ما انواع و اقسام کمپینها را در فضای دیجیتال اجرا میکنیم. بعضی از کسبوکارها هستند که کمپینهای دائمی دارند، بهخصوص کسبوکارهای بزرگ و متوسط، دلیلشان هم این است که میگویند ما دائماً باید جلوی چشمان مخاطب باشیم. بنابراین برای آن یک بودجه تعیین میکنند و براساس آن سعی میکنند تا انتخابهایی داشته باشند که در تعداد زیادی از رسانه دربرابر دیدگان تعداد افراد و مخاطبان بیشتری قرار بگیرند. این مدل کمپین، در شرایطی که اگاهی از برند اهمیت داشته باشد، اجرا میشود و گاهی در 3 تا 6 ماه این اتفاق میافتد. و معمولاً هدف از ایجاد آنها، افزایش اگاهی در مخاطبان است. یعنی هر جایی که امکان داشته باشد ما آنجاییم، درمقابل دیدگان مخاطب. معمولاً این نوع کمپینها در شرکتها و کسبوکارهای بزرگ اجرا میشوند و نه در کسبوکارهای کوچک. برای شرکتهای کوچک و متوسط نوع دیگری از کمپین اجرا میشود که مناسبتی یا موقعیتی است، با نام کمپینهای موقعیتی: برای رسیدن به هدفی مشخص ما مجموعهای از فعالیتهای بازاریابی را در فضای دیجیتال هماهنگ میکنیم و تحت نام شناختهشدهای برای خودمان و به نام کمپین اجرا میکنیم. این نوع کمپینها دو نوع هستند: کمپینهای مبتنی بر بودجه (budget) و کمپینهای مبتنی بر هدف (target base). کمپینهای مبتنی بر بودجه نسبتًاً سادهترند. برای مثال، من 500 میلیون تومان بودجه دارم، به نظرتان این را کجا خرج کنم؟ در این مورد، کمپینهای مبتنی بر هدف بیشتر اثربخش هستند.
معمولاً در شرکتهای بزرگ و متوسط مدل «budget base» اجرا میشود. در این مدل از شرکتها از یک سیاستی استفاده میشود مبنی بر برنامهریزی و بودجه. به این صورت که شرکتهای بزرگ، بودجۀ سال آینده بخشهای مختلفشان را براساس حقوق و دستمزد، منابع انسانی، واحد تولید یا واحد مارکتینگ و... میسنجند. هر بخشی متناسب با بودجۀ نُه ماه اول سالش، مشخص میکند که در سال آینده چقدر بودجه لازم دارد. بودجه گاهی بین فصلهای سال، مساوی تقسیم میشود یا بسته به نوع فعالیت یک فصل سهم بیشتری میبرد. برای مثال، بعضی از حوزهها در تابستان مخاطبان بیشتری دارند، مانند حوزۀ گردشگری.
برای برنامهریزی کمپین معمولاً، بسته به سازمان، از روشهای مختلفی استفاده میشود. روشهایی که در ویدئو توضیح داده میشوند برای کسبوکارهایی است که تازه شروع بهکار کردهاند. این روش اجازه میدهد تا چرخۀ دلینگ رو یاد بگیریم و کمک میکند تا بعد از دو تا سه بازه به دانش و مهارت برسیم و سنجههای مختلف را در کسبوکارها بهدست آوریم.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
پرسش سالار گل محمدی
استاد فرمودین زیر 20 تومن سمت تبلیغات کلیکی نیایم ، یعنی با 3 ،4 تومن روی محصولات خوش فروش که حوزه ما آرایشی هستش خوب نیست استفاده کنیم ؟
پرسش محمد حسین جعفری
میانگین سبد خرید برای کانال مختلف چجوری حساب میشه؟ باید به صورت دستی حساب کنیم؟
پرسش امیر حسن زاده
سلام با توجه به این که سئو در طولانی مدت یا میان مدت جواب میده آیا در برنامه ریزی کمپینها از سئو استفاده نمیکنیم؟
پرسش امید اسدی
بودجه اولیه شما برای کمپین مبتنی بر بودجه 100 میلیون تومان بود. هزینه ای که برای تست کانال ها انجام دادید 19 میلیون و 200 بود و در آخر بودجه باقی مانده 53/400 بود من دقیقا متوجه نشدم اون حدود 30 میلیون تومان این وسط هزینه چی شد؟
پرسش امید اسدی
مدل مبتنی بر هدف رو بر اساس اعداد و ارقام و هزینه های کمپین مبتنی بر بودجه به دست آوردید. اگر قبلا کمپین مبتنی بر بودجه ای نرفته باشیم چطور میتونیم هزینه های کمپین مبتی بر هدف رو بدست بیاریم؟
پرسش زهرا حاتمی
سلام. سوال من اینه که هزینه A/B test کجای این بودجه ریزی در نظر گرفته میشه؟ چه جوری میشه حسابش کرد اصلا؟
پرسش مهدی سرلک
سلام وقت بخیر
ممنون بابت توضیحات ، سئوالی که داشتم ، اگه بخوایم یک کمپین تبلیغاتی برای شورای شهر به عنوان مثال برگزار کنیم ، چطور میتونیم تاثیرگذاری و اثربخشی این تبلیغ رو اندازه گیری کنیم ؟
و این که چطور میتونیم تعداد آرای حدودی کاندیدا رو به دست بیاریم ، از سبک تست و بررسی تعداد حدودی میشه همچینن آماری رو به دست آورد ، مانند مثال شما از این که اگه اینقدر هزینه کنیم اینقدر رای به دست میاریم
ممنونم
پرسش امیر عاجلو
سلام و سپاس از آموزش مفیدتون جناب طالبی عزیز
ما به عنوان یک دیجیتال مارکتر بحث برنامه ریزی کمپین رو یاد گرفتیم و براساس بودجه کارفرما شریع میکنیم به تست گرفتن، برنامه ریزی و پیش بینی.
