با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

ما به چهار روش می‌توانیم سایتمان را آنالیز کنیم:

  • Gtmetrix

این ابزار، عواملی را که بر‌ تاخیرِ عملکرد سایت تاثیرگذارند، اندازه‌گیری می‌کند؛ مجموعه عواملی که منجر می‌شوند تا وب‌سایت در دسترس (available) باشد یا نباشد.

نحوه عملکرد             Performance Scores                 

امتیاز سرعت صفحه                    Page Speed Score A (98%)

نمره نمایش                             Yshow Score C (78%)

زمان کامل بارگذاری‌شده     Fully Loaded Time 5/5s              

اندازه کل صفحه                  Total Page Size 869 kb       

درخواست‌ها                     Requests 41               

  • Page Speed Score

تا حدود زیادی، براساس فاکتورهایی سنجیده می‌شود که باعث می‌شوند سرعت سایت شما از منظر موتور جست‌وجوی گوگل، دارای سرعت مناسبی باشد: (A-98%). این نمره براساس میانگین است که در پایینِ قسمتِ Page Speed مشاهده می‌کنید و برپایه یک سری از پارامترها ارزیابی ‌می‌شود. به‌عنوان دیجیتال مارکتر نیاز نیست این پارامتر‌ها را بدانید.

این اعداد چقدر خوب هستند؟ با توجه به رنگ‌ها و اعداد، کدامشان برای‌ ما خوب‌اند؟

رنگ سبز یعنی وضعیت خوب است، اما رنگ قرمز نشان‌دهنده این است که سایتتان نیاز به آنالیز دارد. ابزار GTmetrix ایرادها را به ما نشان می‌دهد تا بدانیم کجا نیاز به بهبود داریم. اعداد می‌توانند بین 0 تا 100 متغیر باشند، اما چه درصدی مناسب است؟این عدد اگر بالای 90 باشد، عالی است؛ 80 تا 90 خوب؛ 70 تا 80 قابل قبول؛ 60 تا 70 نیاز به بهبود دارد و زیر 60 اصلاً مناسب نیست. بهترین و مناسب‌ترین عدد بین 80 تا 85 است.

  • Yslow Score

میزان آن بین 0 تا 100 متغیر است، که برخی از آنها ترکیبی از Page Speed Score هستند. برخی معتقدند که این پارامترها ‌روی‌ SEO موثر هستند.

Yslow Score مقداری دشوارتر از Page Speed Score است و البته سختگیرانه‌تر. تحلیل اعدادی که این ابزار به ما می‌دهد: بالای 80 تا 85 عالی؛ 75 تا 85 خوب؛ 65 تا 75 قابل قبول و زیر 50 خیلی بد است.

توصیه ‌ما این است که عدد page speed را 75 به بالا در نظر بگیرید. اگرcms اختصاصی داشتید، باید از برنامه‌نویس بخواهید و در قرارداد هم ذکر کنید که سرعت سایتتان بالای 75 باشد. ‌اما در فروشگاه‌سازها نمی‌توانید تغییری ایجاد کنید. ‌

  • نسخه Fully Loaded Time

 چند ثانیه طول ‌می‌کشد تا این صفحه Load شود. برای‌ لود شدن صفحه اول لازم است که HTML آن لود شود. سپس مرورگر کروم از ابتدا شروع به خواندن می‌کند و‌ مثلاً عکس موردنظر را از پوشه خاص می‌خواند. برای‌ اینکه بدانیم Fully Loaded Time خوب است یا نه، یک قانون کلی داریم که می‌گوید لود شدن باید زیر 5 ثانیه باشد برخی نظرشان 2 ثانیه است و برخی دیگر 7 ثانیه.

قاعده کلی:

اگر سرور خارج از ایران است، این عدد همیشه و حتماً باید زیر 5 ثانیه باشد و اگر داخل ایران است، کافی‌ست با انگشت بشمارید، که عدد دقیقی است (4321 و‌...). اگر عدد بزرگ شد نگران نباشید‌.‌ اگر مخاطبتان داخل ایران است، سرورتان را در ایران نگه دارید، اما بعضی‌ها Mirror می‌سازند که باید توسط متخصص انجام شود.

  • Total Page Size

مجموع (KB) کیلوبایت‌هایی که از سرورهای مختلف خوانده ‌می‌شوند تا سایتتان را نمایش دهند. کدام بهتر است: حجمِ کمتر یا بیشتر؟ به نظر من: در 3 حوزه می‌توان آن را آنالیز کرد:

الف) یک سری کسب‌وکارها اصولاً داده‌هایشان متن‌محور است، مثلاً دیتابیس‌ها، کتابخانه ملی، وب‌سایت صمت، که در این موارد باید زیر M1 (مگابایت) باشد.

