اهمیت تولید محتوای مناسب برای جلب توجه مخاطب در شبکههای اجتماعی
علاوهبر شبکههای اجتماعی، پیامرسانهایی مانند واتسآپ و تلگرام نیز داریم. پیامرسانها از ابزارهای تحت کنترل ما هستند. یکی از اهداف اصلی در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها جلبتوجه است. معمولاً ما در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها برای این حضور داریم که توجه را جلب کنیم و این کار با تولید محتوای مناسب و مخاطبپسند انجام میشود.
در اوایل شروع کار اینستاگرام و تلگرام جلب توجه مخاطب کار سختی نبود، با تولید هر محتوایی بهسادگی توجه مخاطب زیادی را جلب میکردند. اما بهتدریج و با زیادشدن تعداد استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی، مصرفکنندگان محتوا، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محتوا، آشوب محتوایی در این ابزارها اتفاق افتاد. با این شرایط پیدا کردن محتوای خوب از بد دشوار شد. کار برای تولید و عرضه محتوا، سخت شد. پدیدهای به نام سِرشدن محتوایی اتفاق افتاد یعنی مخاطب حساسیتی نسبت به محتوا نداشت.
بههمین دلیل اشخاص و کسبوکارها سراغ تکنیکها، تاکتیکها و ترفندها رفتند تا بتوانند توجه مخاطب را سمت خودشان جلب کنند. مثلاً در حوزه B2C باید سراغ اینفلوئنسرمارکتینگ یا استفاده از تولید محتوای وایرال میرفتند. بهطورکلی، در بخش B2C تا حدودی اوضاع واضح و روشن است یعنی با یکسری روشهای معمول و مرسوم میتوان به مخاطبان قابل توجهی رسید که در بخش شبکههای اجتماعی به آن خواهیم پرداخت.
مشکل اصلی در B2B است؛ درباره اینکه حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی منوط بر تولید محتوای خوب، باکیفیت و متمایز است، هیچ شکی نیست. درباره اینکه در هر شبکه اجتماعی متناسب با ظرفیتهایش باید عمل کرد تا بهشکل مناسبی بتوان با مخاطب تعامل کرد، هیچ شکی نیست. درباره اینکه از هر پتانسیلی در شبکههای اجتماعی از جمله بایو، عکس، ویدیو، کپشن و سایر فرمتها میتوان برای ارتباط موثر با مخاطب استفاده کرد هیچ شکی نیست. از اینکه موضوع محتوا، کپیرایتینگ باید متناسب با مخاطب باشد، هیچ شکی نیست. اما:
روشها، تکنیکها و ترفندهایی وجود دارد که B2Bها میتوانند با استفاده از آنها، با صرف مقدار کمتری از منابع به پاسخ مناسبی برسند.
فراموش نکنید اگر برند هستید و یا از نظر هزینه در مضیقه نیستید، اگر بودجه کافی برای اجرای کمپینهای بزرگ دارید این تریک و ترفندها برای شما مناسب نیست. درصورتی که پول کافی دارید از شرکتهایی متخصص در شبکههای اجتماعی مشاوره بگیرید.
اما اگر یک کسبوکار B2B هستید که منابع کافی ندارید، ولی آگاه هستید که نیاز به توجه مخاطب در شبکههای اجتماعی دارید تا چرخ کسبوکار کوچک و متوسط خود را بچرخانید، روشها و ترفندهایی که در ادامه توضیح میدهیم مناسب شماست.
تکنیکهای جلبتوجه و افزایش فالوئر در شبکههای اجتماعی
1) گله گرگها 2) گروه سگها 3) تیکیتاکا 4) پیر فرزانه
1) گله گرگها
این تکنیک با یک روش مبتنی بر مهندسی اجتماعی یا رفتارشناسی اجتماعی بهمنظور جلبتوجه و جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. ماجرا این است که من کسبوکاری دارم که باید کلی هزینه کنم تا دیگران به من توجه کنند. در این صورت، یک اکانت درست میکنم، و مثلاً اسم آن اکانت را عادل طالبی میگذارم، و از تصاویر و مطالب قابلقبولی نیز استفاده میکنم. در مرحله بعد، از تعدادی از دوستانم درخواست میکنم تا آن را فالو کنند. در ادامه و بهصورت هماهنگشده با تعدادی از دوستانم، میروم و زیر پست کسی که در این حوزه کار میکند و شناختهشده است یک کامنت انتقادی مینویسم، و خیلی نرم، ایرادی را به صاحب پست اصلی میگیرم. بعد دوستام میآیند و کامنتهایی خلاف نظر من میدهند. اکنون، چه اتفاقی میافتد؟ چون کامنت و نقد من لایک و کامنت خورده است، بالا قرار میگیرد. در نهایت بهعلت کنجکاوی، خیلی از افراد شما را فالو میکنند. دو تا سه ماه این کار را انجام دهید دو تا پنج هزار فالوئر ارگانیک و مرتبط با حوزه، پیدا میکنید.
