با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

جلسۀ قبل دربارۀ سرچ کنسول گوگل صحبت کردیم و امروز می‌خواهیم گریزی به ابزار Bing Webmaster tools بزنیم. قبل از این کار بهتر است کمی با فضای خود موتور جستجوگر Bing آشنا شویم. بینگ موتور جستجوی زیبایی است و تصاویر زمینۀ قشنگی دارد و به نظر من اثباتی است بر این که زیبا بودن در موتورهای جستجو در مقایسه با نتایج جستجوها و کیفیت و کمیت آنها اهمیت کمتری دارد.

نتایج جستجو در بینگ در مقایسه با نتایج جستجوی گوگل تفاوت هایی دارد و اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که اطلاعات و نتایج مختلف جستجو در آن خیلی به‌هم‌ریخته هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در واقعیت صرفاً با داشتن ظاهری زیبا نمی‌توان به موفقیت چندانی رسید و اصل ماجرا برای یک موتور جستجو، نتایج جستجو یا search engine result pages یا همان sSERP است.

اما با این همه، هنوز هم در بعضی حوزه‌ها و در بعضی کشورها، بینگ آمار ورودی قابل توجهی دارد. اگر عبارت Bing Market Share را سرچ کنیم، موتور جستجوی گوگل در فوریه 2021، 92 درصد Search Engine Market Share Worldwide رابه خود اختصاص داده، بینگ حدود 3 درصد و یاهو 1.47 درصد. چند درصد باقیمانده هم بین سایر موتورهای جستجو تقسیم می‌شود. این آمار از سوی وب سایت statcounter.com ارائه شده که سایت قابل اتکایی است و معمولاً آمارهای معتبر و دقیقی ارائه می‌کند. همچنین یکی از منابعی است که ما خیلی از stat ها را از آن می‌گیریم.

این آمار، آمار جهانی بود. مثلاً اگر عبارت Bing market share in countries را سرچ کنیم، اعداد تغییر می‌کنند و مثلاً Worldwide را 0.9 درصد می‌دهد. 33 درصد از کل سرچ‌های بینگ متعلق به United States ، 3 درصد برزیل و 17 درصد کاناداست. در آمریکای شمالی به‌دلیل استفاده از ابزارهایی مثل Microsoft Surface که موتور جستجوی پیش‌فرض آن Bing است، درصد استفادۀ بیشتری دارد. در بعضی حوزه‌ها، ازجمله حوزۀ تکنولوژی می‌بینیم که آمار ورودی از بینگ، به‌خصوص در همان بخش آمریکای شمالی بالاتر است. (این آمار از وب سایت statista.com بود.)

با این همه، در نگاهی جامع و صرف‌نظر از موارد خاص و استثناها، مجموعاً آمار استفاده از بینگ به‌عنوان موتور جستجو زیاد و قابل توجه نیست و در ایران هم از بینگ معمولاً ورودی خاصی نداریم. اما با این همه چرا می‌خواهیم یک ویدئو را به آن اختصاص بدهیم؟ به دلیل وجود ابزاری به نام Bing Webmaster Tools.

جلسۀ قبل با سرچ کنسول گوگل آشنا شدیم و اشاره کردیم که نام آن قبلاً Google Webmaster Tools (گوگل وب مستر تولز) بود. Bing هم همین ابزار را دارد.

اگر Bing Webmaster Tools را سرچ کنید، خود Bing Webmaster نتیجۀ اول است و در ادامه ویدئوهای آموزش نصب این ابزار و... خواهد آمد. استفاده از بینگ وب مستر خیلی راحت است. اگر سرچ کنسول را داشته باشید، یک Permission (مجوز دسترسی به فایل‌ها و فولدرهای سرور) از شما می‌گیرد و تمام سایت‌های شما از سرچ کنسول به بینگ وب مستر هم افزوده شده و آنالیز آمار را به شما خواهد داد. Bing Webmaster Tools به‌طور کلی ابزار چندان پیچیده‌ای نیست و بسیاری از بخش‌هایش شبیه سرچ کنسول گوگل است. به‌عنوان مثال اگر روی گزینۀ Search performance کلیک کنید، آمار کلیک، ایمپرشن، average position و Average CTRs را می‌دهد که همین گزینه‌ها و دیتاهای مربوط به آن عیناً در سرچ کنسول هم هست. آمارهای این بخش درواقع چندان هم مهم نیستند، چون در ایران درصد قابل توجهی از کاربران در بینگ جستجو نمی‌کنند.

