وبینار پرسش و پاسخ دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ - دی 1400
سوال 1: چهار صفحه در سایت دارم که موضوعهای متفاوتی را پوشش میدهند اما گاهی، روش حل مشکل برای کامنتهای آن صفحهها یک راه حل مشترک هست. هر 4 صفحه هم رتبه 1 گوگل هستند و کامنتهای زیادی دارند. تصمیم داشتم که یک مقاله کامل تهیه کنم و همه این صفحهها را یک مطلب کنم و راه حل آنها را توضیح بدهم. آیا ریدارکت کردن آن صفحهها به مقاله جدید کار درستی هست؟ یا اینکه همچنان به نگارشی متفاوت در کامنتها بپردازم؟ اگر ریدایرکت کنیم با فرض اینکه به رتبه آنها آسیبی نرسد، چه پیشنهادی برای کامنتهای آنها دارید؟
پاسخ: اگر کلمات کلیدی این چهار صفحه یکسان هستند، میتونین این 4 تا صفحه را ادغام کنین و محتوای صفحه جدید ترکیبی از محتوای اونها باشه و روی سئوی اون هم کار کنین. در داتنت میشه کدی در CMS نوشت تا وقتی کاربر کامنتی در پستهای زیرمجموعه میذاره، به طور اتوماتیک کامنت به زیر پست پیلار منتقل بشه. فکر میکنم وردپرس هم چنین امکانی داشته باشن.
بهترین راه حل اینه که یه پیلار کامل بنویسین و روی مجموعه کلمات کلیدی مدنظرتون سئو انجام بدین، بعد از تمام کلاستر به این پیلار لینک بدین. اما کلاستر روی یک سری عبارات دیگه هم ورودی خواهد گرفت و ممکنه مخاطب روی اون محتواها هم کامنت بذاره. بنابراین ما از طریق کد کاری میکنیم که همه اون کامنتها به صورت خودکار به صفحه پیلار منتقل بشن. اگر به کامنت، پاسخ هم داده بشه، به مخاطب طی پیامک یا ایمیلی اطلاع داده میشه و لینک صفحه پیلار براش ارسال میشه تا کامنت و پاسخ اون رو مشاهده کنه.
سوال 2: بارها اتفاق افتاده خطاهای مختلف در سرچ کنسول وجود داشته از خطای 404 بگیر تا ارور سرور که 500 باشه و حتی برخی ارورها مثل اینکه بگه اسکیما درست اجرا نشده ولی بعد که بررسی کردم دیدم ایرادی نداشته اون صفحه در این حالت چکار باید بکنیم؟ خیلی وقت هم طول میکشه ولی این خطاها برطرف نمیشه.
پاسخ: چند تا حالت ممکنه این خطاها رو ایجاد کنه: وجود برخی از افزونههای امنیتی در وردپرس، مشکلات NS Resolve، چون گوگل از خارج از ایران متصل میشه فایروالها به خاطر جلوگیری از حملات DDos و مشابه اون خطای 403 یا Access Deny میدن. خطای 404 معمولاً به خاطر عدم وجود صفحه است. افزونه Status HTTP Headers کد Status رو بهتون میده، که اگر 200 باشه اوکیه. یه مدت زمانی طول میکشه تا مشکل حل بشه. اگر Request Indexing رو بزنید طی 48 ساعت و در غیر این صورت تا بار بعدی که گوگل عملیات Crawl و ایندکس مجدد سایت را انجام بده که میتونه تا 3 ماه بعد باشه طول میکشه.
سوال 3: آیا آموزش دوره دیجیتال مارکتینگ در گروه شما بستگی به این که چه کشوری بازار هدف هست نیز دارد یا اینترنشنال میباشد؟
پاسخ : برخی از مباحث مثل سئو، گوگل ادز، RFM، موارد مربوط به سایت، ایمیل مارکتینگ، طراحی و اجرای کمپین، گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر، اینستاگرام مارکتینگ، کلیات محتوا و مواردی از این دست، اینترنشنال هستند. اما مباحث مرتبط با محتوای فارسی مثل تیترنویسی، نشانهگذاری و پاراگرافنویسی و اینفلوئنسرمارکتینگ مرتبط با ایران هستند. یک سری مباحث هم چون داخل ایران در دسترس نیستند، آموزش ندادیم: فیسبوک ادز، یوتیوب ادز، اینستاگرام ادز، AdSense و لینکدین ادز.
سوال 4: شما لینک در سایدبار رو در چه حالتی توصیه میکنید؟ بنظرتون چه موقع تاثیر لینک سایدبار خیلی زیاد میشه؟ رپورتاژ بهتره یا لینک سایدبار؟ خواستم تجربتون رو از myDMC و تیزلند بدونم.
