ساختار گوگل ادز

برای یادگیری داشبوردهای گوگل ادز ابتدا باید با یک سری مفاهیم پایه آشنا شوید. اول هر چیز باید ساختار گوگل ادز را بشناسید.

Account Ads

لایه اول در ساختار گوگل ادز Account Ads است. توجه کنید که Account با Gmail متفاوت است. در واقع Gmail راه دسترسی به Account است. با یک Gmail می‌توان به بیست Account از نوع Manager یا Individual دسترسی پیدا کرد. Accountهای گوگل ادز دو نوع اصلی دارند. یکی MCC که مخفف My Client Center و دیگری Individual Account است.

My Client Center

این نوع اکانت برای بیزینس‌هایی استفاده می‌شود که به صورت یک آژانس در حال فعالیت هستند. اگر بیزینس ما از این نوع باشد به‌دلیل این که بسیاری از کسب‌وکارها با ما سروکار دارند، نمی‌توانیم برای هر بیست کسب‌وکار از یک Gmail استفاده کنیم. در این حالت یک یا چند MCC باز می‌کنیم و آن‌ها را در MCCها قرار می‌دهیم. در این صورت هم می‌توانیم این حساب‌ها را به خوبی مدیریت کنیم و هم مانیتورینگ مناسبی روی آن‌ها داشته باشیم.

Individual Account

Individual Accountها اکانت‌های استانداردی هستند که در اختیار ما قرار می‌گیرند و می‌توانیم برای آن‌ها ادورتایزینگ انجام دهیم.

تفاوت‌های My Client Center و Individual Account

تفاوت‌هایی بین Individual Accountها و MCC وجود دارد. به‌عنوان مثال ما مستقیما در MCC نمی‌توانیم یک کمپین بچینیم و آن را Run کنیم اما Individual Account این قابلیت را دارد. تفاوت بعدی این است که Payment روی MCC نمی‌توانیم بگذاریم اما روی Individual Account این قابلیت را داریم که بگذاریم و الی آخر.

قواعد ساخت اکانت برای کسب‌وکارهای مختلف

ما کسب‌وکارهای مختلف را در سطح Account تعریف می‌کنیم. یعنی بیزینس X و Y را در یک اکانت قرار نمی‌دهیم. برای هر کدام یک Account جداگانه ایجاد می‌کنیم. این کار چند علت اصلی دارد. علت اول این است که بالانس یا شارژ (کیف پول) در سطح Account تعریف می‌شود. علت دوم این است که دسترسی‌ها در سطح هر Account تعریف می‌شود. دلیل بعدی این است که اگر همپوشانی موضوعی و لوکیشنی در مورد کلماتی که سرچ می‌شود در یک اکانت وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها نمایش داده می‌شود. بنابراین اگر ما دو کسب‌‌وکار داریم که همزمان در یک لوکیشن خاص و روی یک سری کیورد مشابه در حال انجام تبلیغ هستند، باید دو Account مجزا برای آن‌ها داشته باشیم.

Campaigns

لایه بعدی در ساختار گوگل ادز Campaignها هستند. ما در سطح کمپین بالاترین سطح خدمات و یا محصولاتمان را تعریف می‌کنیم. به‌این‌دلیل که بودجه در سطح کمپین تعریف می‌شود. برای مثال اگر ما برای یلدا یک برنامه‌ای داشته باشیم و بودجه‌ای برای آن در نظر بگیریم، آن را باید در سطح کمپین تعریف کنیم و یک کمپین جداگانه‌ای برای یلدا ایجاد می‌کنیم. اگر کمپین برای چند محصول داشته باشیم، باید آن‌ها را تفکیک کنیم. به‌این‌دلیل که سودآوری این محصولات برای ما فرق می‌کند و بودجه‌ای هم که می‌خواهیم به آن‌ها اختصاص دهیم باید متفاوت باشد.

Ad Groups

لایه بعدی در این ساختار Ad Groups است. دو تعریف برای Ad Groupها داریم.

تعریف اول Ad Group

مانند یک نخ شیرینی است که دور دو پاکت پیچیده می‌شود. یکی از این پاکت‌ها Keyword است و پاکت دیگر Adها.

کیوورد در AdWords، تریگر (Trigger) ما است. کیوورد را ما به‌عنوان بک‌گراند در داشبورد ست می‌کنیم و کاربر آن را نمی‌بیند. آن چیزی که کاربر سرچ می‌کند Search Term است. Search Term با کیوورد چک می‌شود و سپس کیوورد فایر می‌کند. نتیجه فایرشدن کیوورد ما، نمایش اَد ما است.

