راجعبه قیف فروش صحبت کردیم. اشاره کردیم که قیف فروش یک مدل برای بررسی کسبوکار است از زمانی که مخاطب وارد کسبوکار ما میشود تا وقتی که مشتری محصول و خدمات بشود. مدلهای دیگری هم داریم مثل: Customer Journey ،User Journey و... .
در این بخش راجع به انواع سفر مشتری در گوگل سرچ میکنیم.
وقتی از User journey صحبت میکنیم، متوجه یک سری شباهتهای User journey با قیف فروش (Sales Funnel) میشویم. زمانی که درباره User journey سرچ میکنیم، گوگل پیشنهادهایی به ما میدهد، مانند User journey mapping و Customer journey و ... در بسیاری از موارد انواع سفر مشتری باهم شباهتهایی دارند و فقط کمی تفاوت دارند.
پیوندها و منابع آموزشی
- مطالعه User journey در سایت optimizely
- مطالعه User journey در بلاگ هاباسپات
- مطالعه User journey در ویکیپدیا
- مطالعه User journey در medium
- مطالعه User journey در سایت hotjar
- مطالعه سفر مشتری در سایت متمم
- مطالعه سفر مشتری در سایت نوین
- مطالعه سفر مشتری در zoomit
- مطالعه سفر مشتری در beloved.marketing
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
محمد ناظری
سایتی که یک خدمت پولی دارد و ورودی اصلی اش بلاگش هست آیا باید کل بلاگ رو یک مرحله در نظر بگیریم یا اینکه صفحات اصلی بلاگ رو تک تک بررسی کنیم؟
مینا فرج نژاد
پیرو مطالعه ای که در مورد مفاهیم دو هفته گذشته داشتم در مورد دو مفهوم قیف فروش و نقشه سفر مشتری با مشکل مواجه شدم. احساس میکنم خیلی به هم شباهت دارند و این باعث میشه تفاوتشون رو نتونم خوب درک کنم. طبق تعریفی که در سایت متمم برای قیف فروش آمده گفته شده: قیف فروش که گاهی به آن قیف بازاریابی (Marketing Funnel) یا قیف درآمد (Revenue Funnel) هم گفته میشود، مسیری است که یک مشتری راغب یا سرنخ یا Lead طی میکند تا به مشتری واقعی شما تبدیل شود. در تعریف همین سایت برای مفهوم نقشه مسیر مشتری آمده: نقشه سفر مشتری نمایش بصری تک تک تجربههایی است که مشتریانتان با شما دارند. این نقشه، قصهی تجربهی مشتری از برند شما را، از نخستین مواجهه تا زمانی که رابطهی بلندمدت شکل میگیرد، بیان میکند. البته گفته شده اصطلاح نقشهی سفر بر پایهی این فرض شکل گرفته است که بخش بسیار کوچکی از مشتریان بالقوهی هر کسب و کار، به شکل سریع، مستقیم و کاملاً لحظهای، به نقطهی خرید میرسند. ممنون میشم تفاوتشون رو بیان کنید تا بهتر بتونم طبقه بندیشون کنم.
پرسش مهدی دانش پژوه
مبحث user jounery چقدر با گیمیفیکیشن آمیخته است؟ آیا ربطی به هم دارند؟
پرسش احمد موحدیان
سلام . وقت بخیر...
ایا میشه به این صورت به `قیف فروش` و `مسیر مشتری` نگاه کرد؛
قیف فروش دید سطح بندی شده ای دارد. و از زمانی که کاربر با برند آشنا میشود تا زمانی که به مشتری تبدیل میشود را سطح بندی میکند. و به ماکمک میکند با این سطح بندی درک بهتری از `جذب` و ` تبدیل ` کاربر و بهبود آنها داشته باشیم.
ولی مسیر مشتری، راه های بسیار متفاوتی است که یک کاربرممکن است درون این قیف طی کند، و در این راه از مراحلی به نام ` نقطه تماس ` میگذرد تا به نقطه نهایی ( خرید یا ...) برسد. که در هر سطح از قیف فروش ممکن است چندین نقطه تماس وجود داشته باشد.
با تشکر
موفق باشید
خلاصه موضوعات ویدئو
منابع نقشه سفر مشتری
در این ویدئو، منابع معتبر مطالعاتی سفر مشتری بهصورت کامل معرفی شده است.