قدم بعدی برای بهینهسازی بعد از تمیز کردن سرچترمها چیست؟
یادآوری :به دو دلیل بهینهسازی میکنیم؛ 1. ایجاد ترافیک و گرفتن کلیک برای سایت 2. انجام این کار با حداقل هزینه کلیک (در غیر این صورت، همه میتوانند تا با افزایش Bid و budget این کار را انجام دهند.)
به زبان دیگر هدف ما این است که با پایین آوردن Bid حجم نمایش و کلیک مناسب را داشته باشیم. اما حجم نمایش خوب به معنای داشتن budget و همچنین Ad Rank خوب است و ما میدانیم که :
Ad Rank= Bid*Quality score
پس باید Quality score را تامین کنیم و بالا ببریم تا Ad Rank مناسبی داشته باشیم. (البته نکات ریز دیگری هم دخیل هستند)
در مرحله اول برای بررسی Quality score باید مقدار آن را ببینیم.
در سطح keywordها (با کلیک بر روی search keywords از منوی سمت چپ صفحه)
یادآوری مهم: به طور کلی Ad Rank، Quality Score و Bid در سطح Keyword تعریف میشوند.
با کلیک بر روی قسمت columns (در بالا سمت راست صفحه) وارد قسمت your columns میشوید و میتوانید Quality score و پارامترهای آن شامل Exp.CTR-Landing page exp و در نهایت Ad relevance را نیز با زدن تیک کنار آنها اضافه کنید. با انتخاب نام و کلیک کردن روی دکمه SAVE این فرآیند تکمیل میشود. (دقت کنید با ذخیره این Quality score امکان حذف یا ویرایش سریع در هنگام کلیک بر روی columnsها برای شما فراهم میشود.)
اعداد درج شده در جدول ما برای Quality score به صورت 8 از 10 ، 7 از 10 ، 7 از 10 ، 6 از 10 هستند و برای اعداد پایینتر از 7 under average ثبت شده، عدد 7 average است و بالاتر از آن نیز Above average لحاظ شده است.
پس میتوان نتیجه گرفت که اعداد بالای 7 و خود آن قابل قبول هستند؟
برخی فکر میکنند که quality score تنها برای سئو مشکل ایجاد میکند، با بررسی سه پارامتری که اضافه کردیم کدامیک میتواند مواردی را شامل شود که داخل لندینگ پیج شما هست و در مباحث سئوی شما مانند سرعت، کلمات کلیدی، متاتگ، توضیحات و ... هم تاثیرگذاراست؟
طبیعتا جواب شما Landing page Exp خواهد بود. (میدانیم که Exp.CTR نرخ کلیک مورد انتظار است، Ad relevance هم ارتباط کلمه کلیدی با Adها دارد.)
با تامین Exp.CTR و Ad relevance بالای میزان میانگین و پایین بودن landing page exp اتفاقی که می افتد این است که quality score برای شما روی میانگین و عدد 7 ثابت می ماند پس این عدد و ثبت آن در جدول حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم. در نتیجه اگر بخواهید 7 را به 10 ارتقا دهید یا به بیان دیگر Ad Rank را بالا ببرید باید Quality score را افزایش دهید و با توجه به هدف ما که افزایش ترافیک و کاهش هزینه کلیک است باید تمرکزمان بر Quality score باشد.
یک محاسبه ساده و کلی :
اگر بخواهیم عدد 7 به 10 ارتقا پیدا کند یعنی باید یکی از پارامترهای Quality score یا Bid با ضریب ای 3 برابری در معادله شما حاضر شود، با فرض اینکه هر Bid را مقدار 0.5 لیر فرض کنیم برای افزایش Ad Rank باید این قدار را به 0.75 لیر ترکیه افزایش دهید.
عوامل تاثیرگذار بر Quality Score :
ما با افزایش عوامل تاثیرگذار بر روی Quality score تلاش میکنیم آن را افزایش دهیم.
- Exp.CTR : نرخ کلیک مورد انتظار است
1- با افزایش CTR افزایش پیدا میکند.( اگر از شما بپرسند میزان CTR، 5 درصد خوب است یا خیر جواب شما باید این باشد اگر Exp.CTR شما بالای Average باشد خوب است.)
2- با افزایش فضای تبلیغات افزایش پیدا میکند. راهحل برای افزایش فضای تبلیغات این است که سرچترمها را تمیز کنید، از extensionها استفاده کنید و Adهایی که مینویسید کوتاه نباشند البته باید مرتبط و درست باشند.
Extentions :
اکستنشنها امکان ارتباط و هدایت بهتر را برای شما فراهم میکنند. آنها را از طریق منوی سمت چپ و گزینه Ads & extensions اضافه میکنیم.
در حالت کلی دو نوع اکستنشن داریم، قابل کلیک و دیگری غیرقابل کلیک هستند.