به‌عنوان مثال برای Ad Group در نظر بگیرید در یک پاکت کفش مجلسی، کفش پاشنه‌دار، کفش زنانه، کفش کوه و دمپایی را نوشته‌ایم. در پاکت دیگر که اَدهاست یک تبلیغ برای کفش کوه، یک تبلیغ برای کفش مجلسی، یکی برای کفش پاشنه‌دار، یکی برای کفش زنانه و یک تبلیغ دیگر برای دمپایی می‌نویسیم.

در این حالت کاربر «خرید بهترین مدل کفش کوه» را سرچ می‌کند. گوگل از پاکت اَدها یکی را رندوم به او نمایش می‌دهد. اگر تبلیغ کفش پاشنه‌دار به کاربر نمایش داده شود، احتمال کلیک کاهش پیدا می‌کند. در این صورت گوگل این‌طور برداشت می‌کند که تبلیغ ما تبلیغ مناسبی نیست یا کاربر ما علاقه‌مند به این تبلیغ نیست. بنابراین توجه کنید که کیووردها و اَدها نظیر به نظیر به هم وصل نیستند و بهتر است که ابتدا Ad Groupها تفکیک شوند. در این مثال Ad Groupها باید بر اساس کفش کوه، کفش پاشنه‌دار، کفش مجلسی، کفش زنانه، دمپایی و غیره تفکیک شوند.

تعریف دیگر Ad Group

تمی یکسان از کلمات کلیدی (کیووردها) و اَدهای مرتبط با آن‌ها است. یعنی اگر کیووردهای ما یک تم و اَدها هم یک تم داشته باشند، این‌ تم‌ها به هم مربوط هستند.

نکته: در تفکیک Ad Group‌ها به هیچ عنوان بر اساس لندینگ پیج کار نمی‌کنیم. یعنی ممکن است کفش کوهنوردی و کفش مجلسی و غیره را در یک صفحه قرار داده باشیم یا یک لندینگ برای این‌ها داشته باشیم. یا بالعکس ممکن است دو دسته کیوورد مختلف داشته باشیم، یکی اسم General داشته باشد و دیگری Technical. برای مثال یک Ad Group به اسم جراحی بینی ایجاد می‌کنیم و یک Ad Group دیگر به اسم رینوپلاستی؛ فردی که رینوپلاستی سرچ می‌کند کیووردش از Ad Group رینوپلاست فایر می‌شود و اَدش تکنیکالی‌تر است. فردی که جراحی بینی را سرچ می‌کند در Ad Groupی که راحت‌تر اَدنویسی شده است وارد می‌شود و خیلی راحت در مورد جراحی بینی مطالب را می‌خواند. بنابراین ما باید بر اساس پرسونای کاربرمان و با توجه به کیووردها Ad Group را بچینیم.

انوع AD

ادها دو نوع اصلی دارند.

1) Expanded Text Ads

2) Responsive Text Ads

در حال حاضر بیشتر اکانت‌ها Responsive Text Ads را در نظر می‌گیرند که البته یک راه برای تبدیل‌ شدن به Expanded Text Ads وجود دارد. تمرکز ما روی Expanded Text Ads است.

Expanded Text Adها فضای مشخصی را در اختیار ما قرار می‌دهند که بتوانیم ادهایمان را بنویسیم. در Expanded Text Adها سه Headline داریم که ممکن است Headline شماره سه نمایش پیدا نکند. پس تمرکز اصلیمان را روی Headline یک و دو می‌گذاریم. البته این دو Headline محدودیتی هم دارند که 30 کاراکتر بیشتر جا نمی‌گیرند. یک بخش دیگر هم داریم که غیر قابل کلیک است و 15 کاراکتر در آن قرار می‌گیرد.

در Expanded Text Ads دو Description هم وجود دارد. در مورد Descriptionها قابل ذکر است که ممکن است Description دو نمایش داده نشود. هر Description به اندازه 90 کاراکتر ظرفیت دارد.

