با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

مارکتینگ اتومیشن - All In One

در این ویدیو قصد دارم در مورد نوع دیگری از مارکتینگ اتومیشن صحبت کنم؛ درمورد اتومیشن‌های «all in one » که همۀ کانال ها را در بر می‌گیرند و تمامی فعالیت‌های کاربر و پیاده‌سازی «integration» را به ما نشان می‌دهند. البته کمی پیچیدگی دارند و شما باید چند مفهوم را بدانید: یکی «Attribution» و دیگری «event»، هر کاربر داخل مارکتینگ اتومیشن شما دو نوع داده دارد. یک سری داده‌ها هستند که هیچ‌وقت تغییر نمی‌کنند یا اگر تغییر کنند تاریخشان برای ما مهم نیست، مانند نام و نام خانوادگی یا شماره تلفن کاربر. به این دسته از داده‌ها، «attribute» می‌گویند. یک‌سری دیگری از داده‌ها هستندکه تاریخچۀ آنها برای ما مهم است. این گروه تعدادشان خیلی زیاد است و همین‌طور درحال اضافه شدن هستند تا وارد کسب‌وکار ما بشوند. ما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر قبل از اینکه به سمت مارکتینگ اتومیشن برویم باید یک لیستی از «event»هایی که درمورد فرآیند خرید کاربر هست را دربیاوریم. یکی از ایونت‌هایی که مهم است، این است که بعد از خرید کاربر یک ایمیل ثبت‌نام ارسال شود. در این فرآیند کلی ایونت می‌توان استخراج کرد. مثلاً اگر کاربر وارد صفحۀ لندینگ ما شد یا وارد صفحۀ خاصی از اپلیکیشن ما شد این می‌تواند یک ایونت باشد. ما به‌عنوان دیجیتال مارکتر باید لیستی از این ایونت‌ها را دربیاوریم. زمانی که شما یک مارکتینگ اتومیشن «all in one» می‌خرید، معمولاً یک فرآیند یکپارچه‌سازی با کسب‌وکار خودتان را هم دارید. در واقع این دو سرویس را باید به همدیگر وصل کنید: اتصال بَک‌اند کسب‌وکارتان، سایتتان، سرورتان و اپلیکیشنتان به این اتومیشن. معمولاً فرآیند به این صورت است که با استفاده از مارکتینگ اتومیشن یک کد به شما ارسال می‌شود که باید شما آن را به برنامه‌نویستان بدهید تا او در تمامی صفحات آن را بگذارد. برای اپلیکیشن هم به همین شکل است که یک قطعه کد به نام SDK را به شما می‌دهند تا شما آن کد را به دولوپر خودتان بدهید. او خودش می‌داند که چطور از این قطعه کد باید در سایت یا نرم افزار استفاده بکند. در ادامه باید به برنامه‌نویستان بگویید که کجاها برای من ایونت بفرست. مارکتینگ اتومیشن‌های «all in one» چند «feature» اصلی دارند که نسبت به مارکتینگ اتومیشن‌هایی که در ابزارهای قبلی بودند کمی بزرگتر هستند و ارزش افزودۀ بیشتری را به کسب‌وکار شما اضافه می‌کنند. مهمترین ویژگی آنها «cross device» بودنشان است که وقتی ما فقط از یک اتومیشن کوچک در یک ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنیم، دیگر اطلاعی نداریم که کاربر کی خرید کرده، کی اس‌ام‌اس دریافت کرده و... اما مارکتینگ اتومیشن‌های «all in one» تمامی این اطلاعات را به‌صورت یکجا دارند. این مارکتینگ اتومیشن‌ها یک ویژگی دارند که را برای آنالیتیکس و دیدن رفتار کابران، ابزارهایی را در اختیار ما قرار می‌دهند. مثلاً برای «funnel»هایی که داخل سرویستان دارید می‌توانید طراحی بکنید تا فانل معمولاً براساس ایونتتان به شما توضیح دهد که کاربر چه کارهایی را انجام داد. یا اینکه بدانید از کجای سایتتان شما ریزش دارید و باید آن را جبران کنید. یک ویژگی دیگر که برای تحلیل داده‌ها می‌توان از آن استفاده کرد که در بیشتر ابزارهای آنالیز داده هم وجود دارد، Cohort است. در ادامه پنل webengage را با هم بررسی می‌کنیم.

