مدل اول، قیف بازاریابی محتوایی
اگر محصول خوب یا خدمات خوب و باکیفیتی ندارید قیف بازاریابی محتوایی و البته بازاریابی کمکی به شما نخواهند کرد. اگر چیزی برای ارائه به مخاطب ندارید، نمیتوانید مخاطب را جذب کنید. همهچیز بازاریابی نیست. (مقالۀ ذکرشده در ویدئو را در سایت ahrefs.com مطالعه کنید.)
ما قبل از اینکه وارد عملیات جذب مشتری شویم باید یک چیزی را با خودمان حل کنیم. قبل از مرحلۀ اول ساختن قیف بازاریابی، که Awareness است، یک مرحله به نام پیشآگاهی داریم. درواقع قصدمان آگاهی از بازار، حوزهای است که ما داریم در آن فعالیت میکنیم. برای این کار، ابزار خیلی خاصی احتیاج ندارید و میتوانید از گوگل استفاده کنید. کلیدواژۀ موردنظرتان را سرچ کنید و کلماتی که گوگل پیشنهاد میدهد را بهعنوان موضوعات پیشنهادی برای نوشتن محتوا در یک فایل اکسل ذخیره کنید. برای پیدا کردن موضوعات تخصصیتر از Google Trends استفاده کنید.
بعد از مرحلۀ پیشآگاهی متوجه میشوید که در چه موضوعاتی باید محتوا تولید کنید و چه موضوعاتی مهم هستند و برای چه کسانی باید تولید شوند؛ درواقع چه کسانی دنبال محتوای شما هستند.
مرحلۀ بعد ساختن انتهای قیف است. انتهای قیف معمولاً بهدست متخصصان UX انجام میشود، ولی معمولاً به این صورت است که مخاطب محصول را میبیند و محصول موردنظرش را انتخاب میکند. روی CTA کلیلک میکند و بعد به سایت وارد میشود و بعد از آنجا به صفحۀ پرداخت منتقل میشود. بعد از پرداخت وارد صفحۀ تشکر میشود و بعد صفحۀ فاکتور فروش و بعد توضیحات لازم بابت ارسال محصول برای خریدار نشان داده میشود.
در این مسیر غیر از آن مطالبی که داخل سایت وجود دارند، مثل توضیحات محصول، مقاله، عکس و ویدئو ، CTA، تشکر و توضیحات ارسال محصول هم مربوط به بخش تولید محتوا هستند.
بعد از ساخت انتهای قیف به بخش Attention میرسیم. در این قسمت به سؤالات مخاطبان پاسخ میدهیم. در این بخش محتوا مهم است. مخاطب سؤالش را از موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی پرسیده و به ما رسیده است. حالا این فرد ممکن است که سؤال داشته باشد. تمام عملیات بازاریابی محتوایی به همین جا ختم میشود؛ یعنی اولاً مخاطب ما کیست؟ چه کاری انجام میدهد؟ دقت کنید که در اینجا محتوای آدامسی به مخاطب تحویل ندهید. با استفاده از ابزار «HITMAP» میتوانید بفهمید که محتوای شما به چه صورت است.
دقت کنید که تصویر شاخص مهم است. پاراگراف اول و عبارت اول هم خیلی مهم هستند. استفاده از تصاویر و ویدئوهای مناسب و اطلاعات مفید برای اینکه افراد فالو کنند و در قسمتهای بعدی قیف قرار بگیرند، بسیار کارآمد هستند.
شاخصی در کتاب Content cods معرفی شده است که بیان میکند اگر در هنگام سرچ کلمۀ کلیدی زیر 10هزار تا عدد دارید، یعنی فضا خالی است و محتوا را میتوانید به قول خودش پُرگاز به جلو ببرید و با سه چهار تا مقاله کاملاً دیده شوید. اگر عددی بین 10 تا 50 هزار باشد، متوسط است. در اینجا سئوی فنی مهم است، سئوی داخلی و خارجی هم باید بگیرید و زمان میبرد، مثلاً با 30 مقاله میتوانید به جایی برسید که رتبه بگیرید. اگر بین 100 هزار تا 1میلیون است، اینجا علاوه بر سئو به Adwords هم نیاز دارید، چون اینجا خیلی سخت است که بتوانید با محتوا پوزیشن بگیرید. بالای یک میلیون هم اصولاً کانتنت دیگر بهتنهایی کارکرد ندارد.
