علی شجاعی:
میخواستم بدونم که در بحث سئو این سایتهای خارجی که دامین اتوریتی متوسط و بالا دارند و امکان بک لینک پروفایلی دارن یا سایتهایی که امکان بکلینک در کامنتها دارن آیا واقعا تاثیرگذار هستن؟ سایتهای زیادی هستن که این بکلینکهای رایگان رو معرفی کردن چقدر توصیه میکنید؟
سید محمد حسینی:
سوالی که دارم بیشتر در مورد خود بازاریابی هست، من یک فروشگاه فیزیکی دارم که برای داشتن فروش و مشتری بیشتر اقدام به راهاندازی سایت و فعالیت در فضای دیجیتال کردم، مشکلی که دارم این هست که همه مثالها و مواردی که در بازاریابی و در کتابها در نظر گرفته میشه،شرکتها و کسب وکارهای بزرگ هستن و نمیتونم با شرایط خودم انطباق بدم. چه ترفندهایی برای شخصیسازی باید به کار ببرم؟
م.شمشکی:
سوالم اینه که آیا نرخ ایده آلی برای اوپن ریت پوش نوتیفیکیشن تعریف شده؟ ما در حال حاضر با فایربیس پوش ارسال میکنیم که یه وقتایی برای بعضی دیوایسها داستان شکن خاموش باشه نمیره و اینکه خیلیا عادت به باز کردن نوتیف ندارن.(البته پنل نجوا تو برنامهمون هست) حالا با این تفاسیر چطور باید نرخ مناسب اوپن ریتش رو اندازه گیری کنم؟
م.شمشکی:
سوال دومم در خصوص GA4 هست.
یکی از اولویتهای من تو دوره همین بخش بود و خیلی دوست داشتم تسلط حتی نسبی پیدا کنم. ویدیوهای آقای مرادی مربوط به این بخش رو تو پنل گذروندم ولی وقتی میام رو آنالیتیکس سایتمون خیلی گنگ میشم و فقط میتونم آمار و اطلاعات کلی رو بفهمم. سوالم اینه چون قبلش تجربه آنالیتیکس نداشتم گنگ هستم، یا نیاز به دوره و دیتای بیشتری دارم یا همین ویدیوها رو باید چندین بار ببینم؟
ایدهتون برای یادگیری بهتر و سریعتر واسه کسی که هیچ تجربهای در این زمینه نداشته چیه؟
مهدی دانش پژوه:
با حضور چت باتها باز هم نیاز به تحقیق کلماتکلیدی از ابزارهای دیگری هست یا همین که بتونیم هوشمندانه سوالاتمون رو از چتباتها بپرسیم میتونه اثرگذار باشه؟
یک سوال که شاید قبلا هم دوستان پرسیده باشن!
چطور با پروژههای سئویی برخورد کنیم که هم اونا رو از دست ندیم و هم بعضا با توجیه کارفرما بتونیم متناسب با فعالیتهای اضافهتر مبلغ و بالاتر هم ببریم؟
مثلا روال زیر و براش بچینیم:
مشخص کردن استراتژی و اهداف
مشخص کردن پرسنا
بررسی رقبا
طرف اینا رو نداره و ی راست میره سر اصل مطلب و میگه میخوام فقط بیام صفحه اول گوگل و سایتش در حد یک کارت ویزیته و هیچ محتوایی هم نذاشته
ابوالفضل عبادی:
در جلسه دوازدهم، بخش پنجم که درباره ورودیهای آنالیتکس صحبت کردید. ورودیهای جدیدی مثل sms، مثل cross-network، مثل push notification و ... به GA4 اضافه شده است آپدیتی به این بخش اضافه نمیشود؟ یا اینکه در ادامه دوره به اینها پرداخته شده است؟
امید اسدی:
من داشتم فکر میکردم برای تجربه به روشهایی مثل درخت محتوا و بازآفرینی شروع کنم به تولید محتوا توی سایت و شبکههای اجتماعی
ولی با یه مشکلی بر خوردم، هرچی فکر میکنم نمیتونم بین محتوای توی سایت شخصی، ویرگول و لینکدین تفاوت ایجاد کنم، چه تفاوتی باید بین محتوای داخل سایت و محتوای پلتفرمهای دیگه با موضوع مقاله میشه گذاشت؟
امید اسدی:
من این سوال رو توی جلسه 18 پرسیدم، ولی گفتم اینجا هم بپرسم
در طول دوره به Instinct influencerها اشاره کردین و گفتین اگر این اشخاص در بین مخاطبهای ما باشن شاید بشه ایمیل مارکتینگ رو کارآمد دونست. ولی ترک کردن این مورد چطور ممکنه؟
بههرحال در هر سگمنتی این افراد وجود دارن، اینجوری همه جا همه چیز جواب میده که منطقی نیست. چطور نتیجهگیری کنیم؟
امید اسدی:
شرکت که در اون کار میکنم تلاش زیادی برای تولید محتوا در اینستاگرام میکنه، من هم بعضی وقتها کانالهای ورودی به سایت شرکت رو از طریق آنالیتیکس چک میکنم و میبینم که ورودی که از اینستاگرام داریم خیلی خیلی کمتر از ورودیهایی هست که بهصورت دایرکت و اورگانیک داریم. درحالی که مثلاً صفحات اصلی، دسته محصول و بلاگ داره ورودی بسیار بهتری رو نمایش میده.