در سمت چپ در قسمت «insights» در بخش funnel ما می‌توانیم فانل را در جاهای مختلف سرویسمان بسازیم. این قابلیت اندازه‌گیری می‌کند که در هر مرحله چه تعداد از کاربران به سمت جلو حرکت می‌کنند و چه تعداد ریزش دارند. یک بخش جذاب دیگر، بخش «uninstalls»ها است که درصورت داشتن اَپ مشخص می‌کند شما چقدر Uninstall داشته‌اید. journey مهمترین بخش مارکتینگ اتومیشن است که برای ما ارزش افزوده دارد و بخش total user تعداد کل یوزرها و بعد یوزرهای شناخته‌شده را مشخص می‌کند. و همچنین چه تعداد ثبت‌نام کردند و چه تعداد monthly active users(Mau) هستند که بسیار مهم است؛ موضوعی که یکی از معیارهای قیمت‌گذاری مارکتینگ اتومیشن‌هاست و به شما یک عددی را در دیوایس‌های مختلف می‌د‌هد و در channel reachability برایتان مشخص می‌کند که در هر کانال مارکتینگی، شما به چند نفر دسترسی دارید؛ مثلاً مشخص می‌‌کند که من از 400 هزار نفر فقط به 12 درصد در کانال پوش دسترسی دارم یا در اس‌ام‌اس به 76 درصد دسترسی دارم.

«list of users»، به ترتیب آخرین کاربرانی را نشان می‌دهد که ثبت‌نام کردند و قسمت «User ID»، کاربرانی هستند که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند. به همین خاطر خود سیستم یک‌سری آی‌دی را به آنها اختصاص می‌دهد که یونیک است. یوزر به محض اینکه ثبت‌نام می‌کند یک یوزر آی‌دی دریافت می‌کند که ما از طریق سیستم خودمان برایش می‌فرستیم. این یکی از کارهای اولیه است که شما باید در سیستم خودتان انجام بدهید. شما می‌توانید نام کاربر را سرچ کنید تا یوزر آی‌دی او را پیدا بکنید. اگر یادتان باشد گفتیم که هر کاربر دو نوع دیتا دارد: یکی «attribute» و یکی هم ایونت. «attribute» بخشی در یوزر پروفایل است که ما خودمان می‌توانیم پارامترهایی را در آن تعریف کنیم. مثلاً درسیستم من مهم است که این کاربر در کدام دسته‌بندی RFM است و اینکه این کاربر چه تعداد order داشته است. دیتای داخل attribute را می‌توان به‌روزرسانی کرد، ولی همیشه تعدادی از آنها هستند که نمی‌دانیم قبلاً چه عددی بوده‌اند. قسمت custom attribute به شما می‌گوید که کسب‌وکارتان چه اتریبیوتی را اضافه کرده. قسمت device مشخص می‌کند که کاربر با چه دیوایسی در سایت آمده است. ما روی همۀ اتریبیوت‌ها می‌توانیم سگمنت کنیم، مثلاً به ایرانسلی‌ها یک چیز بدهیم و به همراه اولی‌ها چیز دیگر.

channel reachability مشخص می‌کند که کاربر به چه کانال‌هایی دسترسی داشته تا ما بتوانیم در آن کانال‌ها به او پیام دهیم.

in app قابلیتی است که شما وقتی sdk نرم‌افزار را داخل اپلیکیشن‌تان می‌گذارید، می‌توانید به کاربر یک سری پیام بدهید؛ پیامی که کاربر داخل اَپش مشاهده می‌کند، چیزی مثل پاپ‌آپ است و حالا in app شامل چیزهای مختلفی است.

قسمت «on site» هم همین داستان است، اما روی وب، قسمت آخر بخش «event»های کاربر است که برای ما مشخص می‌کند این کاربر از سمت سرور ما وقتی از مارکتینگ اتومیشن استفاده می‌کنیم چه ایونت‌هایی برایش ارسال شده است. یکی از مراحل استفاده از مارکتینگ اتومیشن برای سیستم خودمان این است که باید لیستی از ایونت‌ها را تهیه کنیم تا بدانیم در کدام اتفاق، چه دیتایی را ارسال کنیم. مثلاً یک ایونت به نام «item page» است که وقتی روی آن کلیک می‌کنیم، یک سری متا دیتا باز می‌شود و تعدادی فیلد ارسال می‌شود که مربوط به این ایونت است. همچنین، اطلاعاتی از کاربران را به شما می‌دهد و یک سری دیتا که «custom» نامیده می‌شود. این قسمت را ما خودمان ایجاد می‌کنیم.

