با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

در واقع ما اکنون به دنبال یک ساختار هستیم که بتوانیم طبق آن، به محتوایی که تولید می‌کنیم چارچوب دهیم تا زمانی که آن را روی سایتمان می‌گذاریم شانس بیشتری برای سئو داشته باشیم. یکی از مدل‌هایی که زیاد به آن اشاره می‌‎شود بحث پیلارکانتنت و کلاستر است .در مورد محتوای پیلار باید تمامی منابع انگلیسی و فارسی مفید را بخوانید. پیلار هنوز تعریف جامعی ندارد و هرکس از دیدگاه خودش آن را تعریف کرده است، مثلاً من خودم به آن «Core Stone Page» می‌گویم.

محتوای کلاستر چیست؟ با یک سرچ در گوگل به تعریف‌هایی می‌رسیم که محتوای کلاستر یک مفهوم یا قانون جدیدی است که در سئو مطرح شده است یا اینکه فقط گنجاندن کیبوردها در متن یا چپاندن چندتا کلمه در آن کمکی به سئوی آن نمی‌کند و به‌جای آن باید «User Experience» را افزایش دهید؛ در ویدئوی جلسۀ قبل هم اشاره کردم که باید تلاشمان را بکنیم و سایت و محتوایش را طوری بچینیم که کاربر از این صفحه به صفحۀ دیگر با محتوای مرتبط برود و بعد دوباره برگردد و کلاً بین این صفحات چرخ بزند تا نیازهای خودش را دربارۀ سؤالش برطرف کند. این تعریف‌ها همچنین، اشاره می‌کنند که کلاستر تنها با یک صفحه اتفاق نمی‌افتد و ما باید مجموعه‌ای از صفحات را که ارتباط معنایی و مفهومی با محتوا دارند منظم و مرتب کنیم و براساس آن سعی کنیم به گوگل بفهمانیم که این محتوا دربارۀ چیست. اگر مخاطب وارد صفحه شد، براساس همین «User Experience» با گشتن بین صفحات مختلف که دربارۀ یک موضوع است به گوگل سیگنال‌هایی داده می‌شود. کسی که به پیلارکانتنت علاقه دارد باید کلاسترهایی از داده‌های مرتبط با آن موضوع هم در اختیارش قرار بگیرد. برای مثال، فرض کنید که من می‌خواهم دربارۀ موضوع بازاریابی صفحه‌ام بالا بیاید. نمی‌توان فقط درمورد بازاریابی یک پیلارکانتنت با محتوای طولانی تولید کرد و به تمامی سؤالات پاسخ داد. چون مارکتینگ حوزه‌های مختلفی دارد، مثلاً بازاریابی چریکی، بازاریابی دهان‌به‌دهان، استراتژی بازاریابی، بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا و... که باید در همۀ این حوزه‌ها یک محتوای خلاصه‌تر هم ارائه داد.

درحقیقت، ما یک پیلارکانتنت یا یک محتوای اصلی داریم که دربارۀ یک موضوع مشخص صحبت می‌کند و مجموعه‌ای از محتواهای مرتبط که اینها هم با یکدیگر ارتباط دارند (کلاستر) و به پیلار و به هم دیگر لینک داده می‌شوند. یک وب‌سایت مجموعه‌ای از این موضوعات است که در قالب پیلارکانتت و کلاستر کانتنت‌هاست. لینک دادن با این روش، تجربۀ کاربری بهتری را به کاربران می‌دهد. چون علاقه‌مندی افراد روی موضوعاتی مشخص است و وقتی آنها را در قالب یک مجموعه و در یک جا می‌بینند، پس تجربۀ کاربری بهتری ایجاد می‌شود. این ساختار به نظر می‌رسد که این روزها طبق الگوریتم‌های فعلی گوگل خوب جواب می‌دهد، مثلاً سایت رایتینا، می‌گوید که اگر پیلارکانتنت دربارۀ سئو می‌نویسید یک مقاله هم در مورد «Keyword Research» بنویسید که به‌اندازۀ پیلار طولانی نباشد و فقط یک سری موضوعات مرتبط را با سئو مطرح کند.

