با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

 

Avg و محاسبه Auctionنحوۀ عملکرد CPC

 

در این جلسه در خصوص نحوۀ عملکرد Auction صحبت خواهیم کرد. مهم است که شما AD Rank را به درستی درک کنید. در تصویر ویدیو یک نمونه از یک لحظه Auction را می‌بینید، Max CPC یا Max Bid حداکثر هزینه‌ای است که شما در ازای هر کلیک حاضر به پرداخت آن هستید.

عددهای این جدول بزرگ هستند، 30 سنت با دلار حاضر 9 هزار تومان است، پس نسبت به اعداد ذهنیت داشته باشید. Advertise اول، دو دولار و Advertiseدوم، چهار دلار و به همین ترتیب سوم سه دلار، حاضر به پرداخت هستند.

Advertise اول روی همین کیوردی که در حال Auction و فایر شدن است، Quality Score 10 است و Ad Rank 20، Advertise دوم با Quality Score 4 و Ad Rank 16 است. Advertise بعدی با Quality Score 2 و Ad Rankآن 12 است و بعدی با Quality Score 1 و Ad Rank آن 8 است.

در این تصویر با این اعداد متوجه می‌شویم که Advertise اول، نسبت به Advertise دوم در جایگاه بالاتر قرار دارد و Advertise دوم، نسبت به Advertise سوم در جایگاه بالاتری قرار دارد و به همین ترتیب سوم نسبت به چهارم جایگاه بالاتری دارد.

آیا این دلیل بر این است که Advertise اول، قطعا روی رنکِ یک قرار دارد؟ خیر

پس موضوع رنکِ یک به چه مسأله‌ای بستگی دارد؟

برای جایگاه اول و دوم در هر صفحه، گوگل یک حداقل Ad Rank در نظر دارد و در صورتی که Advertiseآن را Touch نکند، نمایش نخواهد گرفت.

بنابراین به خاطر داشته باشید، یکی از عواملی که سبب می‌شود، شما نمایش نگیرید این است که اگر حداقل Ad Rank گوگل را در Auction به دست نیاوردید، نمایش نخواهید گرفت.

چه اتفاقی می‌افتد که در یک لحظه نمایش داده می‌شود و در یک لحظۀ دیگر نمایش نمی‌دهد؟

این موضوع بسیار مهم است، فرض کنید 200 لیر بودجه داریم و حاضر به پرداخت یک لیر به ازای هر کلیک هستیم، در این حالت حداکثر کلیک دریافتی 200 است و CTR 50 درصد است و حداکثر ایمپرشن دریافتی 400 است، اگر فرض کنیم در خصوص موضوع Xما، روزی 40 هزار سرچ انجام شود، ما از هر 100 بار نمایش، 1 نمایش می‌گیریم.

بنابراین هنر و بهینه‌سازی این است که در سهم نمایش و کلیک مورد نیاز همزمان با Bid و بودجه‌ای که داریم، تعادل برقرار کنیم.

عامل low ad rankو سقف آرزوی پایین دو عامل مهم در عدم نمایش هستند. این اطلاعات را از طریق Dashboard می‌توانید، ببینید.

زمانی¬که گاهی در بالای صفحه و گاهی در پایین صفحه نمایش داده می‌شود، به این دلیل است که low ad rankدر پایین، بالا و برای نمایش گرفتن یا نگرفتن قرار داده شده است و ما اطلاعی از آن نداریم. Quality Score مهم‌ترین موضوعی است که باید روی آن کار کنید.

 

چگونگی محاسبۀ دقیق هزینه بعد از کلیک

 

به کمک Ad Rank جایگاه ما نسبت به دیگران، در گوگل مشخص می‌شود و تا اینجا ما هزینه‌ای پرداخت نکردیم، چون گوگل در لحظۀ کلیک، هزینه کم می‌کند. به خاطر داشته باشید، تایپ کمپین سرچ در این دوره برای ما اهمیت دارد.

Bid حداکثر هزینه‌ای است که برای کلیک پرداخت می‌کنیم، بنابراین زمانی که Auction اتفاق افتاد و شما نمایش گرفتید. فرض کنید، شما Advertise دوم هستید و روی تبلیغ شما کلیک می‌خورد، گوگل حداقل هزینه‌ای که همچنان Ad Rank شما را بالاتر از Ad Rank پایین، قرار دهد از شما دریافت می‌کند.

Ad Rank پایین 12 است و Quality Score شما 4 است، 12 تقسیم بر 4 می‌شود، در نهایت عدد 3 به دست می‌آید. اگر از شما CPC واقعی 3 را کم کند، با چنین فرضی Ad Rank 3 در 4 ضرب می‌شود و جواب 12 می‌شود.

برای یکسان‌سازی، یک سنت به آن اضافه خواهد کرد. Ad Rank پایین تقسیم برQuality Score شما به اضافۀ یک سنت، که در نهایت عدد 01/3 دلار به دست خواهد آمد و این عدد 01/3 در 4 ضرب می‌شود و عدد نهایی04/12 به دست خواهد آمد.

ممکن است به ذهن شما خطور کند که با افزایش Bid و Ad Rankبالاتر، کلیک بیشتری دریافت خواهید کرد. دقت کنید که با این فکر جریان Auction و قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت و گوگل سود خواهد کرد. باید تلاش کنید کلیک را با Bid پایین‌تر تأمین کنید.

CPC واقعی بعد از کلیک اتفاق می‌افتد. خیلی آرام دو صدم و سه صدم، Bid را پایین بیاورید. اگر نمایش افت کرد، Ad Rank را کمی بالا بیاورید، هنر ما بهینه‌سازی است. باید بتوانیم، حجم کلیک را دریافت کنیم و هزینۀ کمتری بدهیم.

برخی اشتباه می‌کنند، می‌گویند" پیش از این کلیک زیادی دریافت می‌کردیم ولی الان کاهش داشته است." این یک اشتباه است چون Auction در لحظه اتفاق می‌افتد.

به خاطر داشته باشید در صورتی که مدت زمانی شارژ نداشته باشید، اکانت شما فعال نباشد و غیره این موضوع سبب می‌شود که Quality Score افت کند. Quality Score بر اساس Average است و Average شما نسبت به یک ماه پیش تفاوت دارد.

در ویدیو بعدی، در خصوص ساخت اکانت، استارت و اجرای کمپین آموزش خواهیم داد.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

با سلام
چند کلمه کلیدی از جمله `شاهنامه فردوسی +خرید` در حالت broad match برای کمپینی تعریف کردم و بعد از تایید توسط گوگل، حداقل بیدی که کلمه کلیدی میتوانست ایمپرشن بگیرد 2 درهم امارات درج شده بود. این در حالی است که این کلمه کلیدی آنچنان رقابتی نیست و هیچ تبلیغاتی روی آن در گوگل وجود ندارد. دلیل اینکه بید در این کلمات کلیدی بالاست چیست؟ آیا تنظیمات را درست تنظیم نکرده ام یا مشکل دیگری وجود دارد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

آیا می‌توان فهمید در هر آکشن، چه کسانی در اد رنک با ما رقابت می‌کنند؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

در این بخش درباره نحوه عملکرد Auction توضیح داده شده است.

در این ویدئو نحوه محاسبه مبلغ هر کلیک کاربر در تبلیغات گوگل توضیح داده شده است.