بودجهبندی و مفاهیم مالی در طراحی استراتژی محتوا یکی از مهمترین بحثهایی است که شما را بهعنوان استراتژیست محتوا از سایر بخشها جدا میکند.
مهمترین نقلقولی که درمورد مفاهیم مالی وجود دارد، این است که میگوید قسمت مالی بخش گردش خون کسبوکار است. هر کاری که انجام میدهیم و هر عملیاتی که دربارۀ محتوا پیش میبریم باید حتماً بودجهای را برای آن متصور شویم و بعد آن را به اطلاع مدیریت برسانیم تا تأییدش را بگیریم و کار را شروع کنیم.
کتابی که در تصویر مشاهده میکنید، کتاب مدیرت مالی از مجموعه کتابهای همراه مدیران است که انتشارات آریانا قلم آن را به چاپ رسانده است. در بحث مدیریت مالی، کتابی کمحجم و بسیار مفید است، با این هدف که مفاهیم مالی را یاد بگیرید.
برای اینکه بودجهبندی کنیم باید بهسراغ فرمول برویم که در تصویر مشاهده میکنید. این فرمول درمورد میزان بازگشت سرمایه است. احتمالاً از زبان کسانی که در بازار کار میکنند این را بارها شنیدهاید که میگویند فلان چیز میصرفه یا نمیصرفه. فرمول بازگشت سرمایه هم همین نکته را بیان میکند و مهمترین چیزی است که شما باید در برنامهریزی مالی یاد بگیرید.
در رابطه با این فرمول، قصد دارم دربارۀ یک سری هزینهها صحبت کنم که معمولاً دیده نمیشوند. یکی از هزینههایی که دیده نمیشود و شما باید بهعنوان مدیر یا برنامهریز مالی در نظر بگیرید بحث هزینه فرصت است.
هزینه فرصت چیست؟
ما بهعنوان یک انسان انتخابهایی در زندگیمان داریم و نمیتوانیم دو مسیر را همزمان با هم طی کنیم. در بیزنس هم خیلی زیاد است. شما اگر فرد الف را برای کارشناس محتوا استخدام کردید قاعدتاً فرد ب و ج را استخدام نکردید و ممکن است در آینده، استخدام نکردن آن افراد که از فرد الف شایستهتر بودند یا نبودند، فایده و ضرری را به همراه داشته باشد.
زمانی که درحال حساب بازگشت سرمایه هستیم 3 نوع هزینه داریم که آنها را حتماً باید در نظر داشته باشیم. هزینۀ اول هزینههای غیرثابتی هستند که برای دستمزد، حقوق و مزایا، بیمه و... شما باید در ماه بهعنوان مدیر پرداخت کنید. این یک عدد است و روی سرمایهگذاری شما (Cost of Investment) میرود. هزینۀ اول را با حرف A نشان میدهیم.
دو مدل هزینه داریم. هزینۀ دوم را با حرف B نشان میدهیم که هزینههای تجهیزات هستند. این بخش یک قسمتی دارد به نام هزینههای ثابت، مثلاً خرید لپتاپ و میز و غیره. هزینۀ تجهیزات یک بخش متغیر هم دارد، مانند هزینۀ تعمیر و نگهداری و... .
بنابراین، در سرمایهگذاری از دو مفهوم صحبت به میان میآید. سرمایهگذاری روی مقادیری که ثابتاند و سرمایهگذاری روی مقادیری که متغیر هستند.
سه هزینۀ دیگر هم در نظر بگیرید که اینها در فرمول با C نشان داده میشوند: CA، CB وCC. هزینه فرصت را باید از اینها کم کنید. یعنی هزینه فرصت ازدسترفته برای استخدام نکردن افرادی که ممکن بود بهجای فرد الف استخدام شوند. هزینۀ نخریدن تجهیزاتی که ممکن است در آینده بهتر از این چیزی که اکنون خریدیم کار کنند و هزینۀ نخریدن و پرداخت نکردن پولی که برای آن تجهیزات متغیر دادیم. این 3 هزینۀ آخری حساب نمیشوند چون واقعاً نمیدانیم.
بنابراین بازگشت سرمایه که مهمترین و گیجکنندهترین مفهوم در بحث مالی است ـ حدود 60 درصد کسانی که در حوزۀ محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند، آن را محاسبه نمیکنند ـ را از این فرمولی که در تصویر مشاهده میکنید میتوانید محاسبه کنید (عددی که درنهایت در 100 ضرب میشود).
