با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال میتوانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.
CDP یا Customer Data Platform یک سرویس جدید مارکتینگی است که بهتازگی درحال رونق گرفتن است. ما با تمام ابزارهایی که کار میکردیم بخش مهمی از دیتای ما را نگه میداشتند و تمام دیتای ما یکپارچه نبود، حتی مارکتینگ اتومیشن هم یکسری نقص دارد و برخی دیتاهای خاص از برخی سرویسها داخلش نمیآید یا مهمتر ما نمیتوانستیم این دیتاها را از مارکتینگ اتومیشن بگیریم و به ابزار دیگری اضافه کنیم. شما وقتی از web engage استفاده میکنید تنها خروجیتان این است که لیست کاربرانتان را با خروجی نمایش میدهد، اما دیتای اصلی شما دربارۀ رفتار کاربران داخل ایونتهای شماست، که «web engage» این را به شما نشان نمیدهد.
در خیلی از ابزارهای کامل، ممکن است این اتفاق اصلاً نیفتد و برای کسبوکارهای بزرگ این یک نقص است چون آنها از سرویسهای مارکتینگی زیادی استفاده میکنند. امکان دارد که امروز با داغ شدن ابزارهای مارکتینگی که از هوش مصنوعی یا ماشین لرنینگ استفاده میکنند، کسبوکاری مثل دیجیکالا بخواهد دیتاهایی را که از ده سال پیش داشته به یک ابزار جدید بفرستد و از آنها خروجی بگیرد. الان اگر دیجیکالا بخواهد از یک ابزار جدید استفاده کند باید قید دیتاهای 10 سال پیشش را بزند. اینجاست که CDP به ما کمک میکند. اگر یک CDP از ده سال پیش تا امروز داشت میتوانست از گوگل آنالیتیکسش یا از کپی دیتاهای داخل «Customer Data Platform» استفاده کند و با یک کلیک تمام اطلاعات را داخل سرویس جدید ببرد. ما دو نوع CDP داریم. یکCDP است که بهعنوان CDP عرضه میکند و یک نوع دیگر CDP xp است. شرکتهای مختلفی در دنیا CDP عرضه میکنند. اما مهمترینشان segment.com است که لیدر بازار CDP در دنیاست. با استفاده از این نوع CDP، این ابزار یک کپی از تمام اطلاعاتتان را نگه میدارد و میتوانید تمام ابزارهایی را که نیاز دارید به آن وصل کنید، چه دیتاهاشان در سرور ما ذخیره شود، چه دیتاهایی که در ابزارهای دیگر دارید و الان میخواهید از ابزاری جدید استفاده کنید. بهعنوان مثال، میخواهید از یک ابزار BI استفاده کنید و به دیتاهای گوگل آنالیتیکس نیاز دارید که میتوانید دیتاهای آن را از گوگل آنالیتیکس بردارید و داخل یک ابزارBI بگذارید. درواقع این یکپارچهسازی با تمامی دیتاهای ابزارهای دنیا میتواند قابلیت مهمی باشد.
یک مدل از «CDP»ها به نام CDP xp هستند که لیدر بازارشان یک ابزاری به نام اکسپونیا است. بسیاری از ابزارهایی که در مارکتینگ از آنها استفاده میکنید در آن وجود دارد. درواقع یک نوع BI و آنالیتیکس و مارکتینگ اتومیشن را داخل خودشان دارند.
تفاوت مارکتینگ اتومیشن و CDP را به یاد داشته باشید: اینکه ما از مارکتینگ اتومیشنمان نمیتوانیم اطلاعاتشان را دریافت کرده و استفاده کنیم، اما «CDP»ها کارشان این است که تمام دیتاهای ما را ذخیره میکنند تا در هر فرمت که میخواهیم به ابزارهای دیگرمان انتقال بدهیم.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش احمد جعفری
درست است که کسبوکارهای مختلف workflow یا ژرنیهای مختلفی دارند اما برای ایده گرفتن چه منابعی رو پیشنهاد میکنید؟
پرسش داود یوسفی
با تشکر ویژه
توضیحات خیلی فوق العاده بود
سوال: آیا در CDXP ، مارکتینگ اتومیشن هم به طور کامل وجود داره؟ و کدام CDXP را برای بازار ایران پیشنهاد می کنید؟
پرسش مهدی ثقفی
اگر از CDP استفاده کنیم باز هم فرایند پیاده ساری مارکتینگ آتومیشن روی نرم افزامون لازمه؟
یا میشه مستقیما مارکتینگ آتومین و به CDP متصل کرد.
خلاصه موضوعات ویدئو
تعریف CDP یا Customer Data Platform
CDP یا Customer Data Platform یکی از مفاهیمی است که طی چند سال اخیر وارد بازار دنیا شده است و هنوز در بازار ایران مورد استفاده قرار نگرفته است.
در تمام ابزارهای بازاریابی دیجیتال بخشی از اطلاعات ذخیره میشود و همهی اطلاعات بصورت یکپارچه وجود ندارد. عدم یکپارچه بودن اطلاعات سبب میشود شما نتوانید کل خروجی اطلاعات یک ابزار را در ابزار دیگر به صورت کامل مورد استفاده قرار دهید. عدم امکان استفاده از خروجی یک ابزار در ابزار دیگر تفاوت اصلی مارکتینک اتومیشن و CDP است.
در حال حاضر دو نوعCDP و یک نوع CDXP وجود دارد.
شرکتهای مختلفی در دنیا CDP ارائه میکنند. مهمترین شرکت ارائه کننده و لیدر بازار CDP، segment.com است.
لیدر بازار CDXP در دنیا ابزار Exponea است.
توضیحات کامل CDP یا Customer Data Platform و CDXP در ویدیو ارائه شده است.