پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش سالار گل محمدی
سلام ، حوزه جذابی بود -- ممنون که در دوره گذاشته شد.
مفاهیم توضیح داده شد یه مثال ریز هم داشت ، ولی واسه من خیلی گنگ بود و نتونستم بفهمم چجوری می تونم این ها رو پیاده سازی کنم بنظرم مثال های بیشتری لازم داره، چند مورد عملی داشته باشه.
اگه امکانش بود اضافه بشه اگه نه که خودمون تحقیق های بیشتر بکنیم.
خلاصه موضوعات ویدئو
خطرها و محدودیتهای رفتارگرایی در گیمیفیکیشن
خطرها و محدودیتها در Limitation of elements که محدودیتهای گیمیفیکیشن نیز از آن نشات میگیرد عبارت است از:
1. امکان انتخاب از بین چند گزینه Meaningful Choices
2. طراحی معما گونه سیستم Puzzles
3. پیشرفت Mastery
4. جامعه Community
5. متفاوت بودن کاربران Different kinds of Users
6. اخلاق، عرف و قانون در گیمیفیکیشن
امکان انتخاب از بین چند گزینه Meaningful Choices در گیمیفیکیشن
تعریف امکان انتخاب از بین چند گزینه Meaningful Choices در گیمیفیکیشن به این معنا است که کاربر یا بازیکن باید این احساس را داشته باشد که برای انجام هر یک از رفتارها در سیستم امکان انتخاب از بین چند گزینه معنادار برای او وجود دارد. برای مثال نباید از کاربر وب سایت بخواهیم که بر روی گزینهای که قابلیت کلیک کردن ندارد کلیک کند. این موضوع به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
طراحی معما گونه سیستم Puzzles در گیمیفیکیشن
طراحی معما گونه سیستم Puzzles در گیمیفیکیشن به این معنی است که باید سیستم را به شکل پازل گونه و یا معما گونه برای کاربر طراحی کنیم. اگر چالش و معمایی در سیستم و یا بازی وجود نداشته باشد در واقع کاربر وارد هیچ چالشی نمیشود و سیستم برای او معنایی پیدا نمیکند و دلیلی برای مشارکت در سیستم در او به وجود نمیآید.
پیشرفت Mastery در گیمیفیکیشن
پیشرفت Mastery در گیمیفیکیشن یعنی باید سیستم بگونهای برای کاربر طراحی شود که احساس پیشرفت و افزایش مهارت در او به وجود بیاید. اگر کاربر در سیستم احساس افزایش مهارت و پیشرفت نداشته باشد دلیلی برای مشارکت بیشتر و حضور در سیستم برای او وجود ندارد و سیستم را ترک میکند.
جامعه Community چه محدودیتی در گیمیفیکیشن ایجاد میکند؟
کاربر باید احساس حضور در جامعه Community را داشته باشد. کاربر باید این احساس را داشته باشد که عضوی از یک جامعه و سیستم است زیرا اگر کاربر احساس نکند که در یک سیستم و در کنار افراد دیگری قرار دارد؛ احساس میکند فعالیتها و کارهایی که انجام میدهد هدف خاصی را دنبال نمیکند و سیستم را ترک میکند.
متفاوت بودن کاربران Different kinds of Users چه محدودیتی در گیمیفیکیشن ایجاد میکند؟
در یک سیستم نباید کاربران و بازیکنها را از یک نوع انتخاب کنیم. بازیکن و کاربران سیستم باید از انواع بازیکنهای فریم ورک بارتل Framework Bartle باشند. باید در سیستم انواع رفتارها متناسب با نیاز هر یک از بازیکنهای فریم ورک بارتل وجود داشته باشد و هر کدام از این بازیکنها حس متفاوت و تقریبا برابری را تجربه کنند. اگر سیستم تنها برای یک دسته از بازیکنهای فریم ورک بارتل طراحی شده باشد تعداد زیادی از کاربران را از دست خواهیم داد. این موضوع به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
اخلاق، عرف و قانون در گیمیفیکیشن
یکی از مواردی که در گیمیفیکیشن باید در نظر داشته باشیم رعایت اخلاق، عرف و قانون است. مواردی وجود دارد که اگر از آنها در گیمیفیکیشن استفاده کنیم کاری غیر اخلاقی، خلاف عرف و غیر قانونی انجام دادهایم؛ برخی از این موارد عبارت است از:
1. قرار دادن الگوریتمهایی جهت افزایش شانس کاربران در گیمیفیکیشن
2. دستکاری
3. تعداد برندگان
4. ارزش کالاهای مجازی در دنیای خارج از بازی
5. تغییر ارزشهای انسانی
6. حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات شخصی
7. کپی رایت
8. دخیل بودن بازیکن، بدون اطلاع او
قرار دادن الگوریتم برای افزایش شانس کاربران در گیمیفیکیشن
اگر در گیمیفیکیشن ما از الگوریتمهای ساده یا دائمی استفاده کنیم که کاربران با استفاده از آن بتوانند شانس خود را برای برنده شدن افزایش دهند، از نظر اخلاقی درست نیست. کاربرانی که فرصت بیشتری برای استفاده از سیستم دارند یا به طور اتفاقی از این الگوریتم با خبر شدهاند نسبت به کاربران دیگر شانس بیشتری برای برنده شدن دارند. این موضع در مورد قرعه کشی هم صادق است. لازم به ذکر است که قرار دادن الگوریتم کاری غیر قانونی نیست.
ارزش کالاهای مجازی در دنیای خارج از بازی
اگر در گیمیفیکیشن و بازی به کاربر در رابطه با ارزش جایزه در دنیای خارج از بازی دروغ بگوییم یا ارزش جایزه را بیش از ارزش واقعی آن اعلام کنیم کاری غیر قانونی انجام دادهایم. این موضوع به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.
حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات شخصی در گیمیفیکیشن
در هر سیستمی از کاربران اطلاعاتی مانند نام، آدرس ایمیل، شماره تماس یا مانند آن دریافت میشود. ما باید به کاربر این اطمینان را بدهیم نه تنها از این اطلاعات برای اهدافی جز اهداف سیستم استفاده نمیکنیم بلکه از این اطاعات در برابر دسترسی افراد دیگر محافظت میکنیم. این موضوع به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.