با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

دربارۀ تولید محتوا ما از همان جلسۀ اول شروع کردیم و به‌تدریج در طی جلسات بعدی توضیحات تکمیلی ارائه دادیم. در جلسۀ چهاردهم آقای حامی‌ غفاری از محتوا و الزاماتش برایتان صحبت کردند و، در این هفته، من قصد دارم دربارۀ استراتژی محتوا صحبت کنم.

در بین تعاریف استراتژی محتوا، تعریف خانم شرون اوستر را من بیشتر می‌پسندم: استراتژی، انتخاب گزینه‌‌ای از بین گزینه‌های موجود است که ما را به موفقیت می‌رساند و کنار گذاشتن گزینه‌هایی است که ما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارد.

استراتژی‌های محتوا، پیچیدگی‌های خاص خودشان را دارند و هر فرد یا متخصص محتوا می‌تواند نظرخودش را داشته باشد.

در این بخش قرار است به صحبت‌های آقای هادی مرادی درمورد استراتژی محتوا گوش کنیم.

استراتژی محتوا چیست و چگونه می‌توان آن را تدوین کرد؟

چگونه می‌توان محتوای اثربخش نوشت؟

بازاریابی محتوایی واژۀ درست‌تری است تا بازاریابی محتوا؛ بازاریابی محتوا یعنی برای محتوا، بازاریابی کنیم، اما اینکه بخواهیم از طریق محتوا و کانتنت مارکتینگ و برندینگ در راستای فروش فعالیت کنیم، کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی عبارت‌های بهتری برای تعریف آن هستند.

درمورد دوم اغلب فکر می‌کنند که بازاریابی محتوایی این است که ما از طریق محتوای متنی، مثل وبلاگ و بلاگ، مخاطب جذب کنیم و حفظش کنیم، اما صرفاً این نیست، زیرا محتوا فقط متن نیست. دراصل، محتوای متنی فقط نوعی از محتوا است و انواع دیگری از محتوا وجود دارد، مانند محتوای تصویری، صوتی، ویدئویی، دیزاین، طراحی گرافیک، موشن‌گرافیک، پادکست و...

پس وقتی داریم از بازاریابی محتوایی صحبت می‌کنیم، یعنی چطور با استفاده از این محتواها و به کمک آنها مارکتینگ انجام دهیم.

بهتر است این‌گونه توضیح بدهیم: کسی که طبق یک استراتژی و برنامه می‌تواند تولید محتوا و بازاریابی محتوایی یک برند، یک مجموعه و یک کمپانی را هدایت کند، یک کانتنت‌ مارکتر است.

بنابراین، چیزی که مهم‌تر از نوشتن و نگارش است، آشنایی با رفتار مصرف‌کننده، دیجیتال مارکتینگ، تدوین استراتژی و... تا بتوانم با کمک آنها تولید محتوا را به‌خوبی انجام دهیم. این را هم در نظر داشته باشید که متخصص تولید محتوا کسی است که فقط می‌نویسد. یکی از اهداف اصلی ما در کانتنت مارکتینگ ایجاد ارتباط با مخاطبانمان است. تولید محتوای متنی مانند نوشتن FAQ ، درباره ما، تماس با، UGC ( محتوای تولیدی که از سمت کاربر نوشته می‌شود، مثل سایت ویرگول، کست‌باکس، آپارات، شنوتو، حتی امتیاز دادن شما در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، تشکرها، کامنت‌های منفی زیر پست شما و...)

به نظر من کانتنت مارکتر باید کانتنت استراتژیست هم باشد . کانتنت رایتر می‌تواند کانتنت استراتژیست نباشد. (کانتنت رایتر کسی است که برای بلاگ می‌نویسد یا دارد کپشن اینستاگرام کسب‌وکار را می‌نویسد.)

در ایران، بازار کانتنت رایتر بازار جذابی نیست، اما کانتنت مارکتر و کانتنت استراتژیست بازار جذابی دارند. کانتنت استراتژیست می‌تواند کانتنت مارکتر هم باشد.

اهمیت محتوا در کسب‌و‌کارهای آنلاین

سئو مبتی بر محتوا است. یک کانتنت استراتژیست باید سئو بلد باشد، البته نه در حد اجرای آن، در حدی که بداند یک محتوا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا سئوفرندلی شود یا اینکه چقدر کلمات کلیدی در متن به‌کار برود با چه تنوعی و چه تکراری و اینکه چگونه باید تیتر بنویسیم.

حوزۀ بعدی که محتوا در آن تاثیرگذار است، نرخ تبدیل است و غالباً محتوا به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند. (میکروکپی‌ها جملات و کلمات کوتاهی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند روی مشتری یا مخاطب که می‌توانند شامل تیتر، شعار یک کمپین و CTA باشد.) گاهی اوقات، چالش ما در حوزۀ دیجیتال، افزایش نرخ تبدیل است و این هنر کانتنت مارکتر است که بتواند چنین کاری را انجام دهد. در تولید استراتژی محتوا، قدم اول این است که مشاهده کنیم رقبایمان چه ‌کاری انجام می‌دهند و چه چیزی تولید می‌کنند. شما زمانی از رقبایتان جلو می‌زنید که یک شکاف محتوایی پیدا کنید.

شکاف محتوایی در استراتژی محتوا

یکی از مواردی است که تولیدکنندگان محتوا به‌خوبی از آن می‌توانند استفاده کنند، شکاف محتوایی «Content Gap» است؛ یعنی پیدا کردن موضوعاتی در حوزۀ کاری، که محتوا در رابطه با آن‌ها کمتر تولید شده و یا اصلاً تولید نشده است. Content Gap بزرگترین کار یک استراتژیست محتوا است.

نکته

قبل از اینکه محصول یا خدماتتان را لانچ کنید، حتما ریسرچ‌مارکتینگ انجام دهید. در ادامه، نمونۀ کوچکی از آن را در اختیار مشتری بگذارید تا مشاهده کنید او چه بازخوردی دارد و بعد شروع به کسب‌و‌کار کنید.

بخش Core message document

این بخش باید در اختیار هر کسی که دارد محتوا از داخل کمپانی به خارج ارائه می‌دهد قرار بگیرد.

این بخش شامل مواردزیر است:

1- ویژگی های کلیدی مزایای رقابتی (UVP)

2- ارائۀ آسانسوری:

استارت‌آپ‌ها باید کسب‌و‌کارشان را در زمان کم بتوانند پرزنت کنند.

3- دربارۀ ما:

باید یک چیز واحد باشد. اگر به‌عنوان کسب وکار B2B فعالیت می‌کنید، چیزی که در سایت و بروشور و پروپوزال می‌آید همگی باید با هم یکسان باشند.

4- شعار ما:

شعار با تگ‌لاین معنی متفاوتی دارد. تگ‌لاین یعنی اینکه من در حال انجام چه کاری هستم، مثلاً تگ‌لاین ما در الوپیک سامانۀ آنلاین هوشمند حمل‌و‌نقل است.

5- راهکارهای ارائه‌شده برای هریک از پرسوناها

نکته ای که از همه مهم‌تره خود کرُ مسیج است. من تو کسب‌وکارم کرُ مسیج ام چیه ؟ پیام اصلی من چیه؟ این کرُ مسیج را باید مدیر عامل با مدیر محتوا و مدیر بازاربی دربیارد.

من به‌عنوان یک برند می‌خواهم چه پیامی ‌را به مخاطبانم منتقل ‌کنم؟ دانا هستم، متخصصم، هوشمندم، راهگشاه هستم و...

از1 تا 4 تا می‌توانیم کرُ مسیج داشته باشیم. نیازی نیست مستقیم به مشتری بگوییم که کرُ مسیج ما چیست، بلکه در ذهن ما به‌عنوان مدیرعامل و مدیر محتوا و مدیر بازاریابی باید باشد.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