باتجربهترهای شرکت اعتقاد دارن که با توجه به فیلتر بودن اینستاگرام کاربران تغییر ای پی دارن یا اورنس در اینستا انجام میشه و کابرها با جستجو در گوگل وارد سایت میشن که باعث افزایش ورودی دایرکت و اورگانیک شده. من این رو رد نمینم ولی برای خودم دلیلی هم برای پذیرش صددرصد ندارم آیا راهی هست که بشه این مورد رو راستی آزمایی کرد؟
الناز سیفی:
در وبینار هفته گذشته، آقای صفایی به موضوع استفاده از api برای گرفتن گزارشات دقیقتر از سرچ کنسول اشاره کردند. با توجه به اینکه قبلا برای معرفی وبسایت به گوگل، سایت را به سرچ کنسول معرفی کردهایم، اضافه کردن api به چه صورت باید انجام شود؟
محمدامیر آریایی کیا:
سوالم در مورد موارد سئو، بعد از مهاجرت از وردپرس به سیستم اختصاصی هست.
در رابطه با URL ها طی صحبتی که با تیم جدید داشتیم، قرار شد محصولات و مقالات با همان اسلاگهای وردپرس منتقل بشه. اما خب صفحات زیادی مثل برچسب ها و... هست که نمیدونم چه تصمیمی در موردشون باید گرفت. باقی موارد غیر از URL ها که دیگه بماند...
ممنون میشم در صورت امکان بفرمایین بعد از مهاجرت به CMS جدید چه اقداماتی باید انجام بشه؟
اگر هم سوال خیلی کلی هست ممنون میشم منابع مورد تایید خودتون رو بفرمایید که مطابق اونها پیش بریم.
پوریا صف آرا:
سایتی روی سرور آلمان دارم که 6 ماهی هست ران شده و ایندکس هم شده.
این سایت 5 ماهه آپلود نشده. چون مطلب زیادی روش نرفتم میتونم از دامنه .com به .ir منطقلش کنم.
برای سئو و ایندکس و ... روی همین دامنه فعلی میتونم بهبودش بدم و درست پیش برم یا اگر روی یک دامنه جدید مثل یک سایت صفر بالا بیارمش بهتره؟
نیلوفر شکری:
ما برای هر صفحه از سایت چند کلمهکلیدی در نظر گرفته و برای لینک بیلدینگ از کلمات هر صفحه برای خودش استفاده میکنیم. مثلا در صفحه اصلی برندد کیورد را به عنوان کلمات کلیدی در نظر گرفتهایم و موقع رپورتاژ با فقط همان کلمات به صفحه اصلی لینک میدهیم. حالا متوجه شدهام رقبا برای کلمات مختلف فقط با صفحه اصلی جایگاه دارند در صورتیکه با استراتژی ما،برای کلمات مختلف صفحات مختلف جایگاه میگیرند. سوال من این است که با توجه به اینکه در این بیزنس صفحه اصلی اهمیت بیشتری برای آگاهی از برند دارد و ما فروشگاه نیستیم، آیا برای رپورتاژمی توانیم از کلمات صفحات دیگر و بلاگ برای لینکسازی به صفحه اصلی استفاده کنیم؟ اینکار اصولی است؟ و آیا رقبا با انجام این سیاست در اکثر کلمات با صفحه اصلی جایگاه دارند؟
فریبا معظمی:
1- اگه یه سری برچسب اشتباهی تعریف کرده باشیم و برای پستها گذاشته باشیم، الان اون برچسبها رو حذف کنیم، صفحاتی هم که به واسطه اون برچسب درست شده بود چی میشن؟
باید حذفشون کنیم از سرچ کنسول؟ (ترتیب حذف برچسب و صفحه کدومه، کدوم اول باید حذف بشه؟)
2- یکی بهم گفته سایتم پر از سیمیلارپیج و داپلیکیت پیجه، من فکر میکنم دلیلش شاید همین برچسبها باشن. فعلا رو چندتا پست اخیر برچسب نزدم، تا متوجه بشم برچسب درست برای پستها چی باید باشه
- اگر میشه درمورد این برچسبگذاری درست راهنمایی کنید
- سیمیلار پیج و داپلیکیت پیج در چه صورت پیش میاد؟
- چه کار کنیم پیش نیاد؟ (فرق این دوتا چیه؟)
برای رفعش چه کار کنیم؟
فریبا معظمی:
رو وبسایت شخصیم درمورد تجربیاتم از همین دوره مینویسم و مواردی که یاد میگیرم. و قصدم این نبوده که بخوام مثل خیلی از سایتها مجدد از اینکه دیجیتال مارکتینگ چیه و سئو چیه صحبت کنم و مطلب جامعی از این موضوعات برا پیلار بیارم.
