مسیر رسیدن به ایده خلاقانه
فرآیند رسیدن به ایده تبلیغاتی در همۀ کتابهای مربوطه و صحبتهای همۀ بزرگان این رشته تقریبا 3- 4 مرحله است.
مرحله اول: توجیه و بیان هدف
باید بریفی که از سمت مشتری آمده است را کامل بخوانید و هدف خود را مشخص کنید.
اهداف در بحث خلاقیت با اهداف در بحث تبلیغات کمی متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر از این مبحث، کتاب مبانی خلاقیت در تبلیغات از نشر سیته را مطالعه کنید.
افرادی که داخل تیم خلاقیت هستند یا شما بهعنوان یک فرد خلاقانه به تنهایی میخواهید به ایده برسید، باید کاملا توجیه شوید و اهدافتان را طبقهبندی کنید و به یک هدف مشخص برسید.
مرحله دوم: تولید ایده
در تولید ایده غرق شوید و تصورات و تخیلات خود را آزاد و رها کنید. در شرکتهای پیشرفته، گاهی ایدههای اولیه به 300 تا 400 میرسد. ممکن است شما 2 تا 3 جلسه بهصورت ناپیوسته با دوستان خود در جلسات طوفان ذهنی کار کنید. یکدیگر را نکوبید، رد نکنید، نقض نکنید، بحث چالشی نکنید و... .
مرحله سوم: پرورش و ارزیابی ایده و انتخاب
ایدههای خود را بسنجید و ببینید کدام قابل اجرا هستند، کدام پتانسیل دارد به یک ایده موفق تبدیل شود. این مرحله، مرحلۀ ممیزی و عینیت بخشیدن به ایدههای خام اولیه است.
مرحله چهارم: اجرا
ایدههای خود را به بهترین شکل ممکن به اجرا درآورید. مشخص کردن هدف در بحث خلاقانه به چه صورت است؟
هدف را در تکنیکهای ایدهیابی با یک جملۀ سوالی جلو میبریم.
• هدف باید «یک» طرح واضح باشد.
• بدون حروف اضافه باشد.
• پرسشی باشد.
• کوتاه و جمعوجور باشد.
• ساده باشد.
• فارسی باشد.
• قابل فهم باشد.
• مشتری آن را قبول داشته باشد.
کتابهایی که باید خرید و باید خواند!
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش مجید شیری
کاش یک نمونه از هدف با مشخصات ذکر شده را هم بیان میکردید.
خلاصه موضوعات ویدئو
فرآیند رسیدن به ایده خلاقانه
فرایند و مراحل رسیدن به ایده خلاقانه عبارت است از: 1. توجیه و بیان اهداف 2. تولید ایده 3. پرورش و ارزیابی ایده و انتخاب 4. اجرا.
توجیه و بیان اهداف در فرآیند رسیدن به ایده خلاقانه چیست؟
توجیه و بیان اهداف در فرآیند رسیدن به ایده خلاقانه یعنی برای رسیدن به یک هدف مشخص، تمام اطلاعات شامل نظرات و پیشنهادها، نتایج جلسه با مشتریان و تجارب شخصی خود در گذشته را طبقهبندی کنیم و سپس هدف را تبیین کنیم. موضوع توجیه و بیان اهداف به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
تولید ایده در فرآیند رسیدن به ایده خلاقانه چیست؟
در این مرحله مهمترین موضوع این است که تصورات و تخیلات آزاد و رها باشند تا الهام بخش گروه شوند و هیچ گونه محدودیتی وجود نداشته باشد. موضوع تولید ایده به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.
پرورش و ارزیابی ایده و انتخاب در فرآیند رسیدن به ایده خلاقانه چیست؟
پرورش و ارزیابی ایده و انتخاب، شیوه منطقیای است که سبب میشود بین ایدههای موجود، آنهایی انتخاب شوند و برای تکمیل به مرحلهی اجرا برسند که بنا به توافق گروه، بیشترین پتانسیل در جهت تبدیل به نمونهی موفق را دارند. این موضوع به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
اجرا در فرآیند رسیدن به ایده خلاقانه چیست؟
در مرحله اجرا نوبت طراحی هنری است تا بتوانیم ایده را به بهترین شکل ممکن به اجرا در بیاوریم. این موضوع به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.
مشخص کردن هدف در ایده خلاقانه به چه صورت است؟
در مشخص کردن هدف در ایده خلاقانه باید به این موارد توجه داشت که هدف باید: 1. یک طراحی واضح داشته باشد. 2. بدون حروف اضافه بیان شود. 3. پرسشی باشد. 4. کوتاه و جمع و جور باشد 5. ساده باشد. 6. فارسی باشد. 7. مشتری آن را قبول داشته باشد.