گزارش audience
در گوگل آنالیتیکس، بخش Audience، گزارش بااهمیتی است و مهمترین پارامترش این است که با تعیین بازهای مشخص، میتوانید به دادههای ورودی در آن بازه برسید. این دادهها متریکهای مختلفی میتوانند داشته باشند، مثلاً برحسب User که تعداد کوکیهای شناساییشده را نشان میدهد یا براساس session که تعداد دفعات باز شدن سایت را به شما میدهد. حتی میتوانید مشخص کنید تا برپایه این دو پارامتر به شما داده بدهد.
تحلیل کمپین
Bounce Rate زمانی کاربرد دارد که کمپین دارید؛ مثلاً با در نظر گرفتن conversion، اگر مقدار Bounce پایینتر از Session باشد، یعنی کمپین خوب پیش میرود. در جلسات بعدی درباره اینکه کدام صفحات باید آنالیز شوند، بیشتر صحبت خواهیم کرد. با نصب افزونه What runs، میتوانید بفهمید که یک سایت از گوگل آنالیتیکس استفاده میکند یا نه.
انتخاب segment در آنالیتیکس
در قسمت Add Segment میتوانید انتخاب کنید که بهجای تمام کاربران (All user)، فقط کاربران Desktop traffic و Direct traffic را بررسی کند. در این قسمت، این شما هستید که با انتخاب درست بخشهای مختلف، آنها را با هم مقایسه میکنید؛ مثلاً میتوانید Multi- session users را با single session user مقایسه کنید.
در کدام کانالها باید کمپین اجرا کنیم؟
در جلسه قبل گفتیم که اعداد user و session چقدر کاربردی هستند. درصورتیکه، این دو عدد را نداشته باشید، نمیتوانید خیلی نظر قطعیای بدهید و مجبور میشوید براساس حدس و گمان عمل کنید. اما درصورت داشتن این اطلاعات و البته مقایسه با بازههای زمانی مختلف میتوانید با قطعیت بیشتری اظهار نظر کنید. مثلاً، اگر در سه ماه اخیر، بیشتر از سه ماه قبل از آن ورودی داشته باشید، لزوماً، به معنی این نیست که اوضاع بهتر شده است، مگر اینکه تبدیل هم افزایش یافته باشد. اگر میزان تبدیل نصف شده باشد، یعنی دارید آدمهای اشتباهی را به سایت وارد میکنید یا محتوای اشتباهیای را روی سایت بارگذاری کردهاید؛ محتوایی که بازدیدکننده سایت را به خریدار تبدیل نمیکند.
یکی از راههای آنالیز Page per session مقایسه در بازههای زمانی مختلف است؛ این سنجه یکی از روشهای آنالیز است و به نوع ورودی و محتوای سایت مرتبط است.
Page per session با Bounce rate هم ارتباط مستقیمی دارد. بهطوریکه، هر چقدر Bounce rate افزایش یابد، page per session کاهش پیدا میکند.
گاهی برای انجام یک تحلیل درست، باید دادههای کافی از محتوا و فضای آفلاین هم داشته باشید. همچنین باید از اتفاقاتی که در سایت شما و در فضای کسبوکارتان میافتد، اطلاع کافی داشته باشید.
در قسمت Demographics میتوانید رفتار کاربرانِ آقا و خانم را در رسیدن به Goalهایی که روی سایت مشخص کردید، با در نظر گرفتن Bounce rate و مواردی از این قبیل، بررسی کنید.
در قسمت Affinity Categories interests میتوانید علاقهمندیهای مخاطبانتان را بررسی کنید.
این دادهها، دادههای مهمی هستند، بهخصوص در SEO و آنالیز کردن کمپینها و اینکه در کدام حوزهها باید تبلیغ کنید یا با چه اینفلوئنسرهایی کار کنید. همچنین، میتوانید تحلیل کنید که کدام یک از این دستهها بیشتر به مخاطب تبدیل میشوند. براساس Convert هم میتوانید مخاطبها را بررسی کنید. با تحلیل دادههای Goal Payment not ok میتوانید بودجهتان را برای تبلیغات در کانالهایی صرف کنید که آورده بیشتری داشتهاند.
