دربارۀ مستندسازی کمپین منابع زیادی در دسترس نیستند. به نظر میرسد که هر شرکتی و مؤسسهای به یک شکل خاص مستندسازی را انجام میدهد و یک استاندارد واحد وجود ندارد.
منظورمان از مستندسازی، مجموعهای از دادههای ثبتشده و قابل استناد دربارۀ کمپین است. مستندسازی سه کار را باید انجام دهد: اول، این دادهها باید پیش از شروع اجرای کمپین دورنمایی از آن به ما بدهند؛ دوم، مشکلات و مسائلی که در حین اجرای کمپین با آن روبهرو هستیم را مشخص کنند؛ سوم، پس از پایان کمپین به ما کمک کنند تا خروجی را بهدست آوریم. دقت کنید، درصورتیکه ROI بیشتر از یک باشد، سود کردهایم.
• مستندسازی کمپین از نظر عادل طالبی
1. گزارش اول: پیشبینی کمپین
این گزارش پیشبینی کمک میکند تا ما بعداً بفهمیم که در کجا اشتباه کردهایم یا در مسیر کجاها را اشتباه رفتهایم.
2. گزارش دوم: کمپین ران
در این بخش کلیۀ کارهایی را که انجام دادهایم شرح میدهیم و به تمام مشکلات و راهحلها اشاره میکنیم؛ مثلاً ایمیلهایی را ارسال کردم، اما اسپم شدند و چه راهی را برای حل آن پیش گرفتم. معمولاً ران کمپین بسته به اندازۀ کمپین بین دو سه روز تا دو سه هفته طول میکشد. در طول دو سه هفته، هر روز این گزارش کامل میشود و روزبهروز اتفاقات را ثبت میشوند، مثلاً اگر بنری گذاشتیم در کمپین ران میآید و... . دراصل، همۀ توضیحات مربوط به اجرای کمپین را شرح میدهیم تا در آینده با خواندن آنها به مسائل و مشکلات پی ببریم.
3. گزارش نهایی کمپین «analysis»
در نهایت این کمپین روزی تمام میشود. البته واقعیت این است، بنری که میگذاریم تا دو سه ماه در کَش میماند و کلیک میخورد، اما یک جایی دیگر افت میکند و تمام میشود. آنجا که تمام میشود، معمولاً بعد از دو سه روز میتوان ارزیابی و آنالیز کرد.
البته، یک جاهایی نمیشود بهسرعت ارزیابی کرد، مانند خدمات مشاورهای، چون امروز که یک کمپین را شروع میکنیم اگر conversion در لایۀ دو شروع شود به معامله و مذاکره ختم میشود و ممکن است دو ماه طول بکشد. در صورتی میتوان در طی دو سه روز آنالیز کرد که conversion در لایۀ اول رخ داده باشد.
در گزارش نهایی کمپین باید تمام سنجهها و « kpi»ها را مورد تحلیل قرار بدهیم.
1- ممکن است بگویید دادههای analytics در دسترس است، ولی نمیتوان دسترسی آنالیتیکس را به همه داد، پس باید بنویسیم.
2- آنالیتیکس امروز در اختیار شماست، آیا فردا هم اینطور خواهد بود؛ چه ابزارهایی در گوگل بودند که الان در دسترس ما نیستند.
اگر اینترنت ملی شود تمام این ابزارها قطع میشوند و تمام دادههای ما از بین میروند، بنابراین برای اینکه به دادهها دسترسی داشته باشیم باید همۀ آنها را بهصورت پیدیاف دربیاوریم. گزارش باید شستهرفته و جامع باشد.
معمولاً کارکرد کمپین آنالیتیکس دربارۀ جمعبندی و نتیجهگیری کمپین است. اما کار مهم ما مقایسۀ کمپینها با هم است. نکتۀ دیگر اینکه باید یک صفحه نتیجهگیری داشته باشید و این کار کسی است که کمپین را اجرا کرده است.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش علی حیدریان
با سلام منبع مطالعاتی میشه راجع به مبحث کمپین ها بهمون بدید.
پرسش مهدی سرلک
سلام وقت بخیر ، این امکان وجود داره که یک نمونه از مستندسازی کمپین قرار بدید تا یک نمونه نوشته شده رو بررسی کنیم ؟
خلاصه موضوعات ویدئو
مستند سازی کمپین
مستند سازی کمپین، مجموعهای از دادههای ثبت شده و قابل استناد درباره کمپین است و باید پیش از شروع اجرای کمپین، دورنمایی از اتفاقاتی که پیش رو داریم به ما بدهد. در طول اجرای کمپین، اتفاقات، رویدادها و مشکلاتی که با آن روبرو میشویم را پیش بینی کند. پس از پایان کمپین، نتایج، تحلیلها و خروجیهای کمپین و تحلیل آن را داشته باشد.
گامهای مستندسازی کمپین
مستند سازی کمپین در 3 گام انجام میشود.
1. پیش بینی کمپین Campaign Prediction
2. اجرای کمپین Run Campaign
3. آنالیز کمپین Analyst Campaign
پیش بینی کمپین
پیش بینی کمپین Campaign Prediction هدف و چرایی برگزاری کمپین شرح داده میشود. در بخش دوم جامعه مخاطب، ویژگیهای آن، پیش بینی ابزارها، کانالهای مورد استفاده، پیش بینی نتایج بر اساس تست و نتایج کمپینهای گذشته به اختصار گفته میشود. در بخش سوم، هر یک از مواردی که در بخش دوم به صورت کلی بیان شد شرح داده میشود. در این ویدئو یک پیش بینی کمپین به شکل کامل توضیح داده شده است.
اجرای کمپین
در اجرای کمپین Run Campaign کلیهی اقدامات مستند میشود. در این گزارش اقداماتی از جمله تعداد ایمیل، تعداد پیامک ارسالی ، لینکها، UTM های مورد استفاده، عبارات کلیدی، هزینههای تبلیغات و سایر موارد ذکر میشود. از سایر موارد قابل ذکر در این گزارش، میتوان به مشکلات، راه حلهای ارائه شده، ایرادات اجرایی و مانند آن اشاره کرد.
آنالیز کمپین
در آنالیز کمپین Analyst Campaign تحلیلها، ارزیابیها و آنالیزها پس از اجرای کمپین مستند میشود. معمولا آنالیز در کمپینهایی که مخاطبین لایهی اول First Layer را هدف قرار داده است 2 تا 3 روز پس از پایان کمپین انجام میشود. آنالیز کمپینهایی که مخاطبین لایهی دوم Second Layer و یا لایهی سوم Third Layer را هدف قرار داده است چند ماه پس از پایان کمپین انجام میشود. در گزارش آنالیز کمپین نتایج سنجهها و KPI های مختلف ثبت میشود.
سنجههای آنالیز کمپین
Time on Site, Session User, Goal، هزینه تمام شده هر مشتری، میانگین سبد خرید، تعداد فروش آنلاین، تعداد فروش آفلاین، درصد خرید موفق، درصد هر یک از روشهای پرداخت و نرخ مرجوعی از جمله سنجههایی هستند که در آنالیز یک کمپین بررسی میشوند. در این ویدئو با یک مثال کامل، نحوهی مستند سازی و آنالیز یک کمپین آموزش داده شده است.