معرفی ابزار Microsoft Clarity

در روزهای اخیر مایکروسافت ابزار جدیدی به نام مایکروسافت کلریتی (Microsoft Clarity) را به فضای دیجیتال اضافه کرده است. بلاگ bing، که بلاگ خود مایکروسافت است، Microsoft Clarity را این‌گونه معرفی کرده است:

ابزاری رایگان که به مدیران وب‌سایت کمک می‌کند تا رفتار بازدیدکنندگان سایت خود را بهتر درک کنند و به این ترتیب تجربه کاربر در استفاده از سایت را بهبود ببخشند.

در searchenginejournal ،Github و سایر سایت‌ها نیز خبر ورود Microsoft Clarity آمده است. در یوتیوب نیز درباره آن ویدیو گذاشته‌اند که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید و دربارۀ مایکروسافت کلریتی بیشتر بیاموزید.

Microsoft Clarity از زبان خود Microsoft Clarity

حال با هم سری به سایت Clarity.microsoft.com می‌زنیم و با Microsoft Clarity بیشتر آشنا می‌شویم.

در ابتدای سایت گفته شده است «See what your users Want – With Clarity» یعنی ببین کاربرانت چه می‌خواهند با کلریتی. با خدماتی از کلریتی مثل User sessions و Heatmap می‌توانید سایت خود را به سایتی بهتر برای مشتریان و کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

چهار خدمتی که Microsoft Clarity ارائه می‌دهد

1. SESSON PLAYBACKS

از رفتار مخاطب (بازدیدکننده سایت) ویدیو می‌گیرد.

2. HEATMAPS

هیت مپ سایت را ارائه می‌دهد.

3. INSIGHTS

داده‌های ارزشمندی در رابطه با سایت ارائه می‌دهد.

4. PROVEN SCALABILITY

آشنایی با Microsoft Clarity به صورت عملی

در این ویدیو، مایکروسافت کلریتی را برای چهار سایت myDMC، تیزلند، Mim.education و mf1 بررسی شد. لطفا ویدیو را مشاهده بفرمایید تا بهتر با محیط Microsoft Clarity آشنا شوید.

در داشبورد Microsoft Clarity چه می‌بینیم؟

• Total session

تعداد کل سشن‌ها در بازه زمانی انتخاب شده را نمایش می‌دهد.

• Distinct user

Distinct user همان user آنالیتیکس است. اگر یادتان باشد، دربارۀ تفاوت user و session قبلا توضیح داده‌ایم. Distinct user تعداد یوزرهای غیر تکراری یا تعداد کوکی‌ها را نشان می‌دهد.

• Page per session

• Scroll depth

نشان می‌دهد که یک کاربر چند درصد از یک صفحه را اسکرول کرده است.

• Engagement

مدت زمانی که کاربر اکتیو است را نشان می‌دهد. این اکتیو بودن شامل اسکرول کردن، کلیک کردن، بازدید از صفحات و ... است.

• Dead clicks

کلیک‌هایی را نشان می‌دهد که کاربر بعد از کلیک کردن به درِ بسته می‌خورد. یعنی کاربر توقع دارد وقتی که کلیک می‌کند اطلاعاتی به او نمایش داده شود یا صفحه‌ای باز شود ولی این اتفاق نمی‌افتد. ضمنا مایکروسافت کلریتی از این کلیک‌ها ویدیو می‌گیرد و شما می‌توانید با کلیک روی تب Recordings این ویدیوها را مشاهده کنید.

• Rage clicks

وقتی کاربر مکررا روی یک قسمت کلیک یا Tap می‌کند یعنی Rage clicks انجام داده است. کلریتی ویدیو این رفتار کاربر و میزان تکرار آن را نشان می‌دهد.

• Referrers

نشان می‌دهد که ورودی‌های ما از کجا آمده‌اند.

• Quick backs

وقتی یک کاربر به محض ورود به یک صفحه سریعا back را می‌زند quick back کرده است. کلریتی تعداد کلیک بک‌ها را نشان می‌دهد و ویدیو این رفتار کاربر را ضبط می‌کند.

• Popular pages

صفحاتی که بیشتر بازدید شده‌اند را نشان می‌دهد.

• Devices

نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان از چه دستگاهی برای بازدید از سایت استفاده کرده‌اند و تعداد کاربران هر دستگاه چقدر بوده است.

• JavaScript errors

نشان می‌دهد که چند درصد از سشن‌ها با ایراد و اشکال مواجه شدند. این ارورها در جاوا اسکریپت معمول و مرسوم است. گاهی کد یک خطا می‌دهد که الزاما به معنای وجود یک مشکل جدی نیست. می‌توانید رکوردینگ را ببینید و آن را بررسی کنید.