پاسخ: در ویدئوی SEO Calendar گفتیم که اول دسترسی Anonymous رو میبندیم و سایت رو بالا میاریم. بعد دسترسی گوگل رو به سایت ایجاد میکنیم (Sitemap، سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر، Clarity). بعد با فعالیت در شبکههای اجتماعی، گرفتن ورودی دایرکت محدود، ایمیل مارکتینگ و اندکی تبلیغات شروع به ارسال سیگنال به گوگل میکنیم تا وارد Honeymoon بشیم. دو سه هفته بعد از Stableشدن جایگاه، فرایند Link Building از طریق بلاگ و اندکی رپورتاژ شروع میکنیم. بعد از 6 تا 9 ماه میتونیم سراغ روشهای دیگر Link Building بریم.
سایدبار از روشهای Black Hat محسوب میشه و در استفاده از اون باید احتیاط کنین. همچنین باید سرمایه کافی برای شارژ مداومش داشته باشین. در مورد بخش دوم سوال، Link Listها به خاطر ارتباط معنایی کلمه با پاراگراف، اهمیت کمتری نسبت به لینکهای داخل مطالب (رپورتاژ) دارن.
سوال 5: یک سوال درباره تیمسازی دارم، واقعا من به خیلی از کارهام نمیرسم و خیلی از کارام ممکنه بخاطر اینکه تیمی ندارم نصف نیمه بمونن یا به سرانجام نرسن و این خیلی برام آزاردهنده است. سوال اینه که چطور با بودجه محدود نه بدون بودجه تیمسازی کنیم؟ خواهشمندم تئوری اینکه قرار نیست همه کارفرما بشن پول نداری برو کارمندی کن رو برای من فراموش کنید چون اینجا مسئله مالی مطرح نیست نحوه مدیریت و گزینش افراد درست در موقعیتهای درست هست بعد از همه مسئله مالی مطرح میشه.
پاسخ: حرفهاتون با هم همخونی نداره. به هر حال شما باید یک امتیازاتی داشته باشین که افراد بخوان براتون کار کنن. یا حقوق خوب بدین، یا اعتبار داشته باشین که بقیه دوست داشته باشن باهاتون کار کنن.
سوال 6: برخی افراد و سایتها عنوان میکنن که میتونید بک لینک تولید کنن به تعداد زیاد و خدمات تولید بکلینک ارائه میدن، حتی تو سایتهایی با پسوند edu آیا میشه رو این نوع لینکسازی حساب کرد؟ اگر بله چطور باید کنترل کنیم که کار به درستی انجام بشه؟ هزینه معمول برا اینکار چه میزانه؟ البته افرادی هم هستن که لینکسازی به صورت دستی انجام میدن و ساعتی کار میکنن این نوع چطوره؟ چه نوع گزارشی باید ازشون خواست و چطوری باید هدایت و کنترلشون کرد که بهترین نتیجه رو گرفت؟
پاسخ: دانشجویان دانشگاههای معتبر دنیا برای انجام تکالیف درسیشون باید رفرنسهایی ارائه بدن. یک سری از لینکهایی که به عنوان رفرنس در پایین مقالات درسی ذکر میکنن، میتونه از این بک لینکها باشه که براشون جنبه درآمدی داره. اما تضمین نداره که این لینک تو اون سایت دانشگاهی edu باقی بمونه. نظر من اینه که اگه دارین از ابزارهای سئو استفاده میکنین، ترجیحاً سراغ روشهای Black Hat نرید. چون میتونه اثر اون ابزارهای استاندارد رو هم، از بین ببره. در این رابطه، کتاب سئو 2022 از نشر برآیند رو مطالعه کنین.
سوال 7: سوال در مورد تگ h1 هست آیا تفاوتی داره کجای صفحه ازش استفاده کنیم؟ تعداد تگ h1 مهمه؟ تو برخی منابع دیدم که عنوان میشه فقط باید از یک تگ h1 استفاده کرد ولی تو سایتهای بسیار مشهور من دیدم که از بیش از یک تگ h1 استفاده شده؟ به طور مثال دیجیکالا، نظر شما چیه؟
پاسخ: استانداردش همون یه دونه هست، اما بیش از 200 فاکتور با وزنهای مختلف در سئو شدن یک صفحه موثره. به نظر میاد در سایتهایی مثل دیجیکالا تعدد این تگ حتی اگر نمره منفی داشته باشه، خاطر وزن بالای فاکتورهای مثبت دیگه توسط گوگل نادیده گرفته میشه. اما در سایتهای معمولی این ریسک رو نکنین.