ROI یا بازگشت سرمایه را که شما بهعنوان مدیر محتوا، استراتژیست محتوا، سرپرست محتوا یا مدیر ارشد محتوا به مجموعه و مدیران گزارش میدهید باید با میزانی که آنها در استراتژیشان و در سندشان در پروژه یا کل بیزنس در نظر گرفتهاند، همخوان باشد.
درنهایت باید شما بهگونهای مدیرانتان را قانع کنید که این هزینهها به سود منجر میشوند. ولی در نظر داشته باشید که میزان بازگشت سرمایه پنجاهپنجاه است. بنابراین، هزینههایمان خیلی بیشتر از سودی است که داریم. پس باید یک دید کلی روی کسبوکارتان داشته باشید و حواستان باشد که کجای آن نقص دارد تا بتوانید با مشورت کردن و اخذ تصمیات درست آن را به جلو پیش ببرید.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش صبا شباهنگ
پرسشی ندارم. فقط اینکه تا الان اساتیدی که به غیر از آقای طالبی بودن، بسیار ضعیفتر از ایشون بودن. آقای غفاری زیادی ساده بيان ميكردن مطالب رو. آقای مجلسی كسب و كار ما رو بسيار بزرگ درنظر ميگرفتن و این همه انگلیسی پروندنشون اذیت میکرد (البته در جلسات آخر نکات خوب زیادی رو گفتن). مدرس استراتژی محتوا هم به عقیدۀ من با نظم و ساختار صحبت نمیکنن، مطالب رو خیلی پراکنده میگن، یهو از روی یک چیزی رد میشن (مثلاً میگن ما 3 نوع هشتگ داریم، بعد دوتاشو میشه از صحبتهاشون کشید بیرون، سومی هم گم میشه اون وسط.) و خلاصه بیانشون اصلا خوب نیست.
پرسش مجید شیری
با سلام خدمت جناب طالبی و همکاران دوست داشتنی شان. مسأله ای که خانم شباهنگ فرمودند بیشتر مربوط به نداشتن طرح درس مشخص بصورت یک نقشۀ راه منسجم و دارای پیوستگی فرایندی برای دوره است تا ناتوانی مدرسین دوره؛ چیزی که اتفاقاً در تبلیغات ابتدای دوره بعنوان ویژگی و مزیت اصلی آن معرفی شده بود؛ این مسأله باعث شده مطالب دوره بسیار گیج کننده و گسسته باشد. بعنوان مثال در ویدیوی بخش دوم همین هفته، آقای مشیر فر میگویند که بوم استراتژی محتوایی که معرفی کرده اند را شرح خواهند داد، اما بعد از توضیح گام اول پر کردن بوم(بخش هدفگذاری)، آن را رها کرده اند و در ویدیوهای بعدی به سراغ معرفی مدلهای بازاریابی محتوایی میروند
مثال دیگر اینکه پراکندگی همین موضوع بازاریابی محتوایی در هفتههای 14، 26، 28، 33، 34، 35، 37، 61 و 65 گسترده شده است و از هر دری سخنی گفته شده است. به نحوی که برای مخاطب در حال یادگیری و تازه کار، تشخیص 1-2-3-4 مواجه شدن با محتوا در بازاریابی دیجیتال بسیار سخت و گیج کننده میشود.
پرسش امیرحسین اکبرزاده
تصور میکنم برخی از مطالبی که اساتید مطرح میکنن در بهترین حالت ممکنه پس از سالها کسب تجربه و کار کردن در سطوح بالاتر به کار برخی از ما بیاد. کسانی که تجربه کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ ندارن قطعا در ابتدای راه به عنوان مدیر استخدام نمیشن. کمی این مسئله اذیت کنندهاس اما چارهای هم نیست. فقط امیدوارم امکان نگهداری دوره به مدت طولانی برای اعضای دوره وجود داشته باشه.
خلاصه موضوعات ویدئو
بودجه بندی در استراتژی محتوا
بودجه بندی از جمله مسائلی است که یک مدیر محتوا را از سایر بخشهای سازمان جدا میکند. در اولین گام پیش از شروع تولید محتوا باید مسائل مالی و بودجه بندی بررسی و برآورد شود. پس از بررسی و برآورد باید بودجه مورد نیاز مشخص شود و به اطلاع مدیریت سازمان برسد. کتاب مدیریت مالی از مجموعه کتابهای همراه مدیران انتشارات آریانا قلم و از مجموعه کتابهای هاروارد یکی از منابع خوب برای آشنایی با بودجه بندی و مسائل مالی است. برای بودجه بندی از فرمول بازگشت سرمایه ROI استفاده میشود. در ویدئو نحوه محاسبه ROI به صورت کامل شرح داده شده است.