سوال من اینه که هزینه و دستمزد این برنامه ریزی و پیش بینی برای ما به عنوان دیجیتال مارکتر (برای فقط این بخش) چقدر هست؟
اصلا چطوری باید با کارفرما درباره این موضوع صحبت کنیم؟
خلاصه موضوعات ویدئو
برنامهریزی کمپین
اولین گام برای اجرای کمپین برنامهریزی است. برنامهریزی و انتخاب کانالهای تبلیغاتی براساس هدف کمپین انجام میشود. برای مثال برنامهریزی برای کمپین با هدف آگاهی Awareness با کمپین با هدف فروش Sale متفاوت است. در این ویدئو نحوه برنامهریزی برای کمپین توضیح داده شده است.
کمپین 360 درجه
کمپین 360 درجه، اجرای کمپین در تمامی فضاهای تبلیغاتی آفلاین و آنلاین با یک هدف مشخص است. از جمله فضاهای تبلیغاتی که در این کمپین استفاده میشود رادیو، تلویزیون، بنر، بیلبورد و وبسایت است. این کمپین بیشتر با هدف آگاهی Awareness استفاده میشود. از این کمپین بیشتر برای شرکتهای متوسط و بزرگ استفاده میشود.
کمپین مناسبتی
کمپین مناسبتی، مجموعه فعالیتهای بازاریابی در فضای دیجیتال برای رسیدن به یک هدف مشخص برای یک مناسبت خاص است. از کمپین مناسبتی بیشتر در شرکتهای متوسط و کوچک استفاده میشود. در این ویدئو توضیحات بیشتری برای این کمپینها گفته شده است.
انواع کمپینهای تبلیغاتی
1. کمپینهای مبتنی بر بودجه Budget Based
2. کمپینهای مبتنی بر هدفTarget Based
کمپینهای مبتنی بر بودجه
کمپینهای مبتنی بر بودجه Budget Based همانطور که از نامشان پیداست، براساس بودجه برنامهریزی میشود. این مدل بیشتر در شرکتهای متوسط و بزرگ اجرا میشود. در اجرای کمپینهای مبتنی بر بودجه ابتدا ابزارها و کانالهای تبلیغاتی انتخاب میشوند. سپس با بخش کوچکی از کل بودجه همه کانالها و ابزارها تست میشود و در نهایت با نتایجی که از تست بدست میآید برای کل بودجه برنامهریزی میشود. در این مدل، هدف پیش بینی نتایج قابل دستیابی براساس بودجه است. در این ویدئو با یک مثال کامل، نحوه برنامهریزی کمپینهای مبتنی بر بودجه آموزش داده شده است.
کمپینهای مبتنی بر هدف
در کمپینهای مبتنی بر هدف Target Based برنامهریزی بودجه براساس هدف نهایی انجام میشود. هدف میتواند تعداد کاربر User، Session، خرید و مانند آن باشد. این مدل بیشتر در شرکتهای متوسط و کوچک اجرا میشود. در اجرای کمپینهای مبتنی بر هدف ابتدا ابزارها و کانالهای تبلیغاتی انتخاب میشوند. سپس با هزینهای مناسب برای کسب و کار همه کانالها و ابزارها تست میشود. با محاسبه نتایجی که از تست بدست میآید بودجه مورد نیاز برای دستیابی به هدف مورد نظر پیش بینی میشود. در این ویدئو با یک مثال کامل، نحوه برنامهریزی کمپینهای مبتنی بر هدف Target Based آموزش داده شده است.