قوانین مهم در اسکیما
منطق: آیا استفاده از این Property و اسکیما نیاز است؟ چرا و بر چه اساسی؟
حقیقت: آیا دادههایی که میخواهم انتخاب و استفاده کنم وجود دارد؟
Structured Data محتوای ساختار یافته
محتوایی که به اجزای مختلفی تقسیم شده است و موجودیتها و ارتباطات ما بین آن مشخص باشد.
Unstructured Data
اگر محتوایی را بهصورت عادی در سایت قرار دهیم مثل نوشتههای معمولی که در سایت قرار میگیرند، به آنها محتوای ساختار نیافته میگوییم.
وبسایت شخص
این نوع وبسایت جنبه تجاری ندارند و بیشتر حول محور شخص میگردد، مثل بلاگی که در آن خاطرات خود را ثبت میکنیم.
در سایتهای تجاری مهم است که ما سازمان، شرکت یا Local Business باشیم.
در سایتهای شخص Product نداریم و 99 درصد Review Snippetها در سایتهای شخصی کار نمیکند مگر در سایتهایی که بسیار معتبر است. لازم است اگر پلاگینی روی سایت نصب میکنید یا کدی را روی سایت میگذارید حتما به سایتی که ماهیت سایت شما را تعریف میکند سربزنید و آن را به امان خدا ول نکنید، زیرا موتور جستجو در روز بارها به سایت شما سر میزند.
برای مشخص کردن آیتمهای سایت دو راه وجود دارد:
1- خودمان آیتمها را مشخص کنیم.
2- اجازه دهیم موتور جستجو آنها را مشخص کند.
سوال: آیا داشتن propertyهای بیشتر منجر به افزایش اعتبار میشود؟
خیر، زیرا اولویتSEO سایت و داشتن محتوای ارزشمند است، اسکیما فقط درک آن را بهتر میکند.
بهعبارت دیگر باید ابتدا از ارزشهای سایت خود مطمئن باشیم و بعد بر اساس چیزهای خوبی که وجود دارد اسکیما و رزولوشن بهتری به Search Engine میدهیم.
سوال: آیا داشتن چند اسکیما در یک صفحه مشکل ایجاد میکند؟
بستگی دارد، در صورتی که اسکیماهایی که در یک صفحه هستند به هم مرتبط باشند و جمع آنها یک ساختار قابل فهم را برساند، هیچ مشکلی وجود ندارد. مثلا یک صفحه میتواند هم Person و هم Organization باشد. چون میتوان در یک صفحه سازمانی را تعریف کرد که در آن اشخاصی وجود دارند. برای مثال صفحهای که در رابطه با ساختمان پزشکان و پزشکانی که در آن هستند بهطور همزمان هر دو اسکیما Person و Organization را دارد.
اگر یک صفحه دو تا اسکیما داشته باشد میتوانیم کدهای آن را داخل هم بگذاریم یا زیرهم قرار دهیم.
موجودیت Entity
به هر چیزی که وجود داشته باشد و ماهیت آن قابل تعریف و خصوصیات آن با ویژگیهای کلیدی قابل تعریف باشد، موجودیت میگویند.
اسکیما یعنی بهبود موجودیتها و بهبود روابط میان آنها
دادههای ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک میکنند تا اطلاعات سایت را سادهتر سازماندهی کرده و دلیل وجود عناصر را سریعتر متوجه شوند. با وجود اسکیما در صفحات، معنا و مفهوم در بدنه محتوا به شکل قابل فهم در میآید.
وقتی گوگل دادهها را در سطح عمیقتری بفهمد، نتایج بهتری را برای جستجوگران ارائه میدهد.
هرچقدر هدف مخاطبان خود را بهتر شناسایی کنید و بر اساس آنها استراتژی محتوای خود را بچینید جامعه هدف بهتری وارد سایت شما میشود. این امکان را داریم که اجازه بدهیم خود موتور جستجو بر اساس محتوا، سئو، Title سایت و Description به درک برسد و میتوانیم به کمک کدهای اسکیما به موتور جستجو اطلاعات واضحتر بدهیم.
به جزئیات سایتهای حوزهی YLYM دقت میکنیم. هر چقدر دیتا حساستر باشد جزئیات هم برای موتور جستجو اهمیت بیشتری دارد. چون زمان لازم است تا موتور جستجو بتواند به سایت اعتماد کند و دیتا لازم است تا بتواند براساس آنها Entent بگیرد و اعتماد کند و اعتبار بوجود بیاورد.
