ابزارهای تحت کنترل ما
شبکههای اجتماعی در ادامه مسیر تکاملی وب بهوجود آمدند. در ابتدا، انتقال اطلاعات یکطرفه بود: ما یک وبسایت طراحی میکردیم و مخاطبان با دیدن سایت ما کلیک میکردند و وارد سایت ما می شدند. در قدم بعدی تعدادی از وبسایتها متوجه شدند که باید فرم «تماس با ما» را زیر مطالب سایت بگذارند؛ شما هنوز هم ردِ این نوع تعامل را میتوانید در وبسایتها ببینید.
شبکه اجتماعی چیست و جزء کدام دسته از ابزارها قرار میگیرد؟
شبکه اجتماعی
شبکه اجتماعی (Social Media) یک پلتفرم و ابزار تحت کنترل ما برای تبادل داده و اطلاعات است و حضور در آن نیازمند دانش، تخصص و مهارت است.
وب2 (Web2) چیست؟
Web2، دنیای اینترنت پس از آغازِ تعامل و اثرگذاری مخاطب بر روی سایتها و ابزارها محسوب میشود. این تعامل و تاثیرگذاری میتواند شامل لایک کردن، گذاشتن نظر، انتشار مجدد محتوا و چیزهایی مانند آن باشد. وب2 ابتداییترین حالت UGC ) User Generated Content) است.
شبکههای اجتماعی جزء کدام دسته از ابزار هستند؟
با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی در مالکیت ما نیستند و تنها بارگذاری حتوا در کنترل ماست و نه امکان نمایش و انتخاب آن، پس در دسته ابزارهای تحت کنترل ما قرار میگیرند.
دیجیتال مارکتر و شبکههای اجتماعی
1- باید تشخیص دهد که آیا حضور در شبکههای اجتماعی توجه موردنظر را برای هدف بازاریابی جلب میکند (Convert Attention).
2- باید شبکه اجتماعی مناسب را برای حضور موثر تشخیص دهد.
3- باید شبکه اجتماعی مناسب را با مشتریِ بالقوه تشخیص دهد.
در ابتدا انتقال اطلاعات وبسایتها یکطرفه بود و با وارد کردن آدرس میتوانستند مطالب را بخوانند یا از طریق دایرکتوری در سایتهای دیگر مشاهده کنند. بهتدریج بستری فراهم شد که یک سایت، با قرار دادن یک فرم تماس با ما (با وارد کردن نام و نامخانوادگی و دریافت اطلاعات) توانست با مخاطب ارتباط ایجاد کند (introduction، یعنی تعاملی با مصرفکننده در وبسایت). بعد از مدتی، اطلاعات تماس با ما در سایتها، تحتعنوان نظر بدهید و غیره نام گرفتند، که از آن طریق میتوانستند آنها را رتبهبندی کنند.
در جایی که مخاطبان بخشی از محتوای سایت شدند، چیزی بهنام UGC مطرح شد و بعد اتفاقی افتاد که از آن بهعنوان Web2 یاد میشود؛ درواقع جایی که مخاطب میتوانست اثرگذار باشد.
ما بستری را برای تبادل داده بین شما فراهم میکنیم، اینجا بود که Forumها یا انجمنها شکل گرفتند. انجمن ها از ابزارهای تحت تاثیر ما هستند که ما میتوانیم از آنها برای ارتباط با دیگران استفاده کنیم. Forumها، Topic Base هستند، یعنی افراد براساس یک موضوع خاص صحبت میکنند. در مرحله بعد از Forumها، شبکههای اجتماعی شکل گرفتند و Forumها تغییرات جدی کردند.
شبکههای اجتماعی مبتنی بر شخص است. فردیت و شخصیت افراد در آنجا اهمیت پیدا میکند و هر شخص با انتشار محتوای خود تلاش میکند تا نظر و توجه دیگران را به خودش جلب کند.
