1.اگر سایتی موجود باشد که مثلا در حوزه ساختمان یک سری مناقصات را اطلاعرسانی میکند با دامنه ir هم هست ما میتوانیم با همان اسم برویم و با دامنه دات شاپز دامین ثبت کنیم و فعالیت کنیم؟
اون میتونه حق مالکیت کنه نسبت به دامین نام یا نه به لحاظ حقوقی مشکلی پیش نمیاد؟
2.اگه مشتری ما مخاطب ما نبود باید چیکار کنیم؟یک سری محتوا با توجه به نیاز مختطب تولید کنیم و یک سری محتوای دیگه متناسب با نیاز مشتری؟و روی توزیع هر کدوم جداگانه کار کنیم؟
3.این موضوع درست هست که هر شخصی که در اینترنت کسب درآمد میکند،باید از اتحادیه مربوط جواز بگیرد که الان اتحادیه مربوطه برای این افراد اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی میباشد؟موضوع دوم، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی میتونه درخواست فیلتر سایتهایی رو بدهد که عضو این اتحادیه نیستند پس به اجبار همه فروشگاههای اینترنتی لازم هست که عضو این اتحادیه شوند؟
4.برای سئو کلماتی مثل لپتاپ که معمولا به شکلهای لبتاب هم سرچ میشه از چه روشی باید کمک گرفت که به گوگل بفهمانیم این همان است؟گاهی هم برندهای خارجی مثل دل هم فارسی سرچ میشوند هم انگلیسی مثل خرید لپ تاپ دل و خرید لپ تاپ dell این را باید چه کرد و از چه روشی باید استفاده کرد؟
5.با توجه به اینکه در تلگرام میشه بکلینک و انکر تکست داد آیا به نظرتون اینکارو انجام بدیم؟از این لحاظ سوال رو مطرح کردم که تلگرام seo بالایی داره و احتمالا بالاتر از صفحه سایت اصلی بالا بیاد؟ در پاسخ دادن لطفا به فیلتر بودن و اینکه معمولا در موقع سرچ دربین عموم در دسکتاپ فیلتر شکن خاموش است.
.برای صفحه دستهبندی محصول متن نوشتم ولی موقعی که میخوام اضافه کنم احساس میکنم ui&ux سایت به هم میخوره آیا به نظرتون اینکار را انجام بدم یکم بیخیال ui@ux بشم (اضافه کردن متن احتمالا کمک زیادی به seo صفحه در کلمات مورد نظر خواهد کرد)
7.من یک سایت به تازگی راه انداختم با اسم دامنه masalehforoosh.com همانطور که از اسمش پیداست سایت فروش مصالح ساختمانی است.به نظر شما این نام میتونه در آینده به لحاظ سئو و همچنین برندینگ و سایر مسائل حوزه دیجیتال مارکتنیگ موفق باشد؟بخواهم دقیقتر سوال کنم اینکه با این نام کار سئو و برندینگ و ... سخت نیست؟
8.یک مشکل که خیلی با اون مواجه شدم اینکه آنالیتیکس کلا تغییر کرده و مثلا برای goal ست کردن نمیتونم گزینهش رو پیدا کنم و یک موضوع دیگه من برای تمرین ویرگول روی سایت شخصی خودم utm ست کردم اما وقتی از طریق utm وارد میشم داخل آنالیتیکس میگه که ورودی دایرکت هستش، مشکل از کجاست؟
9.یک مسئلهای که از اول دوره باهاش مواجه شدم اینکه هرچی سعی میکنم سوال بپرسم تا یادگیریم بیشتر بشه سوالی توی ذهنم نمیاد،چه کاری باید بکنم تا بتونم سوالهای بهتر و بیشتری بپرسم؟
10.برای شرکتی که مشتریان و مخاطبانش ایرانی نیستند میخواستم فعالیت دیجیتال مارکتینگ را شروع کنم.تقریبا گروه هدف،نیازها و نقاط جغرافیایی و ... مشخص شدند.فیسبوک و یوتویوب هم براشون مهمترین بستر دیجیتال شناخته شدند.منتهی تجربه کار و تبلیغات در این فضاها رو ندارم و هنوز اوایل راه دوره هستم.ممنون میشم راهنمایی کنید و در مورد تبلیغات و چگونگی انجام اون توضیح بدید.