دستاوردهای اسکیما
1. Reach resultها در نتایج جستجو یا بهعبارت دیگر نمایش دیتا در موتور جستجو
2. بیشتر شدن تعداد کلیک و CTR
3. ترافیک با کیفیتتری را میآورد و به این طریق کوئریهایی که در کنسول میآید مرتبطتر خواهد بود.
4. Engagemet بالاتری دارد و افراد بهتر میتوانند تعامل برقرار کنند.
ما بینهایت اسکیما و Property داریم. میتوان گفت برای هر چیزی که قابل تعریف باشد اسکیما وجود دارد. Typeهایی که از قبل برای آن وجود دارد در کتابخانهای به نام Schema.org قابل استفاده و خواندن است. این کتابخانه شامل طرحوارههایی است که در اجزای مختلف تقسیم میشوند. به Typeها کلاس هم گفته میشود. هر کلاس شامل Propertyهایی است که آن کلاس را تشکیل میدهد.
اگر بخواهید از دیتای بیشتری داخل یک property استفاده کنید از type استفاده می کنید ولی اگر یک property فقط یک دیتا دارد از text استفاده می کنیم. مثلا آدرس ایمیل یک تکست هست ولی author دیتای بیشتری دارد، مثلا باید اسمش، URL و کاری که در سایت انجام میدهد را بدانیم.
برخی از Typeها هستند که در داخل اسکیماهای دیگر وجود دارند.
مثلا Local Business یک Type به نام آدرس دارد که خود آدرس بخشهای جزئیتری دارد.
هر چقدر که کتابخانه اسکیما بالاتر باشد آن اسکیما مهمتر و اصلیتر است.
مثلا اگر شما یک NGO باشید میتوانید Organization را انتخاب کنید چون ممکن است در آینده چیزی هم در کنار کار NGO داشته باشید ولی لازم نیست Things بذارید چون منطقی نیست.
اسکیما دادههایی که وجود دارد ساختاربندی میکند، یعنی باید دیتایی در صفحه موجود باشد که برای آن اسکیما گذاشت. مهم نیست که یک اسکیما هشدار بدهد مهم این است که این هشدارها را با دیتای اشتباه پرنکنیم. دادههای اسکیما به هم متصل هستند و داستان سایت شما را تعریف میکنند.
موشکافی عناصر تشکیل دهنده اسکیما-جی سان
اسکیما به زبان جاوا اسکریپتی و به زبان جیسان (Json) است. هر کد اسکیما شامل یک سری قواعد است.
Curly braces
هر Type در داخل یک آکولاد قرار میگیرد. یکی از warningهای احتمالی که در این زمینه وجود دارد نبستن آکولاد میباشد.
Quotation Mark
هر بار یک Type اسکیما یا یک Property را فراخوانی یا یک فیلد را پر میکنیم، از علامت نقل قول استفاده میکنیم.
Colons
هر بار که یک Type یا Property را فراخوانی میکنیم، برای وارد کردن اطلاعات از دو نقطه استفاده کنیم.
Commas
از کاما برای تعیین این موضوع که در انتظار آمدن مقدار دیگری (یعنی اطلاعات بیشتر) است، استفاده میشود.
Brackets
زمانی که توسط Property بیش از یک ورودی فراخوانی میشود، از براکت استفاده میکنیم.
اسکیما برای چهار موتور جستجوی یاندکس، بینگ، یاهو و گوگل کار میکند.
روشهای پیکربندی اسکیما
1. پلاگین و افزونههای وردپرس
2. وبسایتهای تولید کدهای جیسان (Json)
3. استفاده از کتابخانه اسکیما- بهصورت دستی
4. استفاده از ابزار Tag Manager
عوامل تکنیکال و قابل توجه در بارگذاری اسکیما
• صفحات دارای اسکیما یا دادههای ساختار یافته را بلاک یا نوایندکس نکنید. (اسکیمای داخل صفحات نوایندکس را حذف کنید، زیرا روی کتگوریها تاثیر میگذارد. مثلا گاهی دوست دارید که سایت شما روی کتگوری بالا بیاید، در اینصورت محصول درون آن کتگوری را نوایندکس میکنید و چون بردکرام (Breadcrumb) فعال است تاثیر خود را بر روی تمام کتگوری میگذارد).