 

Segments

 

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اصلی مارکتینگ اتومیشن این است که ما بتوانیم راحت تقسیم‌بندی «segment» کنیم. در قسمت سگمنتیشن برای ساخت segment یک بخش جالب دارد که به سه حالت می‌توان کاربر را دسته‌بندی کرد. بخش user که براساس «attribute»ها است باید نوع دسته‌بندی را مشخص کنید، مثلاً ایرانسل یا همراه اول. با «behavioral» می‌توان مشخصات کاربرها را براساس آن تشخیص داد. درواقع این بخش براساس ایونت‌ها دسته‌بندی می‌کند. یک بخش هم تکنولوژی است که براساس دستگاه و اینکه ما قصد داریم کاربرهایمان را براساس چه فاکتوری تقسیم‌بندی کنیم تا در ادامه بتوانیم آنهایی که دوبار یا سه بار و... خرید کردند را تشخیص بدهیم.

 

قسمت‌های دیگر ایونت، تعداد رخدادهای ایونت را به ما نشان می‌دهد. قسمت مهم دیگر، فانل است که ما براساس همان ایونت‌هایی که تعریف کردیم، فانل را تعریف می‌کنیم و فانل را براساس ایونت‌ها می‌سازیم. جالب بودن این سرویس در این است که ما می‌توانیم تک به تک این افراد را در فانل ببینیم و حتی با آنها تماس بگیریم.

 

«Cohorts» بخشی است که مثل آنالیتیکس، شما می‌توانید ایونت‌هایی را که درست کردید وارد کنید تا دیتاها براساس آنها تغییر کنند. بخش uninstall و install مشخص می‌کنند که چقدر نصب داشتید.

 

«Live stats» مشخص می‌کند که چه تعدادی الان در سایت شما هستند.

 

«known» و «unknown» مشخص می‌کند که آنهایی که الان در سایتتان هستند، چند نفرشان ثبت‌نام کردند و چه تعدادشان نه.

 

«New» و «returning» مشخص می‌کنند که چه تعداد جدید هستند و ثبت‌نام کردند.

 

«Engagement» که اکت‌های کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که اگر روی هر کمپین کلیک کنید، مشخص می‌کند که چه تعداد «delivered» شدند و میزان «convert» را هم تعیین می‌کند. جالب‌تر اینکه براساس ایونت خریدشان حساب می‌کند که این ایونت چقدر باعث خرید شده است.

 

«one time» کمپینی است که یک بار برای کاربران اجرا می‌کنیم و یک پوش انجام می‌دهد و تمام.

 

«Triggered» کمپین‌هایی هستند که مشخص می‌کنند اگر فلان رویداد رخ داد این ایونت را برای فلان کاربر استفاده کنید.

 

«Recurring» یک نوع از کمپین است که مشخص می‌کند، مثلاً یکشنبه‌ها صبح، فلان کمپین را برای کابران اجرا کنید.

 

«Transactional» این نوع کمپین کمتر استفاده می‌شود وبرای زمان‌هایی است که شما از سمت سرورت api را کار می‌کنید و وصل می‌شوید به سرور «web engage»، سپس درخواست می‌کنید که برای این اتفاق این کمپین را اجرا کنید.

 

یک مفهومی است داخل این سرویس‌ها به نام «dnd» یا «do not disturb time»، یعنی از ساعتی که برایش تنظیم شده، هیچ چیزی ارسال نمی‌کند.

 

«throttling» یعنی اینکه پیام‌هایتان را چندتا چندتا بفرستید. می‌توانید طوری تنظیمش کنید که هر دقیقه چند پیامک ارسال کند؛ موضوعی که کمک می‌کند به سرورتان فشار نیاید.

 

خب برویم و قسمت پیام را با هم بررسی کنیم. در این قسمت، «push notification» را می‌توان به چهار حالت ارسال کرد: text, banner, carousel, rating. برای ساختن آن، شما هر نوشته‌ای را وارد کنید، نحوۀ نمایشش را در اندروید و ios نشان می‌دهد.

 

«Conversion Tracking» را وقتی فعالش کنیم، می‌توانیم یک ایونت را انتخاب کنیم تا اتفاقی که درنهایت رخ می‌دهد و «conversion» کمپین را به ما نشان دهد.

 

a/b test به این معنی است که مثلاً برای 10 درصد مخاطبان شما پیامی را اراسال می‌کند و برپایۀ کلیک آنها مشخص می‌کند که باید برای 90 درصد باقی این پوش را بفرستیم یا نه. همچنین، مشخص می‌کند که زمان دورۀ تستتان چقدر باشد.