بهتدریج با بهوجودآمدن شبکههای اجتماعی (مثل فیسبوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام)، آنها جای خود را در اینترنت باز کردند. بخش قابلتوجهی از کاربران مدیون این شبکهها هستند و از این شبکهها برای رسیدن به اهداف بازاریابیشان استفاده میکنند.
1) شبکههای اجتماعی، از ابزارهای متعلق به ما نیستند، چون مالکیت آن پلتفرم متعلق به شخص دیگری است.
2) این شبکه اجتماعی است که تصمیم به نمایش یا عدم نمایش محتوا میگیرد.
شبکههای اجتماعی بههیچعنوان برای ما نیستند؛ برخلاف وبسایتها که دامنه بهنام شما ثبت میشود و کسی نمیتواند آن را بگیرد و هروقت خواستید میتوانید از آن بکآپ بگیرید.
شبکههای اجتماعی در عین حال که مفید و در دسترس هستند، خطرات خاص خود را هم دارند. کاملاً در اختیار شما نیستند، صاحب پلتفرم میتواند دسترسی شما را قطع کند، محتوای شما را حذف کند، تصمیمگیری برای دیده شدن یا دیده نشدن محتوای شما در اختیار طراح و تولیدکننده پلتفرم است (بهصورت دستی یا هوش مصنوعی این اتفاق میافتد). شبکههای اجتماعی بسیار خطرناک هستند، زیرا شما با زدن # به دیگران، این اجازه را میدهید که رقبایتان، شما را ببینند. ازطرفی، اگر از سرچ استفاده نکنید، در این کلمات دیده نمیشوید. حضور و استفاده از شبکههای اجتماعی نیازمند تخصص، دانش و مهارت است.
نکته
در مبحث شبکههای اجتماعی، شما باید تشخیص بدهید که کدام شبکه اجتماعی بیشتر بهدردتان میخورد.
1- کدام شبکه اجتماعی مخاطب بالقوه شما را دارد؟
2- در کدام شبکه اجتماعی میتوانید حضور مفید و موثرتری داشته باشید؟
3- آیا این حضور موثر میتواند به جلبتوجه (Convert Attention) کمک کند، به تماس، فروش، مشتری و غیره؟
در حوزه شبکههای اجتماعی به استراتژی هم باید توجه کرد.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
مینا خبازیان
من فعلا جلسه هفتم هستم و هنوز به کلاس نرسیدم متاسفانه اما سوالی دارم ما فعالیتی داریم که در حیطه زیبایی پوست و مو هست و روی پیج اینستاگرامش داریم کار میکنیم از کجا بفهمم با چه سبکی کپشن بنویسم برای مخاطبانم و یا اینکه چه سبک کاری رو بذارم که جدید باشه و مخاطبینم زیاد شه؟؟به تازگی کمپین برای افزایش فالور هم اجرا کردیم
یاسمن نجف زاده
من برای پیج اینستای شرکت چند تا متن طراحی کردم با دوتا هشتگ ثابت و زیر پست ها می ذارم. نظرتون در مورد این نوع کامنتها چیه. یه سوال دیگه چه جوری میشه که بعضی وقتها پستهایی که می ذارین تو بعضی از هشتگها نمایش نمی ده
سید مهدی محمدی
من در حوزه کارم که فروش عمده .... هست یک اسم برند انتخاب کردم .... و دامنه و سایت هم گرفتم و تا اینجای دوره شبکه های اجتماعی و وبلاگ هم که فرمودین به همین اسم باز کردم. اما از اونجایی که در سایتم صرفا چندتا نمونه محصول قرار داده میشه، برای محتوا گذاری تصمیم به ایجاد یک رسانه که یک وبسایت جداگانه هست گرفتم (مثل کار شما در تیزلند) حالا سوالم اینه تمام این شبکه های اجتماعی و وبلاگی که تا اینجا فرمودین و از این به بعد میاد رو جداگانه به اسم سایت جدید هم باید درست کنم یا لینک همونها رو در سایت رسانه ای هم قرار بدم؟
احمد جعفری
چگونه برندی که از آن نمایندگی میگیریم را راضی کنیم تا برند ما را در شبکههای اجتماعی اش قرار دهد شاید بگوید من آنقدر نماینده دارم که اگر نمیخواهی بسلامت و تمام`
رابعه خان بابائی
من الان یه پیج 157k و لایک زیاد میخوره پست هام الان اونهایی که به روشها که شما گفتید زیر پست من کامنت میذارند اینها باعث افت پیج من نمیشه؟ باید جلوی این کار بگیرم یا مهم نیست.
