمان از هر دو پلتفرم یوتیوب و آپارات و درج کد Embed در صفحه محصول است. وجود ویدئو، همچنین در سئو هم موثر است. در نظر داشته باشید که درصد زیادی از مخاطبان، بیشتر علاقمند به تماشای ویدئو و تصاویر محصول هستند تا خواندن متن معرفی محصول.

• درج دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، هم از نظر سئو بسیار موثر است، هم از نظر تسهیل به اشتراک‌گذاری لینک محصول توسط مخاطبان

• توجه ویژه‌ای به نمایش محدودیت در خرید به مخاطب داشته باشید: مثلاً «تنها دو عدد از این محصول در انبار باقی مانده» یا «تخفیف فقط تا ساعت 24 امشب معتبر است» این پیام‌ها در ترغیب مشتری به خرید کارکرد دارند.

• محصول را منحصر به فرد جلوه دهید. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارید، روی مزیت‌های محصول تأکید کنید. مثلا اینکه تنها فروشگاهی هستید که فلان ضمانت را برای محصول ارائه می‌دهید، یا ارسال 24 ساعته دارید.

• ضروری بودن محصول را برای موقعیت یا کاربرد خاصی که ممکن است مخاطب در ذهن داشته باشد، ذکر کنید.

• به مشتری القا کنید که خرید این محصول از نظر مالی، به‌صرفه است.

• در نوشتن متن معرفی محصول، یک الگوی ثابت را در استفاده از اِلمان‌هایی مثل پاراگراف، تیتر، تصویر و ویدئو رعایت کنید. مثلاً در پاراگراف اول، ویژگی‌های کلی و مخاطب هدف را مشخص کنید. تیترها حتماً از نوع H2 و شامل نام محصول باشند. در پاراگراف بعدی ویژگی‌های خاص محصول را عنوان کنید و تصویر یا اینفوگرافی ارائه دهید. در پاراگراف دیگری با یک تیتر مرتبط، نکاتی را که باید قبل از انتخاب محصول در نظر گرفته شود را، مشخص کنید. در یک لیست Bullet Points مشخصات فنی دقیق محصول را ذکر کنید. در اینجا می‌توانید تصویر دیگری از محصول را درج کنید. در یک پاراگراف دیگر با تیتر مناسب، به مقایسه‌ این محصول با محصولات دیگر موجود در بازار بپردازید. در پاراگراف دیگری مشخصات مخاطبان هدف را ذکر کنید و در نهایت در پاراگرافی، بازه قیمتی محصول را جمع‌بندی کنید. می‌توانید این الگو را به عنوان یک چارچوب به نویسنده متن معرفی محصولات بدهید تا همه محتوای مورد نیاز صفحات محصول را به همین ترتیب تولید کند.

• تعداد کلمات متن معرفی محصول را نمی‌توان به صورت دقیق عنوان کرد. مهم‌ترین موضوع این است که صفحه محصول Multi Content باشد و در آن به صورت موجز و مختصر به معرفی کامل محصول پرداخته شود. در بهترین حالت بین 300 تا 700 کلمه کافی است.

• در متن از کلمات گران، بخرید، شاید، تقریباً، حدوداً، فوق العاده، خارق‌العاده، در واقع، واقعاً، در حقیقت، استفاده نکنید.

در متن معرفی محصول باید به بیان فکت‌ها پرداخت و تلاش کرد، حال خوبی از انتخاب محصول به مخاطب القا نمود. با شناخت دقیق مخاطب هدف، با لحنی مطمئن و صادقانه از مزایای محصول بنویسید. مثلاً در معرفی یک گوشی میان‌رده که انتخابی اقتصادی محسوب می‌شود، نیازی نیست روی کیفیت صفحه نمایش و قدرت دوربین مانور داده شود. باید روی عملکرد خوب محصول نسبت به هزینه پرداختی متمرکز شد.

اما در معرفی یک گوشی گران قیمت مخاطب به دنبال جزئیاتی همچون حرفه‌ای بودن دوربین، کیفیت بالای قطعات و طراحی خاص است و باید روی این جزئیات تأکید شود.

• Schema و Google Data Structured را با تیم سئو چک کنید.

• صفحات را از نظر حجم و سرعت بهینه کنید

• زیاد روی سئوی متن معرفی محصول و تکرار کلمه کلیدی، متمرکز نشوید. اگر یک ساختار مشخص با عناوین استاندارد برای همه محصولات در نظر بگیرید، سئو به صورت Built-in ایجاد می‌شود.