با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

آن چیزی که شما به اسم الگوریتم گوگل می‌شنوید ماجرایش این است که گوگل هر چند وقت یک بار متوجه می‌شود که از چه راه‌هایی می‌توان رباتش را دور زد. همچنین، می‌فهمد که چه سایت‌هایی در حال سوءاستفاده هستند. این به‌روزرسانی‌ها کمک می‌کنند که آن اتفاق‌ها دیگر تکرار نشود. الگوریتم‌های گوگل، تغییراتی هستند که گوگل براساس رفتار سئویی سایت‌ها آنالیز کرده و سایت‌هایی را که سعی دارند با محتوای و صفحات بی‌کیفیت و با استفاده از نقاط ضعف هوش مصنوعی گوگل بالا بیایند، از رشدشان جلوگیری ‌کند. هدف گوگل از این کار چیست؟ گوگل تمام تلاشش این است که برای جست‌وجوی مخاطبان، محتوای باکیفیت نشان دهد. برای مثال زمانی با الگوریتم پاندا، یا در زمانی دیگر با الگوریتم مرغ مگس‌خوار، یا Core Update مارچ، یا Core Update ژانویه 2020 و... همۀ اینها تغییرات جدی در نحوۀ رتبه‌بندی سایت‌ها هستند که گوگل اعمال کرده تا خروجی خوب و باکیفیتی را برای افراد نمایش دهد.

گوگل حدود 70 درصد مرور صفحات و مشاهدۀ سایت‌ها را به گوگل کروم داده است. البته نه‌تنها این داده را، بلکه «Behind Password» را هم دارد و کسی نمی‌داند که آیا گوگل به آنها هم اهمیت می‌دهد یا نه. عده‌ای ازجمله من معتقدیم که حتی در «Behind Password» هم کروم داده‌ها را ذخیره می‌کند. این داده‌ها را در آنالیتیکس به شما نشان نمی‌دهد. البته در آنالیتیکس اگر دقت کرده باشید یک گزارش بود که دموگرافی سن، علاقه‌مندی‌ها و... را نمایش می‌داد، خب این داده‌ها را از کجا به دست می‌آورد، اینها همان داده‌هایی هستند که از کروم کسب کرده است.

در برخی منابع این ادعا وجود دارد که گوگل به بیش از 70 درصد داده‌های رفتاری مخاطبان در سایت‌های مختلف دسترسی دارد و برخی می‌گویند گوگل دیتا سنتر زیرساختی دارد که از آنجا این اطلاعات را کسب می‌کند. البته برخی این عدد را تا 90 درصد هم حدس می‌زنند. گوگل تا 90 درصد داده‌های موجود در وب را می‌تواند پایش و رصد کند. حتی اگر گوگل آنالیتیکس هم نداشته باشید تعداد سایت‌هایی که از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند خیلی کم است. اگر گوگل آنالیتیکس داشته باشید گوگل به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند. در مجموع حدود 5 درصد وب‌سایت‌های جهان آنالیتیکس دارند. در واقع یکی از علت‌های عرضۀ گوگل کروم همین بوده است تا داده‌هایی را از رفتار مخاطبان در سایت‌ها به‌دست بیاورد و براساس آن رفتار بفهمد که آن سایت خوب است یا نه.

تحلیل دادۀ گوگل یعنی چی؟ یعنی رفتار مخاطب را آنالیز می‌کند و براساس رفتار مخاطب متوجه می‌شود که آیا این سایت ارزش نمایش به مخاطبان مهم گوگل را دارد یا نه. البته عده‌ای هم زیاده‌روی می‌کنند و طوری دربارۀ گوگل صحبت می‌کنند که انگار گوگل خداست، در صورتی که، گوگل دارای تعدادی سنجه است که با آنها سایت‌ها را ارزیابی می‌کند.

الزاماً با کلمات زیاد نمی‌توان سایت را سئو کرد، بلکه با متناسب کردن محتوا و فرمت‌های مورد استفادۀ محتوایی که متناسب با ذائقۀ مخاطبتان باشد سایت سئو می‌شود. برای مثال در حوزۀ آشپزی، مثلاً دستور پخت قرمه‌سبزی، سایت‌هایی که مطلب زیادی در مورد تهیۀ قرمه سبزی دارند را بالا نمی‌آورد چون تشخیص داده که مخاطبان در این موضوع، دنبال محتوای کوتاه‌تری هستند. نکتۀ مهم اینجاست وقتی قصد دارید استراتژی خودتان را برای تولید محتوا در نظر بگیرید، خیلی‌ها سریع می‌گویند عادل طالبی ادعا دارد که محتوا حداقل باید 3000 کلمه باشد، پیلارکانت بسیار مهم است، مگاپست بگذارید. همۀ اینها درست است اما از این مهمتر رفتار مصرف‌کنندۀ شماست؛ چیزی که شما به آن دسترسی ندارید. چطور می‌توانیم به رفتار مصرف‌کننده برسیم؟ راحترین راه این است که کلمات کلیدی حوزۀ خودتان را سرچ کنید و بررسی کنید که معمولاً چه صفحاتی بالا هستند یا در صفحات 1 و 2 هستند و چه تعداد کلمه دارند. تعداد کلمه را هم خیلی راحت می‌توانید از طریق Notepad و Word دربیاورید. دراصل زمانی که تعداد کلمات را استخراج می‌کنید به‌راحتی می‌فهمید که در هر حوزه متوسط تعداد کلمات چقدر است. برای مثال، اگر در حوزۀ مدیریت، به تعداد کلماتی نیاز دارید باید متن‌تان طولانی باشد. یا حواستان باشد که در مدیریت معمولاً صفحات ویدئو ندارند و صفحاتی که ویدئو داشتند بالا نبودند و دیده نمی‌شدند یا معمولاً از چه تیپ عکس‌هایی استفاده می‌کنند و... تا بتوانید خودتان را با آن سازگار کنید.