چند گزینۀ اضافی هم در بینگ وب مستر مثل Crawl Request ها، crawl errors و... وجود دارد که می‌توانند مهم باشند. چون در هر حال یک ربات است که به سایت شما آمده و می‌خواهد آن را ایندکس کند و اگر به اروری برخورده باشد، آن ارور می‌تواند برای ما مهم باشد. نکته هم درواقع همین جاست. ما Webmaster Tools بینگ را از این منظر که احتمالاً قرار است تعداد ورودی زیادی به ما بدهد بررسی نمی‌کنیم، بلکه از این منظر مورد توجه قرار می‌دهیم که امکاناتی برای بررسی سایت ما را دارد و ممکن است دیتاهای آن به دردمان بخورد.

بینگ وب مستر گزارش‌های مختلفی مثل چک کردن سایت مپ، سایت اکسپلورر و... دارد که برای ما چندان اهمیتی ندارد. اما قسمتی به نام SEO و Backlinks دارد که اگر نگاهی به آن بیندازید، ممکن است دیتاهای خوبی در اختیارتان قرار دهد. در بخش Domains همین قسمت، لیستی از دامین‌هایی را در اختیارمان قرار می‌دهد که به سایت ما لینک داده‌اند. در بخش Pages هم لیست صفحاتی را که به ما لینک داده‌اند نمایش می‌دهد. یا مثلاً در بخش Similar Sites سایت‌های مشابه بعضی از وب سایت‌ها را معرفی می‌کند که با کمک دیتاهای آن می‌توانیم فعالیت تعدادی از رقبا را هم بررسی کنیم. کار با این قسمت‌ها در بینگ وب مستر راحت‌تر از کار با بخش‌های مشابه آن در گوگل سرچ کنسول است.

وب مستر بینگ بخش دیگری به نام Keyword Research دارد که سرچ کنسول گوگل آن را ندارد. البته برای زبان فارسی روی کلمات تخصصی مثل «بازاریابی دیجیتال» خیلی خوب کار نمی‌کند، ولی برای کلمات عمومی‌تر ممکن است دیتاهایی از میزان سرچ آن‌ها و همین‌طور کلمات مشابه آن کلمه را در اختیارمان بگذارد.

گزارش دیگر بینگ وب مستر Robbots.txt Tester است که دربارۀ این آپشن در ویدئوهای قبل صحبت کردیم.

یکی دیگر از گزارش‌هایی هم که در بینگ وب مستر باید به آن توجه کنیم، Copyright Removal Notices است که اگر احیاناً کسی به دلیل کپی رایت از شما شکایت کرده باشد، در این بخش به شما از طریق پیغام‌هایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

توجه داشته باشید که نیازی نیست مثل گوگل سرچ کنسول به بینگ وب مستر تولز هم هر روز یا هفته‌ای یک بار یا چند بار در ماه سر بزنید؛ ولی پیشنهاد می‌شود که هرازگاهی، به‌خصوص به قسمت Keyword Research و مشاهدۀ سایت سری بزنید و این ابزار را هم در بین گزینه‌هایتان داشته باشید.

خلاصه موضوعات ویدئو

موتور جستجوی بینگ Bing Search Engine هم مانند گوگل، یک وب مستر تولز به نام Bing Webmaster Tools دارد. برخی از گزارشاتی که این ابزار به ما می‌دهد، مهم هستند و می‌توانند به بهبود جایگاه ما کمک کنند.