میخواستم بدونم در این صورت اگه بخوام یه پیلار برا سایت بنویسم و بعد کلاسترها رو باید چه کار کنم؟ یه کم در انتخاب موضوع پیلار و کلاسترا نمونه و مثال بگید.
نماینده گروه بهار 1401 :)
تو گروه درمورد کانال کاروکسب صحبت شد. نرخ تعامل پایین نسبت به بقیه کانالها و ... و اینکه وقتی پست جدید گذاشته میشه به چشم نمیاد. عکس لوگو و اسم کانال تاثیرگذار هست یا نه؟
1- گفتید یادآوری کنیم در این مورد صحبت کنید
2- با توجه به اینکه یکی از همگروهی آماری از نرخ تعامل فرستادن و دراین مورد هم خطا وجود داشت برای بعضی کانالها، گفتید درباره خطای ابزارها و اینکه چرا حتی با این میزان خطا باز هم از ابزارها استفاده میکنیم در دوره صحبت کردهام. دوشنبه مرور میکنیم.
ف-م:
در مورد جلسه 20؛
1- بخش CPA و مشخصا CPO که شرایط فریبکاری و کلاهبرداری عملا خیلی کم هست. خب برای هر تبدیل، که در واقع مشتری از سرقیف وارد و ته قیف خارج شه، هزینهش چندین برابر روشهای cpc ,cpt و cpm هست...
فرضا اگه برای CPO، مبلغ 15/000تومان باشه، برای اون سه مدل cpc,cpm,cpt احتمالا یک دهم یا کمتر میشه (اطلاعی از قیمت ها ندارم.)
با توجه به این هزینه، طبیعتا به احتمال زیاد تبلیغ دهنده، این هزینه رو یا همش یا بخشی رو میکشه روی قیمت تمام شده کالا...فروش سختتر و به ضرر هر دو طرف تبلیغ دهنده و ادنتورک هست.
نمیدونم چقدر قابل قیاس هست، اما ما یه بخش از فروشمون توی دیجیکالاست و 20%میانگین، هزینه فروش ما تو این مارکتپلیس هست که به قیمت تمام شده اضافه می کنیم. بطور کلی، برداشت من اینطور هست که بنظر از نظر بازدهی تفاوت آنچنانی نخواهد بود. اگر فرض کنیم توی سه مدل cpt,cpc,cpm
90%هزینه رو دور میریزیم، توcpo, همون 90% رو داریم میدیم به ادنتورک...
برای ما اتفاق خاصی بنظرم نباید بیفته! (ادامه در صفحه بعد)
2- اگه من، هر دو مدل cpc و cpo رو تو یه سایت مشابه و با بنر یکسان و ...همه چیز یکسان انجام بدم... بازدهی cpo, بهتر از cpc هست؟ اگر من کالارو به 1000نفر مشتری بالقوه نشون بدم...
و 20 نفر قصد خرید داشته باشن، چه چیزی برای من متفاوت میشه؟ تنها موردی که به ذهن میرسه اینه که اگر در جای اشتباهی تبلیغ قرارداده باشیم، هزینه الکی نکردیم.
دیگه چی میتونه باشه؟ نمونه واقعی از تفاوت این دو در عمل جایی هست من بتونم ببینم؟