 

«preview & lunch» در این قسمت، گزارش کامل کمپین نشان داده می‌شود. اگر اوکی بود روی گزینۀ لانچ کلیک کنید تا کمپین در بقیۀ قسمت‌ها مثل اس‌ام‌اس، ایمیل، وب پوش و... بالا برود

 

بخش ارزش افزوده، «journey» است و مهمترین بخش آن «web engage» است. در این بخش می‌توان کلی «journey» طراحی کرد. یکی از مهمترین آنها، که در کسب‌و‌کارهای ایکامرس انجام می‌شود، «journey» سبد خرید رها شده است. برای ساخت «journey» کافی است در پنل براساس رفتار مخاطب با «دراگ‌ اند دراپ» طراحی کنید. در هر بخش دوباره حالت‌هایی دارد، مثلاً در بخش اس‌ام‌اس سه حالت دارد: بعد از sent یا deliver یا failure.

 

انتهای هر «journey» باید یک «end journey» قرار دهیم. dnd را هم می‌توانیم برایش تنظیم کنیم و conversion tracking را هم همین‌طور.

 

همۀ این عدد و رقم‌ها را می‌توانید به‌صورت زنده ببینید. البته همۀ این کارها را ما به‌تنهایی نمی‌توانیم انجام دهیم، هر چقدر هم که تیم ما قوی و بزرگ باشد. هر قسمت از سرویس ما می‌تواند یک فانل داشته باشد.

 

یک نکتۀ دیگر، مارکتینگ اتومیشن در نهایت به ما کمک می‌کند تا کارهای خیلی بیشتری را با همان تیم پنج شش‌نفره انجام دهیم و به ما کمک می‌کند تا پیام مناسبی را در زمان مناسب و برای آدم مناسب بفرستیم. و اینکه به ما یک insight و visibility می‌دهد تا بدانیم کجای سرویسمان مشکل دارد. ابزارهای رایج، مثل آنالیتیکس، اینها را به ما نمی‌دهند..

 

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

با تشکر از آقای قنادزاده و توضیحات خوبشون؛ در ویدئو مارکتینگ اتومیشن و معرفی سرویس webEngagement در مورد محدودهایی که این سرویس برای کشورهای تحریم شده دارد، صحبتی نشد. مثل بخش معرفی ایمیل مارکتینگ که آقای طالبی هر کدام را توضیح دادند (مثلا چه مشکلاتی با اکستنشن های ir دارند). آیا این سرویس هم محدودیت هایی از قبیل اکستنشن یا آی پی های ایران دارد که گفته نشده؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

این کد مارکتینگ چطور میشه از طریق تگ منجیر درست کرد؟ واینکه من 3بار توضیحات فیلم دیدم برام گنگ بود متوجه منظورشون نشدم برای پیاده سازی

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام
ممنونم از توضیحات خوبتون
سوالم اینه که دقیقا فرقی بین all in one و CRM وجود داره ؟ و اگر فرقی هست میشه دقیق تر توضیح بدید

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

All in One ها نوع جامع و اصلی مارکتینگ اتومیشن‌ها است. مارکتینگ اتومیشن‌های All in One این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که کل ابزارها و کانال‌های بازاریابی را مدیریت کنید. یکی از نکات استفاده از مارکتینگ اتومیشن‌های All in One پیچیدگی پیاده‌سازی است. برای پیاده‌سازی مارکتینگ اتومیشن‌های All in One باید از مفاهیم Attribution و Event اطلاعات جامعی در اختیار داشته باشید.

هر کاربر در داخل مارکتینگ اتومیشن‌های All in One دو نوع داده دارد. نوع اول داده‌هایی است که هیچگاه تغییر نمی‌کند و یا در صورت تغییر تاریخچه با اهمیتی ندارند مانند نام، شماره موبایل و مانند آن به این نوع از داده‌ها Attribute می‌گویند.
نوع دوم داده‌هایی است که به صورت مکرر تغییر می‌کنند و دارای تاریخچه با اهمیتی هستند. این نوع داده‌ها که معمولا تعداد زیادی دارند Event نام دارند.
در رابطه با Attribution و Event توضیحات کاملی در ویدیو ارائه شده است.

مارکتینگ اتومیشن‌های All in One چند ویژگی مهم دارند که عبارت است از:
1. Cross Device
2. Funnel
3. Cohort
در رابطه با فیچرهای Feature مارکتینگ اتومیشن‌های All in One توضیحات کاملی در ویدیو ارائه شده است.

نحوه کار با مارکتینگ اتومیشن Webengage به صورت کامل در ویدیو آموزش داده شده است.