با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

مارکتینگ اتومیشن

همیشه پیاده‌سازی آنچه یاد گرفتید به این سادگی‌ها نیست. مثلاً شما زمانی که صبح سر کار می‌روید و می‌خواهید به مجموعه‌ای از کاربراتان اس‌ام‌اس بزنید، چون خودتان فنی نیستید باید داده‌ها را از بچه‌های فنی کسب‌وکارتان بگیرید: من لیست و شمارۀ تماس مشتریانی را می‌خواهم که در مدت اخیر از من خرید نکرده‌اند.معمولاً تعامل با همکاران فنی سخت است، چون کار فرسایشی‌ای محسوب می‌شود. این یکی از دلایلی است که ما به سمت مارکتینگ اتومیشن می‌رویم. ابزاری که به ما کمک می‌کند تا وابستگی ما به تیم فنی کم شود و سرعت، دقت و وقت‌شناس بودن ما را خیلی بالا می‌برد. مثلاً شما نمی‌توانید هر بار به هرکسی که ثبت‌نام کرد، پیام بدهید. به خاطر همین، اغلب کسب‌وکارها، از همان ابتدا آن را به تیم فنی می‌سپارند تا مارکتینگ اتومیشن را انجام بدهند. «marketing automation» این امکان را به ما می‌دهد که در لحظه پیام را برای شخص بفرستیم. چند مدل مارکتینگ اتومیشن داریم. مثلاً مارکتینگ اتومیشن در ایمیل مارکتینگ که ما استفاده می‌کنیم به این صورت است که کاربرتان را لیست می‌کنید و می‌توانید برای آن یک «journey» تعریف بکنید و اینکه چگونه یک پیام از سمت کاربر به شما ارسال بشود یا با استفاده از ابزار پوش نوتیفیکیشن آن را انجام دهید. یک مدل از اتومیشن مدلی است به نام «All In One»، مدلی که تمام کانال‌های شما داخل آن وجود دارد و می‌توانید با استفاده از آن ایمیل بفرستید یا پوش نوتیفیکیشن بفرستید. یا مثلاً ابزار خارجی «webengage» که از طریق واتساپ می‌توانید به کاربران پیام بدهید. ما هنوز تعریف اصلی را درمورد «marketing automation» نگفتیم. درواقع ابزاری است که شما راحت‌تر می‌توانید تقسیم‌بندی «segmentation» مخاطبین را انجام بدهید که برای پرسونای مخاطب هم استفاده بشود؛ مثلاً قصد دارید برای خانم‌های خانه‌دار پیام ارسال کنید. یک ویژگی دیگر این است که می‌توانید «trigger» تعریف کنید و بگویید که اگر این اتفاق افتاد این پیام را بفرست که یکی از «feature»های خیلی مهم marketing automation است. یا می‌توانید یک سفر مشتری تعریف کنید تا در هر فلوچارتی که کاربر آمد کار مشخصی انجام شود؛ البته لازم است یک فرآیند چند مرحله‌ای را تعریف بکنید. فرآیندی که به‌طور خودکار خودش کار می‌کند و فقط ما باید آن را طراحی کنیم.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

تشکر ویژه از جناب قناد زاده بابت معرفی ابزار بی نظیر وب انگیج که یکی از بهترین درسهای دوره بود به نظرم.
سوالم اینه که پس خود وب انگیج عملا ابزار اکشن برای ارسال پیام نداره و باید از ابزارهای بیرونی به این سیستم متصل کرد. درسته؟
برای مثال برای بخش سگمنت، ما خروجی آر اف ام رو از پلتفرم تحلیل داده میتونیم با وبسرویس دریافت کنیم؟
ابزار پیامک و ایمیل هم که فرمودید میشه متصل کرد. و فقط وب پوش اگر اپلیکیشن نداشته باشیم چطور باید استفاده کنیم که در مرورگر افراد پوش بیاد. یعنی چه ابزاری تو ایران میتونه به وب انگیج وصل بشه؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

مارکتینگ اتومیشن Marketing Automation ابزاری است که به دیجیتال مارکتر کمک می‌کند تا وابستگی کمتری به تیم فنی داشته باشد. ارزش افزوده‌ی مارکتینگ اتومیشن Marketing Automation برای دیجیتال مارکتر سرعت، دقت و On Time بودن است.
ویژگی Segmentation مارکتینگ اتومیشن به دیجیتال مارکتر کمک می‌کند تا راحت‌تر مخاطبان خود را بخش بندی Segment کند.
یکی دیگر از ویژگی‌های مارکتینگ اتومیشن قابلیت تعریف Trigger و Journey برای خودکار سازی فرایندهای مارکتینگی است

مارکتینگ اتومیشن Marketing Automation انوع مختلفی دارند که در ادامه شرح داده شده است.
1. مارکتینگ اتومیشن‌های ابزارهای مارکتینگی کوچک مانند ایمیل مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن Push Notification.
2. مارکتینگ اتومیشن‌های All in One که تمام کانال‌های بازاریابی را در خود دارد مانند ابزار Webengage