پرسش و پاسخ دانشجویان دوره MyDMC - شهریور 1400

سوال 1: برای خدماتی مثل آموزش (مثلا آموزش زبان) که مخاطبین گسترده‌ای داره، چطور تشخیص بدیم و تحقیقات بازار کنیم که بفهمیم کدوم مخاطب هدف برای ما بهتره؟

پاسخ: ابتدا باید مشخص کنید چه محصولی می‌خواهید کار کنید و چه سگمنتی مورد هدف این محصول است، مثلا برای آموزش نامه نگاری، این محصول بدرد شرکت‌هایی میخوره که با خارج از کشور کار می‌کنند و ... در مرحله بعد ویژگی‌های محصولتون رو در بیارید مثلا یک نفره می‌گه من می‌خواهم مکالمه روزمره داشته باشم، ممکن محصول مکالمه در سفر براش مهم باشد و مثلا گروهی برای آزمون آیلتس می‌خواهند دوره بگیرند خب اینجا جامعه هدفتون معمولا می‌شه دانشجویانی که می‌خواهند مهاجرت کنند.

بعد از اینکه تونستین جامعه هدفتون رو مشخص کنید راه بعدی تحقیقات میدانی است به این صورت که یک نمونه‌ای از مخاطبان مورد هدف خودتون رو انتخاب می‌کنید و یک مصاحبه یا یک پرسشنامه رو باهاش ترتیب می‌دهید و یک سری اطلاعات راجع به خواسته‌ها و کانال‌های ارتباطی و ... رو ازش بدست میارید. در کل در این حوزه فعالیت شما بیشتر روی ویژگی‌های محصولتون باید تمرکز کنید.

سوال 2: شرکت ما در زمینه کفپوش فعالیت میکنه با ده تا محصول یک سری از این کلمات صفحه سوم هستند یک سری صفح اول اما لینک چهارم، پنجم چه استراتژی محتوایی باید اجرا کنم که به جایگاه بهتری برسم؟

پاسخ: ما در تیزلند برای کلمه کلیدی هنرستان‌های دخترانه می‌خواستیم جایگاه مناسبی کسب کنیم و اصلا هم در 10 صفحه ابتدایی گوگل نبودیم، رفتیم رقبا رو بررسی کردیم دیدیم یک سری از رقبا خیلی تخصصی فقط هنرستان رو مورد بررسی قرار می‌دهند و تیزلند یک قسمتی از محتواهاش برای هنرستان بود علاوه بر این این رقبا محتواهای خوب و لینک سازی بسیار قوی انجام داده بودند، اومدیم در ابتدا محتوا تولید کردیم و یک لندینگ پیج برای سئو طراحی کردیم، داخلش اسکیماهای مناسب رو طراحی کردیم و بعد یک لینک سازی داخلی استاندارد و با کیفیت انجام دادیم، علاوه بر این‌ها کلی ورودی مستقیم از تلگرام و پیامک گرفتیم و یک سری از رپورتاژهارو رفتیم و الان جایگاه‌های خوبی برای کلمات کلیدی‌های مدنظرمون قرار گرفیتم.

سوال 3: به چه صورت میشه سئو کرد که در صفحه اول گوگل جای یک لینک چند لینک از سایت در جایگاه‌های اول پشت سرهم نمایش داده بشه؟ یعنی دو تا نتیجه از سایت بیاد بالا.

پاسخ: به این موضوع اصطلاحا می‌گیم هم‌نوع‌خواری، وقتی گوگل از یک سایت در یک عبارت مشخص نتونه تشخیص بده کدوم صفحه مهم تره میاد برای یک مدت مشخص هر دوتا رو نمایش میده بعد میبینه روی کدوم بیشتر کلیک میشه و کدوم صفحه تعامل پذیر تره و کار مخاطب رو بهتر راه میندازه و انتخاب می‌کنه و فقط اون رو نشون میده بعضا یک ماه، سه ماه و ... ممکن هست این کار طول بکشه. 