Sitelink extension :
این اکستنشن از نوع قابل کلیک است در توضیحات آن آورده شده است :
Show links to specific pages of your website
این اکستنشن برای این آمده تا کابر شما را به سمت funnel هدایت کند.(push to funnel)
با یک مثال توضیح میدهیم، مثلا من شغلم تدریس تبلیغات گوگلی است اما کار ساخت اکانت و شارژ آن را هم انجام میدهم و ممکن است این کارها با رفتار مخاطب من هم تطابق داشته باشد ( از کجا میفهمیم؟ از قسمت behavior در آنالیتیکس) و به ما کمک کند. در نتیجه من شارژ اکانت و ساخت اکانت را به عنوان sitelink در اینجا میآورم و در جایی قرار میگیرد که در دید مخاطب باشد.
ما الان در مسیر زیر قرار داریم :
برروی Ads & extensions کلیک کردیم در زیر گروه آن بر روی extension کلیک میکنیم و علامت + را انتخاب میکنیم و گزینه sitelink را انتخاب کردهایم.
با پر کردن sitelink textها متنهای آن یا به صورت متنی و یا در داخل boxهایی در پایین Adsها قرار میگیرند. Sitelink یک final Url مخصوص به خودش را میگیرد. دارای یک Head line و یک Description است.
نکته اول : سایت لینکها یا به طور کلی اکستنشنها ممکن است نمایش داده نشوند و نمایش داده شدن آنها به Ad Rank شما وابستگی زیادی دارد.
نکته دوم: شما 4 یا 5 سایت لینک را بیشتر نمیتوانید نمایش دهید.
نکته سوم: ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید میزان کلیک بر روی یک سایت لینک از خود Ad شما بیشتر بوده و تغییر مسیر و رویه دهید.
Callout extension :
در هر مرحله اضافه کردن میتوانید اکستنشن را ایجاد یا از گزینه use existing استفاده کنید.
نکته : Calloutها غیرقابل کلیک هستند و ترتیب قرارگیری آنها به صورت :
Desciption1 Callout1 …..callout4 خواهد بود.
برای مثال :
سرمایه خود را افزایش دهید(=description)بررسی نوسانات قیمت.(=Callout)پیشبینی قیمت طلا و ارز. (=Callout)
Structured snipped extension :
این اکستنشن غیر قابل کلیک است و نکته دیگر اینکه باید برای آن یک Header بنویسیم. زبان پیش فرض را انتخاب میکنیم ( که فارسی هم ندارد)، و باید یک هدر را انتخاب کنید.
پیشنهاد : با توجه به نبود زبان فارسی بهترین کار انتخاب زبان انگلیسی است.
برای مثال من یک کفش فروشی دارم پس زبان را انگلیسی انتخاب میکنم و از گزینههای هدر Brand را انتخاب کرده و value را آدیداس، نایک و پوما انتخاب میکنم.
طرز قرارگیری آنها به صورت :
Description1: Header: Value1 Value2 Value3 …
یادمان هست که حتما باید 3 value را بنویسیم.(میشود بیشتر هم نوشت اما 3 عدد اجباری است.)
Add call extension :
نکته اول، شماره تلفنهای ایران در این لیست قرار ندارد.
راه حل : عبارت adsapp.phonenumbebuilder را جستجو کنید، در سایت developers.google.com یک اسکریپت قرار داده شده و در مسیر Tools>Bulk actions>scipt یک new script اضافه میکنیم و آن را past میکنیم. برای انتخاب نام توصیه ما انتخاب شماره تلفنی است که میخواهید قرار دهید، در داخل اسکریپت with country(“us”) را به with country(“IR”) تغییر دهید و در with phone
number(“02188xxxxxx”)شماره تلفن خود را وارد کنید.
برای تلفن ثابت پیش شماره لازم است، اما برای شماره همراه نوشتم 0098 لازم نیست. حالا بعد از مراحل بالا در نوار بالای صفحه Authorize را کلیک میکنیم، گاهی ممکن است که در این مرحله خطایی رخ دهد برای حل این مشکل دوباره به همان مرحله بر میگردیم و از پایین صفحه بر روی دکمه Preview کلیک میکنیم، اگر در پایین صفحه عبارت successful و تیک کنار آن نمایش پیدا کرد که کارمان درست انجام شده اگر نه مقداری اسکرول میکنیم و دوباره Authorize و در ادامه Preview را کلیک کرده و در انتها بر روی دکمه Run کلیک میکنیم.
با انجام این مراحل اسکریپت در script history قرار میگیرد.
به صفحه Ads & extensions بر میگردیم، گزینه extensions را انتخاب میکنیم و بر روی علامت + کلیک کرده، از منوی باز شده Call extensions را کلیک میکنیم و در این مرحله use existing را انتخاب میکنیم و بر روی شماره تلفن مورد نظر کلیک میکنیم و در نهایت دکمه Save را میزنیم.