11. من در شنوتو پادکست میگذارم.اونها یک لینک به من دادن که اگر اونو آپلود کنم هر پادکستی که اونجا قرار بدم اتوماتیک روی گوگل پادکست و کست باکس هم قرار میگیره.اون لینک رو باز کردم یک صفحه کد هست! بهشون ایمیل زدم گفتند از یه متخصص کمک بگیر.شما میتونید به من کمک کنید؟یا روش کار رو بهم معرفی کنید؟
12. وضعیت قطعی برق برای ما فرصتی هست که بتونیم فروشمون رو افزایش بدیم و یکی ازبازارهای هدف ما که تا قبل از قطعی برق بازار هدف ما نبوده مغازههایی هستند که کرکره برقی دارند ما مقاله تولید کردیم اما سوال اینجاست محتوای جدید رو روی سایت بریم یا رپورتاژ و با توجه به اینکه این قشر کمتر رپورتاژ میخونند بهتر هست از کدوم مدل تبلیغات استفاده کنیم؟همسان بهتر از رپورتاژ هست یا شما ایده بهتری دارید چون زمان کم هست برای استفاده از فرصت.
13. ما روز دوشنبه هفته پیش رپورتاژ از طریق تریبون رفتیم و هدف فقط و فقط سئو بود.utm ها رو ست کردیم اما تنها 20 ورودی از این رپورتاژ داشتیم امکانش هست بررسی کنید که ما کجای راه رو اشتباه رفتیم و سوال بعدی این هست که رپورتاژی که هیچ بازدید و کلیکی نگیره فایدهای داره؟
14. اخیرا در اینستاگرام گروههایی تشکیل میشه که صفحات کسب و کار توش عضو میشن و سر زمان مشخصی که پستهاشون آپلود میشه قرار میزارن که پستهای همدیگه رو لایک و سیو کنن، با اینکار اون پست در اکثر مواقع به اکسپلور میره.آیا این روش میتونه مفید باشه؟آیا اینستا این رو تقلب تشخیص میده و آیا هر روز لایک و سیو کردن یه عالمه پست بقیه میتونه باعث action block بشه؟
15.یکی از صفحات دستهبندی نوشتههای وبلاگ سایتم، مضمون و محتوای مشابه و تکراری با یکی از پیجهای مهم و رتبه 1 سایتم دارد.(این پیج در چند عبارت کلیدی متفاوت از عنوان دستهبندی رتبه یک دارد و در عنوان دستهبندی نیز رتبه 4 است.) با توجه به اینکه متن کوتاه توضیحات دستهبندی در پیج مربوطه تکرار شده بود برای پیشگیری از همنوعخواری نشانی کنونیکال دستهبندی را روی پیج موردنظر تنظیم کردم. حالا سوالم اینه که اگر در تعداد زیادی از صفحات سایت لینکسازی داخلی با انکرتکست عنوان دستهبندی به پیج موردنظر رو انجام بدم ،آیا این کار اشکالی ایجاد نمیکند؟
16.آیا محتوایی که در بخشهایی از سایت مینویسیم که برای مخاطب نمایش داده نمیشه (مثلا قالب وردپرس من توضیحات برچسبها رو نشون نمیده)در سئوی اون صفحه تاثیر مثبت یا منفی داره؟
17. برای انتخاب عبارت مناسب جهت استفاده به عنوان برچسب،بین دو گزینه شک دارم.در حال حاضر برای هر دو عبارت در سرچ کنسول رتبه من( در بازههای 6 ماهه، دوازده ماهه و شانزده ماه) همواره بین 10 و 11 بوده.اما یکی از این عبارات با نمایش کمتر توانسته نرخ کلیک بالاتری نسبت به دیگری داشته باشد(2.5 برابر در هر سه حالت).با توجه به یکسان بودن جایگاهها و مشابه بودن روند در بازههای زمانی مختلف حالا به نظر شما من کدام عبارت را برای برچسب انتخاب کنم؟ عبارت با نمایش بیشتر یا عبارت با نرخ کلیک بیشتر؟
18.قبلا ب افزونهای که روی سایتم داشتم آخرین پست اینستاگرامی هر آگهی دهنده رو روی سایت نمایش میدادم.الان با توجه به اینکه افزونه به مشکل خورده این رو غیرفعال کردم.دوتا سوال دارم از خدمتتون. گفته میشه اینکار باعث افت عملکرد سایت میشه،آیا واقعا همینطوره؟ و دیگه اینکه یکی از لینکهای خارجی تو هرکدوم از صفحات آگهیهای من لینک به پیج اینستاگرام آگهیدهنده است.با توجه به تغییراتی که یوزرها در اینستاگرام انجام میدن و لینکها غیرفعال میشن آیا شما این روش رو تایید میکنید؟با توجه به اینکه برای مخاطبین فکر میکنم این لینکها مفید هستن.
