میخواهیم سرچ ترمها و ارقام و اعداد و کلمات مربوط به آن را بررسی کنیم، بعد از راهاندازی کمپین، مدت زمانی نیاز است تا از کاربران کلیک بگیریم و همچنین مدتی هم زمان خواهد برد تا اطلاعات مربوط به کلیکها در داشبورد ثبت شود؛ پس اینکه فکر کنیم بلافاصله بعد از شروع کمپین ما کلیک و آمار و ارقامی در دسترس داریم درست نیست.
(در ابتدای شروع کمپین ممکن است در status بعضی از Adها کلمه Disapproved را مشاهده کنیم، در موارد دیگری ممکن است در status نوشته شده باشد on the review دقت کنید که تنها زمانی Ad شما نمایش داده میشود که در status نوشته شده باشد Approved)
پیشنهاد میشود که حتما در شروع کار با داشبورد search termها به دو قسمت توجه ویژهای داشته باشید، یکی به تاریخ و زمان ( با گزینه های All time,this week,yesterday,today and … ) که در بالا سمت راست داشبورد قرار دارد و دیگری در همین بخش در قسمت Ad status و فیلترهای آن ( با گزینههای All,All enabled,All but Removed) خیلی مهم هستند .
اولین اقدام برای بهینهسازی پس از lunch کمپین تمیز کردن سرچترم است.
یادآوری:
بهینهسازی عبارت جستجو یک استراتژی پیشنهادی است که به دنبال جداسازی عبارات کلیدی جستجو و تمرکز منابع بر روی بهترین تبدیل و مرتبط ترین عبارات جستجو است.
در مثال مطرح شده میبینید که در بالای صفحه یک سری اطلاعات کلی وجود دارد، کمپین متوقف است زیرا در breadcrumb بالایی در سطح کمپین است،type : search است، Budget : 360 لیر ترکیه است و اگر بر روی More details کلیک کنید بقیه اطلاعات را میتوانید مشاهده کنید.
دقت کنید در این مثال اگر کلمههای کلیدی تاکید Ad groupآنها روی یک کلمه خاص در عبارت کلمه کلیدی است. در صورتی که تاکید باید برروی کانسپت باشد. کسی که به دنبال آموزش، دوره یا کلاس میگردد در نهایت به دنبال یک موضوع است و درک او از همه آنها یکسان است نیازی به تفکیک همه آنها نیست. (ممکن است یک نفر با عبارت دیجتال مارکتینگ به دنبال موضوع باشد و دیگری با عنوان تبلیغات درک این دو با توجه به کلماتی که استفاده میکنند متفاوت است اولی احتمالا درک بهتری دارد و نیاز به توضیح کمتر ولی دومی احتیاج به توضیح بیشتر و سادهتری داشته باشد.)
به موضوع اصلی بر میگردیم با تاکید مجدد بر اینکه ما در سطح keywordهای یک کمپین هستیم و میخواهیم search termها را تمیز کنیم. در این در سرچ ترمهای کمپین MYDMCFAS هستیم، همانطور که به یاد میآورید mach type که اینجا قرار دارد یعنی ارتباط سرچترم با keyword چیست.
دقت کنید که در قسمت columns میتوانیم جزییات بیشتری را برای دیدن اضافه کنیم مثلا ما میخواهیم keyword را به صفحه search term اضافه کنیم تا نمایش مربوط به آن را ببینیم. بر روی columns (در قسمت بالا سمت راست) کلیک میکنیم و کلمه keyword را جستجو میکنیم و آن را برای نمایش دادن انتخاب میکنیم.
نکته : زمانی keyword را فایر میکند که کلمه کلیدی Ad rank بالاتری داشته باشد و اگر رتبه کلمات کلیدی یکسان بود ساختار کلمات و تشابه آنها از نظر نوشتاری اولویت خواهد بود. یا ممکن است match type یکی باشد و باز به همین شکل است یا ممکن است match typeها فرق داشته باشند آن کلمه کلیدی که match type آن با جزییات است.
برای مثال ما دو کلمه کلیدی دیجیتال مارکتینگ داریم یکی با match type از نوع broad و دیگری phrase در این حالت phrase را فایر میکند.
نکته: دلیل وجود search term مشابه در چند سطر از کنسول میتواند به دلیل بودن در دو گروه جداگانه باشد و یا کاراکترهایی از آن مثل ی و ک از کیبورد عربی انتخاب شده باشند.
Added/excluded :
Added یعنی این ترم (برای این مثال دیجیتال مارکتینگ) با همین تایپینگ و ساختار نوشتاری . در واقع عبارتهای جستجویی هستند که با کلمه کلیدی موجود در حساب شما مطابقت دارند.
are search terms that match with a keyword already in your account
excluded یعنی سرچ ترمهایی که قبلا حذف کردید و باید در negative keywordهای شما باشد.
Excluded are search terms you've already excluded and should be in your negative keywords as well
در ابتدای بحث گفته شد استراتژی ما بیشتر broad است. شما از طریق جدول سرچ ترمها به ردپای مخاطبان میرسید و در مییابید آنها از طریق کدام عبارت به دنبال موضوع میگردند.حتی ممکن است تصمیم بگیرید برای این عبارت و با موضوع آن یک مقاله بنویسید. در واقع شما به کمک سرچ ترم ها رفتار سنجی میکنید با توجه به آنها keyword انتخاب می کنید.