محمدصادق صحت
سوالی داشتم راجع به ابزارهای social listening میخاستم بدونم نحوه کار این ابزارها چگونه است که میتوانند کل محتوای وب رو پایش کنن و کاری رو حتی بالاتر از موتورهای جستجو انجام بدن و درون پلتفرم هایی حتی مثل تلگرام رو که موتورهای جستجو نمیتونن بکاون پایش کنن. واینکه مثلا گوگل آلرت هم جزو این ابزارها هستش
سالار گل محمدی
ابزار گوگل آنالتیکس از موقعی که روی سایت نصب می شه داده هارو ظبط می کنه یا اطلاعات قبل از نصب هم بهمون می ده ؟
پرسش مریم مقسم
سلام وفت بخیر
انجمنها یا Forum در وب سایت هنوز کاربرد دارد یا نه؟
در سایتی در مورد موضوعی که قرار مخاطبین نظر و تجربه خودشون را به اشتراک بگذارند و حتی در این مورد با هم گفتگو کنند، داشتن انجمن مورد استقبال و علاقه مخاطب قرار میگیره یا الان شبکه های اجتماعی جای انجمن را گرفتند و دیگه استفاده ای ندارد؟
پرسش غزال نوری
سلام.میخواستم بدونم چطور میشه موقع سرچ گوگل در مورد یه کلمه کلیدی پیج اینستاگرام نمایش داده بشه؟بارها پیش اومده تو سرچ لابه لای سایت ها پیج اینتاگرام رو هم میبینم که اتفاقا نه فالوور بالایی دارن نه اصلا سئو سایتشون قویه.به تگ نویسی پست های اینستاشون ربط داره؟
پرسش یاشار طاهرمنش
سلام و عرض ادب؛
برای پلتفرم های خارجی، مثل medium، محتوایی که می ذاریم باید انگلیسی باشه یا فارسی؟
اگر جواب انگلیسی هست، تکلیف عبارات کلیدی که لینک میدیم باهاشون چی میشه؟
متشکرم.
خلاصه موضوعات ویدئو
شبکه اجتماعی چیست؟
شبکه اجتماعی Social Media یک نوع پلتفرم و ابزار تحت کنترل ما برای تبادل داده و اطلاعات است و حضور در آن نیازمند دانش، تخصص و مهارت است.
وب2 چیست؟
وب 2، Web2 دنیای اینترنت پس از آغاز تعامل و اثرگذاری مخاطب بر روی سایتها و ابزارهاست. این تعامل و تاثیرگذاری میتواند شامل لایک کردن، گذاشتن نظر، انتشار مجدد محتوا و مانند آن باشد. وب2 ابتدایی ترین حالت UGC است.
شبکههای اجتماعی جزو کدام دسته از ابزارها هستند؟
با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی در مالکیت ما نیستند و تنها بارگذاری محتوا در کنترل ماست نه امکان نمایش و انتخاب مخاطب آن در دسته ابزارهای تحت کنترل ما قرار میگیرد.
دیجیتال مارکتر و شبکههای اجتماعی
1- باید شبکه اجتماعی مناسب برای حضور موثر را تشخیص دهد.
2- باید شبکه اجتماعی مناسب با مشتری بالقوه را تشخیص دهد.
3- باید تشخیص دهد آیا حضور در یک شبکه اجتماعی میتواند توجه مورد نظر Convert Attention را برای هدف بازاریابی جلب کند؟