2) گروه سگها
این تکنیک، توسط یک گروه و برای جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. درواقع، مانند گله گرگهاست، اما بهجای نقد کردن، از آن پست تعریف میکنید. بقیه افراد هم روی پیام شما نظر میدهند، و دیگر اعضای گله یا قبیله، بهجای اینکه کامنت بگذارند روی کامنت شما، لایک یا ریپلای میکنند.
3) تیکی تاکا
بهصورت انفرادی و برای جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. دو نفر در کامنتهای پستِ یک فرد متخصص با هم صحبت میکنند. معمولاً، با اکانت اصلی نظر میدهیم و نفر دوم نظر ما را ریپلای میکند. با این روش، نظرات ما توسط افراد بیشتری دیده میشوند و میتوانیم فالوئر جذب کنیم.
4) پیر فرزانه
برای افزایش دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. شخصی که پست میگذارد، ممکن است وقت پاسخ به کامنتها را نداشته باشد، پس شما بهعنوان یک شخص متخصص، جواب کامنتها را میدهید و توجه آن شخص را به خود جلب میکنید.
به طورکلی، و در نهایت با توجه به این 4 روش باید اکانت چون به اسم شخص است و ما برای کسبوکار فعالیت میکنیم، بهمدت چند هفته هیچ فعالیتی نکنیم. اما بعد از آن، در ساعت دو بامداد بایو (Bio) را عوض میکنیم، چند پست جدید شرکتی یا سازمانی میگذاریم. پستها قبلی را آرشیو میکنیم، تا پستهای جدید باکیفیت دیده شوند. در ادامه و در صبح روز بعد، افرادی که اینستاگرامشان را چک میکنند، پستهای ما را میبینند.
تجربه نشان داده که با این روش، بین 10 تا 20 درصد از مخاطبین ریزش پیدا میکنند. در B2C کاربرد ندارد و در B2B هم اگر پولش را دارید سراغ این روش نروید.
روش تیکیتاکا و پیرفرزانه را اگر در گروههای تخصصی انجام دهید، جواب خوبی میگیرید.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
مجتبی سعیدی
در ویدیو یه سری تکنیک ها راجع به جلب توجه برای کسب و کارهای b2b در شبکه های اجتماعی گفتید. برای کسب و کار های نوپا که منابع و امکانات زیادی ندارند، بهتره این تکنیک ها رو در صفحۀ افراد معروف در اون حوزه انجام بدیم که به نوعی در اون حوزه خاص اینفلوئنسر هستند یا اینکه به سراغ کسب و کار های معروف تو اون حوزه بریم و از صفحه اونها توجه رو جلب کنیم؟
مجتبی سعیدی
سوال دومم اینه که چه موقع این تکنیکها رو اجرا کنیم؟ یعنی از نظر محتوا تولیدی چجوری تشخیص بدیم الان زمان مناسبیه که بتونیم توجه ها رو جلب کنیم و مخاطبمون رو زیاد کنیم؟ آیا به تعداد پست های ما بستگی داره یا کیفیت اونها یا مورد دیگری؟
احمد جعفری
برای کسب وکار هایی که خدماتی هستند و محصول ندارند و خدمات انها هم بربستر وب است چگونه میتوان از تکنیک های قبیله سازی استفاده کرد مثلا بعضی خدمات مانند درگاه پرداخت واسط را نمیتوان برایشان محتوا آنچنانی تولید کرد و بعد از این روش استفاده نمود. شاید بتوان درباره حوزه فینتک مطلب قرار داد اما بعدا که اکانت از حالت سکوت خارج شد دیگر محتوا قبلی کمی نامربوط است و نمیتوان از آن استفاده کرد؟ راه حل چیست؟
همراه دوره
درباره ترفندهای جلب توجه شبکههای اجتماعی برای B2b گفتید. برای جلب توجه به اکانت پرسنال و شخصی هم مواردی خواهید گفت؟ همینها را استفاده کنیم؟
مسعود بیات
شما فرموده بودید که تکنیک های پیرفرزانه، گله گرگ ها و ... برای کسب و کارهای B2B جواب می دهد، حالا اگر کسب و کار ما توی اینستاگرام محتوای با کیفیت و آموزشی خوب قرار بده این تکنیک نمیتونه برای جذب فالور خوب باشه؟ مثلا افرادی که صفحه ی رقبا و یا بزرگان اون حوزه رو فالو کردن و توی اون صفحات در رابطه با محصولات سوال می پرسند ما بریم و پاسخ سوالاتشون رو بدیم و یا اینکه از نقد و پاسخ به نقدهای خودمون حس آگاهی داشتن نسبت به محصولات رو به سایر فالورهای پیج بدیم و اونها بیان و از پیج ما بازدید کنند
