خلاصه موضوعات ویدئو
ایدهآلهای هویت برند
طراحی یک هویت برند خوب باید دارای ویژگیهای زیر است.
1. چشم انداز 2. معنا 3. اعتبار 4. تمایز 5. دوام 6. انسجام 7. انعطاف پذیری 8. تعهد 9. ارزش
لوگو
لوگو یک نماد یا علامت است که مخاطب با دیدن آن به یاد کسب و کار میافتد. لوگوی برند در اکثر مطالعات به عنوان مهمترین عضو هویت بصری برند شناخته شده است.
انواع لوگو
بر اساس شکل و شخصیت لوگوها میتوانیم آنها را در چند دسته بندی قرار دهیم که عبارتند از:
علامتهای واژهای (لوگو تایپها): لوگو تایپها یک یا چند عبارت هستند و یا سر واژهی چند عبارت مرتبط با کسب و کار است. بهترین لوگو تایپها آن دسته هستند که واژههای خواندنی را با فونتی متمایز نمایش دهند و بتوانند عناصر انتزاعی یا عناصر تصویری را با هم یکپارچه کنند. از نمونههای این لوگوها میتوان به لوگوی شرکت IBM یا DELL اشاره کرد.
علامتهای فرم حروف: از علامتهای فرم حروف معمولا به عنوان نقطه کانونی و متمایز در طرح لوگو استفاده میشود. از نمونههای این لوگوها میتوان به لوگوی شرکت Yahoo و Motorola اشاره کرد.
علامتهای تصویری: در لوگوهای علامتهای تصویری، معمولا از تصاویر ذهنی و قابل شناسایی و معنادار استفاده میشود. این تصاویر ممکن است به فلسفه برند اشاره کند و یا نشان دهندهی یکی از ویژگیهای برند باشد. از نمونههای این لوگوها میتوان به لوگوی شرکت Apple و Red Bull اشاره کرد.
علامتهای انتزاعی: علامتهای انتزاعی به دنبال انتقال یکی از ویژگیهای برند هستند و براساس ماهیتی که دارند یک ابهام استراتژیک به وجود میآورند. این لوگوها بیشتر برای شرکتهایی استفاده میشود که بسیار بزرگ هستند. از نمونههای این لوگوها میتوان به لوگوی شرکت British Petroleum اشاره کرد.
ویژگیهای یک لوگوی خوب
1. سادگی 2. تمایز 3. مفید و موثر 4. جالب و خاطره انگیز 5. قابل تشخیص در رنگهای مختلف 6. ربط دادن آن با برند ساده باشد. 7. ارزشها، ماموریت و اهداف شرکت را مجسم کند.
هر یک از موارد فوق به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
نام برند
نام برند یکی از مهمترین المانهای هویت برند است. انتخاب نام برند یکی از مهمترین تصمیماتی است که در ارائه برند به بازار باید گرفته شود. نامهای مناسب باعث میشود تداعی و تصویری مناسبی در ذهن مشتریان شکل بگیرد. نام برند یک وسیله ارتباطی خیلی سریع است. موضوع نام برند به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
ویژگیهای نام برند خوب
1. کوتاه، باقدرت و فعال 2. تلفظ و دیکتهی راحت 3. منحصر بفرد برای برند 4. سازگار با تعریف مورد نظر برند 5. عدم انحراف ذهن به سمت محصولات دیگر 6. نداشتن معنای بد در زبانهای دیگر 7. داشتن پشتوانه حقوقی
ویژگیهای نام برند خوب به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
انواع نام برند
1. توصیفی؛ این دسته از نامها نشان دهنده و توصیفی از محصول یا خدمت است مانند ایران ایر 2. نشان دهنده فایده و تداعی معنی است. مانند گرماساز 3. نامهای متمایز و تصادفی مانند Apple 4. نامهای خیالی و ساختگی مانند اسنوا 5. نامهای کلاسیک که از زبانهای کلاسیک گرفته شده است مانند پرشیا 6. نامهای مرکب که ترکیبی از دو یا چند واژه است مانند پارس خزر 7. نامهای سرواژهای که از سر واژه چند کلمه تشکیل شده است مانند BP که از دو سرواژه British و Petroleum استفاده شده است. 8. نامهای جغرافیایی مانند فرش مشهد 9. نام بنیانگذاران مانند فورد و مرسدس بنز
رنگ برند
انتخاب یک رنگ مناسب برای برند به دلیل خاصیت به خاطر سپاری و خاطرهانگیزی که دارد یکی از ابزارهای خوب ایجاد تصویر متمایز در ذهن مخاطبان است. نکتهای که در رابط با رنگ برند مهم است در نظر گرفتن رنگ متناسب با موضوع، اهداف و مخاطبان برند است. در استفاده از رنگ برای برند توصیه میشود موارد فرهنگی و سیاسی هم در نظر گرفته شود. این موضوع به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
شعار برند
شعار صورت گفتاری برند است که معمولا در تبلیغات، در کنار و یا زیر لوگو نوشته میشود. هدف شعار برند هم مانند سایر عناصر هویت برند، ارتباط با ذهن و قلب مخاطب است. شعار تبلیغاتی مناسب جوهره، شخصیت و جایگاه برند را در خود خلاصه میکند. عمر شعارهای تبلیغاتی معمولا از لوگوها کوتاهتر است و مانند کمپینهای تبلیغاتی در معرض تغییرات بازار و سبک زندگی قرار دارند و به همین دلیل تغییر میکنند و پویاترین عنصر از عناصر برند است. موضوع شعار برند به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.
ویژگیهای یک شعار تبلیغاتی مناسب
1. کوتاه 2. متمایز از رقبا 3. منحصر بفرد 4. نشاندهندهی جوهره و جایگاه برند 5. تلفظ و یادآوری آسان 6. فارغ از هرگونه معنای منفی
انواع شعار برند
1. دستوری 2. توصیفی 3. مبالغه آمیز 4. محرک 5. خاص
در رابطه با انواع شعار برند به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.