درواقع الان تقریباً مفهوم پیلار و کلاستر را فهمیدیم؛ یعنی اینکه 1) ما باید یک محتوایی را تولید کنیم که موضوع اصلی ما را کامل پوشش بدهد و موضوعات فرعی را هم داخلش داشته باشد. 2) موضوعات فرعی را در سایت بگذاریم و بعد لینک‌هایی بین این صفحات ایجاد کنیم. اغلب تلاش ما این خواهد بود که سعی بکنیم به گوگل بفهمانیم این صفحه اصلی دربارۀ چیست. چگونه این کار را می‌کنیم؟ با همان انکرتکست‌ها که در جلسۀ قبلی توضیح دادیم. انکرتکست عبارت‌هایی هستند که صفحات را به هم لینک می‌دهند. دراصل با این کار به گوگل می‌فهمانید که این اینترنال لینک است و همچنین در سایت من این صفحه دربارۀ این عبارت است. یک قاعدۀ کلی دربارۀ لینک‌های داخلی این است که در هر جایی از سایتمان با مجموعه‌ای از عبارت‌های مشخص به یک صفحۀ مشخص لینک می‌دهیم تا به گوگل بگوییم سایت من دربارۀ این موضوع است و در ادامه روی مراحل «Off Site» هم کار کنیم.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

سلام. وقت تون بخیر

درباره لینک بین پیلار و کلاستر قبلا شنیده بودم که لینک نمیتواند دو طرفه باشد ولی الان در این ویدئو دیدم که گفتین هیچ قانون خاصی وجود ندارد و می شود لینک از پیلار به کلاستر باشه یا کلاستر به پیلار یا دو طرفه

آیا این برداشت من درست هست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام..خدا قوت آقای طالبی.. وقتی میانگین کلمات استفاده شده برای متن پیلار، درحوزه مشخص، حدود 1000 کلمه باشد، در این حالت حدود کلماتی که برای کلاستر باید انتخاب کنیم حدودا 500 کلمه است،آیا کم نیست؟ اگر روش دیگیری برای اینکار وجود دارد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید..

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای ایجاد محتواهای پیلار و کلاستر مطالب هاب اسپات و CMI از نظر مفهوم خیلی خوب بود اما سرچ اینجین ژورنال بیشتر جنبۀ عملیاتی داشت. با این پیشفرض که تمام تمرکز در یک محتوا مخاطب است. برای پیدا کردن موضوعات پیلار معمولا از کلمات دوسیلابی و هدینگ‌های داخل خود مطلب پیلار، از کلمات مرتبط خود گوگل و افزونه
keyword every where استفاده می‌کنیم. برای محتواهای کلاستر از کلمات 3 یا 4 سیلابی و هدینگ‌های داخل آن از کلمات مرتبط خود گوگل و افزونه keyword every where استفاده می‌کنیم.

آیا این فرایند درست است؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای ایجاد محتواهای پیلار و کلاستر مطالب هاب اسپات و CMI از نظر مفهوم خیلی خوب بود اما سرچ اینجین ژورنال بیشتر جنبۀ عملیاتی داشت. با این پیشفرض که تمام تمرکز در یک محتوا مخاطب است. برای پیدا کردن موضوعات پیلار معمولا از کلمات دوسیلابی و هدینگ‌های داخل خود مطلب پیلار از کلمات مرتبط خود گوگل و افزونه
keyword every where استفاده می‌کنیم. برای محتواهای کلاستر از کلمات 3 یا 4 سیلابی و هدینگ‌های داخل آن از کلمات مرتبط خود گوگل و افزونه keyword every where استفاده می‌کنیم.

