با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

مارکتینگ اتومیشن در ابزارهای مارکتینگی کوچک

 

هر ابزار مارکتینگی که داریم، مثل اس‌ام‌اس یا پوش نوتیفیکیشین یا ایمیل، ممکن است در داخل خودش یک ابزار اتومیشن داشته باشد. مثلاً اگر ایمیل مارکتینگ داشته باشیم لیست کاربران با ایمیلشان با اسم کاربری‌شان و اطلاعات دیگر را هم می‌توانیم داشته باشیم. بخش دیگر، قسمت تقسیم‌بندی یا segment کردن است. مثلاً در ایمیل مارکتینگ، شاید قصد داشته باشیم تا کاربرانی که ایمیلمان را باز نکردند حذف کنیم یا برایشان یک تبلیغ متفاوت‌تر انجام دهیم. یک کاربر ممکن است در تمام تقسیم‌بندی‌های ما باشد یا در هیچ‌کدام آن نباشد. یک بخشی که همۀ مارکتینگ اتومیشن‌های خوب دارند، ویژگی لیست کاربران و ویژگی سگمنت کردن است، که به نظر من اگر آن را نداشته باشد، اصلاً مارکتینگ اتومیشن محسوب نمی‌شود. اما اگر داشته باشد، بخش خیلی مهم آن، «user journey» است؛ اینکه اگر کاربر در مسیر کسب‌وکارمان وارد شد چه مراحلی را باید طی کند. باید یک بار آن را طراحی کنیم و در ایمیل مارکتینگ اجرا کنیم.

اکنون قصد داریم مارکتینگ اتومیشن را در ابزارهای کوچک بررسی کنیم. برای مثال، مارکتینگ اتومیشن که در ابزار سندر «Sender» وجود دارد چه قسمت‌های مهمی دارد و چگونه استفاده می‌شود. اولین بخشی که درموردش صحبت می‌کنیم سرویس «subscribers» است. داخل این سرویس، لیست تمامی کاربرانمان را همراه با اطلاعاتی از آنها می‌توانیم دریافت کنیم؛ اطلاعاتی مثل lastname و لوکیشنش و چه روزی اضافه شده و... این اپلیکیشن علاوه بر قسمت سگمنت‌ها یک بخشی را به‌عنوان «group» دارد که ابتدا باید بخش‌ها یا قسمت‌های آن را مشخص کنید. همچنین، می‌توانید در یک گروه مخصوص سرچ کنید و مشخص کنید که چه نوع ایمیلی را نشان بدهد؛ مثلاً با اسم شروع شود یا فامیل و...

بخش «automation» که مهمترین قسمت سرویس است چگونه کار می‌کند و اصطلاحاً برای ما «journey» می‌سازد؟

برای ساخت سفر کاربر یا «User Journey» که کاربر می‌تواند با زدن یک کلیک آن شروع کند یا زمانی که مشترک ما می‌شود، روز ورودش به سامانه یا یک روز قبل‌تر یا بعدتر، Trigger اتفاق بیفتد تا کاربر وارد مسیر شود. البته حالت‌های مختلفی دارد. برای مثال، می‌توان از subscriber joins a list استفاده کرد تا هروقت کاربر به سایت آمد، یک پیام خوشامدگویی برای او اراسل شود. در قسمت ساخت اتومیشن چهار باکس اصلی داریم: اول، «condition» که شرط آن delay است. به این صورت که مثلاً دو ساعت از ورود کاربر که گذشت، پیام را بفرست یا فلان کار را انجام بده. بعدی ایمیل فرستادن است که وظیفۀ اصلی آن همین است و اکشن‌های دیگر که مثلاً اطلاعات سابسکرایب را در آن گروه عوض بکنید یا یک api را بتوانید روی آن تنظیم کنید. در نهایت وقتی ما طراحی‌مان را انجام دادیم، می‌توانیم «condition»های مختلف را چک کنیم و از حالت‌های مختلف استفاده کنیم. در واقع یک نقشه‌ای طراحی می‌شود تا براساس آن ما بتوانیم workflow یا journey را فعال کنیم. بعد از آن هر کاربر که شرط اول برایش صادق بود وارد چرخۀ سفر مشتری می‌شود و براساس شرط‌هایی که هست اکت‌های مختلفی روی او انجام می‌گیرد و تا انتهای مسیری که برایش طراحی شده را می‌رود. خیلی از اوقات، ما در فرآیند مارکتینگی خود، وقتی چیزی را طراحی کردیم باید آن را فعال کنیم. چون معمولاً به صورت پوشۀ «draft» ذخیره می‌شود.

 

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

با سلام - تو ویدیو اشاه شد که این پلتفرم سندر باز نسبت به برخی دیگر از پلتفرم های دیگر امکانات اتوماسیون کمتری داره - اگر 3 تا از بسترهای ایمیل مارکتینگ رو بخواهید نام ببرید که به لحاظ امکانات work flow و اتوماسیون کامل باشن کدوما رو نام میبرید؟ و کدوماشون مناسب بازار ایران هستند

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

هر کانال بازاریابی مانند واتساپ WhatsApp، تلگرام Telegram، پوش نوتیفیکیشن Push Notification و مانند آن امکان دارد در داخل خود مارکتینگ اتومیشن داشته باشند. اگر کانال‌های بازاریابی دارای مارکتینگ اتومیشن باشند حتما ویژگی‌های زیر را دارند:
1. لیست کاربران با نام و مشخصات
2. امکان بخش بندی و Segment کردن کاربران
اگر ابزار بازاریابی علاوه بر موارد بالا امکان ساخت مسیر یا Journey را داشته باشد به عنوان یک مارکتینگ اتومیشن خوب و ویژه شناخته می‌شود.
مارکتینگ اتومیشن به همراه مثال Email Marketing Sender به صورت کامل در ویدیو توضیح داده شده است.