ب) در بعضی از سایت‌ها که تحریک شدن مخاطب برای خرید محصول معمولاً احساسی است، مانند خرید شال و روسری. در این صورت، از افکت استفاده می‌کنیم و بهتراست از دو عکس استفاده کنیم. در چنین شرایطی، اشکالی ندارد اگر حجم صفحه بین 3 تا 5 مگابایت (MB) باشد.

ج) در برخی دیگر، مثل خرید کت‌و‌شلوار، شما نیاز دارید تا تمام جوانب را بسنجید، اینجا لازم است مثلاً 10 عکس بگذارید و حجم هر عکس kb100 باشد (1MB).

 وقتی محصولتان به‌گونه‌ای است که مخاطب براساس احساس خرید می‌کند، می‌توان ‌پذیرفت که این عدد ‌بیشتر از 3 مگابایت باشد. اما در Total Page Size مواردی هستند که در میانه قرار می‌گیرند، مثلاً سایت‌های شرکتی (B2B)، که احساسات خیلی دخیل نیستند و عامل ارتباط براساس پارامترهای منطقی است.

  • Requests

ابتدا HTML و بعد تصاویر یکی‌یکی خوانده می‌شوند. برای‌ مثال، بابت لود شدن سایتِ «atalebi.com»، 41 بار درخواست شده است و این مسیر از سرور یا سرور‌ها، سی‌ام‌اس‌ها، جاوااسکریپت‌ها، فایل‌ها و فونت‌ها و... عبور کرده است تا سایت خوانده شود.

برای‌ Requests چه عددی مناسب است؟

معمولاً توصیه بر این است که تلاش کنیم تا تعداد درخواست زیر 100 باشد، ولی عدد مناسب بین 70 تا 80 است.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

سرعت سایت شرکتم تو Gtmetrix ۷۵ هست و خب نسبتا ضعیف ارزیابی میشه. ولی y slow scor سایت ۹۰ هست. چطوری میشه این اعداد رو تفسیر کرد. برای مثال حداکثر زمانی که سایت بالا میاد ضعیفه ولی حداقل زمان عدد بالایی هست چرا این طوری میشه؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2123

با توجه به تعریفی که conversion rate داره اگر یک سایت هدفش فروش و از یک طرف هم گرفتن عضو در خبرنامه باشه یا همچین مواردی مشابهی. با توجه به اینکه دو هدف وجود دارد Conversion rate چطور محاسبه میشود؟ آیا باید دوتا نرخ تبدیل رو به صورت مجزا بررسی کنیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2124

در سایت من که توسط طراح سایت طراحی شده است gtmetrix در چهار قسمت اول کاملا قرمز نشان داده می شود که یکی از آنها در مورد عکس ها است و از طرفی در ۴ قسمت از pagespeed برای عکس ها ایراد گرفته است لطفا بفرمایید که: ۱- من عکس های کدام قسمت از این ۴ قسمت را باید اصلاح کنم. ۲ - نحوه اصلاح چطور است. ۳ - دو قسمت از ۴ قسمت اول که قرمز نشان داده می شود کلمه سرور در آن نوشته شده است که ظاهرا به سرور ربط دارد لطفا بفرمائید اصلاح اینها را با چه عناوینی از طراح سایت بخواهیم.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2133

گاهی یک تصویر در سایت در صفحات مختلف لازمه با ابعاد متفاوت نشون داده بشه. مثلا تصویر نگاره هر محصول( تصویر شاخص) در صفحه دسته بندی ابعاد نمایش کوچکتر لازم دارد و وقتی صفحه همان محصول باز شود باید نمایش خیلی بزرگتری داشته باشد. الان GTmetrix این ایراد برای تمام تصاوبر محصولات ما ایراد گرفته چه کنیم، آیا باید کدی نوشته شود که برحسب بارگزاری هر صفحه، تصویری با ابعاد لازم برای همان صفحه لود شود؟ در ضمن ما همه عکسها رو با tinypng کم حجم میکنیم. یعنی ازین بابت کم حجمه. اما از طرفی ابعاد استاندارد نمایش عکس در صفحه پروداکت 1000 در 1000 هست. در حالیکه همین عکس مثلا در صفحات دسته بندی 260 در 260. ممنون و متشکر بابت پشتیبانی خوبتون. آموزه ها یک سمته واقعا و پشیبانی بی نظیر شما و گروهتون سمت دیگه.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2162

