برای شرکت در وبینارهای دوره به صورت رایگان در سایت mydmc.ir ثبت نام کنید.

دیسکاور چیست؟

دیسکاور سرویسی است که گوگل ارائه می‌دهد و در کنار موتور جست‌وجوی گوگل می‌باشد. هر گاه مرورگر کروم یا اپلیکیشن گوگل را در موبایل یا تبلت خود باز کنید، زیر فیلد جست‌وجوی گوگل یک سری محتوا به شما نشان داده می‌شود. به عنوان جست‌وجو کنندۀ محتوا با اسکرول کردن صفحه می‌توانید پیشنهادات مختلف را ببینید.

به بیان دیگر دیسکاور پیشنهاد هوشمندانه گوگل به مخاطبان است. گوگل با توجه به رفتار کاربران علاقه‌مندی آن‌ها را کشف نموده و محتواهای مرتبط را به آن‌ها نمایش می‌دهد.

موضوع جلسه

در این جلسه می‌خواهیم بدانیم ما به عنوان صاحبان کسب‌‌وکارهای اینترنتی چه باید بکنیم تا محتوای ما در دیسکاور به مخاطبان نمایش داده شود تا به کمک این روش تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهیم.

قدرت دیسکاور

با توجه به داده‌‌های جمع‌آوری شده از پنج سایت مختلف می‌توان مشاهده کرد که این سایت‌ها به کمک دیسکاور در مجموع پنج میلیون بازدید داشته‌اند. با مقایسه این رقم با جمعیت 85 میلیونی می‌توانیم به قدرت دیسکاور پی‌ببریم.

آیا دیسکاور فقط اخبار را نشان می‌دهد؟

بله، سایت‌های خبری بیشتر از سایت‌های دیگر بازدید می‌گیرند اما مجله‌های محتوایی، سایت‌های فروشگاهی، سایت‌های خدماتی و در نهایت هرگونه سایتی که در وب محتوا منتشر می‌کنند، می‌توانند در دیسکاور بازدید بگیرند.

مشکل بهینه‌سازی محتوا برای دیسکاور

به خاطر ماهیت پیشنهادگونۀ دیسکاور و از آنجایی که کلمۀ کلیدی وجود ندارد(مخاطب چیزی را جست‌وجو نکرده‌) چگونگی بهینه‌سازی محتوا برای دیسکاور ابهام زیادی دارد.

این ابهامات باعث می‌شود که ما به آزمون و خطا روبیاوریم.

مقایسه بین Discover و Search Engine

1. در Search Engine کاربر فعال داریم. یعنی کاربران بصورت فعالانه چیزی را جست‌وجو می‌کنند و ما چون یک رفتار مشخص از کاربر داریم می‌توانیم راحت‌تر او را تارگت کنیم. اما در Discover با مخاطب منفعل روبه‌رو هستیم که چیزی را جست‌وجو نکرده است و شاید حتی برند ما را نشناسد و با محصول و محتوای ما آشنایی نداشته باشد، اما تعداد مخاطبان منفعل از تعداد کاربران فعال بسیار بیشتر است و به همین دلیل تارگت کردن مخاطبان منفعل ظرفیت بالاتری نسبت به مخاطبان فعال دارد.

2. در Search Engine ورودی Keyword یا Query داریم اما در Discover ورودی رفتاری یا No-Query داریم.

3. در Search Engine هدفِ جستجو یا Intent و در Discover علاقه‌مندی‌های مخاطب یا (Interest) داریم.

4. در Search Engine رتبه‌بندی رقبا در نتایج جست‌وجو(Ranking) و در Discover پیشنهاد هوشمندانه داریم.

تا اینجا دربارۀ علاقۀ زیاد صحبت کردیم، اما سوال اینجاست که علاقه را چگونه تعریف می‌کنند و چه متغییرهایی دارد و چگونه می‌توان آن را تارگت کرد.

شما دقیقا به چه چیزی علاقه دارید؟

متغییرهای علاقه یا Intrest عبارتند از:

1. entity

اگر شما به یک موجودیتEntity علاقه‌مند باشید به اخبار مربوط به آن موجود نیز علاقه‌مند خواهید بود.

entity به چیزی می‌گویند که مشخص باشد و ما بتوانیم به آن اشاره کنیم. مثلا بازیکن فوتبال یک entity نیست چونProperty مشخصی ندارد، اما علی دایی یک entity است ما می‌توانیم ویژگی‌های مختلفی از جمله قد، وزن و... را به او نسبت دهیم.

انواع Entity چیست؟

• شخص مانند علی‌ دایی، هیتلر، عادل طالبی شخص هستند و موجودیت مشخصی دارند و یک entity به‌حساب می‌آیند. وقتی می‌گوییم هیتلر یک entity است به این معنا نیست که کاربر به شخص هیتلر علاقه دارد بلکه به این معناست که کاربر به دنبال کردن اخبار مربوط به هیتلر علاقه دارد.

• مکان نوع دیگری از entity است. به عنوان مثال اصفهان، برج ایفل و رستوران شیلا هرکدام یک entity است.

• رویداد یا event مانند جشنوارۀ فیلم فجر یک entity به‌حساب می‌آید.

• سازمان یا Organization مانند تامین اجتماعی و باشگاه پرسپولیس

• محصول مانند گوشی آیفون 14 یا خودروی سانتافه

2. موضوعات یا Topic

اقتصاد، سیاست ، ورزش، تکنولوژی و... موضوعات مختلف هستند.

3. برند

مخاطبان به رسانه‌های متفاوتی علاقه‌مند هستند. به عنوان مثال برخی کاربران اخبار ورزشی را از سایت طرفداری و برخی دیگر از سایت ورزش سه دنبال می‌کنند. ‌کاربرانی که اخبار ورزشی را از سایت طرفداری مطالعه می‌کنند پرسونای متفاوتی با کاربران سایت ورزش سه دارند .

دیسکاور چه محتوایی را بیشتر نمایش می‌دهد؟

برای اینکه محتوای ما بیشتر در دیسکاور نمایش داده شود باید هر سه مورد entity، برند و Topic را مورد نظر قرار دهیم.

تفاوت بین Intent Targeting و Interest Targeting

1. در Intent Targeting تحقیق کلمات کلیدی (keyword Research) و در Interest Targeting تحقیق موجودیت‌ها ((Entity Research را داریم.

2. در Intent Targeting هدفِ جست‌وجوی کاربران (Intent) و در Interest Targeting علایق مخاطبان(Interest) را تحلیل می‌کنیم.

3. در هر دو مورد خوشه‌بندی موضوعی(Topic Clustering) وجود دارد و ما سعی می‌کنیم محتوای خود را حول یک سری موضوعات خاص Cluster کنیم.

4. در Intent Targeting به کمک لینک‌های ثابت و همیشه سبز برندینگ را انجام می‌دهیم اما در Interest Targeting برندینگ با تولید محتوا و لینک‌سازی ترند انجام می‌شود.

در انتها و میانۀ این جلسه به پرسش‌های زیادی پاسخ داده شد که به فهم بهتر مطالب کمک می‌کند.

eBooks & PDFs

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره


اینجا آقای صفایی فرمودن در مورد چرایی صحبت شده و در مورد چگونگی حرفی زده نشده، کاش یک جلسه یا آموزش برای بررسی چگونگی ها هم برگزار بشه.
متشکر

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
18293