19.قبلا شنیدم که اگر دو صفحه مختلف از یک سایت رو با یک انکرتکست براشون لینک سازی داخلی انجام بدیم، ممکنه سیگنالهای گمراه کننده ای به گوگل بدیم که تشخیص دادن اینکه کدوم صفحه برای اون عبارت مناسب هست رو دچار اشکال بکنه. ضمن اینکه میخوام بدونم آیا واقعا چنین هست یا نه، سوالی دارم که حالت برعکسه اینه. یعنی قصد دارم برای یک صفحه از سایتم با دو عبارت مختلف لینک سازی داخلی انجام بدم. یکی از این عبارتها از همون ابتدا با تحقیق کلمات کلیدی انتخاب شده و الان رتبه یک گوگل هستیم، عبارت بعدی رو از گزارشهای سرچ کنسول متوجه شدم که براش رتبه خوبی گرفتیم و تو صفحه اول اومدیم، البته بدون هیچ گونه برنامه قبلی و حتی یه دونه لینک سازی. الان میخوام با اینکار ضمن تثبیت جایگاه عبارت اول، کمک کنم عبارت دوم هم توی سرچها رتبه بگیره و بیاد بالا با این کار. آیا کار صحیحی هست؟ مخصوصا اینکه لینک سازی داخلی برای هر دو عبارت داخل صفحات آگهی اتفاق خواهد افتاد (سایتم ماهیت آگهی نامه داره) . یعنی تو صفحه همه آگهی های یه گروه عبارت ثابتی هست که با دو عبارت مختلف به این صفحه لینک میده.
20.بعضی سایتها مخصوصا سایتهای آگهی برای نمایش بعضی اطلاعات مثلا شماره موبایل از مخاطب میخوان که کلیک کنه تا شماره رو ببینه. اینکار چه حسنی داره؟ برای پیشگیری از کراول شدن اطلاعات توسط رباتهاست یا اینکه به واسطه کلیکی که دریافت میکنیم، به گوگل سیگنال میدیم مخاطب تعامل کرده با سایت و محتوا براش جذاب بوده و کلیک کرده؟ شما توصیه میکنید از این روش استفاده کنیم؟
21.سوالم مربوط به مالیات فروشگاههای اینترنتی. میخوام ببینم با توجه به تجربیاتی که شما از کسب و کارهای خودتون و تعامل با مشتریانتون دارین، آیا معافیتهای مالیاتی شامل کسب و کارهای اینترنتی هم میشه؟ و سوال دومم اینه که محاسبه مالیات بر اساس چه چیزی هست؟ یعنی هزینه های مورد قبول مالیات برای فروشگاههای اینترنتی هم مثل کسب و کارهای معمولیه؟ دستورالعمل یا بخشنامه مصوبی در این مورد هست؟
22.چرا داشتن دامین الزامی نیست؟
23.یک سایت رو از نظر بازدیدکنندهها بررسی کردم و میدونم که نسبت خوبی از بازدیدکنندههاش مشتریهای بالقوه سایت من هستند.میخوام یک بنر تبلیغاتی از این سایت رو برای یک ماه بخرم.
1- به نظرتون لینک بنر فالو باشه یا نوفالو؟
2- به نظرتون لندینگ اختصاصی طراحی کنم یا به همون صفحه کتوری محصولات لینک بدم؟
3- به نظرتون به صورت کلی (از نظر سئو و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری) اینکار درستتره یا استفاده از کمپینهای تبلیغات بنری یکتانت و سرویسهای مشابه؟
24. با مشکلی در سایتم مواجه شدم که نیاز به راهنمایی دارم.یک دامنه که حوزه کاریش با ما متفاوته ریدایرکت شده روی سایت ما و تعداد زیادی بکلینک به ما داده.با نکاتی که در جلسه لینکسازی یاد گرفتم لینکها رو disavow کردم اما 2 مشکل داریم:
1- سرچ کنسول هنوز 30 لینک از 40 لینک رو نشون میده و انگار همه لینکها حذف نشدند.