آیا این فرایند درست است؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام
اگر حدس بزنیم مخاطب محتوای کوتاه رو بیشتر میپسنده ایا اون محتوا حتما باید در قالب پیلارو کلاستر باشه؟یا به صورت تک مقاله هم میتونه باشه؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام مجدد
اگر لینک های خروجی از یک کلاستر ببیشتر از پیلار باشد باعث این میشود که گوگل پیلار و کلاستر را به اشتباه جای همدیگر بگیرد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام
آیا میتونیم یا مناسب هست که محتوای پیلارمون رو لندینگ پیج برای تبلیغات کلیکیمون بذاریم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام
آیا برای اعمال یک ساختار پیلار و کلاستری در صفحه هوم پیچ می توانیم روی مطالب موجود در منو اصلی سایت و یا لینک هایی که در فوتر می گذاریم به عنوان کلاستر حساب کنیم؟ در اینصورت آیا وجود اونها در همه صفحات نمیتونه منجر به قاطی شدن کانسپت سایر پیلار و کلاسترهای موجود در سایر صفحات با اونا بشه؟ بطور کلی وجود لینک ها در فوتر و هدر با توجه به تکرار شدنشون در همه صفحات چه ویژگی هایی رو داره و چه مواردی رو در مورد اونا باید رعایت کنیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام
سوالی رو که توقع داشتم دوستان پرسیده باشند ولی نپرسیدن رو میپرسم
آیا یک محتوا در عین حالی که کلاستر هست میتونه پیلار هم باشه و برعکس؟ و اگر نمیتونه از جهت سئو آسیبی به سایت وارد میشه ؟
بذارید مثال بزنم مثلا محتوایی پیلاری داریم با تایتل ` بازاریابی چیست ؟` و بهش انواع محتوا های کلاستر وصل شدن و یکی از اون ها محتواها `بازاریابی دیجیتال چیست؟ ` هست . حالا محتوای `بازاریابی دیجیتال چیست` هم از طرفی پیلار بشه برای محتوای `سئو چیست ؟ `یا `بازاریابی محتوایی چیست؟` یا `اینفلوئنسر مارکتینگ` چیست و به همین ترتیب سئو چیست هم پیلار کانتنت محتوا هایی راجع به سئو و آموزشش باشه.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای ساختن خوشه محتوایی باید از یک هسته یا pillar مشخص شروع کنید و در مورد آن محتوا تولید کنید . بعد cluster ها یا خوشه ها را تعیین کنید و در مورد آن تولید محتواها کنید . بعد از این قسمت نوبت به لینک دهی میرسد که مهمترین قسمت این روش است . از هر cluster باید به Cluster دیگر و همین طور pillar یا هسته مرکزی اصلی لینک بدهید . و بعد هم در نهایت تمامی خوشه ها را مانند یک خوشه انگور به یک شاخه اصلی که اینجا همان صفحه اصلی سایت است لینک بدهید و مرتبط کنید.


سلام سوال من از متن بالا اینه که ما باید از همه محتوا ها به صفحه اصلی لینک بدیم ؟ حتی اگه مثلا صفحه اول فروشگاهی باشه و ممکن محتوا به صفحه اصلی ربط نداشته باشه و صرفا محتوایی باشه که پرسونای ما نیاز داره ؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

آیا روش پیلار و کلاستر رو برای فروشگاه اینترنتی که تمرکز روی دسته های خاصی از محتوا داره پیشنهاد میکنید؟
به طوری که صفحه محصول به عنوان پیلار در نظر گرفته بشه و مقالات مرتبط با اون با تحقیق کلمات کلیدی در بلاگ قرارداده بشه (کلاستر).
یا اینکه صفحه برند به عنوان پیلار و محصولات اون برند + مقالات مرتبط به عنوان کلاستر در نظر گرفته بشن.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

یکی از روش‌های تولید محتوا پیلارکانتنت و کلاستر است. پیلارکانتنت به معنای محتوای ستونی یا محتوای سنگ بنا و کلاستر به معنای محتوای خوشه‌ای است. برای تولید محتوا به این سبک، ابتدا باید مقاله‌ی پیلار تهیه شود. مقاله‌ی پیلار یک مقاله جامع در رابطه با موضوع اصلی است که در آن، موضوعات کلاستر به صورت مختصر شرح داده شده است. پس از تهیه مقاله پیلار، مقاله‌های کلاستر تهیه می‌شوند. کلاسترها مقاله‌هایی جامع در رابطه با موضوعاتی است که در مقاله پیلار به صورت مختصر شرح داده شده‌اند.
پس از تهیه مقاله پیلار و مقالات کلاستر، تمامی مقالات به وسیله انکرتکست Anchor Text به یکدیگر لینک می‌شوند. تولید محتوا به سبک پیلارکانتنت و کلاستر به صورت کامل در ویدیو شرح داده شده است.