پارامترهای Quality score
در بحث بهینهسازی نکتهای که وجود دارد، این است که شما باید در سطح کیوردتان Quality score و غیره را چک کنید. پارامترهایی که در بحث Quality score مطرح کردیم، Ad Relevancy و Landing Page Experience است.
بهینه سازی Ad Relevancy
برای این که Ad Relevancy بالاتر برود، یکی از مهمترین بخشها این است که شما کیوردهایتان را در ادگروپهای مختلف تفکیک کنید. البته به این نکته نیز توجه کنید که نیازی نیست حساسیت زیادی به خرج دهید و روی کلمات شبیه به هم ادگروپ متفاوت تعریف کنید. جایی که قبل از همه چیز باید چک بکنید، ادهایتان است. یکی از دلایلی که میگوییم دو سه اد بنویسید، برای این است که یک گردشی روی کیوردهایتان در ادهای مختلف داشته باشید. وقتی یک ادگروپ را نگاه میکنید، کیوردهای مختلفی هستند که حول محور 3، 4 کلمه اصلی میچرخند و اگر بتوانید آنها را چند جای مختلف ادتان با مدلهای مختلف بهکار ببرید، خیلی میتواند برای بحث Ad Relevancyتان موثر باشد.
در مرحله بعدی میتوانیم ادگروپ جدیدی را اضافه کنیم. هنگامی که ادگروپ و کیوردها را وارد میکنیم، ممکن است Estimate درستی برای ما نمایش داده نشود. توجه کنید که این موضوع هیچ ایرادی ندارد و هنگامی که کمپین نهایی میشود و در بخش Review قرار میگیرد، عنوان میشود که این کمپین هیچ ترافیکی را نمیتواند تامین کند. در این حالت یک گزینه fix it خواهد داشت و یک گزینه publish که شما باید گزینه publish را انتخاب کنید و الی آخر.
در نظر بگیرید که ما فروشنده لپتاپهای لنوو هستیم. لپتاپها با انواع مختلف از برند لنوو، صفحات مختلفی را به خودشان اختصاص میدهند. در یک موقعیتهایی میتوانیم کاربر را براساس نوع سرچ او و کیوردی که فایر میشود، به سمت صفحه خاصی هدایت کنیم. در واقع در سطح کیورد، اختصاصیسازی لندینگ پیچ انجام میدهیم. یعنی Final URL را برای کیورد موردنظر تغییر میدهیم. در این صورت، وقتی این کیورد فایر شد و اد نمایش داده میشود، Final URL را داخل اد قرار میدهد و نمایش پیدا میکند. وقتی کاربر روی اد کلیک میکند، به جای آن که در صفحهای که اد ست شده است، برود، در صفحهای که Final URL آن اضافه شده است، میرود و آن صفحه به کاربر نمایش داده میشود.
نکته مهم این است که آیا باید برای همه کیوردها این کار را انجام بدهیم؟ اگر مشاهده میکنیم در یک ادگروپ تعدادی از کیوردها Final URL یکسان میگیرد، یعنی Landing یکسان دارند؛ پس یعنی نوع سرچ آنها در کیورد تفاوت دارد. در حالت کلی ما Ad Group را براساس Landing Page تفکیک نمیکنیم، بلکه براساس کیوردهای یکسان و ادهای مرتبط با آنها تفکیک میکنیم و در این حالت ما یک ادگروپ جدیدی ایجاد میکنیم که این کیوردها داخل آن باشد.
بهینهسازی Landing Page Experience
در بحث Landing Page Experience نکته مهم به جز Page Speed این است که Tag Title و Description باید بهطور مستقیم به کیوردهایی که در آن Ad Group داریم، مرتبط باشد. بهتر است همیشه کیوردهایتان را بررسی کنید و تعدادی از آنها را در Tag Title و Description صفحه Landing بیاورید. نکته بعدی این است که محتوایی که در لندینگ شما قرار دارد را باید در ادهایتان نیز وارد کنید؛ یا بالعکس چیزهایی که در اد میآورید، باید بهصورت مستقیم در محتوای لندینگ مورد اشاره قرار گرفته باشد. اگر متوجه شدید محتوای ضعیفی دارید، باید آن را بازبینی کنید.
اگر این تغییرات را لحاظ کردید اما Guality Score شما تفاوتی نکرد، کمی صبر کنید و اجازه بدهید یک بازه زمانی طی شود تا تغییرات اعمال شود.
خلاصه موضوعات ویدئو
بهینه سازی Ad Relevance
برای بالا بردن Ad Relevance در اولین قدم باید کیوردها را دستهبندی کنیم. هر چه دستهبندی بهتر انجام شود Ad Relevance بهینهتر میشود. برای بهینه کردن Ad Relevance بعد از دسته بندی کیوردها باید متن Ad ها را با کیوردهای آن ادگروپ متناسب کنیم. به عنوان مثال اگر کیوردهای اد شامل دوره بازاریابی دیجیتال، دوره دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین است باید متن اد را به شکلی بنویسیم که این عبارات در آن وجود داشته باشد. یکی از دلایل استفاده از چند اد برای هر ادگروپ مطابقت دادن متن ادها با کیوردهای آن ادگروپ است. این موضوع به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.
بهینه سازی لندینگ پیج اکسپرینس Landing Page Experience
در Landing Page Experience سرعت صفحه Page Speed بسیار مهم است و هرچه این میزان بیشتر باشد Landing Page Experience بهینهتر است. در منوی سمت چپ داشبورد گوگل ادز، اگر در قسمت لندینگ پیجها کلیک کنیم صفحهی Landing Page ها به ما نمایش داده میشود در این صفحه ستونهای Mobile Speed Score و Mobile friendly click rate قابل مشاهده است. میزان Mobile Speed Score عددی بین 1 تا 10 و Mobile friendly click rat براساس درصد است. هر چه میزان این موارد بیشتر باشد Landing Page Experience بیشتری خواهیم داشت. برای بهینه کردن این دو مورد میتوانیم از Google Page Speed Insight استفاده کنیم. در صفحه Page Speed Insight، گوگل با گرفتن آدرس صفحه لندینگ پیج، آن را بررسی کرده و مواردی را که برای بهبود و بهینه کردن میتوانیم انجام دهیم را به ما اعلام میکند.
یکی دیگر از مواردی که برای بهینه سازی میتوانیم انجام دهیم ایجاد Landing Page اختصاصی برای کیورد است. علاوه بر Bid، آدرس صفحه لندینگ پیج Final URL را هم میتوانیم علاوه بر سطح ادگروپ در سطح کیورد مشخص کنیم. با اینکار اگر کاربر کیورد مورد نظر را جستجو کرد و بر روی تبلیغ ما کلیک کرد به لندینگ پیج اختصاصی آن کیورد هدایت میشود. بهینه سازی Landing Page به همراه نکات به صورت کامل در ویدیو آموزش داده شده است.