با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

اگر کمپینی (campaign) که اجرا کرده‌اید کمپین کوچکی است و حدود 1000 نفر ورودی دارد می‌توانید چت آنلاین را فعال کنید. اما اگر ورودی شما چند ده هزار نفر است و یک کمپین ده یا بیست میلیونی اجرا کرده‌اید و توان پاسخ‌گویی به چت آنلاین را ندارید لازم نیست این کار را انجام دهید. در کمپین‌های کوچک پاسخ‌گویی آنلاین به مخاطب می‌تواند او را راضی کند و نرخ تبدیل را افزایش دهد.

یک روش خوب این است که در اولین قدم روی موبایل و دسک‌تاپ یک تست بروید، چون نرخ تبدیل برای بعضی محصولات روی دسک‌تاپ و برای برخی محصولات روی موبایل بالاتر است.

علاوه ‌بر دسک‌تاپ و موبایل می‌توان ساعت و روز نمایش را هم تعیین کرد. براساس کمپین و محصول باید روزها و ساعات مختلفی را تست کرد. البته می‌توان گروه نمایش را هم تعیین کرد. مثلاً سایت‌های مادر و کودک را انتخاب کنیم. با انتخاب سایت‌های مختلف برای نمایش، قیمت هر کلیک متفاوت است.

• بخش «demography» و «interests» برای نمایش دادن تحلیل‌ها نیاز به مقدار زیادی داده و ورودی دارند و معمولاٌ در اوایل کار نمایش داده نمی‌شوند.

• قسمت «GEO» و«language» اهمیت خاصی برای ما ندارند. چون زبان کامپیوتر و گوشی در ایران به‌درستی تنظیم نمی‌شود. اما این گزینه در اتحادیۀ اروپا بسیار اهمیت دارد. این دو برای ما بسیار مهم هستند، چون دقیقاً نشان می‌دهند که هر user از کدام کشور و کدام استان است. برای اینکه بدانید از کجا بیشتر بازدید‌کننده دارید یک روش این است که تعداد user از هر شهر را بر جمعیت آن شهر تقسیم کنید.

• قسمت «behavior» و «new and returning» نشان می‌دهند که چند کاربر برای اولین بار به سایت ما وارد شده‌اند و چند کاربر دوباره به سایت ما برگشته‌اند.

• قسمت «behavior» و «frequency & recency» نشان می‌دهد که چند کاربر چه تعداد session روی سایت ما داشته است. مثلاً چند کاربر یک session، چند کاربر دو session و... .

• قسمت «behavior» و «engagement» نشان می‌دهد که هر session چه مقدار در سایت ما مانده‌ است و بعد از چه زمانی سایت ما را بسته‌ و خارج شده است. اگر تعداد «session»های زیادی در زمان کمی (زیر یک دقیقه یا زیر 30 ثانیه) در سایت مانده باشند از دو حالت خارج نیست: یا آدم اشتباهی را از جای اشتباه و با بنر اشتباه وارد سایتمان کرده‌ایم یا طراحی لندینگ پیجمان فاجعه بوده است.

• قسمت «technology» و «browser & OS» نشان می‌دهند که از چه مرورگرهایی بیشترین ورودی را داشته‌ایم و باید روی تجربۀ رابط کاربریمان در آن ورودی‌ها بیش‌تر دقت کنیم.

• قسمت «mobile» و «overview» به ما می‌گویند که دقیقاً هر کاربر از چه طریقی وارد شده است. چند نفر از طریق دسک‌تاپ، چند نفر از تبلت و چند نفر از گوشی؟ این موضوع برای تحلیل کمپین مناسب است، چون یک A/B testing روی دسک‌تاپ و گوشی رفتیم، و مشاهده کردیم که اینها دقیقاً نشان می‌دهند که هر گروه از کاربران تا چه مرحله‌ای از خرید پیش رفته‌اند.

ما با جمع‌آوری تمام این داده‌ها در سلسله‌مراتب data information knowledge visdom یا «DIKV» بالا می‌رویم. یعنی ما با جمع‌آوری داده و فهمیدن آن‌ها به اطلاعات (information) می‌رسیم، با فهمیدن الگوها به دانش (knowledge) و با فهمیدن قواعد به خرد (visdom) می‌رسیم.

• در قسمت‌های «mobile» و «devices» می‌توان مشاهده کرد که کاربران بیشتر از چه برند گوشی‌ای استفاده می‌کنند. باید به تقسیم‌بندی آیفون و اندروید توجه کنید. شاید بخواهید برای نمایش در موبایل یکی از سیستم‌عامل‌ها را حذف کنید یا شاید نمایش لندینگ شما در یکی از سیستم‌عامل‌ها مشکل داشته باشد که باید بررسی کنید.

• بخش‌های «audience» و «user flow» دقیقاً اعلام می‌کنند که چقدر از کاربران از کدام کمپین یا کشور وارد سایت ما شده‌اند و چه مراحلی را در سایت طی کرده‌اند.

• بخش‌های «acquisition و all trafics و source/medium» اعلام می‌کنند که دقیقاً ترافیک ورودی ما از کدام source و medium هستند. با استفاده از این قسمت متوجه می‌شویم که دقیقاً باید به کجا تبلیغ بدهیم و تبلیغات را در کجای سایت قرار بدهیم.

بعضی مواقع از حجم زیاد داده خسته می‌شویم. برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات می‌توانیم از « google stadia data» استفاده کنیم و مستقیم دیتا را به اطلاعات تبدیل کنیم.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

در دقیقه 19:30 همین ویدئو گفتید که تعداد user و new user برابر هستش و این یعنی تمام افراد ورودی به سایت جدید هستن اما در نمودار 5 returning visitor داشتیم. این بخش رو من متوجه نشدم

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

یکی از ویژگی‌های ادنتورک مناسب، امکان انتخاب دستگاه نمایش، شامل دسکتاپ و موبایل برای نشان دادن تبلیغ است. این ویژگی مزایای بسیاری را برای تبلیغ دهنده دارد. در این ویدئو برخی از این مزیت‌ها نام برده شده است.

در این ویدئو نحوه تحلیل داده‌های آنالیتیکس برای یک تبلیغ همسان توضیح داده شده است.

در بخش Userflow از آنالیتیکس، می‌توان رصد کرد که بازدید کننده چه مسیری را در سایت طی می‌کند. نحوه استفاده از این تحلیل در ویدئو گفته شده است.