دیتابیسها (DataBase) کجا هستند؟
دیتابیسهایی وجود دارند که ما میتوانیم Contact Pointها یا Leadها را یکجا یا با کمی تلاش بهدست بیاوریم. در جاهای مختلفی ما میتوانیم به داده دسترسی داشته باشیم
افرادی که کسبوکار آنلاین دارند به اشتباه فکر میکنند که میتوانند لیدها و نقطههای تماس را بهراحتی از اینترنت بهدست آورند. ولی واقعیت این است که بخش قابلتوجهی از کسبوکارها هیچ ردپایی در اینترنت ندارند. خیلی از کسانی که مثلاً در اینستاگرام فعالیت دارند، مثل خرازیها، کتابفروشیها، و صدها صنف دیگر، هیچکدام در اینترنت ردی از خودشان ندارند. بخش عمدهای از دیتابیسهایی که ما نیاز داریم را در فضای آنلاین نمیتوان پیدا کرد.
عملاً در سایتها، فقط بخش کوچکی از کسبوکارها وجود دارند که ما میتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم. در بعضی از جاها اوضاع بد نیست. به طور مثال وزارت صمت نسبتا دیتابیسهای خوبی دارد. بعضی از سایتها مثل کتاباول دادههای خوبی دارند. بعضی از سایتها مثل دیوار و شیپور با جستجو و پیداکردم مخاطبان به شکل مشخص ممکته دیتابیس خوبی در دسترس شما قرار دهد. البته فراموش نکنید این لیستهایی که نام بردیم تجاوز به حریم شخصی حساب میشود. هدف از گفتن این موارد دادن Hint به شما است.
همچنین، در بخش دیجیتال، قسمت عمدهای از نقاط تماس وجود ندارد که برای بهدست آوردن آنها به دیتابیسهای آفلاین نیاز است. کتابهایی وجود دارند مثل کتاب مقدم، کتاب اول، مرجع نشر ایران. حدود 4هزار اتحادیه در کشور وجود دارد که تمام اطلاعات کسبوکارها را دارند. اگر راهی پیدا کنید که از هر اتحادیه بتوانید دیتابیسها را بهدست بیاورید شما برندهاید.
مسیر دیگر دسترسی به دیتابیسها نمایشگاهها است. برای هر نمایشگاهی که برگزار میشود، کتابی چاپ میکنند. این کتابها منبع خوبی برای دسترسی به Contact Point یا نقاط تماس است. معمولا اغلب اینها شمارهتماس، فکس، ایمیل یا سایت را دارند. معمولا موبایل در این کتابها وجود ندارد. برای بهدست آوردن موبایل میتوانید با بازدید از کل غرفهها و گرفتن کارت ویزیت به موبایل هم دسترسی داشته باشید.
اگر به شکل حرفهای و درست از طریق این اطلاعات با مخاطبان خود ارتباط بگیرید و پیام بفرستید، احتمال موفقیت شما بالا است.
بحث Direct marketing در فضای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. اگر دو ابزارِ ایمیل و اساماس با دیتابیس درست تلفیق شوند، کسبوکار رونق میگیرد؛ البته با روشهای قدیمی و تکراری این اتفاق نمیافتد. باید از دادههای همگون و همسان که روایی و پایایی داشته باشند استفاده کنیم و بتوانیم بهشکل هنرمندانه و هوشمندانه با افراد ارتباط برقرار کنیم.
حال دو مساله پیش میآید:
1- چگونه افراد را در حوزههای مختلف قانع کنیم تا اطلاعات تماسشان را در اختیار ما بگذارند، همچنین اجازه ارسال اطلاعات را نیز بدهند.
2- چگونه میتوانیم بدون کسب اجازه جدی و رسمی به اطلاعاتی که آنها منتشر کردند، دسترسی پیدا کنیم تا در ادامه و در حوزه خودمان یک پلان Direct Marketing طراحی کنیم. درحقیقت، با چه مدلی، چه متنی و چه استراتژیای اینها را کنار هم قرار بدهیم.
«رمز موفقیت بخش مهمی از کسبوکارها داشتن لیدهای باکیفیت و ارزشمند است.»
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش شیما جندقی
سلام وقتتون بخیر
اگر که امکانش هست درخصوص متد و تکنیک های تهیه ی دیتابیس رفرنس معرفی کنید.
پرسش مرتضی عبودی
سلام جناب طالبی عزیز وقت بخیر، من تو یه پروژه ای که گرفتم کسب و کار یه شرکت مهاجرتیه که کارشون مهاجرت به کاناداس پس لید های باکیفیت باید کسانی باشند که قصد مهاجرت به کانادا رو دارن، یعنی کتابی وجود نداره که بشه توش به همچین دیتابیسی دست پیدا کرد، و من بیشتر لیدهامو تو فرم شمارتونو بزارید برای مشاوره باهاتون تماس بگیریم و یا فرم ارزیابی رایگان برای مشاوره بهتر برای مهاجرت پیدا میکنم ولی تعداد لید بسیار کمی دارم در حال حاضر میشه یه راهنمایی در این حوزه به من بدین؟ خیلی ممنونم.