سوال 4: ما پیج اینستاگرامی فروش محصولات غذایی خونگی رو راه‌اندازی کردیم. قصد دارم به اینفلوئنسرها تبلیغ بدم. a. بخش بزرگی از تولید محتوامون آموزش آشپزی باشه که کنار اون محصولاتمون رو معرفی کنیم و بفروشیم کار درستیه؟

b. واسه تبلیغمون که اینفلوئنسرهای غذایی انجام می‌دن بهتره پیشنهاد فروش محصول بدیم یا بگیم خانم‌ها پیج ما رو فالو کنن تا آموزش‌های آشپزی‌مون رو ببینن و یکی از دغدغه‌هایی که خانم‌ها دارن که انتخاب غذا واسه آشپزی هست رو حل کنیم. با توجه به این که الان تعداد فالور ما کمتر از 100 نفر هست.

پاسخ: بنظرم درستش هم همینه، ولی برای نحوه تبلیغ باید تست کنید، مثلا می‌تونید آدرس یک لندینگی رو به اینفلوئنسر موردنظر بدید و از مخاطبانی که وارد می‌شوند شماره همراه و ... بگیرید و تبدیل به لید بشوند. راجع به تعداد فالوور هم به هر حال از نظر روانی روی مخاطب هدف تاثیر مثبتی می‌زاره و می‌تونید در کمپین‌هایی که می‌روید افزایش فالوور هم داشته باشید. 

سوال 5: من ویدیو مربوط به پارالل کانتنت رو دیدم اما نمی دونم واسه تولید محتوای یه کارخانه تولید گچ چه محتوایی رو انتخاب کنم. 

پاسخ: یک سرچ کلی برای حوزه شما انجام دادم و متوجه شدم برای حوزتون اصلا نیاز به پارالل نیست. 

سوال 6: ما که روی شبکه‌های اجتماعی مون اصلا فعال نبودیم. چطور می‌تونیم سریع میزان خوبی ورودی از شبکه‌های اجتماعی دریافت کنیم منظورم معرفی روش‌های سریع هست. 

پاسخ: دو راه داره یا خودتون تعداد فالوور  بالایی دارید و می‌تونید دعوت کنید مخاطبینتون پیج کاریتون رو دنبال کنند و یا از تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید.

سوال 7: من یک فروشگاه اینترنتی خرید کتاب دارم، مدل کاریم به این صورته قراردادی با پخشی کتاب دارم و با ثبت هر سفارش میرم و کتاب رو با تخفیف از پخشی تهیه میکنم و به دست مشتری می‌رسونم (البته تا امروز کار دلی بوده و درآمد زیادی نداشته) بخاطر مشکلات زیادی که تا امروز داشتم نمی‌دونم این کار رو تعطیل کنم یا با استراتژی جدیدی ادامه بدم. مثلا یکی از مشکلاتم اینه که موجودی پخشی مدام تغییر میکنه، یا قیمت کتاب‌ها عوض میشه و چون چندهزار جلدکتابه نمیشه دستی اینها رو هندل کرد و بارها سفارش ثبت شده ولی قیمت عوض شده یا موجودی تموم شده و مجبور شدم سفارش مشتری رو کنسل کنم.

حالا دوتا استراتژی داریم اول اینکه کلا بیخیالش بشیم و تعطیلش کنیم که خیلی برام سخته، سایت مثل بچه آدم میمونه نمیتونه راحت ازش بگذره دوم اینکه استراتژیمو ببرم سمت فروش تخصصی کتاب فلسفه و تاریخ (حالا چرا کودک و نوجوان یا روانشناسی و رمان رو انتخاب نکردم بخاطر اینکه فروشگاه‌های تخصصی مثل خود هوپا مارکت تو این حوزه داریم و سخت میشه باهاشون رقابت کرد) و در کنار فروش کتاب فلسفه، مواردی از قبیل پکیج‌ها آموزشی چگونه فلسفه بخوانیم در کنار فروش کتاب فلسفه میتونیم مواردی مثل پکیچ‌ها آموزشی چگونه فلسفه را بخوانیم و ... در اختیار افراد قرار بدیم که خب البته در این حوزه نیچ مشکلاتی مثل تامین رو هم داریم چون هیچکدام از پخشی‌های کتاب شیراز همه عناوین کتب فلسفه و تاریخ رو ندارن یا همون مشکل قبلی که کالا ناموجود میشد و ما متوجه نمیشدیم یا قیمت عوض میشد رو هم در کنارش داریم.

استراتژی سوم اینکه سایت رو روی عبارت‌های اصلی مثل خرید کتاب فلسفه یا خرید کتاب تاریخ غرب و ... بالا بیاریم و بعد بفروشیمش. اگر شما جای من بودید کدوم راه رو انتخاب می‌کردید .این رو هم در نظر بگیرید که شیراز در حوزه کتاب مثل تهران نیست که توی خیابون انقلاب کتاب‌هایی که به عقل جن هم نمی‌رسه پیدا بشه . پخشی‌ها کتاب شیراز هم خودشون مشکل تامین دارن . ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ: در مباحث اشاره شد که یک کسب و کار اینترنتی 3 بخش مختلف دارد: 1) تامین 2) لجستیک  3) فروش و هر کدوم از این‌ها به خوبی کار نکنه به مشکل جدی می‌خورید و حتی منجر به شکست منجرب می‌شه.  برای هماهنگی با انبار تامین کننده 2 راه وجود داره یکیش اینه که سیستم انبار پخش به سایت شما متصل بشه و به صورت real time هست ودومیش هم سیستم آفلاین/آنلاین هست روزی یکی دوبار از طریق فایل اکسل از موجودی انبار پخشی مطلع شوید.

در مورد استراتژی‌هایی که گفتی، استراتژی اول، اگه تمام جوانب رو سنجیدی و دیدی هیچ شانسی برای رقابت با بزرگان حوزه کاریت نداری، پس می‌تونه کارگشاه باشه،  در مورد استراتژی دوم که تخصصی فروختن کتاب بود، به نظرم استراتژی خوبیه و جوابم میده وقتی نمی‌تونید رقابت کنید و شرایطش رو هم ندارید مثلا 100 عنوان کتاب دارید  از هر کدوم 10 تا در انبارتون تامین می‌کنید که بحث تامین هم برطرف شده باشه و چون نیچ مارکت (بازار گوشه) کار می‌کنید تو بحث سئو هم خیلی راحت تر بالا میایید.  در مورد استراتژی سوم هم به نظرم جالب نیست چون جایی رو نداریم که بنگاه خرید و فروش سایت باشه و قیمت و نرخی داشته باشه و در ضمن مشکلات عجیب و غیر قابل پیش بینی رخ میده مثل فرار مالیاتی، مثل محتوای غیر قانونی و ...

سوال 8: چطوری و با چه تکنیکی می‌تونیم یک رپورتاژی رو در سایت خبری‌ای مثل ایسنا که دامین اتوریتی خیلی بالایی داره بیاریم لینک یک گوگل و چکار کنیم که لینک یک بمونه؟ تاکید دارم لینک یک (مثلا فرض کنید مقاله معرفی بهترین گوشی سامسونگ 2021 باشه). اصلا لینک داخل رپورتاژ مهم نیست مهم خود مقاله رپورتاژ هست که لینک یک بشه. 

پاسخ: دقیقا با تکنیک‌هایی که محتوای وبلاگ را بالا میاریم می‌تونیم رپورتاژ رو هم بالا بیاریم. مثلا یک رپورتاژ  کار کردیم برای اینکه رتبه بهتری بگیریم، یک رپورتاژ دیگه با بک لینک به رپورتاژ اصلی می‌ریم یا هر نوع بک لینک سازی دیگه که اصطلاحا بهش می‌گیم گره دو.

سوال 9: یک دیجیتال مارکتر وقتی برای یک شرکت کار میکنه آیا باید کارهای گرافیکی این شرکت رو هم انجام بده؟ چون دومین هفته حضورم در وبینار هستش شاید بهتر باشه حرفه مو معرفی کنم. من رشته تحصیلیم برقه و توی یک شرکت فروش و ساخت تجهیزات برقی اما به عنوان بازاریاب دیجیال مشغول به کار هستم. بنابراین تولید محتوا برای سایت و کار با همه شبکه های اجتماعی شرکت با منه و تقریبا بعد از پشت سر گذاشتن چند هفته از کلاسها قراره خود سایت شرکت هم کلا از هر نظر (سئو و ...) دست من باشه. چرا که فعلا در زمینه سئو و گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول و ... کم تجربم. 