سوال 8: هفته پیش یه سوال در مورد وبلاگ ها پرسیدم که نتونستم منظورم رو درست برسونم فکر کنم. زیر هر کتگوری توی سایت یک سری توضیحات برای کتگوری نوشتیم. توی قسمت بلاگ سایت هم مقالههای آموزشی داریم. حالا سوال من اینه که، اگر این متنها و مقالات و ترکیبشون با یک سری تغییرات، توی وبلاگهای ویرگول و ... منتشر کنیم و لینک بدیم به صفحه کتگوری و محصولاتمون، خوبه یا نه اشتباهه این کار؟ ممکنه به خاطر شباهت متنها با متنهای توی سایت خودمون، مشکل ایجاد بشه از نظر seo؟
پاسخ: ما این کارو انجام میدیم، اما قبلش مطمئن میشیم صفحه خودمون ایندکس شده باشه. حتماً در محتوای دوم به محتوای اصلی لینکهای متفاوتی بدین. اما ترجیحاً از دو محتوای متفاوت استفاده کنین.
سوال 9: در حال حاضر تو حوزه آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوایی آدمهای زیادی هستند و دارند فعالیت میکنند. تقریباً همه مطالب یکی هستند. برای داشتن تمایز و تکراری صحبت نکردن آیا راهی هست؟ چطوری میتونیم متمایز عمل کنیم؟ (اونقدر مطالب تکراری هستند که مخاطب خسته میشه از این همه تکرار)
پاسخ: میشه مطلب تکراری رو هم به فرم متفاوت و از زاویهای جدید ارائه داد.
سوال 10: حدودا 3 ماهی میشه که ایندکس صفحاتمون تو گوگل به مشکل خورده، به طور مثال از هر 10 محصول جدیدی که منتشر میشه حداکثر 2 تا خودش ایندکس میشه ولی بقیه نه. تمام محصولات متن یونیک دارن و بعد از انتشار هم سریع سایت مپ آپدیت میشه ولی باز هم ایندکس نمیشن. اینطوری مجبوریم به صورت دستی تو سرچ کنسول درخواست ایندکس صفحاتو بدیم. به نظرتون مشکل از سایت هست یا مشکل از طرف گوگله؟
پاسخ: گوگل تغییراتی در Crawl Budget داده و سایتهایی با صفحات بیشتر یا تغییرات بیشتر، Crawl Budget بیشتری میگیرند و زودتر ایندکس میشن. یک News Sitemap درست کنید یا سیگنالهایی از طریق توییتر، فیسبوک و تامبلر به گوگل بدین و ورودی دایرکت هم بگیرین.
سوال 11: آیا درسته وقتی خودمان یک محصول خوراکی را تولید میکنیم. طرز تهیه آن محصول یا (دسته محصولات) را در وبلاگ یا شبکههای اجتماعی خود کار کنیم؟ مثال فرض کنید تولیدکننده یک مدل کلوچه در سایت خودش درباره طرز تهیه انواع کلوچهها مطلب بنویسد تا از آن طریق ورودی بگیرد و دیگران را با برند خودش آشنا کند. اما خودش یک مدل کلوچه بیشتر تولید نمیکند.
پاسخ: بله کار خوبیه. حتی محصولات مشابه کلوچه هم اضافه کنین.
سوال 12: اینطور که من فهمیدم کارفرماها چون به درآمدزایی اولویت بیشتری میدهند هنگام وزندهی به کلمات سعی میکنند بیشتر به کلماتی توجه کنند که برای آنها پول دربیاورد تا اینکه موضوع خوبی برای نوشتن محتوا باشد. در نتایج «خرید»، «قیمت» وجود دارد یا به صورت کلی هستند بیشتر در لیست یک قرار میگیرند. آیا تجربه شما هم به این شکل هست؟
پاسخ: شیوه اقناع کارفرما در موارد این چنینی را، در ویدئوی تحلیل تکنیکال سئو گفتیم. شما باید اون Titleهایی را انتخاب کنید که توی لیست 1 کلمه بیشتری رو میتونین بهش اختصاص بدین برای اونها زودتر مطلب تولید کنین.
سوال 13: اگر لیست 1 سئو کلماتی بیشترین امتیاز (250) را بگیرند که هنگام سرچ در گوگل نتیجه اول آنها عکس باشد. آیا این موضوع نشون نمیده که ما در وزندهی کلمات اشتباه کردیم؟
پاسخ: خیر، ارتباط به وزندهی نداره. چون فرضاً بخش تصاویر به همه نشان داده نمیشه. برای همین هم هست که ما روی اِلمانهای مختلف سئو انجام میدیم.
سوال 14: حوزه کسب وکاری ما ملزومات جوشکاریست. برای تبلیغات چه نوع کمپینی مناسبتره؟ تیم پشتیبانی یکتانت روش کلیدواژهای رو پیشنهاد دادن، اما سایتهایی که کلمههای کلیدی ما رو پوشش میدادن و فضای تبلیغاتی در اختیار یکتانت قرارداده بودن، تعدادشون کم بود.
