با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای دوره را مشاهده کنید.

تا این لحظه 3947 نفر در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند. همین حالا ثبت‌نام کن و نفر 3948ام باش!

کد تخفیف dc15 همین حالا برای شما فعال شد.

همین حالا ثبت‌نام کنید! با این کد تخفیف می‌توانید با 770 هزار تومان تخفیف که تکرار نخواهد شد، در دورۀ کامل شرکت کنید.

50 جلسه دوره کامل
50 جلسه
4,000,000 تومان
3,230,000 تومان
770,000 تومان (%19.25) تخفیف!
  • دسترسی به کل ویدئوهای یک‌ساله
  • با یک تخفیف فوق‌العاده
  • کد تخفیف: dc15
  • این تخفیف برای مدت محدود فعال است.
همین حالا ثبت‌نام می‌کنم!

خلاصه موضوعات ویدئو

ویدئو مجموعه‌ای از تصاویر است که با یک ضرب آهنگ مشخصی نمایش داده می‌شود و می‌تواند با یک صدا منطبق شود. معمولا ویدیو با صدا همراه است اما حضور صدا در ویدئو الزامی نیست.

امروزه هنگامی که در رابطه با ویدئو صحبت می‌کنیم در حقیقت در رابطه با ویدئوهای دیجیتال صحبت می‌کنیم در حالی که ویدیو از فضای آنالوگ پا به عرصه حیات گذاشت. برخی شروع حیات ویدیو را با تلویزیون‌های (Cathode-ray tube) CRT همزمان می‌دانند، برخی شروع ضبط ویدیو بر روی نوارهای Tap در سال 1956 میلادی را شروع عصر ویدئو می‌دانند و برخی دیگر سال 1971 میلادی و تولید دستگاه ضبط و پخش ویدئو توسط شرکت سونی را شروع عصر ویدیو می‌دانند. در رابطه با تاریخچه ویدئو به طور کامل در ویدئو صحبت شده است.

هر تصویر یک فریم است و فریم ریت به معنای تعداد فریم بر ثانیه است. ویدئو مجموعه‌ای از تصاویر است که با سرعت مناسبی نمایش داده می‌شود. معمولا اگر بیش از 6 یا 8 تصویر در ثانیه نمایش داده شود ما تصاویر را به صورت پیوسته مشاهده می‌کنیم. معمولا برای ویدیوها اگر تعداد تصاویر در ثانیه بیش از 12 یا 15 باشد چشم پرش تصاویر را متوجه نمی‌شود و تصاویر را به صورت پیوسته مشاهده می‌کند. به طور استاندارد برای ویدئوها 25 تصویر در ثانیه نمایش داده می‌شود. تعداد تصاویر یا فریم‌ها در حجم ویدئو تاثیر دارد، هر چه تعداد تصاویر یا فریم‌ها بیشتر شود حجم ویدئو بیشتر می‌شود.

گاهی برای کاهش حجم ویدئو کل تصاویر ذخیره نمی‌شود و تنها قسمتی از هر تصویر یا فریم ذخیره می‌شود؛ به این صورت که هر تصویر به سطرهای مختلفی تقسیم شده و در یک فریم سطرهای فرد تصاویر ذخیره می‌شود و در فریم بعدی سطرهای زوج ذخیره می‌شود که به آن Interlaced می‌گویند.

برای ویدئوهای فضای دیجیتال از Interlaced استفاده نمی‌شود و کل تصاویر با فشرده‌سازی‌هایی مانند MPEG-4 ‌ذخیره می‌شوند که به آن Progrogressive می‌گویند.

Ratio یا نسبت اعداد به نسبت تعداد پیکسل طول و عرض تصاویر گفته می‌شود. در مانیتورهای جدید اندازه تصاویر 1080*1920 پیکسل یا به نسبت 16:9 (16 به 9) است. نسبت‌ها در فضاهای مختلف متفاوت است برای مثال در تلگرام تصاویر در اندازه 600*800 پیکسل یا به نسبت 4:3 بهتر نمایش داده می‌شوند یا در اینستاگرام نسبت 1:1 برای نمایش تصاویر بهتر است. تفاوت نسبت‌ها سبب می‌شود هنگام تولید ویدئو، به نسبت مناسب برای فضای انتشار ویدئو توجه داشته باشیم. توصیه می‌شود ویدئو را با نسبت متناسب با ابزار تولید ویدئو ضبط کنیم و در انتها با کراپ یا کارهای مشابه به نسبت متناسب با فضای انتشار تبدیل کنیم. موضوع نسبت‌های تصاویر به صورت کامل در ویدئو شرح داده شده است.

نوع‌های YcbCr و YUV متداول‌ترین نوع‌های رنگ در فضای دیجیتال هستند.

عمق رنگ به معنای تعداد بیت‌های لازم برای ذخیره کردن رنگ هر پیکسل است. در مدل RGB (Red Green Blue) 8 پیکسل برای رنگ قرمز Red، 8 پیکسل برای رنگ سبز Green و 8 پیکسل برای رنگ آبی Blue در نظر گرفته می‌شود که در مجموع 16 میلیون رنگ را ایجاد می‌کند.

دو مدل از مدل‌ها و استانداردهای رسمی کیفیت ویدئو PSNR و DSIS است.

ربرای فشرده سازی و کاهش حجم ویدئوها از استانداردهای مختلفی مانند MPEG-1، MPEG-2، MPEG-4، AVCHD و 3GP استفاده می‌شود.

برای پخش ویدئو از فرمت‌های مختلفی استفاده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها شامل MOV (فرمت ضبط ویدئو در ابزارهای ضبط)، MP4 (فرمت پخش ویدئو در ابزارهای پخش ویدئو)، MKV (فرمت پخش فیلم‌های سینمایی) و TS (فرمت پخش فیلم در ابزارهای استریمینگ مانند فیلیمو و نماوا) است. فرمت MP4 پر استفاده‌ترین فرمت است که در ابزارهای مختلف پخش ویدئو از جمله وب سایت‌ها، پلتفرم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود.