در این بخش، تمام پرسشها، پاسخها، منابع، مراجع، لینکها و فایلهای دانلودی هفته دهم دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال در دسترس شما است.
کتابهایی که باید خرید و باید خواند!
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
affiliate marketing
فایل صوتی استراتژیهای ورود به بازار- affiliate marketing
استراتژی های ورود به بازار
استراتژی های ورود به بازار برای کسب و کارهای دیجیتال
مصاحبه با زهره صحت
استراتژی های ورود به بازار برای کسب و کارهای دیجیتال، مصاحبه با زهره صحت درباره راه اندازی کسب و کارهای دیجیتال و شرایط آن
درباره مکتب محصول و مکتب مخاطب
درباره مکتب محصول و مکتب مخاطب، مدل Freemium و ماجراهای آن، درباره exbiz.org و یک سری نکته ی دیگر
بررسی شرایط ورود به فضای دیجیتال در حوزه مسکن
بررسی شرایط ورود به فضای دیجیتال برای یک کسب و کار فعال در حوزه مسکن و مشاور املاک
ورود به فضای دیجیتال در حوزه خودرو
بررسی شرایط ورود به فضای دیجیتال برای یک کسب و کار فعال در حوزه خودرو و لوازم خودرو و مانند آن
ماجرای مرغ و تخم مرغ استارتاپ
ماجرای مرغ و تخم مرغ استارتاپ، اپلیکیشن، وب سایت در حوزه های مختلف با ذکر مثال های مختلف و کاربردی
استراتژی برای سایت های خبری
استراتژی برای سایت های خبری با ذکر مثال های مختلف و کاربردی از جمله عروسی و شاباش
استراتژی برای سایتهای محتوایی
استراتژی برای سایتهای محتوایی مبتنی بر Network effect یا Platform
بررسی مدل کسب و کار و استراتژی برای سایتهای تخفیف گروهی
بررسی مدل کسب و کار و استراتژی برای سایتهای تخفیف گروهی شبیه به نت برگ و تخفیفان
نکاتی درباره آنالیز رقبا
استراتژی ورورد به بازار در حوزه خدمات مانند وقت دهی آنلاین
نکاتی درباره استراتژی ورورد به بازار در Double Side Platforms، در حوزه خدمات مانند وقت دهی آنلاین و مانند آن
استراتژی ورورد به بازار در حوزه سایتهای محتوایی
نکاتی درباره استراتژی ورورد به بازار در حوزه سایتهای محتوایی، آموزش و مانند آن
نکاتی درباره راهاندازی فروشگاه اینترنتی
نکاتی درباره راهاندازی فروشگاه اینترنتی اصلاحیه : الف - رسوخ پول » «رسوب پول»ب- Long Term - Long Tail
نکاتی درباره راه اندازی همزمان فروشگاه اینترنتی و بلاگ فروشگاه
نکاتی درباره راه اندازی همزمان فروشگاه اینترنتی و بلاگ فروشگاه، نکاتی درباره سئو، همراه با نکاتی درباره لباس زیر مردان و غیره
نکاتی درباره سئو برای برندهای رقیب
نکاتی درباره سئو برای برندهای رقیب و جذب مخاطبان رقیبان با سئو به سایت خودمان
مدل های مبتنی بر SaaS در حوزه eMail Software
استارتاپ های شهرستانی، تهدیدها و فرصتها
استارتاپ های شهرستانی، تهدیدها و فرصتهادر شهرستانی که 400 هزار نفر جمعیت دارد، استارتاپ بزنیم؟
اول اپ، بعدا سایت؟ یا برعکس؟
اول اپ، بعدا سایت؟ یا برعکس؟ یا همزمان؟ روبات بزنم یا صفحه اینستاگرام؟ درباره «دوشواری» ها
فروش محتوای تولیدی من و تیمم از طریق یک وب سایت
راه اندازی یک Double Sided Platform برای فروش محتوا (ادامه استراتژی شماره 20)
راه اندازی یک شرکت خدمات Hosting در ایران
راه اندازی یک شرکت خدمات Hosting در ایران به همراه نکاتی درباره مارکتینگ و بازاریابی. استراتژی جدید جزیرهی آبی در اقیانوس قرمز
استراتژی پیرانا
استراتژی پیرانا : استراتژی های حمله به پیشرو در شرایط نابرابری در بازار و عدم وجود قوانین ضد انحصار
درباره کانالهای جذب مخاطب
درباره کانالهای جذب مخاطب و اهمیت توجه به همهی کانالهای موجود حتی کانال های غیر دیجیتال برای کسب و کارهای دیجیتال
Go to market strategy
پاسخ به ابهاماتی درباره فایل شماره 23 استراتژی پیرانا
خطری که فروشگاههای اینترنتی را تهدید میکند.
گیاه شمعدانی و خطری که فروشگاههای اینترنتی را تهدید میکند.
سندرم شمعدانی
سندرم شمعدانی و خطری که کار و کسبها را تهدید میکند.
سهیل محمدی
من نمیدونم در آینده درباره استراتژی محتوا صحبت میشود یا نه ؟ استراتژی محتوا یعنی چی یعنی همون انتخاب محتوا براساس پرسونا؟ آیاهمه سایتها لازم دارند ؟`
روزبه
برای کسب و کارهایی که Business Model آنها از طریق معرفی و Word of Mouth است و شاید تبلیغ کردن متعارف از دید متقاضیان خدمات تاثیر منفی بگذارد (مشتری راضی به مشتری بعدی معرفی میکند مثل جراح حاذق، یا مشاور مدیریت ارشد ...) استراتژی Go to business یا اضافه کردن Lead چیست؟
روزبه
به بحثهای ارزنده پرسونا و استراتژی Go to market آیا در ادامه دوره توجه خواهد شد؟
سمیه نوشادی
در بخش ۳ جلسه ۱۰ اشاره کردید که نیروهای انسانی و تخصصشون سرمایه کسب و کار آنلاین ماست و نباید در موردش اطلاعات بدیم. پس چرا الان اینقدر باب شده که میان و در صفحات اینستاگرامی خودشون اعضای تیمشون معرفی میکنن . نمونه ش کشمون
حسین سلیمی شهابی
جسارتا تو ویدیو فرمودین با رویت سایتهای مختلف و کپی برداری از بعضی امکاناتشون و اضافه کردن اون امکانات به سایت خودمون میتونیم بازدید سایت و در نهایت مشتری واقعی رو افزایش بدیم . سوال بنده اینه چطور میتونیم بسنجیم که با افزودن تک تک امکانات سایتهای مختلف کاربرا واقعا افزایش پیدا میکنن و دلیل اصلیش افزودن همون امکان بوده نه هیچ مورد دیگه ای آیا این روش ، روش قابل اعتمادی هست و امار صحیحی بهمون میده؟`
مهدی بخشی
آژانس های دیجیتال مارکتینگ وقتی چند پروژه مشابه رو میگیرن که رقیب هم هستن،چه استراتژی بکار میبرن؟مثلا سه تا کلینیک دندون پزشکی . یا دو تا فروشگاه کیف زنانه یا مشابه اینا. مثلا کلینیک دکتر a ,b,c میان و پروژه رو بهشون میسپارن. قراره استراتژی براشون تایین بشه.هر سه خدمات مشابه دارن و هر سه رقیب هستن.یعنی مثلا قراره سئو انجام بشه،کلمات و اهداف یکیهمثلا هدف از سوشال ها یکیه توی همچین موقعیتی چه کاری انجام میدن؟؟`
احمد جعفری
جزایر قرمز در اقیانوس آبی یعنی چه؟
شبیر سلوکی
بیشتر مشتری های من ساکن شهرهای غیر از تهران هستن. دوستان در گروه چند سیستم حمل و نقل رو معرفی کردن اما اونها فقط برای تهران هستن. من که مشتری های شهرستان دارم از چه لجستیکی استفاده کنم؟ منظورم به غیر از پست و تیپاکس هست که مشکلات زیادی هم دارن. از طرفی هم بعضی تامین کنندگان هم شهرستان هستن و ترجیح بر اینه که از تامین کننده تحویل گرفته بشه و درب منزل مصرف کننده تحویل داده بشه
شبیر سلوکی
من یک سایت دارم که روی یکی از محتواها با دستور یک غذا ورودی خوبی میگیره. طبق نظراتی که برام ارسال میشد دستور رو اپدیت میکردم و یا تغییر میدادم. حالا پیام هایی دریافت میکنم مبنی بر اینکه تو این محتوا رو دزدیدی و این محتوای تو نیست یا اینکه دستور مشکل داره و پیام ها به صورت کلی خیلی منفیه. بهترین واکنش نسبت به این نوع پیام ها چیه؟
محمد حسین جعفری
در رابطه با فرق تاکتیک و استراژدی من نفهمیدم چه فرقی داره چه اسمی روش بزاریم وقتی ما مثل مثال خودتون از A1 میری A2 بعد B ... مهم پیدا کردن مسیر ایا این جمله درسته یا باید برم خیلی بیشتر بخونم .
مهدی احمدی
جناب طالبی موضوع فضای نیمه خصوصی کاملا مطلب صحیحی ولی خوب با این شرایط من م مثل خودتون که یک مرتبه در گروه گفتید پسورد ها را در کروم ذخیره میکرد و یا مثلا برای ذخیره ی اطلاعات چون احتیاج به فضای ذخیره سازی ابری داشتم در تلگرام گروهی بصورت پرایوت درست کرده بودم و احساس میکردم امن هست چون کسی نمیتونه اضافه بشه واگه حتی اضافه بشه متوجه میشم . با این شرایط که میفرمایید همین موارد هم غیر امن ؟
مینا فرج نژاد
آقای طالبی با توجه به این که دو حالت در استراتژی go to market داشتیم. برای حالت دوم که ما خودمون مستقیم درگیر تولید نمی شیم برای منی که تو کار فروش نرم افزار سازمانی هستم درکش سخته چطور می تونم نرم افزار بخرم و بعد تو بازار بفروشم(البته امیدارم درست برداشت کرده باشم). هستند شرکت هایی که کرک می کنن و بعد می فروشن تو بازار ولی برای مایی که خودمون درگیر تولید هستیم چطوری باید وارد این استراتژی بشیم.
شبیر سلوکی
من فایل استراتژی بازاریابی دیجیتال رو مشاهده کردم و اتفاقا برای بار دوم بود چون در بار اول در جشنواره وب افتخار حضورر در ارائه جنابعالی رو داشتم. میخواستم بدونم برای پلتفرم هایی که یک نوع کاربر دارند باید به چه صورت عمل کردن مٍثلا استراتژی ورود به شبکه های اجتماعی؟چه مواردی رو باید مد نظر داشت ؟ آیا باید برای این مدل هم ابتدا ایجاد ترافیک اولیه(ساخت جوجه ) برای سایت رو مد نظر داشته باشیم یا روش دیگری رو پیشنهاد میدید؟
جعفر آسمانی
در صفحه اول گوگل در بین رقبا ۴ تا سایت وجود دارد خودشان نه تولید کننده کالای حوزه کاری من هستند و نه خودشان مستقیما می فروشند بلکه تبلیغ فروشندگان کالای حوزه کاری من را می کنند ولی خود سایت ها سایر کالاهای مرتبط با حوزه کاری مرا هم تبلیغ می کنند. سوال این است آیا اینها را هم با ابزارها و سایتهای تحلیل رقبا مورد تحلیل قرار دهیم. یا فقط تحلیل رقبای اصلی خودمان را که مستقیما تولید کننده یا فروشنده هستند انجام دهیم؟ رقبای حوزه من ۲۴ تا است و ۲۴ سایت وجود دارد ولی حدود ۱۳ تا از رقبا در صفحه اول و دوم هستند و بقیه در صفحات سوم تا هشتم هستند. آیا برای همه ۲۴ رقیب و سایت آنها باید تحلیل اعداد و سنجه انجام شود یا برای آنهایی که در صفحه اول قرار دارد کافی است؟ البته منظور فقط انجام تمرین نیست بلکه اجرای در تمام ایام فعالیت است.
سید مهدی محمدی
در موضوع این هفته که بررسی رقبا از جهت میزان ورودی سایت شان هست .آیا در وبسایتهای شرکتی خصوصا در مواردی که b2b هستن هم این موضوع مهمه که بررسی بشه؟ چون اولا در این کسب و کارها تعداد ورودی خیلی کمتر از سایت های محتوایی و فروشگاهی هست و دوما مشتری هم فقط با وارد شدن و بازدید از سایت خرید نمیکنه و پس از تماس و ایمیل و استعلام قیمت و پیش فاکتور اگه اعتماد کنه و سفارش خرید انجام بشه
مهدی گل محمدی
از طریق اون چندتا سایتی که فرمودید رقبامون رو بررسی کنیم.تو حوزه ی کاری ما رقیب سایت هایی مثل دیجی کالا و خوگر هستند و کسی تخصصی برای محصول ما سایت نزده و ما نفر اول هستیم که سایت زدیم.حالا تعداد بازدید که از دیجی کالا بدست میاد و یا حتی خوگر ی امار از کل مجموعه شون هست و خاص محصول ما نیست. در این صورت باید برای امار گیری چه کنم؟
زهرا صالحی
با گوش دادن به این ویس ها یه جورایی ناامید شدم و لازم دونستم که کمی عقب تربرم و زود نخوام تصمیم بگیرم.البته این نا امید شدن رو نشونه بهتر فکر کردن میدونم.به نظر شما راهم را ادامه بدهم برای یادگیری ؟با توجه به اینکه در در بازار امروز رقیب های بزرگی هستن و تا موقعی که نتونم یه خدمت متفاوت ارائه بدم پس نمیتونم پیروز باشم
زهرا صالحی
این جمله شما که در صحبت هاتون با خانم صحت داشتید ذهنمو درگیر کرده که فرمودید :اینکه با شرکت در ایونت ها میتونید برید و تیم جمع کنید.یا هدف صرفا ایده نیست و وقتی میتونی بری به کسی که داره همون کاری که شما میخواستی رو داره انجام میده کمک کنی این خودش موفقیته.آیا این ایونت ها که در (EVAND)هست میتونه به من کمک کنه تا راهمو بشناسم؟ومن چطوری میتونم وارد این ایونت ها بشم؟
حمیدرضا پویامنش
آیا تهاتر کتاب با ناشرای دیگه هم نوعی افیلیت مارکتینگ حساب میشه؟ و اینکه چون خودتون در این زمینه تخصص دارید، پیشنهاد یا نکته ای هست که به ما در این تهاتر کمک کنه تا متضرر نشیم.
پرسش ریحانه اسداللهی
یکی از دوستان یک کسب و کار سنتی و خانوادگی دارند که در اون محصولی رو تولید میکنند و یه درآمد ماهیانه ای دارند. محصول بسیار ساده، کوچک و پرتقاضایی است و از اغلب شهرها سفارش دارند و تقریبا میتوان گفت تا این لحظه در هیچ کدوم از شهر ها نمیتوانند مشابه این محصول رو بسازند. مشکلی که هست اینه که چطور میشه کسب و کار رو گسترش و درآمد رو افزایش داد؟اگر نیرویی اضافه شود، روش تولید که بسیار هم ساده است لو میرود.چاره چیست؟در حال حاضر سفارش ها در حال افزایش هست و توان تولید ندارند و تمام سفارشات را با تاخیر یک ماهه به دست مشتری می رسانند.اما با این حال مشتری ها اصرار دارند که حتی اگه چند ماه هم طول میکشد، سفارششان را ثبت کنند. بخش مهمی از کار توسط نیروی انسانی انجام می شود و در حال حاضر بصورت خانوادگی(4نفر) این کار را در خانه انجام میدهند.
پرسش ریحانه اسداللهی
یک استارت آپ بدون ثبت یک شرکت، میتواند ای نماد را به نام مستعار دیگری بگیرد؟ با توجه به تجربه شما ای نماد با نام شخص بهتر است یا با نامی دیگر؟مالکیت ای نماد بعد از شروع به کار، قابل تغییر است؟
پرسش ریحانه اسداللهی
لطفا در مورد تیم سازی برای کارهای پروژه ای هر آنچه که می دونید رو بگین؟ درسته که شغل ما جوری هست که میشه بصورت دورکاری هم کار کرد. چطور هم تیمی های خوب و با انگیزه ای پیدا کنیم؟ داستان مرغ و تخم مرغ در تیم سازی چطور میشه؟بخاطر کمبود نیرو نمیتونیم پروژه ای خارج از توان قبول کنیم. نیرو هم جلوتر بیاریم میگه کو کار؟طبیعتا مدتی طول میکشه تا بتونیم تعداد مشتری های بیشتری رو جذب کنیم و تا افزایش کار این هم تیمی هابیکار میمونن. اگه از افراد متخصص دعوت به همکاری کنیم، با بیکاری تا زمان بهبود شرایط و درآمد پایین کنار نمیان. در مورد پرداخت حق الزحمه ها چطور عمل کنیم توافقات هر بار سر هر پروژه جدید انجام بشه؟به مشتری بگیم اجازه بده هم تیمی من قیمت طراحی سایت با این مشخصات رو بگه و من به شما بگم؟ یا اینکه خودمون قیمت ها رو بدیم ی مبلغ ماهیانه یا تعیین شده بر حسب هر تسک رو به هم تیمی ها بدیم؟لطفا این موضوعات رو کاملا بازش کنید.
در بعضی بخش ها مثل تولید محتوا(عکاسی و ...) نیاز به نیرو حضوری هست. اون بخش رو چیکار کنیم و چطوری کار کنیم که هم من،هم تیمم و هم صاحب اون کسب و کار راضی باشه؟ سر قرارداد های حضوری و ... باید تیمی (2-3 نفر) بریم؟مثلا عکاس مون رو به مجموعه وصل کنیم یا اینکه ما خودمون همه رو هندل کنیم و نیرو ها رو به کسب و کار متصل نکنیم؟
پرسش ریحانه اسداللهی
در حال حاضر من حس میکنم شرایط جوری شده که همه متخصص شدند و ما نیروی کار کم داریم. در واقع فضا جوری شده که همه در حال راه اندازی کسب و کار خودشون و یا کار روی برند شخصی خودشون هستند و اینکه کی میخواد برای این همه کسب و کار، کارها رو انجام بده واقعا برای من جای سوالهدر این باره چه دیدگاه و نظری دارید؟
پرسش ریحانه اسداللهی
برای شروع یک استارت اپ در شهرستان میشه از نیرو های دورکار استفاده کرد؟چطور این کار رو انجام بدیم؟
پرسش فروغ نیروبخش
سلام
این ویدیوهایی که در مورد استراتژی بود رو که گفتید برید نگاه کنید من هر چه میگردم پیدا نمی کنم امکان داره من رو راهنمایی کنید
پرسش فروغ نیروبخش
سلام
آیا برای کارهای صادرات و همچنین کار سئو سایت از این روش ها میشه اسفاده کرد یا اینکه دوره های دیگری کنار اون لازم هست برای آموزش
پرسش جواد تقوی
سلام
میشه درباره قانون اثر ناظرجمع که در ویدیو گفتید بیشتر توضیح بدید ، تو گوگل سرچ زدم اما مطالب بی ربطی میومد
پرسش جواد تقوی
سلام
در رابطه با حجم بازار صحبت کردید ، که در هر کسب و کاری قبل از شروع اون کار باید این حجم بازار رو بسنجیم
خب طبیعتا حرف منطقی هست اما ما نه مرکز آمار هستیم نه به داده های کلان وصلیم نه اطلاعاتی از بازار داریم چطور میتونیم حجم بازار رو حتی تخمین بزنیم ؟ شما چه پارامتر های در دسترسی میشناسید که میشه با اون ها حجم بازار رو تخمین زد ؟
پرسش نسیم شعبانی
ممکن در رابطه با بیزینس مدل ها بیشتر توضیح بدید؟
پرسش جواد تقوی
سلام
در رابطه با dumping در ویدیو گفتید خیلی سوالات ریز و درشت در ذهنم آمد . مثلا یکیش اینه
خود من موسسه آموزشی رو میشناسم که بابت برخی خدمات آموزشیش تا 10 میلیون هم میگیره اما رقباش دارن همون خدمات رو با کیفیت و مزیت رقابتی به مشتری میدن ولی 3-4 میلیون میگیرن .
چطور میشه که اون موسسه با این شرایط سهم بازارش کم نمیشه و مجبور به دامپ کردن نمیشه ؟ مگر اسم برند اینقدر اهمیت داره که کسی به واسطه اسم برند به راحتی خدماتی رو خرید کنه که 5 -6 میلیون ارزون ترشو میتونه از جای دیگه تهیه کنه ؟
پرسش عطیه قانع
با سلام
من و دوستانم با سابقه چندساله در حوزه کودک ، در حال ایجاد وب سایت آموزشی برای رده سنی زیر دبستان هستیم که مخاطبان ما بیشتر مادران هستند و بیشتر محتوا و بازیهای رایگان طراحی میکنیم.
سوال من این است که چه کارهایی برای درآمدزایی سایت می توانیم انجام دهیم و مثلا شما در سایت تیزلند، برنامه کسب درآمدتون چگونه هست ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
پرسش عطیه قانع
سلام، برای استراتژی ورود به بازار، قسمت دوم، یعنی در مارکت پلیس ها و غیره، در حوزه آموزشی ، خیلی مثل حوزه کالا امکانات زیادی نداریم. پیشنهاد خاصی دارید ؟
پرسش محمدعلی عبدالعلی زاده
بعد از گوش دادن فایلهای صوتی دربارهی استراتژی، سوالی که برای من پیش اومد دربارهی ادامهی مسیره. فرض کنیم ما یک استراتژی رو تدوین کردیم یا به قول شما ایدهمون رو چکشکاری کردیم و شروع کردیم. چه شاخصهایی مشخص میکنه که آیا حال استراتژی ما خوبه یا نه و آیا نیاز به بازبینی داره؟ همونطور که گفتین طبق سندروم شمعدانی ممکنه خیلی وقتا اعداد و ارقام و شاخصها حقیقت رو به ما نگن. آیا واقعا فهمیدن این که استراتژی ما در فضای دیجیتال نیاز به بازبینی داره، احتیاج به بینش و تجربهی چندین ساله در این زمینه داره؟ یا اینکه معیارها و شاخصهایی برای بازبینی استراتژی وجود داره تا با استفاده از اونها مقداری از ابهامات رو کم کرد؟