با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

تعریف بازاریابی از نظر فیلیپ کاتلر

بازاریابی علم و هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش برای برآوردن نیازهای بازار هدف است. به نحوی که هم مشتریان خشنود باشند و هم کسب و کار به اهداف خود برسد. تمام کلماتی که در تعریفِ بیان شده برجسته شده‌اند نقاطی هستند که بازاریابی داده محور می‌تواند به کمک کسب و کار بیاید چون داده‌های مشتریان به کشف بهتر و سریع‌تر این موارد کمک می‌کند. در این راستا از مدل‌های متعددی مثل 4p می‌توان استفاده کرد.

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور

1.بازاریابی سنتی متکی به علم بازاریاب است و روندی کند دارد اما در بازاریابی داده محور فرصت شما بابت آزمون و خطا هدر نخواهد رفت چون روند سریعی دارد.

2.شفافیت یکی از مزایای استفاده از داده در بازاریابی است. بر این مبنا قضاوت و تصمیم‌گیری ساده‌تر است.

3.داده‌هایی که به روند بازاریابی اضافه می‌شود و بازاریابی داده محور را بوجود می‌آورد باعث روشن‌تر شدن مسیر، افزایش سرعت و شفافیت بیشتر در مسیر بازاریابی می‌شود.

مراحل داده کاوی در بازاریابی داده محور

مراحل چرخه بازاریابی داده محورعبارت است از:

1.درک درست کسب‌وکار(Business Understanding) : اولین گام در چرخه بازاریابی داه محور شناخت کسب و کار و داده‌های آن است.

2.داده‌های کسب‌ و کار(Data Understanding) : یک نکته مهم در این خصوص این است که آیا سازمان اطلاعات ارزشمندی که در مقاطع مختلف مارکتینگ وجود دارد را ثبت و نگهداری می‌کند؟

3.آماده‌سازی داده‌ها(Data Preparation) : ممکن است داده‌هایی که در سازمان ثبت شده کامل نباشند و یا دارای نقایصی باشند که باید رفع شود.

4.مدل‌سازی(Modeling): در این گام الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5.ارزیابی مدل(Evaluation)

6.استقرار مدل (Deployment)

انواع رویکردهای تحلیلی داده‌ها

1.رویکرد تجزیه و تحلیل گذشته: نگاه ما در این قسمت به گذشته است و مواردی مثل بررسی کمپین‌های گذشته، میزان خرید مشتریان، رفتار مشتریان و ... بررسی می‌شود. به یاد داشته باشید نگاه رو به گذشته ساده‌ترین رویکرد است.

2.رویکرد پیش‌بینی: در این روش نگاه رو به آینده است. آیا سگمنت ما سودآور است؟ در آینده چه میزان فروش خواهیم داشت؟ در این بخش الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌شود و از رویکرد قبلی سخت‌تر است.

3.رویکردهای تجویزی: در این رویکرد راهکارهایی برای برون رفت از مشکلاتی که احتمالا در رویکرد قبلی کشف شده است ارائه می‌شود.

Downloads

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

سلام وقت بخیر
ممنون از توضیحات و تدریس آقای دل‌روز. مثال‌ها خیلی خوب و کاربردی بودن🙏🏻🙏🏻
امکانش هست بعضی دیتاست‌ها و فایل‌های نوت‌بوک رو که امکانش رو دارید، در اختیار ما قرار بدین؟ من دارم داده‌کاوی یاد میگیرم میخوام با استفاده از مثال‌هایی که گفتید کمی بیشتر تمرین کنم.
تو یکی از ویدئوها گفتید نوت‌بوک‌ها رو بهمون می‌دید.
ممنونم.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

بازاریابی علم و هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش برای برآوردن نیازهای بازار هدف است.

داده‌هایی که به بازاریابی اضافه می‌شود و بازاریابی داده محور را بوجود می‌آورد باعث روشن‌تر شدن مسیر، افزایش سرعت و شفافیت بیشتر در مسیر بازاریابی می‌شود. موضوع تفاوت بازاریابی و بازاریابی داده محور به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.

مراحل چرخه بازاریابی داده محور عبارت است از:
1. درک درست کسب‌وکار Business Understanding
2.داده‌های کسب‌و کار Data Understanding
3. آماده‌سازی داده‌ها Data Preparation
4.مدل‌سازی Modeling
5. ارزیابی مدل Evaluation
6.استقرار مدل Deployment
هر یک از این مراحل به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.

1. رویکرد تجزیه و تحلیل گذشته
2. رویکرد پیش‌بینی
3. رویکردهای تجویزی، هر یک از این رویکردها به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.