با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

در جلسه یازدهم گوگل آنالتیکس را شرح دادیم و سعی کردیم تا با نشان دادن عدد و رقم شما را به بحث «داده» علاقه‌مند کنیم‌.‌ یکی از تفاوت‌های کسب‌وکارها در فضای آنلاین با آفلاین استفاده از اعداد و ارقام است که هم مزیت محسوب می‌شود و هم ضعف.‌ مزیتش این است که در فضای دیجیتال، خیلی سریع و با استفاده از اعداد و ارقام، می‌توانید تحلیل‌های سریع‌تری داشته باشید و به نتیجه دلخواهتان برسید؛ برخلاف کسب‌و‌کارهای آفلاین که در آن‌ها یک سری ایده اجرا می‌کنید و گاهی حتی هزینه‌های زیادی هم صرف می‌کنید، ولی رسیدن به نتایج احتمالاً زمانبر خواهند بود.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو مدلِ کسب‌وکار، توقف یا عدم توقف در حین اجرای یک کمپین‌ است. در هنگام اجرای یک کمپین در فضای آفلاین (بیلبوردها، مجلات، روزنامه‌ها و یا سایر ابزارهای تبلیغاتی) امکان توقف کمپین وجود ندارد. اما در فضای آنلاین اصلاً این‌طور نیست. در این مدل، زمانی که شما تبلیغات بنری، همسان، گوگل ادز و‌... اجرا می‌کنید، هرجا که احساس کردید مشکلی هست می‌توانید آن را متوقف کنید. البته، در موارد معدودی، مثل اینفلوئنسر مارکتینگ، شما وقتی به یک اینفلوئنسر پول می‌دهید، آن مبلغ دیگر هزینه شده است و نمی‌توانید آن را پس بگیرید. اغلب ابزارها امکان متوقف شدن را دارند، حتی پیامک و ایمیل‌. برای مثال، ‌شما با استفاده از این ابزارها، می‌توانید به‌ جای ده هزار نفر به هزار نفر پیام دهید تا در صورت رضایت‌بخش بودن کمپین را ادامه دهید.

با ارسال ایمیل و پیامک یا انجام تبلیغات بنری تصور نکنید که کار شما تمام شده است. بعد از انجام این مراحل، باید ورودی‌هایتان را تجزیه‌ و‌ تحلیل کنید؛ تحلیلی درباره اینکه آن‌ها از کجا آمده‌اند، به کدام صفحات سایت رفته‌اند و کدام صفحات باعث تبدیل خوبی شده‌اند. این اعداد و ارقام را معمولاً در فضای آفلاین نداریم و به‌دست آوردن آن‌ها زمانبر خواهد بود اما در فضای آنلاین، همان‌طور که در ویدئوهای جلسه قبل دیدید؛ لحظه‌ به‌ لحظه می‎‌‌توان بازدیدکننده‌ها را رصد کرد‌. ‌این امکان رصد یا ردگیری مخاطب‌ چیزی نیست که در فضای آفلاین بتوان انجام داد و اگر هم بخواهید چنین کاری بکنید نیاز به تجهیزات عجیب و غریب دارد.

ما در سوشال مدیاها، پیام‌رسان‌ها و ابزارهای مختلف، تعدادی داده داریم. مثلاً شما می‌روید در ایسام و یک محصول معرفی ‌می‌کنید و ایسام به شما اطلاع می‌دهد که چند نفر خرید کردند. همچنین آدرس و تعداد بازدیدکننده را هم می‌دهد. 

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

سوال ۱- گوگل آنالیتیکس امکانات بسیار زیاد و شاید گیج کننده ای میده . من برای مشخص کردن بیشتر منظورم از یک بیت حافظ استفاده میکنم : آشنایان ره عشق در این بحر عمیق غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده . در این بحر عمیقِ `گوگل آنالیتیکس` برای اینکه غرقه بشویم ولی غرق نشویم چه باید بکنیم؟ `ره عشقی` که اگر با آن آشنا بشویم و ما رو نجات میده چیه؟ من خودم روش فکر کردم و چند تا عبارت جواب براش دارم. مثلا: ۱- هیچ چیزی جای حس و قضاوت یک مدیر رو نمیگیره. ۲- فرق اطلاعات با داده اینه که اطلاعات باید مفید به بهبود یا تغییر قضاوت مدیر باشه. ۳- باید مدیر قضاوتش رو در عین اینکه از این ابزار فوق العاده استفاده میکنه دست ابزار نده و همیشه سعی کنه نظریه شکل بده و با این ابزار تستش کنه. ۴- لزوم شاخص های عینی (معطوف به بازار) برای راستی ازمایی نظریه ها . ۵- دغدغه دائم برای رسیدن به عمق مناسب در استنتاج و منعطف فکر کردن . می خواستم نظر شما رو هم بدونم .....

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2117

خلاصه موضوعات ویدئو

نوع روش پرداخت، امکان توقف در تبلیغات آنلاین، دسترسی به تحلیل داده‌ها، امکان AB Testing در فضای آنلاین

توجه کنید که گاها سنجه‌های گوگل آنالیتیکس Google Analytics به تنهایی برای یک تحلیل قابل اتکا نیستند و لازم است دیتاهای تگ منیجر و سایر موارد که در این ویدئو توضیح داده شد در کنار این سنجه‌ها قرار گرفته و یک تحلیل کامل و قابل اتکا را تشکیل دهند.