پاسخ: بستگی داره، گاها در شرکت‌های بزرگ بخش‌های مختلف وجود داره سئو، تولید محتوا، پشتیبانی، تیم کمپین و ... که شاید در هر بخش تعدادی عزیز مشغول به کار باشند و تعدادی مدیر داشته باشند ولی در شرکت‌های کوچک معمولا کارشناس دیجیتال مارکتینگ اکثر کارهارو انجام میده.

2-9: با توجه به توضیحاتی که توی سوال اول دادم آیا این ممکنه به طور نامنظم ویدئو جلسات رو ببینم؟ مثلا بعد بخش‌های مربوط به سایت، آموزش گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول و ... رو ببینم؟ یا خیر یک پیوستگی در ویدئوها وجود داره که باید به ترتیب مشاهده بشه. 

پاسخ: آره مشکلی نداره، در کل مسیری که چیده شده بر اساس تجربه بوده ولی اگه الان به قسمت خاصی نیاز دارید که کارتون راه بیفته برید ببینید قسمت مورد نظرتون رو هیچ اشکالی نداره.

سوال 10: با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میشه لید محلی پیدا کرد؟ یعنی مثلا اگر کسی در منطقه یک تهران کسب و کاری مثل سالن زیبایی داره میتونه مخاطب هاشون رو پیدا کنه؟ اگر امکانپذیره با کدوم از ابزارها و چطور میتونه این کارو کنه؟

پاسخ: فقط اپلیکیشن‌هایی که دسترسی به لوکیشن دارند می‌تونند این کار رو انجام بدن و بعضی اپ ها و بازی‌های رایگانی که الان هستند هم هدف اصلیشون همینه و با کسی هم به اشتراک نمی‌گذارند.

سوال 11: من حدود یک ماه پیش سایت رو از http عوض کردم به https اما خیلی از صفحه‌های سایت هنوز http و الان ارور میده چیکار کنم تا همه صفحات سایت بشه https؟ 

پاسخ: لطفا این سوال رو با یک فرد متخصص درمیون بگذار.

سوال 12: مباحثی که مطرح می‌کنید، کاملا عملیاتی و هر کدوم بخشی از وظایف دیجیتال مارکتر هستند، مثلا جلساتی که به کمپین‌ها پرداختید یا جلسات مربوط به CRO، سوال اینه که در ابتدای کار وقتی می‌خوایم شروع کنیم حتی اگه case study باشه باید بدونیم این کار ما از نظر ریالی چقدر می‌ارزه.آیا برای کارهایی که دیجیتال مارکتر در هر حوزه ارایه میده راهی برای دسترسی به تعرفه‌ها هست؟ 

پاسخ: کلا در بخش دیجیتال مارکتینگ علی رقم تلاشی که فعالان این حوزه برای این موضوع کردند، همچین چیزی که تعرفه مشخص برای هر بخش مشخص بشه رو نداریم و خیلی به بحث عرضه و تقاضا مربوط میشه. هنوز در این حوزه به بلوغ تعرفه مشخص نرسیدیم و نهاد‌های مختلفی مثل انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، نظام صنفی رایانه، اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی و ... می‌توانند این کار  رو بکنند ولی گاها بخاطر تبعاتی که این کار داره فعلا کار خاصی صورت نگرفته.

سوال 13: در مثالی که در هفته 15 جلسه بخش سوم زدید، چهار KPI برای کتاب مارکت گذاشته بودید، با اینکه میتونستید تعداد بیشتری از KPIها رو بنویسد مثلا نرخ بازدید کننده‌هایی که به فالور (اینستاگرام) تبدیل میشن که قطعا احتمال خرید کردن شان از شما هم بیشتر می شود. سوال من این است که از کجا باید متوجه بشیم که همین تعداد KPI برای کسب وکارمون بس هست یا احتیاج به تعداد بیشتری دارد؟ و چکار کنیم که عطش استفاده از kpiهای زیاد رو بگیریم؟ (چون خود من برا پروژه دوره تا الان بالای 7-8 kpi پیدا کردم که دلم میخاد از همشون هم استفاده کنم) 

پاسخ: دقیقا همین مشکل رو اکثرا داریم و کار مشاور همینه و یا قبلا کار مشابه کرده باشید و تست کنید.

