پرسش و پاسخ با موضوع ایمیل مارکتینگ
سوال 1: می بخشید. ممکن هست سوالم خیلی مرتبط نباشه. همیشه در مورد ایمیل مارکتینگ و خوبی های آن صحبت شده. ولی وقتی مخاطب ما ایمیل نداره یا ایمیل هاش را چک نمی کنه، چه جایگزینی برای ایمیل مارکتینگ وجود داره؟ (به طور خاص مخاطب کار ما معلم ها هستن که امکان استفاده از ایمیل مارکتینگ برای این دسته مخاطب وجود ندارد)
طبیعتا استفاده از شبکه های اجتماعی جایگزین مناسب و کاملی برای ایمیل مارکتینگ نیست. برای مثال بخش بندی مشتری ها و ارسال پیام اختصاصی در آن ها ممکن نیست. برخی از این ایرادات در پیام رسانها قابل حل است. برای مثال ارسال پیام خصوصی در پیام رسانها ممکن هست و تا حدی می تواند جایگزین ایمیل شود. اما هنوز مشکلاتی مانند محدودیتهای پیام رسان ها در ارسال انبوه پیام وجود دارد.
ضمن اینکه مشکل جدی در این پیام رسانها این هست که لید تولید شده، اگر از طریق خود شبکه اجتماعی یا پیام رسان باشد، دسترسی ما به مخاطب ها صرفا از طریق پیام رسان ممکن است. به عبارتی مشتری ما در اختیار شبکه اجتماعی است و نه در اختیار ما. با از فیلتر شدن پیام رسان یا حتی از دست رفتن اکانت خود ما یا ... این سرنخ ها از دست می روند.
پاسخ: شبکههای اجتماعی و پیام رسانها جایگزین مناسبی برای ایمیل مارکتینگ نیستن. هر کدوم از اینها کارکرد خاص خودشون رو دارند. عدم توانایی سگمنت کردن و احتمال از دست رفتن ابزار، ما رو به سمت ابزارهای Direct Marketing هدایت میکنه. این سگمنت خاص رو ما در «تیزلند» هم داشتیم. معلمان اغلب ایمیل ندارند یا چک نمیکنند. این سوال در پرسونا هم مطرح میشد، اونجا هم در نهایت به این رسیدیم که مهمترین ابزار برقراری ارتباط با معلمان پیامکه. ما در «تیزلند» به این نتیجه رسیدیم که چند قلاب Hook برای قانع کردن افراد به ثبتنام داشته باشیم. مثلاً دانلود نمونه سوال، آزمون آنلاین، مقالات علمی اختصاصی «تیزلند» که مناسب معلمان هست و وبینارهای اختصاصی معلمان و مدیران مدارس. در جلسات مربوط به Lead Generation مفصل در مورد قلاب توضیح دادیم. یکی از مدلهای Lead Generation که برای معلمان جواب میده، Platform هست.
معمولاً توصیه میشه که موقع ثبتنام حداقل داده مورد نیاز و براساس خواست کاربر را ازش بگیریم. مثلاً مایله با ایمیل یا شماره موبایل ثبت نام کنه. ما تو «تیزلند» ثبتنام رو فقط با شماره موبایل انجام میدیم، بعد Verification هم انجام میدیم، تا مطمئن بشیم شماره، صحیح هست. ضمناً چون میخوایم Segmentation را هم انجام بدیم، موقع ثبتنام ازشون میخوایم پایه تحصیلی و معلم، مدیر، والد یا دانشآموز بودنشون رو هم مشخص کنن. اینطوری میتونیم در آینده پیام مناسب را به فرد مناسب برسونیم.
در حوزهای که شما کار میکنین هم بهتره، موقع ثبتنام علاوه بر شماره موبایل، اطلاعات اضافی مثل نام مدرسه، شهر و پایه تحصیلی رو هم دریافت کنید. ممکنه تعداد ثبت نامیهاتون کم بشه اما در عوض میتونین با Hook مناسب اون رو جبران کنید و SMS Marketing خوبی داشته باشین. در این حوزه و سگمنت خاص، SMS Marketing جایگزین بسیار مناسب و خوبی برای ایمیل مارکتینگه. البته ابزارهای دیگهای مثل نوتیفیکیشن روی اپلیکیشن اختصاصی (PWA) خودتون هم خوب جواب میده ولی به خاطر پیچیدگی ما سراغش نرفتیم.
