با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

فرضم کنیم که شما محتوا تولید کردید و داخل سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز به اشتراک گذاشتید و در این فکر هستید که آن را ارتقا دهید. برای این کار باید سراغ سوشیال مدیا مارکتر بروید. سوشیال مدیا مارکتر باید کمپین شما را راه‌اندازی کند و شما را از یک وضعیت به وضعیت بهتر ببرد. پس بیایید با هم زیرساخت یک کمپین خوب را بررسی کنیم.

در اغاز کار باید مخاطبانتان را مشخص کنید، پیامتان، هدفتان تا در ادامه بتوانید kpiها را اندازه‌گیری کنید. همچنین، زمان‌بندی کمپین و اینکه چگونه باشد و به چه چیزهایی قبل و بعد از کمپین نیاز دارید و یکی از مهمترین نکات، بودجۀ کمپین را مشخص کنید.

اغلب مباحثی که در این بخش مطرح می‌شوند ازطریق تجربه به‌دست آمده‌اند. در ابتدا شما باید خودتان را بریف کنید (راه مشخصی که تمام جزییات یک پروژه را داخل خودش جای داده است). بنابراین، باید دربارۀ جزییات راه‌اندازی یک کمپین بحث و تبادل‌نظر کنید.

برای این کار، ابتدا باید مخاطبان خودتان را دسته‌بندی کنید و اطلاعات دموگرافی «Demography» افراد را شناسایی کنید، مانند سن، جنسیت، میزان تحصیلات و... اگر بخواهید عمیق‌تر بررسی کنید باید بدانید که جامعۀ هدف کمپین شما در چه وضعیت اقتصادی‌ای هستند یا در کدام دهک قرار می‌گیرند.

برای اینکه این این مبحث برایتان ملموس‌تر شود، تجربۀ شخصی‌ام را درمورد تپسی مثال می‌زنم. افرادی که تپسی می‌گیرند معمولاً در چند دسته قرار می‌گیرند. مثلا! کسانی که تپسی معمولی می‌گیرند یا تپسی لاین. این افراد هرکدام خصوصیات منحصر‌به‌فردی دارند که ما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار باید با آنها آشنایی داشته باشیم. دراصل باید مشتریانمان را بشناسیم تا بتوانیم آنها را تفکیک و دسته‌بندی کنیم.

و قتی این موضوع را شناختیم، در اصل درحال شکل‌دهی تارگت مارکت و تارکت گروپمان و طراحی کمپین هستیم. در هنگام ساخت کمپین اول باید تارگت مارکت را کامل طراحی کنید و تا آنجایی که می‌توانید درموردش صحبت کنید. دربارۀ مسائل روانشناختی مخاطبان، اینکه چطور فکر می‌کنند، آیا ابتدا قیمت را نگاه می‌کنند و بعد با دیگر قیمت‌ها چک می‌کنند تا ببینند کدام برایشان به‌صرفه‌تر است. بخش بعدی، اجرای «Proposition and Massaging» است که هدف از آن طراحی درست پیام‌هایتان است. باید مشخص کنید که مخاطبانتان در صورت شنیدن چه چیزی واکنش نشان می‌دهند: مخاطب ما باید چه چیزی را بشنود؟ ایا کد تخفیف سفر رایگان می‌تواند او را به وجد آورد؟

اخیراً کتابی می‌خواندم به نام ایده عالی مستدام «Made To Stick» از انتشارات آریانا، در این کتاب از موضوع جالبی صحبت به میان ‌آورد: اگر قصد دارید درمورد 3 موضوع صحبت کنید بهتر است که یکی از آنها را انتخاب کنید و درباره‌اش صحبت کنید. وقتی شما درمورد 3 موضوع صحبت می‌کنید انگار که دربارۀ چیزی صحبت نکرده‌اید. پس اگر قصد دارید سفر اول را تخفیف بدهید برای اینکه خودتان را پروموت کنید و در ذهن افراد این پیام را جا دهید، سعی کنید فقط همین کار را به‌خوبی انجام دهید، اینکه بخواهید مثلاً یک لینک دانلود هم بگذارید و موارد دیگری هم اضافه کنید، درواقع در ذهن مخاطبانتان این همه پیام جا نمی‌شود. باید تعیین کنید که برای شما در وهلۀ اول چه چیزی مهم است: برای من استفاده از تپسی به‌عنوان سفر اول رایگان، بسیار مهم است. اینک در بخش بعدی به این فکر کنید که او اکنون به چه چیزی نیاز دارد، مثلا بعد از سفر رایگان مخاطب چه حسی باید داشته باشد؛ اینها همان تارگت گروپ هستند که مشخص شدند و مسیج (پیام) هم که مشخص شد.

خلاصه موضوعات ویدئو

در یک کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید به چند مورد توجه کرد: 1- شناسایی مخاطبان کمپین 2- مشخص شدن پیام کمپین و هدف Target 3- نحوه زمان‌بندی 4- بودجه بندی
در این ویدئو درباره نکات اولیه اجرای کمپین توضیح داده شده است.