یادگیری دیجیتال مارکتینگ به‌صورت خودآموز با توجه به منابع زیادی که وجود دارد کار سختی نیست. در این وبینار می‌خواهیم در رابطه با مسیر (Road Map) یادگیری دیجیتال مارکتینگ به روش Self-Study صحبت کنیم.

یادگیری

یادگیری یک مهارت است و باید آن ‌را آموخت. هرم‌های زیادی در رابطه با یادگیری داریم از جمله هرم یادگیری ادگار دیل که در این ویدیو بطور کامل شرح داده می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم مهارت یادگیری را بیاموزید و برای شروع لینک زیر را مطالعه بفرمایید.

https://motamem.org

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با سرچ کردن در گوگل می‌توانیم معنای دیجیتال مارکتینگ را پیدا کنیم. برای نمونه تعاریف موجود در چند سایت را مرور می‌کنیم.

سایت Mailchimp: دیجتال مارکتینگ که بازاریابی آنلاین نیز نامیده می‌شود به معنای ترویج برند با هدف ارتباط گرفتن با مشتریان بالقوه، با استفاده از اینترنت و انواع دیگر ارتباطات دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ نه تنها شامل استفاده از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در وب‌سایت‌ها می‌شود بلکه پیامک و پیام‌های چندرسانه‌ای را نیز در برمی‌گیرد.

سایت HubSpot: دیجیتال مارکتینگ که بازاریابی آنلاین نیز نامیده‌ می‌شود به هرگونه فعالیت بازاریابی گفته می‌شود که در بستر اینترنت انجام بگیرد. کسب‌وکارها کانال‌های دیجیتالی از قبیل موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی و ایمیل را به ‌خدمت می‌گیرند تا با مشتریان فعلی و بالقوه ارتباط بگیرند. البته کانال‌های دیجیتال شامل پیامک و پیام‌های چندرسانه‌ای نیز می‌شود.

سایت متمم: در مورد معنای دیجیتال ‌مارکتینگ اتفاق‌نظر وجود ندارد. افراد مختلف اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به معانی متفاوتی به کار می‌گیرند. اما به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که اصطلاح بازاریابی دیجیتال را به کار می‌برند، یکی از دو مفهوم زیر را مدنظر دارند.

در رویکرد اول، دیجیتال مارکتینگ را بر اساس معنای مارکتینگ تعریف می‌کنند: هر کاری که در بازاریابی انجام می‌شود، اگر با ابزارهای دیجیتال انجام بگیرد، بخشی از بازاریابی دیجیتالی است. بنابراین وظایف دیجیتال مارکتر همان وظایف کارشناس بازاریابی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام می‌گیرد.

در رویکرد دوم، به جای این که بخواهیم از معنی دیجیتال مارکتینگ حرف بزنیم، کافی است ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را فهرست کنیم. آن وقت می‌توانیم بگوییم: دیجیتال مارکتینگ یعنی همۀ این ابزارها و کارهایی که با این ابزارها انجام می‌شود.

با این تعریف دیجیتال مارکتینگ یعنی تسلط بر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها مانند سئو، ایمیل مارکتینگ، استراتژی محتوا، استفاده از سوشال مدیا، تبلیغات کلیکی، بازاریابی موبایلی و افلیت مارکتینگ در فضای دیجیتال و... .

از نظر من (عادل طالبی): بازاریابی دیجیتال انتخاب و استفادۀ هوشمندانه و خلاقانه از ابزارهای موجود و در دسترس در فضای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی است.

در تمام این موارد از کلمه‌ی بازاریابی استفاده شد که خوب است معنی آن را نیز مرور کنیم.

معنای بازاریابی از نظر آقای کاتلر: بازاریابی دانش و هنرِ کشف، خلق و ارائه ارزش، با هدف تامین نیازهای بازار هدف، همزمان با کسب سود است.

بازاریابی نیازها و خواسته‌های تامین نشده را تشخیص می‌دهد، بازار آن‌ها را تعریف کرده، حجم بازار را اندازه‌گیری و سود بالقوه‌اش را اندازه‌گیری می‌کند. مشخص می‌کند که کدام بخش بازار را می‌تواند بهتر تامین کند و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

در بازاریابی بحث Demand ،Needs ،Wants مورد توجه قرار می‌گیرد، که لازم است در منابع ارائه شده در انتهای این بخش آن‌ها را مطالعه و یاد بگیرید.

4P-Marketing Mix

در بازاریابی چهار حوزه را باید مورد بررسی قرار داد.

Product: طراحی محصول (خدمات)، ویژگی‌ها، خدمات پس از فروش، کیفیت و برند مورد توجه قرار می‌گیرد.