2- آیا ممکنه ریدایرکت بودن این دامنه ضربهای به سایت ما بزنه؟لازمه اقدامی انجام بشه؟
25. ما سایتی داریم در یکی از حوزههای خدماتی و به صورت لوکال سئوش کردیم و اتفاقا ورودی خوبی هم داریم و زنگ خور هم داریم، مدل درآمدیمون هم به این صورته که سایت رو اجاره میدیم به صاحبان اون کسب و کار هایی که سایت براشون بالاست.مثلا یکی از عبارتهایی که بالا هستیم "تعمیر فلان چیز در شیراز" هست. حالا مشکلی که ما داریم اینه که به هرکسی که اجاره میدیم میگه زنگخورش خوبه اما مشتری نمیشن.من خودم دوتا علت تونستم حدس بزنم اول اینکه دیزاین سایت در حد فاجعه هست( یعنی شما فکر کنید در حد سایتهای ابتدایی دهه 80) و مشتری یجوری شاید اعتماد نکنه.دوم اینکه اون فروشندهها قدرت جذب افراد رو به صورت تلفنی ندارن.خواستم ببینم شما دلیل دیگهای میتونید سراغ داشته باشید؟چیکار باید بکنیم؟واقعا دیزاین سایت روی فروش و اعتماد مشتری تاثیر داره؟پیشنهاد شما چیه؟چیکار کنیم که افرادی که تماس میگیرن به مشتری تبدیل بشن؟
26.میشه درباره گوگل پارتنر یکم توضیح بدید و بگید دقیقا استپ بای استپ چیکار کنیم که گوگل ما رو به عنوان پارتنرش معرفی کنه؟و اینکه پارتنر گوگل بودن چه مزایایی داره؟
27.شرکتی سایتی داره و برای سایتش نیازمند سئوکار می گشت تا اونو استخدام کنه من یک جلسه رفتم پیششون و با توضیحاتی که بهش دادم گفتم پروژه رو اگر برون سپاری کنه هم برای خودش بهتره هم برای من ( دلایل خودمو دارم که اینجا نمیگنجه) و ایشونم گفتن که باید فکراشونو بکنن و قرار شد که پروژه رو بخش به بخش کنیم و من هر وقت یک بخشی رو به پایان رساندم مبلغشو دریافت کنم ، خواستم ببینم اولا شما با این مدل انجام دادن پروژه موافقید ؟(چون به من که تجربه ای آنچنانی ندارم پروژه رو با قرارداد هایی که اول پول میگیرن بعد کار انجام میدن تحویل نمیدن) و اگر مخالفید پیشنهادتون چیه ؟ اینو هم بگم که حوزه کاریشون رقابت توش بسیار کمه و راحت ظرف 7-8 ماه میشه با عبارت اصلی یعنی خرید فلان آمد صفحه اول و شاید لینک های اول
28.خبری رو دیدم که نوشته بود تبلیغ کنندگان گوگل نمی تونند از broad match استفاده کنن ، سوال اینجاست که ما هم در دوره تمرکزمون روی این مدل تبلیغی بود هم اینکه اگر کسی نتونه استفاده کنه رسما خیلی از امکانات گوگل ادز رو در جهت یافتن کلمات کلیدی که کاربران بیشتر جستجو می کنند از دست میده . چکار باید کرد ؟ چطور میشه این مشکلو حل کرد ؟
29.چرا تعداد کلیک های نشان داده شده در بخش نموداری سرچ کنسول با جمع تعداد کلیک کوئری ها متفاوت است؟ در یک مورد و برای یک روز خاص، در بخش نمودار 67 کلیک نشان داده میشود ولی جمع تعداد کلیک روی کوئری ها فقط 11 عدد است. این اختلاف ناشی از چیست؟
30.من توی clarity وقتی ویدئو تجربه کاربران را بررسی میکنم صفحات به هم ریخته نمایش داده میشه تو ویدئوهای ضبط شده، ولی وقتی خودم سایت رو چک میکنم با دیوایسهای مختلف هیچ مشکلی نمیبینم تو همون مرورگر و با همون دیوایس، با توجه به اینکه clarity تمام ویدئوها با تمام دیوایسها رو با بهم ریختگی نشون میده امکانش هست مشکل از clarity باشه؟