مدل بعدی، چرخوفلک محتوا
تا یک جایی با قیف پیش رفتیم و خوب بود که آنها در چرخوفلک محتوا در مرحلۀ Attract قرار میگیرند. در چرخوفلک باید تیمسازی کنید. باید روی محتواهایتان کار کنید تا باعث شوید افراد وارد سایتتان شوند و با محتوای داخل سایت آنها را نگه دارید تا بتوانید به مرحلۀ بعد تحویل دهید. یک تیم دیگر داریم که از پشتیبانی داده میگیریم تا ببینیم آدمها چه سؤالاتی دارند یا از آنالیتیکس نگاه میکنیم که ببینم افراد اغلب از کدام قسمت سایت بیرون میروند و دلیل این بیرون رفتن چیست؟ آیا خرید کردهاند یا بدون خرید درحال ترک سایت هستند؟ هر جایی که افراد بیرون میروند یک تیم دیگر آنجا وجود دارد به اسم «Engage Delight» که به شما میگویند از این قسمتها افراد سایت را ترک کردند تا شما همان جا را بهینهسازی کنید. حواستان باشد که از مرحلۀ Attract به بعد افراد دیگر مشتری هستند و اگر از دست بروند کل هزینههایی که تا این مرحله متحمل شدهاید به هدر میرود. پس تیم Engage باید شامل افرادی باشد که خیلی سریع گزارش بدهند. یک سری سؤالات وجود دارد، همان بحث Attention قیف است، و درنهایت با راهنماییهایی که انجام میدهند افراد را قانع میکنند که بخرند. با وجود این ، چون بازاریابی محتوایی کار میکنید، فلسفۀ کار این است که افراد را مجبور به خرید نکنید. پیشنهاداتتان را بدهید و تمام نقاط مبهم و تاریکی که برای مخاطب نسبت به یک محصول یا خدمت وجود دارد را روشن کنید. بعد از آن بستگی به خودشان دارد که مطلوبشان باشد و خرید کنند یا نه! فروش آغاز تعهد است.
Downloads
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش احمد جعفری
پس از دیدن قسمتهای نهم، دهم و یازدهم این برداشت را داشتم که تماما همان A-Method سئو خود جناب طالبی است چون من قبلا قسمتهایی از این روش را دیده بودم این برداشت را داشتم آیا برداشت من صحیح است؟
پرسش جواد تقوی
سلام
آقای مشیرفر در دقیقه 36 ثانیه 55 بخش 9 هفته 33 ام گفتند که اگر می خواهید که بفهمید که مخاطب شما با گوگل بیشتر سرچ میکنه یا تو اینستا دنبال شما می گرده بیاید و در گوگل عبارت خودتونو سرچ کنید و اگر تعداد نتایج یافته شده توسط گوکل بالا بود بنابرین مخاطب شما با گوگل مانوس هست و اونجا سرچ میکنه.
من فکر میکنم این روش ایراد داشته باشه چون اولا اون عدد تعداد نتایجی است که موتور گوگل درباره اون واژه کرال کرده دوما بر اساس ویدیویی که خود آقا طالبی داشتند یادمه مثالی زدن از کیلد واژه ` روحانی ` که تعداد نتایج گوگل براش 23 تا بود و گفتند که گوگل مدام داره الگوریتم هاشو بهینه تر میکنه . پس این عدد نمیتونه هیج کمکی به ما بکنه در فهم اینکه آیا مخاطبان ما توی گوگل جستجو میکنند یا شبکه های اجتماعی.
خواستم اول از همه نظرتونو بدونم درباره چیزی که گفتم و دوما اگر میشه راهنمایی کنید که به چه روشی میشه فهمید که مخاطبان ما واقعا در کجا بیشتر حضور دارند(لازم به ذکره که در این یک مورد هرگز نمیشه تست کرد چون ممکنه 2 سال از وقتمونو بذاریم روی یک شبکه اجتماعی خاص و بعد متوجه بشیم مخاطب ما اونجا نیست)
پرسش فاطمه فرکیان
آقای مشیرفر تو بخش خلق محتوا با استناد به کتابی اومدن گفتن که برای اینکه بدونیم مخاطب ما تو گوگل هست بیایم نوع محصولمون رو سرچ کنیم ببینیم گوگل تعداد نتایج رو چه عددی نشون میده و مثلا اگه بالای ده هزاره یعنی مخاطب اونجاس و از طرفی گفتن اگه تعداد نتایج زیر ده هزاره فرصت خوبیه برای تولید محتوا چون فضا تقریبا بکر مونده. سوالم اینه این دوتا باهم تناقض ندارن؟