سلام وقت بخیر
ایکاش در این ویدئو روی زیر صدا ها کار میکردید سولاتی که دوستان میپرسن و حتی خود آقای طالبی واضح نیست
و قسمت هایی که دوست عزیزمون روی تخته دارن توضیح میدن رو که ما نمیبینیم.و این ویدئو میتونست بهتر باشه از نظر زمانی چون تایم پِرت زیاد داشت و این امر باعث خسته کنندگیش میشد.
در کل توی سایت جدید صداضعیف تر ازسایت قبلی هست البته این نظر من هست نمیدونم با این که وُلوم من 100 هست انگاری رو 50 است.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2379

و مورد بعدی اینکه وقتی سوالی را حین دیدن ویدئو ثبت میکنیم متاسفانه مجدد ویدئو از اول play میشه آیا این اتفاق طبیعی است ؟چرا مجدد از ادامه نمیتوان ویدئو را دید؟ این مدل بخاطر اینه تا ویدئو تا آخر دیده شود و بعد سوال را ثبت کرد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2380

سلام وقت بخیر
یه سری فایل آقای مردای گفتن تحویل جناب طالبی میدن. اون فایل ها کجا آپلود شده؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
3441

سلام
فایل پاورپوینت این جلسه موجوده؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
3478

سلام نظر من هم اینه این فایل خیلی پرتی داشت به اندازه زمانی که براش میزاریم مفید نیست، البته خود ارائه خوبه اما ناقص ارائه شد، شاید بهتر بود این ارائه کاملتر ضبط می‌شد.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
5528

سلام. خداقوت. می بخشید که بجای پرسیدن سوال، نظرم رو زیر این ویدئو مینویسم.
با مطالعات مختلف پیرامون بازاریابی و استراتژی و بازاریابی محتوایی، جهت ایجاد استراتژی محتوا خیلی گیج شده بودم و این ویدئو یک نوع استراتژی ساده بهم نشون داد. اینکه ابتدا مهمه که نیاز مخاطب رو بشناسیم یا از روی تجربه بازار یا با تحقیقات بازار و بعد با استراتژی تحلیل رقبا و یافتن شکاف محتوایی یک استراتژی ساده برای خودمون ایجاد کنیم. خلاصه خیلی عالی بود. ممنون.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
6990

سلام. متاسفم که کیفیت دوره رو برای اینکه که چند ساعت فیلمبرداری نشه اینقدر پایین آوردید. اون هم درسی به این اهمیت و گستردگی رو. نه میشه یادداشت ها رو دید و نه صدای آقای طالبی درست میاد. و...
بنظرم اصلا کار درستی نیست که شما یه محتوای تولید شده و استفاده شده که هزینه هاش هم پرداخت شده از طرف اون دوره و دانشجوهاش، دوباره استفاده بشه. تازه در صورتی که کیفیت این محتوا به نسبت ارائه قبلیش در مدیریت صنعتی بسیار ضعیف تر شده

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
8078

آقای طالبی من دوساله دارم در زمینه محتوا (وبلاگ و سوشال) فعالیت می‌کنم کلاس‌های مختلفی هم رفتم ولی با این وجود تا حالا ندیده بودم کسی این جوری خوب و شسته رفته کانتت گپ رو توضیح داده باشه. اول از شما بابت انتشار این فایل تشکر می‌کنم. دوم هم اینکه در یکسری‌ حوزه‌ها ما دچار «اشباع محتوایی» هستیم. یعنی رقبا آنقدر زیادند و در موضوعات مختلف را کار کردند که یا پیدا کردن کانتت گپ بسیار سخت است یا احتیاج به خلاقیت زیاد دارد. در این شرایط چه می‌توان کرد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
13310

کیفیت این جلسه به خاطر صدا های اضافه ومتفرقه پشضت صحنه خیلی پایین کاش ادیت میشد این جلسه

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
14325

چرا بیشتر دوستان از کیفیت پایین شکایت می کنند؟اینهمه مطلب مفید،. اینهمه نکات کاربردی، واقعن اونها رو نادیده گرفتید؟ 🙄من از تمام جلسات دوره یادداشت برداری می کنم، سه صفحه ی کامل نوشتم، تازه در مورد گپ محتوا و اون جداول خیلی ها رو ننوشتم، چون ارشد MBA خوندم. یک کم مهربون باشیم. آره یک جاهایی صدا واضح نبود، یک جاهایی درک نوشته های روی تخته سخت بود ولی اینهمه نکته کلیدی و شسته و رفته یاد گرفتیم،،. با نگاه یک آدم دیگه آشنا شدیم، کلی مطالعه موردی رو برامون مثال زدند،،
ممنونم جناب طالبی،،. اصلن این که نحوه ارائه ی یک فرد دیگه رو بهمون نشون بدین، مدل کلاس داری و کلاس گردانی ش رو، همون کلی دید به ما میده. ارادتمندم😍