31. وقتی به عنوان کارشناس دیجیتالمارکتینگ وارد یک تیم جدید میشیم که به عنوان زیرمجموعه مدیرکل دیجیتال مارکتینگ باید فعالیت کنیم برای شروع باید چه نکاتی رو توجه کنیم؟چه چالشهایی میتونه در این حالت وجود داشته باشه؟
32.در فصل 20 کاتلر و کلر نوشته است اگر نتایج آزمون بازار حاکی از نرخ بالای خرید امتحانی و نرخ بالای خرید مجدد باشد، میتوانیم محصول را به طور انبوه به همه عرضه کنیم اما اگر خرید امتحانی بالا و خرید مجدد پایین باشد،دوباره باید محصول را طراحی کنیم.اگر در هنگام A/B تست لندینگ پیجها یکی از آنها مناسبتر از دیگری بود (نرخ خرید امتحانی بالاتر) اما returning visitor که در آنالیتیکس نشان میدهد نرخ پایینی داشته باشد، آیا به این معنی نیست که لندینگی در مرحله تست برای ما بهتر بود در مرحله انتشار انبوه مناسب نباشدو باید دوباره بهینه شود؟
33.من درباره اکستنشن های دامنه سوال داشتم. در سایت pars.host که اکستنشنهای دامنه رو میدیدم، برای خیلی از آنها مثل market و online و academy و... بخش قابل ثبت با اطلاعات ایران رو ضربدر زده. آیا این واقعا به این معنی هست که با مشخصات یک فرد ایرانی و آدرس ایران نمیشه این اکستنشنها رو ثبت کرد؟ اگر بله، شما همین الان ketab.market و mydmc.online رو چطوری ثبت کردید؟ یه نکته هم بگم که در سایتهای دیگه مثل رادکام و هاست ایران و ایران سرور، هیچ توضیحی مبنی بر اینکه نمیشه با مشخصات ایران ثبت کرد وجود نداشت.
34.براساس تجربه دلیلش نمیدونم مثلا در یکتانت تبلیعات نیتیو وقتی چند تبلیغ در یه کمپین میذارم معمولا فقط یکیش کلیک میخوره و تا وقتی اونو آف نکنم بقیشون دیده نمیشن. دلیلیش چیه؟ اینجوری مجبورم برا 30 تا تبلیغ 30 تا کمپین بسازم! برای مدیااد هم بر اساس سوالاتی که از خود مدیااد داشتم، خودشون گفتن بهتره نیتیو تعداد محدود در هر کمپین ایجاد کنید که تبلیغات خودتون با خودشون رقابت نکنن و گفتن بنری ولی هر چندتا در یه کمپین موردی نداره.میخواستم ببیننم تعداد چند تا تبلیغ نیتیو و بنری در کمپینها درست هست؟ مثلا 30 تا نیتیو داشته باشم مجبورم 5 تا مثلا کمپین جدا بزنم؟
35.سوالم رو با یه مثال شروع میکنم مثلا من یه شرکت دارم به اسم شرکت X که تو زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داره و مرتبط هم هست با شغل خودم که مارکتینگه. میخوام وقتی اسم خودم سرچ شد اول سایت شرکت بیاد بالا (منظورم تو صفحه اول گوگل هست )در حالی که خود من هم سایت شخصی دارم و سایت شخصی مهم نیست برام. پیشنهادتون چیه ؟ایا با سوشال سیکنال ها این اتفاق میافته؟
36. در یک شرکت که خدمات نرمافزاری و دیجیتال مارکتینگ ارائه میدن، وظیفه بخش مارکتینگ چیه و وظیفه بخش دیجیتال مارکتینگ چیه؟ یعنی چون خودشون تو حوزه دیجیتال هستن و خدماتشون دیجیتاله،این دو بخش مجزا هستن یا کلا یک واحد باید باشن؟
37.میخواستم بپرسم علت اینکه محصولاتی از سایت که صفحه اول گوگل لینک دوم و سوم هستن اما بازخوردی ندارن چیه؟! یعنی با اینکه اول هستن اما فروش کمی دارن، سوال بعدی اینکه شما بجز اینستاگرام، رپرتاژ، یکتانت و ... چه راه هایی رو برای تبلیغات توی اینترنت پیشنهاد میکنید؟! سایت گیاهان دارویی هستیم.