پاسخ: اول باید مشخص کنین مخاطبت کیه و کجاست. ممکنه لازم باشه تحقیق میدانی انجام بدین و براساس نظر مخاطبان واقعی، کانال ارتباطیتون رو مشخص کنین.
سوال 15: به تازگی برای کسبوکاری مشغول به ارزش آفرینی شدم. این کسبوکار دو پیج و دو وب سایت دارد؛ یکیش آموزش تعمیرات موبایل و دیگری فروش لوازم تعمیرات موبایل. پیج و سایت آموزشگاه حدودا 4 هزار فالور نسبتا فعال داره همچنین در سایت هم ورودیهای نسبتا خوبی داره (حدودا 250-300 نفر در روز) (البته این نکته رو هم اضافه کنم که هم سایت هم پیج خیلی خیلی جای بهبود بخشیدن داره چون خیلی سایت در وضعیت بدی از نظر برنامهریزی برا محتوا، عکس ها و ... داره) اما پیج و سایت فروش لوازم تعمیرات تازه شروع به کار کرده و حدود 380 فالور داره و سایتشم هم که تازه دارم محصولات رو وارد میکنم.
در واقع کسبوکار دو جریان درآمد اصلی داره: 1. از طریق آموزش کارآموز. 2. فروش لوازم فیزیکی و دیجیتال تخصصی مربوط به تعمیر کارها و کارآموزها (که این جریان درآمدی خیلی ضعیف است). حالا با توجه به اینکه من منابع محدودی دارم و خودم هستم با کمک یک نفر به صورت پارت تایم. بهنظر شما وقتم رو روی سایت بذارم یا پیج؟ چرا؟ به نظرتون با چه استراتژی پیش برم که بتونم با توجه به این منابع بهترین نتیجه رو بگیرم و هر دو جریان درآمدی رو تقویت کنم؟ حالا تصمیمی که فعال من برا ادامه راه گرفتم این هست که با توجه به پتانسیل بالاتر پیج آموزشگاه 80-90 درصد منابع رو بذارم رو پیج آموزشگاه و از طریق پیج آموزشگاه پیج فروشگاه رو تبلیغ کنم و براش ورودی بفرستم و پیج فروشگاه رو بیشتر شبیه به ویترین کنم. نظر شما راجعبه این تصمیم چیه؟
پاسخ: وقتی منابعمون محدوده، باید گزینهها رو متناسب با منابع در دسترس انتخاب کنیم. بخش آموزشتون جا افتاده، فروش قطعات به افراد آموزش دیده که قصد ایجاد کسبوکار خودشون رو دارند کار درستیه بنابراین انرژی گذاشتن روی سایت اصلی اوکیه. مثلاً ورودی سایت ketab.market کاملاً از Mydmc میاد و ما هیچ سئویی روی اون انجام نمیدیم.
من حدس میزنم در موضوع کاری شما، سایت و پیج هر دو مهم باشن. اما اول باید ببینیم مخاطبت کجا بیشتره و رقبا رو چک کنی، اگر در اینستاگرام رقبای خیلی جدی داری، روی سئوی سایت وقت بیشتری بذار و بالعکس.
سوال 16: میتوان گفت که کسب وکار ما کسب وکاری b2b هست یا خیر؟ بنظر شما روشهای لید جنریشنی که برای کسب وکار ما مناسب باشه چی هست؟ بهعنوان مثال بنظرتون در ازای دادن کد تخفیف چه چیزی رو از مخاطب بخوام؟ شماره یا ایمیل یا فالو کردن پیج. من در حال حاضر در حال دیدن هفته 20 هستم. با توجه به جوابی که الان دادید و اطلاعاتی که در سوال قبل بهتون دادم به نظرتون دیدن کدوم هفتهها بیشتر برام اولویت داشته باشه؟
پاسخ: در اون بخش آموزش بیشتر B2C هست که نقطه اتصال اولیه است. اما میتونه در یک بازه زمانی تبدیل به B2B بشه. در مورد دادن کد تخفیف، بستگی به مصرفکننده شما داره. مثلاً در اینستاگرام تعداد فالوئرهای پیج، به خاطر تاثیر روی اینگیجمنت. به نظر تعمیرات موبایل بازار رو به رشدی داشته باشه، اگر مخاطب حساس به قیمت دارین، کد تخفیف میتونه افزایش فروش رو در پی داشته باشه.
در مورد بخش آخر سوالتون، من توصیهام اینه که تا جلسه 56 را پیوسته ببینین، بعد از اون ممکنه یک سری جلسات رو بخواین موردی ببینین. مثل لینکدین مارکتینگ، جلسات پارسا کاکویی در محتوا و تبلیغات.