رسول علیزاده
تو یکی از جلسات در مورد جذب فالوئر به روشهای تیکی تاکی پیرفرزانه و.... صحبت کردید نمی دونم این قابلیت رو کی اینستا اضافه کرده اما من تازه متوجه شدم امکان پین کردن کامنت ها در اینستاگرام موجود هست و ادمین صفحه میتونه کامنت های دلخواه رو پین کنه تا در زیر پست نمایش داده بشه آیا با این قابلیت اون 4 روشی که معرفی کردید موثر هست یا باید به فکر راهکار دیگری بود؟
پرسش نیما محمدحسنی
سلام، اینستاگرام الان این قابلیت رو گذاشته که پیشینهی اکانت رو به مخاطب نشون میده یعنی اگر من ببینم یه روز از یک برند که یادم نمیاد فالو کرده باشم پست ببینم میرم تو قسمت پروفایلش و از قابلیت about this account اونوقت میفهمم که یوز نیم قبلیش چی بوده اونوقت فکر خوبی برای اون کسب و کار نمیتونم بکنم. هرچند که خودم قبل از این قابلیت از روش گلهی گرگ استفاده کرده بودم
پرسش جواد تقوی
سلام
اول از همه خیلی ممنونم بابت ویدیو های این جلسه ، با وجودی که من دو سالی میشه مباحث اینستاگرام مارکتینگ رو دنبال میکردم از پیچ های مختلف اما این مطالب و این تکنیک ها رو نشنیده بودم .
سوالم اینه که شما در ویدیو تاکید کردید که این تکنیک ها مناسب کسب و کار های B2B هست . مگر چه عیب داره کسب و کار های B2C هم از این تکنیک ها استفاده کنند ؟ سوال دوم یکم بی ربطه به این موضوع و اونم اینه که مثلا من مهارتی بلد هستم و میخام ازش تولید محتوی کنم بنظر شما با نام برند و سایتم تولید محتوی کنم یا با نام شخصیم و برند شخصیم ؟ کدومش موثر تر و درست تره ؟ چون نهایتا قراره از این تولید محتوایی که میکنم از طریق سایت درآمد کسب کنم
سوال سوم هم اینه که میشه منبعی بگید تا مطالعه کنیم و تکنیک های بیشتری یاد بگیریم ؟
پرسش جواد تقوی
سلام
سوال سومی که در پرسش قبل پرسیدم معطوف به همین جلسه هست. شما تکنیک های متفاوتی گفتید از گله گرگ ها بگیر تا پیرفرزانه . سوالم اینه که میخواستم درباره تکنیک های دیگه ای که وجود داره بیشتر اطلاعات کسب کنم اما با سرچ گوگل چیزی دستگیرم نشد. اگر ممکنه میشه چندتا منبع خوب معرفی کنید که تکنیک های بیشتری برای جلب توجه در شبکه های اجتماعی رو توضیح داده باشه ؟
پرسش سید مصطفی میرقاسمی
سلام وقت به خیر اگر ما پیج با نام بیزینس خود ساخته باشیم و حدود200 نفر فالور داشته باشه..
دیگ ازين تکنیک ها نمیشه استفاده بکنیم؟ یا راه دیگه ای نداره؟
پرسش غزل موسوی
سلام
من چطور در گروه پشتیبانی عضو بشم و با افراد ارتباط داشته باشم؟
پرسش سومیا مولایی
سلام .
راستش من یه چیزی از شما در جواب آقای جعفری شنیدم که گفتید مارکت پلیس هوایی مثل اول مارکت و مایکت موفق نیستن در مقابل کافه بازار چون بنده کارم اپلیکیشن هست و برای مارکتینگ اپم هم دوره اونو خریدم طبق تجربه ای که من دارم اول مارکت که برای همراه اول هست اصلا هدف گرفتن بازار نداشته و صرفا جهت لاتاری که یه مدتی تو برنامه مهران مدیری هم تبلیغ میکرده فعالیش رو شروع کرده و اصلا با هدف در ی مخفی کارش رو شروع کرده در مورد مایکت هم باید خدمتتون عرض کنم با وجودی که بعد از کافه بازار شروع کرد و اوایل ضعیف بود اما الان با توجه به سابقه خوبی که بین کاربران و توسعه دهندگان خودش داره به شدت پیشرفت کرده تا جایی که کافه بازار جهت ترقیب توسعه دهنده ها برای همکاری سهم خودش رو از سی درصد به پانزده درصد کاهش داده.مایکت بین کاربران از لحاظ امنیت و بین توسعه دهندگان از لحاظ صداقت و همکاری شفاف معروف شده.به طوری که خیلی از توسعه دهندگان دیگه با کافه بازار نه تنها کار نمیکنن بلکه تحریم هم کردنش
پرسش مریم شیرازی
با عرض سلام و وقت بخیر.