• اطلاعات باید بهروز باشند. گوگل صفحاتی که منطبق به دادههای حساس به زمان است، را در صورت انقضا نمایش نمیدهد.
• اطلاعات واقعی و صحیح ارائه دهید. منابع اطلاعاتی باید شفاف و در دسترس باشند.
• محتوای غیر مرتبط یا گمراه کننده مانند بررسیهای جعلی، نظرات فیک یا اطلاعات غیر مرتبط با صفحه را به اسکیما نیاورید. (warningهای زرد برای دیتایی که در صفحه وجود ندارد، هیچ اشکالی ندارد و نیاز نیست برای اینکه هشدار نگیریم از محتوای غیر واقعی استفاده کنیم).
• اگر صفحاتی دارید که به یک موضوع خاص اشاره دارند، آنها همگی باید اسکیمای خود را داشته باشند.
• اِلمانهای داخلی اسکیما مانند تصویر، صوت یا ویدئو باید منطبق با محتوا و موضوع و اسکیما باشند.
سایتها بر اساس کانسپت کارشان به دو دسته Local Business و Organization تقسیم میشوند.
Local Business
سایت مربوط به کسبوکارهایی که خدمات یا محصولاتشان را بهصورت حضوری در اختیار مخاطب قرار میدهند. بهعبارت دیگر کسبوکارهایی که دفتر فیزیکی دارند. برای مثال میتوان از کافی شاپ نام برد.
Organization
سایتهایی که در حوزهی آنلاین کار میکنند و مشتریان به آنها مراجعه حضوری نمیکنند جز دسته organization هستند. مانند سایت فروشگاههای آنلاین که مراجعه حضوری ندارند، شرکتها و موسسات
اسکیمای Organization
این اسکیما در Rich Result به عنوان لوگو شناخته میشود. Organization یک تایپ مادر است، برای اکثر سایتها استفاده میشود حتی برای Local Businessها هم میتوان از آن استفاده کرد ولی برای سایتهای شخصی نباید استفاده شود. توجه داشته باشید که مهم است شبکههای اجتماعی را در این Type کار کنید.
در دانش اسکیما سایتها شامل دو بخش هستند:1- وبسایت 2- وبپیج
وبسایت شامل وبپیجها است برای همین ما وبسایت را برای صفحهی اصلی میگذاریم.
انواع مقالهها
ما 17 نوع Article داریم که سه نوع زیر از همهی آنها مهمتر است.
• Article/Article
برای مقالههای طولانی که بالای دو هزار کلمه هستند .
• Article/ Blog Post
مقالههای کوتاه زیر دوهزار کلمه را شامل میشود.
• Article/News
محتواهای کوتاه که در حدود یک تا دو پاراگراف است را شامل میشود. این محتوا باید عنوان خبر داشته باشد بنابراین رپوتاژآگهیها را شامل نمیشود. رپورتاژآگهیها در نوع Blogpost قرار میگیرند.
در تمام Articleها نویسنده (Author) بسیار مهم است و گوگل بر آن بسیار تاکید دارد.
نویسنده میتواند شخص یا سازمان باشد ولی انتشارات حتما سازمان است.
اسکیما Product
1) در این اسکیما باید نرخ حتما به ریال باشد.
2) در این اسکیما یک Property وجود دارد به نام Price Valid Until که نشان میدهد قیمت محصول تا چه زمانی معتبر است. این Property در فروشهای ویژه اهمیت دارد.
اسکیما Review
1) برای مقالهها Review وجود ندارد و اگر استفاده شود غلط است.
2) Review را برای کتاب، دوره آموزشی، ایونت، بازی و مواردی از این دست میگذاریم.
نکته: EmbedUrl و ContentUrl نباید با هم استفاده شوند.
EmbedUrl برای زمانی استفاده میشود که محتوا در یوتیوپ یا آپارات قرار دارد ولی ContentUrl زمانی استفاده میشود که محتوا در سایت خودمان قرار دارد.
پیوندها و منابع آموزشی
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش یاشار طاهرمنش
سلام و عرض ادب؛
جناب ناجی در مورد رفع ارورها سوال داشتم. `ارور` یا `وارنینگی` رو که `سرچ کنسول` برای یک برگه یا محصول یا... نشون میده چطوری رفع کنیم
مثلاً خطای `Missing field `mainEntity رو نشون میده. خب حالا باید چیکار کنیم و کد رو کجا توی سایتمون اضافه کنیم؟
سایت ما وردپرسی هست.
متشکرم.