سوال 17: جناب طالبی عزیز من در حال حاضر روی یک پروژه در بخش وکالت آن هم وکالت در امور بانکی (دفاع از فعالین اقتصادی در برابر بانکها) کار میکنم، برای بدست آوردن مشتریان احتمالی به وب سایت وازرت صنعت معدن و تجارت مراجعه کرده و لیست واحدهای صنعتی در کل کشور را بدست آوردم تعداد اطلاعات شرکتها حدود 120 هزار شرکت بود که الزم است به وب سایت این شرکت ها وارد شده و اطلاعات تماس آنها را بدست آورم تا با آنها تماس گرفته و دیتای مفید را بدست آوریم. با توجه به حجم زیاد دادهها آیا روش دیگری غیر از روش مذکور جهت بدست آوردن اطلاعات درست از شرکتها و یا اشخاصی که بدهکار به بانک میباشند و در حال حاضر به مشکل خوردهاند وجود دارد؟
پاسخ: به نظرم موثرترین راه اینه که لیست بدهکاران بانکی را از جایی پیدا کنین که احتمالاً غیر قانونیه. راه دیگه انجمنها، اتحادیهها، نمایشگاه و رویدادها هستند که ببینین معمولاً بدهکاران بانکی در کدوم یکی از اینها هستند. حتی میشه روی سایتهای مرجع اون حوزه، Crawler گذاشت.
سوال 18: اخیراً مطلبی مشاهده کردم با عنوان (محتواهای هوشمند تعاملی، محتوای سفارشی برای هر شخص یا گروهی از اشخاص) که به صورت زیر هست: وقتی کاربری داخل سایت میچرخه، یک سری اطلاعات ازش جمع میشه و تشخیص داده میشه کاربر مثال به موضوع (عینک) علاقهمند هست، با توجه به این فهم و استفاده از پلاگینها، میشه برای این کاربر در مطالبی که دربارۀ عینک هست، سطرها یا پاراگرافهای خاص و اختصاصی نوشته بشه که فقط به همون کاربر یا برای کاربرهایی با همون رفتار نشون داده میشه.
این امکان نمایش، قابل تعمیم به بنرها، عکسها، منوها، لینکها و ... هم هست. برای سئوی این نوع محتواهای خاص (و احتمالا جدید) چه راهی هست؟ چون رباتهای گوگل مثل اون کاربرا رفتار نمیکنن و احتمال محتوای متفاوتی نسبت به اون کاربر رو خواهند دید و کراول خواهند کرد.
پاسخ: معمولاً ما یک محتوای استاندارد داریم که برای همه کاربران و گوگل یکسانه و Smart Content معمولاً Behind Password قرار میگیره و سئو رو روی اون متمرکز نمیکنیم. سئو روی عبارات کلیدی که کاربر عمومی اونها رو سرچ میکنه و وارد سایت میشه متمرکز میشه.
سوال 19: ما یک وبسایتی داریم که مربوط به یک دستگاه تست قند خون است. چهطور میتوانیم کاری کنیم که در وبسایتهایی با سئوی قوی مثل دیجیکالا و ایمالز و غیره محصول ما با الویت بالاتری نشان داده شوند (البته نه بصورت تبلیغ با لوگوی ad) یا اینکه چکار کنیم که وبسایتهای دیگر از محصول ما تعریف کنند و بقول معروف غیر مستقیم تبلیغ ما را انجام بدهند؟
پاسخ: فرض کنید که ما یک محصول داریم که 10 تا سایت دیگه هم همین محصول یا مشابه اون رو میفروشن. اگه من سعی کنم روی اسم این محصول سئو انجام بدم، اگر مشابه این محصول فرضاً در دیجیکالا کتگوری هم داشته باشه، و روی اون سئوی حرفهای انجام شده باشه، شانس من خیلی کم میشه. اما اگه محصول، من یک ویژگی منحصر به فرد داشته باشه و براش مقداری سئو و بکلینک، رپورتاژ و سوشال سیگنال انجام بدم، حتی اگه محصول مشابهی توسط تأمین کنندهها در دیجیکالا هم موجود باشه، گوگل ما رو جایگزین لینک اونها میکنه. راه دیگه هم استفاده از Affiliate هست.
سوال 20: ما کلی سورس و مدیوم متفاوت در آنالیتیکس داریم مثال از یکتانت و مدیااد و حتی سایتهای جدا بنری و استاتیک و پوش. من میخوام یه گزارش تهیه کنم توی هر ماه میلادی ببینم چه سایتهایی تبلیغ داشتیم. نمیشه در آنالیتیک همه رو یکجا ببینم درسته؟ و باید برا هر سورس و مدیوم رو جدا جدا اکسپورت بگیرم و ادغام کنم؟ مثال مدیااد رو جدا و بعد یکتانت بنریها جدا و ... میخواستم ببینم در آنالیتیک همچین امکانی وجود نداره؟
پاسخ: مدیا اد، اسم سایت مبدا رو در UTM Term و یکتانت در UTM Content قرار میدن. در حالت عادی اینها رو باید دستی ادغام کرد. بنابراین بهتره، موقع ست کردن کمپین، تبلیغات استاتیک و Push، هر دو را یکسان ست کنین.