• Browsers

نشان می‌دهد چند درصد از مخاطبان، از چه مرورگرهایی استفاده می‌کنند.

• Operating system

نوع و میزان استفاده از سیستم‌عامل‌هایی که کاربران استفاده می‌کنند را نشان می‌دهد.

• Countries

نشان می‌دهد کاربران سایت ما از کدام کشورها هستند.

در قسمت Recordings مایکروسافت کلریتی چه می‌گذرد؟

در قسمت رکوردینگ مایکروسافت کلریتی می‎‌توانید ویدیوها را بر اساس نیازتان فیلتر کنید.

Heatmaps در Microsoft Clarity

هیت‌مپ‌ها نقاطی که بازدیدکنندگان سایت شما موسشان را روی آن نگه ‌داشته‌ و کلیک کرده‌اند، را نشان می‌دهد.

نحوه فعال سازی Microsoft Clarity

فعال کردن مایکروسافت کلریتی بسیار ساده است. توصیه می‌کنم همین امروز آن را برای سایت خودتان فعال کنید. کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

1- وارد سایت clarity.microsoft.com شوید. روی دکمۀ ADD NEW PROJECT کلیک کنید.

2- در فرمی که باز می‌شود، نام، آدرس سایت و حوزه کاری خودتان را وارد کنید. در قسمت نام می‌توانید هر چیزی را وارد کنید. من معمولا عادت دارم نام را همان دامنه سایت بگذارم.

3- روی دکمۀ Create کلیک کنید.

4- وارد بخش Setting شوید کد Clarity Tracking Code را کپی کنید و در قسمت head سایت خود اضافه کنید. 

 
 

پیوندها و منابع آموزشی

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره


توی clarity در بخشی که کد فعالسازی میده برای درج در head سایت یا اپلیکیشن، اگه این کد هم در وب سایت و هم در اپلیکیشن قرار بگیره، آیا آمار هردو رو به ما میده؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
5584

باتوجه به رکوردینگ clarity, یوزر و پسورد رو هم رکورد میکنه؟ مثلا کاربر show password رو بزنه و اونجا کپچر کنه.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
14431

سلام هنگام نصب Microsoft clarity، امکان این هست که به گوگل انالیتکیس وصل بشه، به نظرتون کد رو مستقیم بذاریم روی سایت بهتره یا با اتصال به گوگل انالیتیکس؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
14433

من متوجه شدم که می‌شه از clarity و Heatmap برای UI/UX سایت یا چیدمان منوها استفاده کرد
همینطور dead clicks و Recordings رو برای فهمیدن رفتار کاربر یا رفع مشکلات وبسایت فهمیدم
بقیه آمارهای Dashbord هم که تو آنالیتیکس هم هست
ولی نفهمیدم مثلا Scroll Depth یا Rage Click چه کاربردهایی دارن؟
اگر یه توضیح کلی در مورد استفاده‌های این ابزار بدین که یکم دیدربده ممنون می‌شم

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15547

با سلام. برای محاسبه این که در کسب و کار ما و حوزه فعالیت خودمون چه میزان Conversion Rate ای خوب هست چه کاری باید انجام بدیم؟ شما قبلا در مورد محاسبه User و حجم بازار روش هایی رو فرمودین در این مورد هم آیا مثل اون ها روش هایی هست که اطلاعات عینی بدست بیاریم؟ با تشکر

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15564

سلام وقت شما بخیر باشه
خواستم بدونم که قرار گیری این Microsoft Clarity داخل سایت (با توجه به ظبط ویدیوهایی که داره و امکانات دیگه) در کنار ابزار انالیتکس آیا باعث کندی سایت میشه؟
چون که مثلا ابزار hotjar رو که روی سایت قرار میدیم باعث کندی سایت میشه خواستم بدون آیا این ابزار هم اینطوری هست یا خیر ممنون ازتون

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15737

سلام،
تبلیغات کلیکی ادز برون سپاری شده و من در آنالیتیکس طبق اموزش‌های خودتون goal ست کردم
داخل microsoft clarity، میزان درصد ارگانیک سرچ‌های سایت منو بیشتر از paid سرچ نشون میده در حالیکه من تبلیغات کلیکی (ادز) زدم و قبل از این ورودی‌ها این تعداد نبود
این مشکل داخل آنالیتیکس هم اتفاق میفته میزان ورودی‌های paid نشون نمیده
با اینکه goal ست شده با اعداد ادز همخونی نداره
علت چیه؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15763