URLای که کاربر بعد از کلیک روی آن فرود می‌آید Final URL است. آن چیزی که در اَد و نمایش سرچ خود می‌بینیم Display URL یا Display Pass است. هر URLای یک دامنه و یک URI دارد. دامنه URLای که به عنوان Final URL برای لندینگ پیج تعریف می‌شود، به کاربر نمایش داده می‌شود. دو 15 کاراکتر نیز به‌عنوان کاور URI نشان داده می‌شود. در این صورت کاربر احساس می‌کند جای درستی قرار می‌گیرد. این موضوع بسیار کمک می‌کند تا رفتار و واکنش بهتری از کاربر دریافت کنیم.

لینک‌ها و شماره‌ها و موارد دیگری که در پایین اَدها نوشته می‌شوند، Ad Extensions هستند. Ad Extensionها در واقع مواردی هستند که به اَد ما اضافه می‌شوند.

Responsive Text Adها، 15 Headline و 4 Description از ما می‌گیرد که این‌ها را با هم ترکیب می‌کند و هر مرتبه دو یا سه Headline و یک یا دو Description را با هم نمایش می‌دهد و رفتار کاربر را بررسی می‌کند.

اگر بخواهیم Expanded Text Ads بزنیم ولی آن را نبینیم و فقط Responsive Text Ad به ما نمایش داده شود، یک باکس در بالای آن قرار دارد که روی آن Switch To Text Ad نوشته شده است. با زدن این گزینه به حالت Expanded Text Ads تبدیل می‌شود.

5 نکته در رابطه با Adها

1. راه‌حل درست و مرتبطی به کاربر ارائه دهیم و به بیان ارزش‌هایی که می‌توانیم به کاربر ارائه بدهیم بپردازیم. خودمان را در کنار کاربر در نظر بگیریم و با او صحبت کنیم. یعنی به سودی که کاربر به‎ دست می‎‌آورد اشاره کنیم.

2. حتما از CTA یا دعوت به اقدام استفاده کنیم. از CTA قوی استفاده کنیم که مطابق با قدم بعدی کاربر باشد و قدم بعدی را به‌خوبی برای او واضح و شفاف کند.

3. اگر فروش یا تخفیف داریم حتما در Headline یا Description به آن اشاره کنیم.

4. اَدها را مرتبط با کلمات کلیدی در نظر بگیریم. به‌ این دلیل که گوگل تبلیغات رندوم را نشان می‌دهد، اگر کیووردها را درست استفاده نکنیم، گوگل ارتباط مناسبی بین اَدها و کیووردها پیدا نمی‌کند و کاربر نیز بین کیووردها و ادها ارتباطی نمی‌بیند. در هر اَد باید سعی کنیم یک الی دو بار کیووردهای اصلی را به‌کار ببریم. هم‌چنین به‌طور میانگین 3 الی 5 اَد، در هر ادگروپ می‌نویسیم که احتمال نمایش تبلیغات را به واسطه اَدگروپ‌ها بالا ببریم. با این کار گردش ایجاد می‌شود، رابطه بین کیووردها و اَدها برای گوگل بیشتر مشهود می‌شود و کاربر نیز احساس می‌کند تغییراتی در حال ایجاد شدن است و پرفورمنس بهتری به دست می‌آوریم.

5. لندینگ‌پیج‌ها مرتبط با پیشنهادی باشد که در اَدها ارائه می‌دهیم. لندینگ‌پیجی که به کاربر نمایش می‌دهیم متناسب با سرچ او و اَد نمایش داده‌ شده باشد.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره


خیلی لذت بردم از تدریس استاد
مبحث به این مهمی رو خیلی خوب توضیح دادن
ممنون

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15662

خلاصه موضوعات ویدئو

1-ادز اکانت Ads Account
2-کمپین‌ها Campaigns
3-Ad Groups (Keywords و Ads)

ادز اکانت Ads Account بالاترین لایه در گوگل ادز Google Ads است. اکانت‌های گوگل ادز دو نوع اصلی دارند.
1-MCC(My Client Center)
2- Individual Account
در این بخش درباره هر یک از این اکانت‌ها و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، توضیح داده شده است.

دومین لایه در تبلیغات گوگل ادز Google Ads، لایه کمپین‌ها Campaigns است. در این ویدئو به چگونگی بودجه‌بندی یک کمپین پرداخته شده است.

در این ویدئو درباره لایه Ad Groups توضیحات تکمیلی ارائه شده است.

1-Expanded Text Ad
2-Responsive Text Ad
در این بخش درباره هر یک از این تبلیغات به صورت کامل توضیح داده شده است.