سوال 21: فردی برای مشاوره سئو سایتشون پیش من آمدن و سایتشون انگلیسی زبان بود و مشکلشون این بود که در عرض 2 روز بازدید روزانه شون از 400 بازدید رسیده به 70 و نهایتا 30 بازدید در روز. این حجم از کاهش بازدید اون هم به صورت کاملا ناگهانی برای من جای سوال بود، بررسی کردم دیدم عمر دامنه این سایت حدود یک و نیم ساله ولی به شدت زیاد در گرفتن بکلینک از سایتهای انگلیسی و فارسی زبان افراط کرده بودن و در همین یک ماه اخیر هم براساس آمار اکانت ماز پرو خودشون 11000 تا از بک لینک هاشون پاک شده بود.
من اول حدسم رفت روی اینکه ممکنه سایت روی برخی از عبارات اصلی پنالتی شده باشه ولی با این حال از یکی از دوستان باتجربهم کمک گرفتم، ایشون سایتو بررسی کرد و گفت جمعا 40 درصد urlهای سایت استاتوس کد 200 میده و مابقی یا 404 یا 310 یا هم موارد دیگه، گفتن تجربم نشون داده وقتی درصد استاتوس کد 200 کم بشه کرال باجت کم میشه و گوگل هم urlهایی که جایگاه خوبی داشتن رو از اون جایگاه حذف میکنه. سوالم اینه نظر شما نسبت به این مورد خاص چیه؟ بنظرتون بخاطر افراط در بک لینک و پنالتی شدنه یا این موردی که دوستم اشاره کرد؟
پاسخ: گوگل الگوریتمهای خیلی زیادی داره. من بعید میدونم که همه این الگوریتمها رو، روی همه صفحات همه سایتها پیاده کنه. به نظر میاد در مرحله اول بر اساس پارامترهایی مثل تعداد بکلینک، آتوریتی سایتهای لینک دهنده، تعداد لینکها و اینترنال لینکها و الگوریتم Rank Brain سایتها رو رنک میکنه. اگر روی سایتهایی شک داشته باشه، میزان و دقت Crawl روی اونها رو افزایش میده. اگر بعد از یک Crawl سنگین افت رتبه داشتین این به معنای پنالتی هست. گاهی هم علت افت، همزمانی اون با آپدیت الگوریتمهای گوگل در مورد سنجههای یک حوزه هست. آخرین دلیل هم تغییر رفتار گوگل در SERP هست.
از سال 2009 خطاهای 404 اُفت محسوسی روی امتیاز سئو داشت. اما حالا اهمیت کمتری داره. هر چند تجربه شخصی من اُفت ناگهانی مربوط به 404 نیست اما به هر حال باید وجودش چک بشه.
در مورد سوال شما سه حالت میتونه پیش اومده باشه: سایت شما Net. باشه و پترن URL Rewrite رو ناخواسته تغییر داده باشین. در وردپرس از افزونههای نال شده استفاده کردین. یا هک شدین. باید در Search Console ،Performance ،Pages برین لیست صفحاتی که بیشترین ورودی رو در سه ماه اخیر گرفته بودن رو استخراج کنین، بعد تکتک چک کنید کدوم صفحه مشکل داره و مشکل را حل کنین.
سوال 22: سوالم اینه که اگر به هر دلیلی سایتی پنالتی بشه چطور میشه اون سایت رو برگردوند؟ یا اصلا اگر سایتی پنالتی هم نشه ولی من به عنوان سئوکار تشخیص بدم در حال حاضر در گرفتن بک لینک سایت بار نامناسب افراط کرده باشه چطور میشه این بکلینکها رو حذف کرد بدون اینکه آسیبی به رتبه سایت وارد بشه؟
پاسخ: قدم اول اینه که تشخیص بدیم پنالتی به چه دلیلی اتفاق افتاده. تجربه کاربری بد، بکلینک، اینترنال لینک، خطای 404 یا حتی هک. بعد دنبال چاره باشیم. اگر پنالتی به خاطر افراط در لینک بود، باید بکلینکها رو حذف کنین که کار سادهای هم نیست. چون در Negative SEO افراد میتونن برای رقبا از سایتهای اسپم، لینک بگیرن. با ابزار Disavow میتونین به گوگل اعلام کنین چنین لینکهایی رو براتون محاسبه نکنه. اما ممکنه اشتباه کنین و لینکهایی رو حذف کنید که از طرف سایتهای معتبر هستند و اینطوری امتیاز بیشتری رو هم از دست میدین. اینکه میگم از روشهای Black Hat استفاده نکنین، به همین خاطره.