سوال 2: درود بر جناب طالبی بزرگوار. ما 19 همین ماه، با سرویس نجوا یک کمپین ایمیلی برای یکی از فیچرهای جدیدمون رفتیم. حدود 3 درصد bounce داشتیم. برای کاهش این عدد و همچنین در خصوص افزایش open rate پیشنهاد شما چیه؟
پاسخ: اول یک سابدامین روی دامینی که میخواین از طریق اون ایمیل بفرستین، ایجاد کنید، بعد یک IP اختصاصی از نجوا براش بگیرین. Warmup هم که انجام بدین، Bounce برطرف میشه. البته در بعضی از حوزهها Bounce کلاً بالاست. مثلاً اغلب سازمانها، محدودیت ایمیل پیش فرض 200-50 MB دارن و و فضا پر شده و اطلاعی هم ازش ندارن، که این خودش باعث Soft Bounce میشه. اگر گزارش ایمیلها رو دیدین و مشکل از این نوع بود، مسئله از سمت گیرنده است و کاریش نمیشه کرد. اما اگر غیر از این بود با راهکارهای ست کردن IP ،Authentication ،DMARC ،DKIM ،SPF و یک Warmup ساده، مشکل حل میشه. این مقاله رو هم بخونید. 48 دلیل پایین بودن نرخ باز شدن ایمیل را بررسی کرده و براشون راهکار داده.
https://aritic.com/blog/aritic-pinpoint/low-email-open-rate/
سوال 3: جناب طالبی یه سوال دیگه هم در خصوص زمانبندی ارسال ایمیل داشتم. به نظرتون زمان مناسب ارسال طبق چیزی که در گزارشات و سایتهای مختلف هست ثابته یا این هم به بیزینس بستگی داره؟ مثلا دسته بیزینس x حدود ساعت 12 نتیجه میگیرن و دسته بیزینس y در بازه زمانی عصر و... و در نهایت یه سوال کلی: تو یکی از وبینارها فرمودین این مدت بازدهی تبلیغات بنری بیشتر شده به دلایلی که همه میدونیم. سوالم اینه که در شرایط فعلی میزان بازدهی ایمیل مارکتینگ رو چقدر میبینید؟
پاسخ: قبلاً هم گفتم زمان مناسبی برای ارسال ایمیل وجود نداره. Bench Bar، میانگین و متوسطهایی که در این رابطه داده میشه، گاهی گمراهکننده است. مثلاً در اینستاگرام گفته میشه بین ساعت 9 تا 10 شب زمان مناسبی برای پست گذاشتنه، اما برای مخاطبهای من، این ساعت هفت و نیم صبحه. در «تیزلند» ما متوجه شدیم که روزهای دوشنبه و سهشنبه برای ایمیل مارکتینگ روزهای بهتری هستند. در سازمانهای دولتی ساعات نزدیک به ظهر، ساعات مناسبی هستند. در B2B ها و شرکت، صبح در ابتدای ساعت کاری، زمان مناسبی محسوب میشه. در خردهفروشیها ممکنه عصر بهتر باشه. بهطورکلی این زمان بسته به حوزه متفاوته و بهترین راه تشخیصش A/B Testing هست. ممکنه که چند ماهی هم طول بکشه تا متوجه بشید بهترین زمان و بهترین روزها کی هستند.
در مورد بخش دوم سوال، با توجه به شرایط فعلی که استفاده از شبکههای اجتماعی محدود شده، تبلیغات بنری به نسبت قبل بازدهی بهتری دارند. ما در بعضی از کمپینها، نسبت به بودجه تا 30 درصد افزایش اثربخشی داشتیم. در مورد ایمیل مارکتینگ چون پنل ایمیلی ما در چند ماه گذشته، به مشکل برخورده بود، نمیتونم در این زمینه با داده صحبت کنم و پاسخ دقیقی به شما بدم.