پرسش فرهاد بخشی
اتحادیه اصناف قانونا یا عرفا لیست اصناف شون را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهند
پرسش محمد امین پرهیزکار
سلام خدا قوت
از سایت کتاب اول و... میشه از یکسری از لیست کسب و کار ها خروجی اکسل گرفت؟
اگر نمیشه پیشنهاد تون چیه که بتونیم همه رو یکجا به صورت الکترونیکی داشته باشیم، که مثلا یک پیامک بدیم و...
پرسش رضا ناطق
دوره های ما بصورت تخصصی برای مدیران ارشد و مدیران عامل هست ،پیشنهادتون برای جذب لید از این نوع مخاطب ها چطوری ؟
پرسش جواد پزشکی
سلام جناب طالبی در حوزه صنایع دستی بخش مهمی از لید های با کیفیت ما در خارج از کشور (ایرانی ها و خارجی هایی که به صنایع دستی ایران علاقمند هستند) حضور دارند چطور به اطلاعات این افراد دسترسی پیدا کنیم ؟
پرسش فائزه خطیبی نیا
سلام وقتتون بخیر استاد
بنده تازه شروع کردم به دیدن ویدیو های دوره و جلسه هفتم که درخصوص دیتابیس ها صحبت شده بود سئوالی داشتم که ممنون میشم راهنماییم کنین
ما یک شرکتی هستیم که کاملا مشتریان b2b داریم یا بهتره بگم یک تعداد نماینده ثابت داریم
که متاسفانه از شروع کار اطلاعات دقیقی از مشتریانمون دریافت نکردیم درحال حاضر برای خیلی از فعالیت ها یکسری دیتابیس فقط از نمایندگان خودمون میخوایم ممنون میشم راهنمایی کنین که بهترین راه حل برای دریافت این اطلاعات چه راهی هست یا از سایت formafzar استفاده کنم و از طریق یک لینک اطلاعاتو از خودشون بگیرم مناسب هست؟
پرسش علیرضا آرزومند
باسلام
آیا نمونه ی زیر هم نوعی لیدجنریشن محسوب می شود؟
روش کار بگونه ای هستش فرد در خبرنامه پیامکی داخل سایت ثبت نام می کند و در همان موقع پیامکی خوش آمدگویی برای شخص ارسال می شود و نام او را میخواهد. اگر فرد اسم خود را ارسال کند، دوباره پیامکی می آید که سن او را می پرسد. این روند تا 4 مرحله ادامه دارد و کسی که به مرحله آخر می رسد، جایزه یا کدتخفیفی برای او در نظر گرفته می شود.
در اینصورت ما 4 دسته افراد علاقه مند به خود داریم که میتوانیم انها را دسته بندی کنیم و پیشنهادات خود را با توجه به پرسود بودن یا کم سود محصول خود به افراد ارسال کنیم بعنوان مثال فردی که تا مرحله آخر رفته معمولا محصولات ما را راحت تر میخرد و میتوانیم حساب ویژه ای روی آن ها باز کنیم.
پرسش علیرضا آرزومند
سلام و درود
تا اینجای کار در پرسش و پاسخ ها در مورد مدل های کسب و کاری زیادی مثل B2b , B2C , .... صحبت به میان آمده. آیا امکانش هستش علی الحساب هر کدام رو بصورت مختصر توضیح بدهید
پرسش علیرضا آرزومند
باسلام
به نظر شما با دیتا هایی که پس از گذشت زمانی منقضی میشن چه کار کنیم؟
مثلا در همون تیزلند دانش آموزان حداکثر میتونن تا کلاس دوازدهم مشاوره درسی دریافت کنند و بعد از کلاس دوازدهم دودسته میشن افرادی که دانشگاهه میرن و اصلا نیازی به مشاوره ندارند و افرادی که دوباره میخوان کنکور بدن و ممکنه نیاز به مشاوره داشته باشن
خلاصه موضوعات ویدئو
پیدا کردن دیتابیس مناسب
در فضای دیجیتال دیتابیسهایی وجود دارد که میتوان کانتکت پوینتها Contact Points یا لیدهاLeads را در آن یافت. اما یکی از بزرگترین اشتباهات افراد این است که تنها به همین اطلاعات اکتفا میکنند و این در صورتی است که بیشتر اطلاعات و دیتابیسها در فضای آفلاین یافت میشود.
منابع دیتابیس
برای رسیدن به دیتابیسهای آنلاین روشهای مختلفی وجود دارد. وزارت صمت، سایت مرجع کتاب اول و سایت انجمنهای کشوری یکی از مهمترین منابع برای رسیدن به دیتابیس است. در فضای آفلاین نیز میتوان از منابع مختلف مانند کتاب اطلاعات چاپ شده هر اتحادیه، کتاب اطلاعات شرکت کنندگان نمایشگاههای مختلف و مانند آن از منابعی هستند که برای رسیدن به دیتابیس مناسب قابل استفادهاند.