سوال 23: میخواستم بدونم در حوزه فروش خشکبار و محصولات کشاورزی مثل زعفران و... تجربه ای دارید. اگر بله لطفا کمی توضیح بدید.
پاسخ: محصولاتی مثل زعفران، طلا که لوکس محسوب میشن مخاطب روی برند حساس هست. اگر میخواین چنین محصولاتی رو به صورت آنلاین بفروشین، باید قبلش روی برندینگ کار کنین. به نظر من در زعفران برند حرف اول رو میزنه و برید سراغ Integrated Marketing Communication (IMC) در مورد خشکبار هم، فروش در دیجیکالا، باسلام و اینستاگرام رو پیشنهاد میکنم.
سوال 24: میخوام بحث لینکسازی و رپورتاژ رو استارت کنم مسلما با حداقل هزینه و بالاترین عملکرد (مدیریت دقیق منابع منظورم هست). البته این رو هم بگم که قبلا لینکسازی رایگان انجام دادیم ولی به علت اینکه فاصله افتاده غالبا حذف شده و توی کیوردها افت کردیم. تسمینو و... هم چک کردم ولی - چکار کنم اثر رپورتاژ بالاتر بره. - نرمافزارهایی جهت بک لینک عمده هست (کامنتی مثلا) که آقای فلان برای کلاه سیاه داره تبلیغشو میکنه. اگر مثال اینو سیگنال برند بریم یا همچین چیزی میتونه یه کاتالیزور باشه برامون؟
- فرض کنیم که یک سری کارهای این مدلی انجام دادیم، چطور میتونیم برای اینکه جریمه نشیم یا حساس نکنیم گوگل رو نسبت به سایتمون، یه آنالیز داشته باشیم یا حداقل بتونیم از قبل متوجه جریمه و اینها بشیم (ابزار یا روش انجام آنالیز)
پاسخ: از قبل نمیشه مطمئن بود. سراغ روشهای Black Hat نرید. ما برای افزایش تاثیر رپورتاژ، اینطور عملی میکنیم: یک فرد رسانهای مثل خبرنگار برای ما یک مطلب خبری یا PR جنجالی میزنه که داخلش دو سه تا لینک به سایت ما میده. چند تا اینفلوئنسر اینستاگرام، توییتر و لینکدین هم به این مطلب ارجاع و سوشال سیگنال میدن (مثبت یا منفی وابسته به موقعیت).
سوال 25: انتشار پستهای بلاگ در روزهای مشخص تاثیری روی سئو داره؟ مثال به جای اینکه سه پست در هفته به صورت نامنظم منتشر بشه سه پست در هفته روزهای زوج و مثال ساعت 5 منتشر بشه آیا برای مخاطب هم این موضوع مهمه؟
پاسخ: Crawler گوگل هربار که وارد سایت شما میشه باید یک آپدیت یا لینک جدیدی ببینه. این مثال در مورد سایتهایی که قیمت ارز یا مواد پتروشیمی یا امثال اینها رو درج میکنن، میتونه درست باشه. اینها مخاطب رو عادت میدن در ساعات ابتدایی و انتهایی اداری سایت رو چک کنن. مخاطب هم دایرکت میاد. ارتباطی به سئو نداره.
شما سعی کنین، در بازههای منظم سایت آپدیت کنین و روزی پستها را منتشر کنید که به طور طبیعی بازدیدکننده بیشتری دارین.
سوال 26: برای اینکه کلمات کلیدی یه مطلبی که کارفرما به ما گفته بنویس رو دربیاریم توی گوگل ترندز بعضی کلمات که سرچ خیلی زیادی دارن رو آمار نمیاره و به جز پیشنهادات توی کادر سرچ گوگل و پیشنهادات آخر صفحه سرچ دیگه از چه مواردی میشه استفاده کرد؟ به نظر شما بهترین راه کدومه؟ باید کلمه کلیدی رو انتخاب کنیم که کلیک خورده و رقابت کمتری روش وجود داره؟ برای سئو که میگن توی متن از اون کلمات استفاده کنید خب بعضی جاها جلوه خوبی نداره و برای مخاطب که داره میخونه آزار دهنده اس. در کل بخوایم مقاله بنویسیم بهتره مخاطب در اولویت باشه تا گوگل درسته؟
پاسخ: تا چند سال پیش هدف اصلی فرایند سئو فقط گوگل بود. اما امروزه تجربه کاربری برای گوگل اهمیت خیلی زیادی داره. بنابراین باید کلیه منابعتون رو متمرکز روی نیاز مخاطب کنین و پس از اون گوگل، خودش مخاطبان بیشتری را شبیه به اون مخاطب جذب شده، برای شما میاره. البته هنوز میشه با روشهای Black Hat و Spamming ورودی گرفت، اما تاثیرگذاری این روشها به سرعت در حال کاهشه.