کسب و کار من دو دسته متفاوت از مخاطبین رو داره.
هم کسب و کارها و هم افراد, به دلیل اینکه ما یه دایرکتوری از مشاغل یک شهر خاص هستیم. میخواستم ببینم تکنیک های جلب توجه توی همچین پیجی باید چطور باشه؟
پرسش آبتین جوادپور
زمانی که کسی با این روش ها در اینستاگرام ما رافاولو میکند، آیا ما هم باید طرف مقابل را فالو کنیم؟تاثیر فالو کردن یا نکردن ما به چه صورت هست؟ بعدا که پیج به نام کسب و کار خودمان تغییر نام داد چطور؟
پرسش شهرام سلیمانی
شرکت ما که توی اینستاگرام و لینکدین پیج داره با 40-50 تا پست و حدود 600-700 تا فالوور، اونوقت باید چکار کنیم؟ آیا میشه با پیج شرکت روش تیکی تاکا و پیرفرزانه رو اجرا کرد؟تاثیر داره؟
پرسش محمد امین پرهیزکار
سلام خدا قوت
در روش جذب فالوور ارگانیک که فرمودید بعد از یک مدت سایلنت بریم و تمام پست ها رو حذف کنیم و بایو پیج رو عوض کنیم یک چالش به وجود میاد:
در اینجا تمام پست هایی که مثلا ساعت 3 صبح گذاشتیم با کم ترین لایک و کامنت هستند و وقتی مخاطب به این پست ها میرسه و نگاه میکنه که مثلا پیج 7000 فالوور دارد شک میکند، با خودش میگه این چه پیجی هست که این قدر فالوور دارد و پست های با کیفیت ولی تمام پست هاش خیلی کم لایک و کامنت داره (حتی زیر 20 عدد لایک)
شاید با خودش بگه این پیج فیک است و دیگر اطمینان نکند.
راه حل شما برای این چالش چیست؟
پرسش محمد امین پرهیزکار
چرا این تریک هایی که گفتید برای b2c جواب نمیدهد؟ ولی برای b2b جواب میده؟
پرسش امید مرادی
آیا اگر شرکت پیج اینستاگرام با تعدادی فالوور داشته باشه، معقولانست که اسمش رو دوباره به نام شخص کنیم و از روشهای گفته شده استفاده کنیم و سپس دوباره اسمش رو بعد از چند ماه برگردونیم به نام شرکت؟
پرسش آرش سجادی
عرض سلام و خسته نباشید،
اگه بعد از تعویض نام و آیدی پیج، با این فرض که پستهای قبلی کاملا مرتبط و قابل قبول باشن، میشه پاکشون نکرد و بذاریم سر جاشون باشن و پستای جدیدو در ادامهشون اضافه کنیم؟
پرسش ابراهیم بهاری
سلام وقت بخیر با سوالاتی که دوستان پرسیدن تقریبا توضیحات کاملی ارائه شد فقط اگر بشه در خصوص آپدیت های اخیر اینستاگرام هم با یک متخصص گفت و گو کنید خیلی عالی میشه جناب طالبی عزیز
خلاصه موضوعات ویدئو
مهمترین هدف از حضور در شبکه اجتماعی
جلب توجه، ایجاد Awareness و آگاهی از وجود یک کسب و کار مهمترین هدف از حضور در شبکههای اجتماعی است که این کار با تولید محتوای مناسب انجام میشود. در هر شبکه اجتماعی باید متناسب با ظرفیت آن حوزه فعالیت کرد تا بتوان بهشکل مناسبی با مخاطب تعامل داشت.
تکنیکهای افزایش فالوور در شبکههای اجتماعی
گله گرگها، گروه سگها، تیکی تاکا، پیر فرزانه
تکنیک گله گرگها
این تکنیک جهت جلب توجه و جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. روش استفاده از این تکنیک در ویدئو کامل توضیح داده شده است.
تکنیک گروه سگها
این تکنیک توسط یک گروه برای جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی استفاده میشود. نحوه استفاده از این روش در ویدئو کامل شرح داده شده است.
تکنیک تیکی تاکا
این تکنیک بهصورت انفرادی برای افزایش مخاطب در شبکههای اجتماعی استفاده میشود و کاملا در ویدئو توضیح داده شده است.
تکنیک پیر فرزانه
این تکنیک برای افزایش دنبال کنندگان در شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و نحوه استفاده از آن بهصورت کامل در ویدئو توضیح داده شده است.