این هم درست است که ممکن است گوگل چند روز بعد یک به‌روزرسانی جدید داشته باشد که بعد از آن اتفاقات عجیب و غریب بیفتد؛ همان‌طور که ژانویۀ 2020 یک Core Update داشتیم که بحث EAT را مطرح کرد. در واقع اعتبار صفحات Health را به شیوۀ دیگری آنالیز کرد. گوگل الان دارد حوزه به حوزه متفاوت عمل می‌کند و آرام‌آرام به حدی از هوش رسیده که صفحات هر حوزه را به‌گونۀ خاص آن حوزه بالا می‌آورد. مثلاً سایت‌هایی که دربارۀ محصولات مربوط به حوزۀ سلامت هستند با یک الگوریتم و فاکتور سنجیده می‌شوند و مثلاً حوزۀ آشپزی هم با الگوریتم‌های دیگر.

ولی نکتۀ مهم این است که محتوای سئویی سایتمان باید براساس ذائقۀ مخاطبمان باشد. از سایت‌هایی که در رتب‌های بالاتری هستند می‌توانید ایده بگیرید و صفحه‌تان را برپایۀ آنها بچینید.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

مقالات سایت ما ( حدودا ۵۰ مقاله ) تقریبا به طور میانگین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه دارند اما بررسی که انجام دادیم روی کیورد های مد نظر ما مقالاتی که در گوگل بالا هستند بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه هستند .
حالا تکلیف چی هست؟ ما باید چیکار باید بکنیم؟و تقریبا مقالات ما همه مواردی که مشتری ها دنبالشون می گرده رو پوشش می دن.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام در حوزه فعالیت شرکت تولید محتوا کار نشده است و حتی با کیوردشیت نتوانستم کلمات کلیدی را بدست بیارم، و از طرفی دیتایی از رفتار مخاطب هدف در فضای دیجیتال ندارم نظر شما برای محتوای سئویی سایت چیست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام سوال اولم اینکه احتمال داره به خاطر اینکه هنوز متن با اون اندازه دلخواه مخاطب نوشته نشده باشه و درنتیجه در نتایج جست و جو وجود نداشته باشه؟در سایت خودمان بخواهیم یک موردمانند تعدادکلمات یک مقاله رو امتحان کنیم چگونه انجام بدیم که به سایتمان لطمه وارد نشود

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام مجدد. با توجه به صحبت های مطرح شده میتوان عنوان کرد که رفتار مخاطب مهمتر از اکثر پارامتر های دیگر است؟پاارمترهایی نظیر تعداد کلمات و تکرار کلمات کلیدی یا تگ ها

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

موتور جستجوی گوگل طی سال‌های مختلف تغییراتی زیادی در نحوه‌ی رتبه‌بندی صفحات خود داشته است و در هر دوره معیارها و تکنیک‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده است. با توجه به این موضوع نمی‌توان از تکنیک‌ ثابتی برای همیشه استفاده کرد.
موتور جستجوی گوگل در مسیر تکامل خود وارد حوزه‌ی تحلیل رفتار مخاطب شده است. تحلیل رفتار مخاطب یعنی موتور جستجوی گوگل رفتار مخاطب را در یک وب سایت بررسی می‌کند و براساس آن متوجه می‌شود که:
آیا محتوای وب سایت برای کاربر مفید بوده است؟
آیا ارزش و لیاقت دارد که به سایر مخاطبان گوگل نمایش داده شود؟
موضوع محتوای سئویی به صورت کامل در ویدیو وضیح داده شده است.

الگوریتم‌های گوگل تغییراتی است که براساس رفتار سئویی سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل اعمال می‌شود تا حفره‌ها و ایرادهای هوش مصنوعی گوگل بر طرف شود.

این الگوریتم براساس درک مفهوم محتوا، صفحات سایت را بررسی و رتبه‌بندی می‌کند.

این الگوریتم براساس میزان رضایت مخاطب، صفحات سایت را بررسی و رتبه‌بندی می‌کند.

بر خلاف تصور برخی افراد، نیازی نیست محتوا حتما طولانی باشد بلکه باید مناسب با ذائقه مخاطب باشد. یعنی اگر مخاطب حوزه‌ی خاصی به محتوای کوتاه علاقه‌مند است و بازخورد بهتری نسبت به محتوای کوتاه از خود بروز می‌دهد، گوگل هم به این محتوا اهمیت داده و به کاربران بیشتری نمایش می‌دهد. یکی از تکنیک‌های تعیین حجم مناسب برای محتوا، بررسی حجم محتوای صفحاتی است که در جستجوی عبارت مورد نظر در موتور جستجوی گوگل رتبه دارند. موضوع حجم محتوا به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.