سوال 27: باید از متن تیتر حتما توی متادیسکریپشن استفاده کرد؟ چه چیزی در متادیسکریپشن میتونه مخاطب رو به سایت ما بکشونه؟
پاسخ: در سالهای گذشته میتونستیم تاثیر Meta Description رو به خاطر نمایشش در لیست نتایج جستجوی گوگل، ببینیم. امروزه به نظر میاد که گوگل با وجود Dynamic Description یا Snippet خودش یک خلاصه و حتی عنوانی را از محتوای صفحه در نتیجه جستجو لود میکنه. بنابراین به نظر میاد Meta Description اون اهمیت قبل رو نداشته باشه. اما نظر من به عنوان برنامهنویس اینه که، هنوز انتخاب تیتر، Meta Description و Headingها مهم هست. ضمناً یادتون باشه که ما تیتر را برای جذب مخاطب و CTR مینویسیم ولی بهتره که کلمات کلیدی رو در Meta Description و تیتر ذکر کنین.
سوال 28: پستهای قدیمی که قراره بازنویسی بشن بهتره متن و تصاویر به کلی تغییر کنه یا تفاوتی نداره و بستگی به اون پست داره؟
پاسخ: صفحات قدیمی دو حالت دارن: یا هیچ جایگاه خوبی در نتایج گوگل ندارن که راهحل اینه: محتوای جدید، تصاویر جدید و انتقال صفحه قدیمی به جدید. یا اینکه جایگاه خوبی در یکسری عبارتها دارن. در این حالت، به سرچ کنسول بخش Performance و Pages مراجعه کنین و تب Query اون صفحه رو ببینید. چک کنید که در چه عبارات کلیدی، چه جایگاهی دارین. عبارات کلیدی مهم را استخراج کنین. بعد متن صفحه قدیمی رو روی عبارات کلیدی مهم آپدیت کنین.
عکس داخل صفحه فقط باید با هدف فهم بهتر محتوا توسط مخاطب درج بشه. درج تمام محتوای غیرمتنی هم باید با هدف افزایش User Engagement باشنه.
سوال 29: نمره سئو توی وردپرس و مواردی که یوآست میگه واقعا تاثیری روی سئو داره؟ میتونه معیاری برای سئوی مقاله باشه؟ مثال اینکه میگه کلمه کلیدی باید بهطور مساوی توی پاراگرافهای مختلف پخش بشه یا از کلمه کلیدی باید توی H2 و H3 استفاده کرد و اینکه کلمه کلیدی باید توی پاراگراف اول باشه.
پاسخ: اعدادی که Yoast به عنوان یک ابزار سئو میده، مهماند. ولی تنها ابزار نیست و از طرف دیگه، ما فقط با اعداد و ارقام طرف نیستیم. ممکنه یک صفحه در این افزونهها نمره خوبی نگیره اما به خاطر نمره خوبش درUX ،Direct Input ،Social Signal ،Scroll ،Average per Session بالا بیاد. مهم اینه که مخاطب از محتوای شما لذت ببره و دلش بخواد صفحه را اسکرول کنه.
سوال 30: توی لینکدین با وجودی که حدود 135درصد فالور جدید داشتیم اما custom clicks button ما 23درصد کم شده. به چی میتونه ربط داشته باشه؟
پاسخ: چند تا دلیل میتونه داشته باشه: فالوئرهای غیرمرتبط، Engagement و اینکه به مخاطبهای هدف دست پیدا نکردین.
سوال 31: نظرتون درباره دورههای کارآموزی دیجیتال مارکتینگ چیه. کارهایی که از کارآموز میخوان انجام بده بیشتر به بیگاری میخوره تا کارآموزی. بنظرتون شرکت کنیم خوبه و چیزی یاد میگیریم. چه معیارهایی رو باید درنظر بگیریم؟
پاسخ: برای کارآموز هم باید برنامه آموزشی در نظر گرفته بشه هم برنامه کاری. از طرف دیگه خودتون هم باید انگیزه و مداومت داشته باشین. چون به هر حال کارآموز یه مقداری از وقت کارکنانی که تحت آموزش اونها هست، رو میگیره. ممکنه برخوردهایی ببینین یا در شرایط سختی قرار بگیرین.
نمیشه اسم کارآموزی رو بیگاری گذاشت باید ببینین هدفتون چیه و در راستای اون هدف دارین از چه چیزهایی میگذرید و چه چیزهایی رو به دست میارید.