کپشننویسی چیست و چگونه یک کپشن خوب بنویسیم؟
ما بیشتر در اینستاگرام با کپشننویسی آشنا شدیم. درواقع کپشننویسی به معنی تصویرنویسی است و ما باید با نگاهی خاص در مورد یک تصویر یک محتوای خوب بنویسیم. یک تصویر مفاهیم مختلفی را ارائه میدهد که باید هرکس از دید متفاوت به تصویر نگاه کرده و ما باید دیدی ماورای دیگران از یک تصویر داشته باشیم.
کپشن نیز مانند یک مقاله از قسمتهای مختلف تشکیل شده است و جذابیت آن بسیار اهمیت دارد. ما باید یک کپشن جذاب خلق کنیم که این جذابیت باتوجه به مخاطب تعیین میشود.
پارامترهای مهم در نوشتن یک کپشن عبارتاند از:
مخاطب
ما باید مخاطب را بهخوبی بشناسیم؛ زیرا ما برای او مینویسیم و باید با سلایق و نیازهای او آشنا باشیم.
کسبوکار
ما باید کسبوکار را بهخوبی بشناسیم تا بتوانیم اهداف کسبوکار و سود و ضرر آن را پیدا کرده و در راستای سود کسبوکار کپشن بنویسیم.
پیام
ما باید پیام تصویر را بشناسیم و آن را به شکل مناسب به مخاطب انتقال دهیم.
متن
متن باید شروع جذابی داشته باشد و مخاطب به متن علاقهمند شود. مخاطب نباید بعد از دیدن عکس یا ویدئو از خواندن متن صرفنظر کند؛ بلکه باید همراه متن بیاید و همه آن را بخواند.
دعوت به اقدام
یک کپشن باید یک Call To Action داشته باشد. این درخواست از مخاطب باید مهمترین درخواست باشد و تنها یک درخواست از مخاطب داشته باشید.
استفاده بهجا از ایموجیها
باتوجه به کپشن میتوان از ایموجیهای خاصی استفاده کرد؛ البته در مواردی که متن کاملا رسمی است، استفاده از ایموجی توصیه نمیشود؛ بنابراین برای استفاده از ایموجیها باید بسیار دقت کنید.
صحبت با مخاطب بهصورت مستقیم
ما در کپشن باید کوتاه و روشن صحبت کنیم؛ بنابراین باید با مخاطب ساده و شفاف صحبت کنید تا اثرگذاری زیادی نیز برروی او داشته باشد.
باتوجه به تمامی موارد گفته شده، حتما تمرین این ویدئو را به بهترین شکل انجام خواهید داد. ویدئو را یکبار دیگر بهدقت تماشا کنید و تمرین را انجام دهید.
خلاصه موضوعات ویدئو
کپشن نویسی
بهتر است قبل از نوشتن کپشن، تصویر کپشن را بررسی و درک کنیم. برای درک بهتر، تصاویر نباید برای ما یک مفهوم ثابت داشته باشند. ما باید بتوانیم از زوایای مختلف تصویر را بررسی کنیم و براساس موضوع، کپشن را بنویسیم. باید برای نوشتن کپشن در اولین گام به مخاطب توجه داشته باشیم و مخاطب را بشناسیم، بعد از مخاطب، شناخت کسب و کار و پیامی که میخواهیم منتقل کنیم اهمیت دارد. بعد از شناخت مخاطب، کسب و کار و پیام باید نوشتن متن را آغاز کنیم و در متن مخاطب را به اقدامی که میخواهیم دعوت کنیم. در کپشن نویسی باید از دعوت به اقدامهای زیاد خودداری کنیم. علاوه بر موارد بیان شده، استفاده بجا از ایموجیها و صحبت با مخاطب به صورت مستقیم هم میتواند در کپشن نویسی تاثیرگذار باشد.