در قسمت location میتوانید بررسی کنید که کاربران از کدام کشورها و شهرها هستند و کدامیک خرید بیشری داشتهاند.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش سپهر فاضل
سلام اقای طالبی عزیز ، من آنالیتیکسم رو امروز متصل کردم به وب سایتم ، الان خیلی متفاوته شکل و شمایلش با اون چیزی که شما دارید ، آیا تنظیمات خاصی باید انجام بدم یا کلا آنالیتیکس تغییر کرده
پرسش احمد موحدیان
سلام .قت بخیر
جناب طالبی سایت شرکت در تاریخ خاصی تعداد بازدید کننده اش به صورت غیر طبیعی زیاد شده. در این تاریخ هم ما هیچ تبلیغی یا کمپینی نداشته ایم. از کجا میتوان دلیل ان را متوجه شد؟ایا این موارد میتواند ناشی از تلاش برای هک یا حملات DDOS باشد؟
https://s4.uupload.ir/files/1_exjv.jpg
با تشکر
پرسش سارا مقصودی
سلام اقای طالبی توی این ویدیو دقیقه ی 49 گفتین 3.59 بیشترین ورودی ارگانیک رو داشته ولی 3.59 برای goal بود که خودتون ست کردین و در مورد تموم کردن مراحل ثبت نام و comversion rate از این میشه به ورودی ارگانیک رسید؟
پرسش محمد حسین عرب عراقی
دقیقه 50 این ویدیو وقتی دارید راجع به تفاوت نرخ کانورژنها افراد با علاقمندیهای مشخص صحبت میکنید، گفتید که تفاوت کانورژن 0.13 با 0.20 درصد، 0.7 نیست. بلکه 35 درصد است. چطور این عدد را به دست آوردید؟
پرسش رضا دهقان
سلام، من وب سایتم رو بیشتر از یک سال هست که به آنالیتیکس و سایر ابزار ها متصل کردم و الان که برای تمرین دوره داشتم بخش های مختلف رو بررسی می کردم، متوجه شدم بخش دموگرافی و اینترست خالی است و هیچ آماری نشون نمی ده. این موضوع به چی ربط داره؟
پرسش امید اسدی
در بخش ششم آنالیتیکس جلسه 12
گزارش Audience رو برای mydmc.ir باز کردین و در تمودار قسمت New Visitor و Returning Visitor تعداد بازگشت کاربر 20 درصد هست و بازدید جدید 4 برابر هست
مگه در سایتی مثل mydmc اصول این نیست که کاربر هر هفته برگرده و ویدیوهای جدید رو ببینه و تعداد Return بیشتر باشه؟
آیا دلیل این تازه بودن وبسایت در آن زمان هست؟
البته در دقیقه 16 که Multi و Single session رو مقایسه کردین به نظر درست میاومد
پرسش امید اسدی
در بخش ششم جلسه 12 در دقیقه 46
وقتق بخش Affinity یک سری تحلیل رو بر اساس Goal های ست شده انجام دادین که مثلا کسی که به تکنولوژی هلاقه داره ممکنه پول نده و ...
شاید برخی بگن ریشه روانشناسی داره ولی به نظر یجور فالگیری هست (ببخشید این کلمه رو میگم). در این مورد یکم توضیح میدین؟ آیا واقعا این موضوع درست هست و دید من اشتباهه یا این که این مثالها رو برای کار راحتی در توضیح انتخاب کردین؟
(بار هم بابت واژه فالگیری معذرت خواهی میکنم)
پرسش سید مرتضی قائم مقامی
سلام وقت شما بخیر آقای طالبی، من درگوگل آنالیتیکس چند تا Goal ست کرده بودم، وقتی goal خرید بر اساس location شهرها دیدم تعجب کردم به خاطر اینکه نشون میداد که 20 درصد خریدارها از استان مرکزی بودند و فقط 7 درصد خریدارها از تهران هستند. از قبل میدونستم تقریبا بین 40 تا 50 درصد خریدارها از تهران هستند و به خاطر اینکه دوباره مطمئن بشم، لیست خریدارها و شهرهاشون بررسی کردم، از تهران 45 درصد مشتری داشتم و از استان مرکزی فقط 2 درصد خرید داشتم. سوالی که داشتم این هست که گوگل آنالیتیکس location افراد اشتباه تشخیص داده است؟
خلاصه موضوعات ویدئو
متریکهای Audience در گوگل آنالیتیکس
در بخش Audience از گوگل آنالیتیکس میتوان با پارامترهای مختلف تاریخ، ابزارهای مورد استفاده کاربران و مانند آن وضعیت سایت را تحلیل کرد. نحوه تحلیل سایت با این متریکها در ویدئو توضیح داده شده است.
تحلیل Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس
میزان Bounce Rate در سایتهای گوناگون دلایل مختلفی دارد. میزان متعادل آن و نحوه بررسی این سنجه در این ویدئو توضیح داده شده است.
تحلیل Number Per Session در گوگل آنالیتیکس
تحلیل Number Per Session در سایتهای مختلف با توجه به حوزه فعالیت آنها و موارد گوناگون بستگی دارد. مقدار متعادل این عدد 1.3 است که با توجه به موارد مختلف از جمله آنالیز سایت در در دورههای زمانی متفاوت، این عدد تغییر خواهد کرد.
تحلیل Age در گوگل آنالیتیکس
تحلیل Age در گوگل آنالیتیکس در این ویدئو بهصورت کامل توضیح داده شده است.