سوال 14: شاید این سوالم کمی به دوره غیر مرتبط باشه. چند روز پیش داشتم رفتم در سایت نوین و چیزی که توجهم رو جلب کردم صفحه نخستش بود که روی صفحه نخست نوشته شده بود "همکار رسمی گوگل در ایران" خواستم بدونم چقدر چنین چیزی حقیقت داره؟ و اگر همکاری هست به چه صورته؟ 

پاسخ: کلمه ایران که بازی با کلماته، یه قسمتی گوگل داره به نام گوگل پارتنر که 3 تا سطح داره، ممبر، پارتنر و پریمیوم.  که تو سطح اول توی یه سری از آزمون‌ها شرکت می‌کنید و میشید ممبر و بعد میرید یه سری پروژه اجرا می‌کنید و به یک سطح و عددی می‌رسید که بهش میگن پارتنر و اگه گردش مالی خیلی بالا و هزینه‌های بالایی کنید که برسید به سطح پریمیوم.

سوال 15: لطفا در مورد مشکلاتی که تو سفارشای فروش محصول فیزیکی پیش میاد یکم صحبت کنید مثلا بسته‌ای که توی پست آسیب میبینه، یا مثلا تاخیرای زیاد، بسته‌های برگشتی یا مثلا یه موقع کاربر سفارش میزنه بعد بلافاصله میگه لغو کنید هزینه بزنید به کارتم، این مورد آخر یادمه یه مورد حقوقی داشت... لطفا تجربیاتتون رو بگید در این مواقع چطور رفتار کنیم چه واکنشی نشون بدیم که برندمون رو خراب نکنه و متضرر هم نشیم.  

پاسخ: اولا توصیه می‌کنم وبینارهای قبلی رو ببینید،  مثلا خودم در اوایل کار بسیار آسان گیرم و هر چی مشتری بگه میگم چشم ولی بعد مدت طبق قوانین خودم پیش می‌رم، باز ما قانون تجارت الکترونیک رو داریم که اونجا میگه مرجوعی باید توی 7 روز باشه، ولی خودم تقریبا 6 ماه تا 1 سال بدون چشم داشت سود میام حساب می‌کنم چقدر می‌تونم با مشتری راه بیام و این بحث رو باید مدتی انجام بدی و هزینه‌هارو دربیاری و بعد بر اساس اون تصمیم بگیری.

سوال 16: چرا سایت من در قسمت source / medium بخش ترافیک، در آنالیتکس referral شناخته می‌شود. نام سایت در Exclusion هم وجود دارد، ولی بازهم این مشکل وجود دارد 15درصد ترافیک سایت از همین منبع می‌باشد و بیش از 40 درصد سفارش‌ها. ممنون میشم من رو در این خصوص راهنمایی کنید. 

پاسخ: این اتفاق معمولا زمانی رخ میده که https و http همزمان فعال هستند و ریدایرکت نمیشن و یا www فعال هست و این دوتا ریدایرکت نشن.

سوال 17: برای مشاوره دادن یا تدوین استراتژی برای کسب و کار چجوری عمل می کنین؟ از چه نقطه ای شروع می کنین به کجا ختم می کنین، من mba خوندم دوره و کتاب هم زیاد خوندم، حجم اطلاعاتم زیاده نمی دونم از کدومش شروع کنم چیا جا نمونه و... ، اگه مقدوره روش یا مدل تون رو توضیح بدین.   

پاسخ: در دوره به این موضوع اشاره شده و برای مطالعه بیشتر کتاب ساستک رو پیشنهاد میدم مطالعه کنید.

2-17: من مدیریت یک پیج اینستاگرام رو بر عهده گرفتم که از 40 k نزدیک 20 k فیک داره، پیجش رو عوض کنم یا فالوور فیک‌هاش رو پاک کنم؟

پاسخ: بالا آوردن پیج سختی‌های خاص خودش رو داره و از اونورم تشخیص پیج‌های فیک یه مکی چالش داره و برای شما هم تعدادش زیاده، باز با یک متخصص مشورت کنید.