اضافه کردن در یک Ad group :
فرض میکنیم میخواهیم بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی را در یک Ad group قرار دهیم، با انتخاب هر کدام در بالای صفحه دو گزینه Add as keyword و Add as negative keyword ظاهر میشوند. توجه کنید که در هر بار عملکرد برای تمیز کردن سرچترمها فقط Add as keyword و یا Add as negative keyword .
نکته: ممکن است بعد از انتخاب سرچترمها و Add کردن آنها در این بخش تیک کنار آنها باقی بماند برای همین با یک بار select همه و deselect آنها این تیک از بین خواهد رفت.
مراحل اضافه کردن یک سرچترم به کلمات کلیدی:
برای مثال میخواهیم «بازاریابی دیجیتال» و «بازاریابی اینترنتی» و «دیجیتال مارکتینگ رایگان» را به keywordها اضافه کنیم.در ابتدا آنها را انتخاب میکنیم بر روی Add as keyword که در بالا ظاهر شده کلیک میکنیم سپس match type را انتخاب میکنیم. در حالت عادی match type از نوع broad است، اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم با گذاشتن آن در براکت آن را تبدیل به exact میکنیم( برای مثال: ]بازاریابی دیجیتال[ ). یا با قرار دادن آن درون دبل کوتیشن آن را تبدیل به phrase میکنم. (برای مثال: “ بازاریابی دیجیتال" )
دقت کنید که اگر match type در حالت exact یا phrase باشد max cpc را بر روی عدد بالاتری قرار میدهیم.
نکته: برای اینکه مطمئن باشیم keyword را به درستی و در Ad group مناسب اضافه کردیم بهتر است ابتدا وارد آن Ad group شویم و بعد اقدام به Add as a keyword یا Add as a negative keyword کنیم.
بعد از از اتمام کار با ذخیره کردن تغییرات، در سطر مربوط به این سرچ ترم در ستون Added/excluded پارامتر به Added تغییر کرده است.
نکته مهم : در بحث تمیز کردن سرچترمها 3 حالت کلی وجود دارد.
1- Add as keyword
2- Add as negative keyword در سطح کمپین
3- Add as negative keyword در سطح Ad group
پس برای اضافه کردن به عنوان یک negative keyword ابتدا آن سرچترم را انتخاب میکنیم و در مرحله بعد بر روی Add as negative keyword کلیک میکنیم، در مرحله بعدی سطح را انتخاب میکنیم که یا campaign است یا Ad group ( دقت داریم که negative key word، match type ای برابر exact دارد.
تفکیک:
در صفحه با کلیک بر روی فلش سمت چپ تصویر، ابتدا کمپین را انتخاب کرده و در صفحه جدیدی باز میکنیم تا negative keywordها را اضافه کنیم، از منوی سمت چپ در صفحه اول بر روی Add group کلیک کرده نام را برای این Ad group انتخاب میکنیم، میزان Bid را تعیین میکنیم.
چرا یک صفحه جدید باز کردیم؟ به دلیل آنکه میدانیم وقتی negative keyword اضافه میشود یا در کمپین بالایی اضافه میکنیم و یا در Ad group پایینی، پس نمیتوان به صورت cross این کار را انجام دهیم. بقیه کارها را باید با کپی کردن و انتقال به صورت دستی در صفحه جدید انجام دهید.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش مینا خادم رضا
برای ست کردن اودینس لیست در گوگل ادز و همینطور کانورژن ترکینگ توضیح بدید لطفا چطور انجام میشه
خلاصه موضوعات ویدئو
بهینه سازی سرچ ترمها
بعد از اجرای کمپین و نمایش گرفتن تبلیغات باید کمپین بهینه سازی شود. اولین گام بهینه سازی تمیز کردن Search Termها است. Search Termها عبارتهایی هستند که کاربران جستجو میکنند و تبلیغات ما به آنها نمایش داده میشود.
در قسمت Search Term لیستی از عبارات به ما نمایش داده میشود.
در اولین گام بهینه سازی باید عبارتهایی که مرتبط با کسب و کار ما نیست را در لیست Negative Keyword های کمپین قرار دهیم. پس از آن باید عبارتهای نامرتبط با هر اد گروپ را در آن اد گروپ در لیست Negative Keyword قرار دهیم.
در دومین گام بهینه سازی باید عبارتها را مرتب کنیم. برای مرتب کردن ابتدا بر اساس جستجوهای کاربران تعداد ادگروپها را افزایش میدهیم و عبارتهای مرتبطی که قبلا دستهبندی نکردهایم و اکنون میخواهیم در یک دسته بندی قرار داشته باشند را در یک اد گروپ قرار داده و در ادگروپهای دیگر در لیست Negative Keyword قرار میدهیم. باید دقت داشته باشیم که در درج عبارت اگر مچ تایپ Match Type را مشخص نکنیم به صورت پیش فرض مچ تایپ Match Type عبارت، Broad در نظر گرفته میشود. هنگام درج عبارتهای جدید اگر بخواهیم برای عبارت Bid در سطح کیورد قرار دهیم باید آن را مشخص کنیم در غیر اینصورت Bid پیش فرض ادگروپ برای آن اعمال میشود. سپس عبارتهای لیست ادگروپها را که قبلا درج کردهایم را بر اساس نتایج جستجوی کاربران تغییر Type میدهیم تا از نمایش گرفتن در جستجوهای مشابه اما نامرتبط با محصولات جلوگیری کنیم. هر یک از مراحل بالا با ذکر نکات به صورت کامل در ویدیو آموزش داده شده است.