Price: در این بخش نحوۀ پرداخت، تخفیفات و قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Place: در این بخش باید مشخص شود کجا و از چه طریقی خدمت یا محصول عرضه شود.

Promotion: نحوۀ ترویج و ترفیع محصول از طریق تبلیغات و روابط عمومی را مشخص می‌کند.

The 7Ps Marketing Mix

به مرور زمان مدل 4P به مدل 7P ارتقا یافت و سه مورد People ،Process ،Physical evidence نیز به آن اضافه شد.

اهداف بازاریابی

موارد مختلفی را می‌توان به عنوان هدف بازاریابی مشخص کرد که در ادامه چند نمونۀ آن را بیان می‌کنیم.

CAC: کاهش هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost)

CLV: ارزش طول عمر مشتری (Customer Life Value) مشخص می‌کند یک مشتری به‌صورت متوسط چقدر برای ما سودآوری دارد. یکی از اهداف بازاریابی می‌تواند کم کردن مقدار CAC نسبت به CLV باشد.

AOV: افزایش میانگین قیمت سفارش (Average Order Value) می‌تواند یکی از اهداف بازاریابی باشد.

Market Share: افزایش سهم بازار نیز می‌تواند یکی از اهداف بازاریابی باشد.

Brand Awareness: آگاهی از برند

Retention: تکرار خرید یا بازگشت مشتریان

علاوه بر مواردی که در بالا تیتروار عنوان شد، می‌توان اهداف دیگری نیز برای بازاریابی در نظر گرفت.

ابزارهای دیجیتال

ابزارهای دیجیتال بسیار زیادی داریم که پیشنهاد ما برای شروع کار یادگیری موارد زیر است.

وب سایت، دامنه، CMS، ابزارهای مربوط به سایت، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی داده محور، پرفورمنس مارکتینگ، محتوا، بازاریابی محتوایی، بازاریابی Inbound یا درونگرا، بازاریابی ویدیویی، جز مواردی است که باید در ابتدای یادگیری دیجیتال مارکتینگ آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

منابع

برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ منابع زیادی داریم که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1- وب‌سایت‌ها

https://motamem.org

https://www.hubspot.com

https://www.smartinsights.com

https://moz.com

https://www.statista.com

https://coursera.org

https://www.udacity.com

https://learndigital.withgoogle.com

https://college.tapsell.ir

https://www.searchenginejournal.com

https://digitalmarketinginstitute.com

https://www.aparat.com

https://www.novin.com

2- کتاب‌ها

• مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر

• مدیریت بازاریابی احمد روستا

• طرح بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

• برنامه‌ریزی بازاریابی اریک‌داویس

• هنر برندشدن مارک شفر

• کمپین‌های بازاریابی دیجیتال سیمون کینگزنورث

• اصول تولید محتوای متنی نیما شفیع‌زاده

• استراتژی دیجیتال مارکتینگ سایمون کینگزنورث

• کپی رایتینگ مارک شاو

• سئو 2022 آدام کالرک

• راهنمای بازاریابی محتوایی پلورمازوکا

• آنها می‌پرسند شما پاسخ دهید مارکوس‌شریدن

• ساستک، برنامه بازاریابی دیجیتال

• عملکرد موفق در شبکه‌های اجتماعی

• 500 نکته کاربردی از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

• جعبه ابزار کارآفرینی اینترنتی

• قصه‌پرداز کسب‌وکارت باش

• بازاریابی پرمحتوا

• ایدە‌ی عالی مستدام

• ناخدای بازاریابی نشر آریاناقلم

• بازاریابی دیجیتال سازمان مدیریت صنعتی

• بازاریابی سرراست

• کارخانۀ محتوا جو پولیتزی

• خلق محتوا جو پولیتزی

• قدرت محتوا جو پولیتزی

3- آدم‌ها

‌‌منابع خوبی به‌حساب می‌آیند که در آینده بیشتر در مورد آن توضیح خواهم داد.

4- دوره‌های آموزشی

این دوره‌ها شامل دوره‌های حضوری و آنلاین است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

دوره‌های آنلاین شامل Interactive ،Passive ،Mixed می‌شود که مدل Mixed بازدهی بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

برای انتخاب یک دورۀ خوب لازم است مواردی را رعایت بفرمایید که در این وبینار به تفصیل به آن‌ها پرداخته‌ایم.  

 

پیوندها و منابع آموزشی

eBooks & PDFs

  • پاورپوینت ارائه
    برای دانلود فایل ارائه روی لینک فوق کلیک کنید. فایل ارائه شامل تمام لینک‌های معرفی شده در وبینار است.