نکته: اگر در این مرحله شماره تلفن اضافه نشده بود صفحه را Refresh کنید.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش پیام اسمی
سلام خسته نباشید.
اگر call extension رو قرار بدیم و کاربر روی گزینه کال کلیک کنه و روی لینک اصلی عنوان کلیک نکنه تاثیر منفی روی اد رنک نمیزاره؟
خلاصه موضوعات ویدئو
بهینه سازی Quality Score
هدف از بهینه سازی کاهش هزینه به ازای هر کلیک یعنی کاهش Bid و افزایش ترافیک سایت است. برای افزایش ترافیک سایت باید حجم نمایش و حجم کلیک را افزایش دهیم. در بالا اشاره شد که نمیخواهیم هزینه را افزایش دهیم پس باید بدون افزایش هزینه حجم نمایش افزایش پیدا کند. برای افزایش حجم نمایش باید دو پارامتر Ad Rank و Budget را تغییر دهیم. Budget همان بودجه است و اگر نخواهیم افزایش پیدا کند پس باید Ad Rank را افزایش دهیم. باید دقت داشته باشیم که Ad Rank قابل مشاهده نیست. Ad Rank حاصل ضرب Bid در Quality Score است. پس در نهایت برای بهینه سازی بدون افزایش هزینه باید Quality Score را افزایش دهیم. Quality Score عددی است بین 1 تا 10 که در سطح کیوردها تعیین میشود.
در اولین گام اگر ستونهای Landing Page exp، Exp CTR وAd Relevance را در ستونها نداریم باید آنها را اضافه کنیم. نحوه اضافه کردن ستونها در ویدیو آموزش داده شده است. با اضافه کردن این ستونها نمرهای که هر یک از کلمات ما در این ستونها گرفتهاند را مشاهده میکنیم. برای افزایش Exp CTR باید فضای بیشتر در صفحه را به خود اختصاص دهیم. افزایش فضا را میتوانیم با اضافه کردن Extension به ادها Ads بدست بیاوریم.
اکستنشن Extension چیست؟
Extension ها مواردی مانند دسته بندی Site Link، توضیحات Description بیشتر و لینک تماس Call Extension است که علاوه بر افزایش فضا در صفحه باعث هدایت بهتر کاربر میشود. برخی از Extension ها قابلیت کلیک را دارند و برخی قابلیت کلیک را ندارند. امکان دارد Extension ها همیشه نمایش داده نشود.
انواع اکستنشن Extension ها
انواع اکستنشنها عبارت است از: 1. sitelink extension 2. Callout extension 3. Structured snippet extension 4. Call extension 5. Lead form extension 6. Location Extension 7. Affiliate location extension 8. Price extension 9. App extension 10. Promotion extension
اکستنشنهایی که در این قسمت به آنها پرداخته میشود عبارت است از Site Link، Callout و Call Extension
اکستنشن سایت لینک Site Link
از این اکستنشن به دلیل قابلیت کلیک، بیشتر برای دستهبندیهای محصولات و خدمات استفاده میشود. در این اکستنشن قابلیت درج یک Site Link با حداکثر 25 کاراکتر، 2 Description با حداکثر 35 کاراکتر و یک Final URL وجود دارد. در هنگام درج این اکستنشن میتوانیم مشخص کنیم که این اکستنشن در سطح اکانت، کمپین و یا ادگروپ نمایش داده شود. این اکستنشن و نحوهی درج آن به صورت کامل در ویدیو آموزش داده شده است.
اکستنشن Callout
این اکستنشن هم مانند Sitelink در سه سطح اکانت، کمپین و یا ادگروپ درج میشود. این اکستنشن قابلیت کلیک ندارد و از آن برای نمایش ارزشها و خدمات ویژه کسب و کار استفاده میکنیم. در این اکستنشن قبلیت درج بیست Callout Text با ظرفیت مجاز حداکثر 25 کاراکتر وجود دارد. نحوه اضافه کردن اکستنشن Callout به صورت کامل در ویدیو آموزش داده شده است.
Call extension
از این اکستنشن برای درج آیکون تماس در تبلیغات استفاده میشود. این اکستنشن برای تبلیغاتی که در تلفن همراه نمایش داده میشود کاربرد زیادی دارد. کاربر در تبلیغاتی که در نتایج جستجو مشاهده میکند این امکان را دارد که تنها با یک کلیک با کسب و کار ما تماس بگیرد به دلیل تحریم کشور ایران این اکستنشن در حالت معمول قابلیت استفاده ندارد اما با تغییر در کدهای اسکریپت میتوان این اکستنشن را ایجاد کرد. نحوه درج این اکستنشن و تغییر در کدهای اسکریپت به صورت کامل در ویدئو آموزش داده شده است.