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15472

لیست سایتهای دیجیتال مارکتینگ هادی مرادی رو میخواستم

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15727

خلاصه موضوعات ویدئو

استراتژی، انتخاب گزینه‌هایی که ما را به موفقیت می‌رساند و کنار گذاشتن گزینه‌هایی که ما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارد از بین گزینه‌های موجود است.

بازاریابی محتوا فرایندی است که طی آن سعی می‌شود برای محتوای تولید شده، مخاطب جذب شود.

بازاریابی محتوایی Content Marketing تولید محتوا با هدف جذب مخاطب برای محصول، خدمات و برندسازی است. در این تعریف منظور از محتوا، محتوای متنی، ویدیویی، موشن گرافیک، فایل صوتی، پادکست و مانند آن است.

بازاریابی محتوایی Content Marketer شخصی است که بتواند طبق یک استراتژی و برنامه محتوا تولید کند و بازاریابی محتوایی یک سازمان، مجموعه و یا برند را هدایت کند.

محتوا شامل محتوای متنی، ویدیو، بلاگ، فایل‌های صوتی، پادکست‌ها، فایل‌های PDF، فایل‌های آموزشی، وبینارها، سوالات متداول، فایل‌های تصویری، UGC (User Generated Content) و مانند آن است. هر یک از انواع محتوا به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.

محتوا در SEO، نرخ تبدیل (Micro Copies، CTAs، Lead Generation)، شبکه‌های اجتماعی، برندسازی، Retention و ارزان بودن ابزار تاثیرگذار است. با توجه به تاثیر محتوا در هر یک از موارد بالا، یک نویسنده‌ی محتوا باید از موارد گفته شده آگاهی داشته باشد و محتوا را به گونه‌ای تهیه کند که علاوه بر نداشتن تضاد با این موارد، در راستای اهداف هر یک از این موارد باشد. موضوع اهمیت محتوا در کسب و کار به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.

یکی از مواردی که تولیدکنندگان محتوا به خوبی از آن می‌توانند استفاده کنند شکاف محتوایی Content Gap است. شکاف محتوایی Content Gap یعنی پیدا کردن موضوعاتی در حوزه کاری، که محتوا در رابطه با آن‌ها کمتر تولید شده و یا اصلا تولید نشده است. پیدا کردن شکاف محتوایی Content Gap بزرگترین کار یک استراتژیست محتوا است. موضوع شکاف محتوایی Content Gap با مثال به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.

پیام اصلی کسب و کار Core message document از مواردی است که هر یک از اعضا سازمان که ارائه کننده نوعی محتوا به بیرون سازمان است باید از آن آگاهی داشته باشد و در محتوای خود از آن استفاده کند. پیام اصلی کسب و کار Core message document دارای ویژگی‌های زیر است:
1. توصیف کننده ویژگی‌های کلیدی، مزایای رقابتی (UVP)، ارزش سازمان، تفاوت سازمان با رقبا و موارد مشابه باشد.
2. دارای ارائه آسانسوری Elevator Pitch باشد. ارائه آسانسوری Elevator Pitchیعنی بتواند در مدت زمان بین یک تا دو دقیقه کسب و کار را شرح دهد.
3. درباره ما واحدی داشته باشد. یعنی متن درباره ما استفاده شده در وب سایت، بروشور و مانند آن، منتقل کننده‌ی یک پیام واحد باشد.
4. شعار سازمان را در خود داشته باشد.
5. راهکار ارائه شده برای هر یک از پرسوناها Persona در آن مشخص باشد.
6. منتقل کننده‌ی پیام اصلی کسب و کار باشد.
موضوع پیام اصلی کسب و کار Core message document به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.