هفته پیش در مورد این پرسیده بودم که سرعت سایتمون پایینه علی رغم اینکه تو gtmetrix نمرات سایت خیلی خوبه که شما فرمودید ممکنه مشکل از پینگ سرور باشه، که تست کردیم 29 میلی ثانیه شد، به خود پشتیبانی سرور (میزبان فا) پیام دادیم، پشتیبانش چک کرده میگه شما سرعت لود سایتتون 2 ثانیه اس (تست کرده عکسشو فرستاده برامون)، ولی چیزی که در واقع ما داریم میبینیم همچنان کند بودن سرعت سایت پا برجاست..باید سراغ شخصی با تخصص خاصی بریم یا میتونه مشکل از قالب یا چیز دیگه ای باشه؟ قالبمون آواداست..ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چیکار کنیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2309

سلام و عرض ادب، برای بررسی و تنظیم سرعت لود سایت شرکتی وجود داره که این کارو انجام بده و یا شخص خاصی که اینکارو انجام بده تو سایت وردپرسی و ... ؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
6841

سلام عادل عزیز
با توجه به تغییرات و بروز رسانی GTmetrix لطفا ویدیو آموزش رو هم به روز کنید چون توضیحات شما با این بروز رسانی مطابقت ندارد.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
8054

سلام جناب طالبی عزیز در اپدیتی که gtmetrix ارائه کرده اعداد گزارش سایت خیلی با ورژن قبلی متفاوت هست، توی ویدیوی اپدیت شما در مورد اعداد مورد قبول درباره سرعت سایت چیزی نگفتید، میخواستم بدونم که در نسخه جدید چه اعدادی رو باید به عنوان ملاک برای سرعت سایت بدونیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
12291

با سلام و خسته نباشید
در بخشی از ویدئو یکی از سایت ها برای GTmetrix حتی با حالت https آنالیز نشد. این مورد برای سایت شرکت ما هم وجود دارد که در هیچ حالتی و با هیچ vpn در GTmetrix آنالیز نمی شود علت چه چیز می تواند باشد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15624

خلاصه موضوعات ویدئو

این ابزار عوامل تاثیرگذار در سرعت یک سایت را بررسی می‌کند. این عوامل احتمالی می‌تواند Page_load time، Execution Speed، Interaction و مانند آن باشد.

امتیاز این پارامتر در GTmetrix بر اساس فاکتورهایی است که باعث می‌شود سرعت سایت از نظر گوگل، سرعت مناسبی باشد. این امتیاز بر اساس معیارهای متفاوتی که در ویدئو توضیح داده شد، به سایت داده می‌شود.

بیشتر از 90 = عالی
80 – 90 = خوب
70 – 80 = قابل پذیرش
60 – 70 = نیاز به بهبود
کمتر از 60 = سایت به هیچ عنوان مناسب نیست.

تعدادی پارامتر مشابه با Page Speed Score که سبب می‌شود سرعت سایت کاهش پیدا کند.طبق برخی نظرات، این پارامترها در سئوی یک سایت تاثیرگذار است. دریافت امتیاز در این بخش کمی سخت‌تر از Page Speed Score است. عددهای مناسب در این پارامتر در ویدئو به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

این پارامتر نشان دهنده زمان لود شدن Loading یک پیج به‌صورت کامل است. بهترین زمان برای این پارامتر، کمتر از 3 و تا 5 نیز قابل قبول است. در صورت داخلی بودن سرور و بروز اشکال در اینترنت بین الملل، امکان افزایش این عدد تا هم وجود خواهد داشت. در این ویدئو توضیح کامل این پارامتر و روش‌های بهبود آن توضیح داده شده است.

مجموع کیلوبایت‌هایی که از سرورها برای لود شدن کامل یک پیج خوانده می‌شود. عدد مشخصی برای این پارامتر وجود ندارد اما در این ویدئو مناسب‌ترین وضعیت برای سایت‌های محتوایی، فروشگاهی و سایر آنها توضیح داده شده است.

میزان درخواست مرورگر از سرور، برای دریافت اطلاعات، عکس‌ها، کدها و مانند آن برای بارگذاری کامل یک سایت. عدد مناسب برای این پارامتر به نوع سایت بستگی دارد اما بهترین حالت در تمامی سایت‌ها عددی کمتر از 100 است.