وقتی که یک تبلیغ یا یک لینک متنی یا تصویری بهشکلی در صفحۀ سایتی قرار بگیرد که با محتوای آن صفحه متناسب باشد به آن تبلیغ «Native» یا همسان میگوییم. همسانترین تبلیغی که دیدهام گوگل ادز است، چون دقیقاً در صفحاتی میآید که مرتبط با جستوجوی شما است. از نظر من میتوان گوگل ادز را همسانترین نوع تبلیغ کلیکی به حساب آورد، مانند سایت تیزلند که در آن مدارس را معرفی کردیم، نمونه سؤال داریم، آزمون آنلاین داریم و ویدئوهای آموزشی مدارس ارائه میشوند.
اگه مدرسهای درخواست تبلیغ بنری در بالای سایت بدهد، این هم از نظر من همسان است، چون هم با محتوای صفحه و هم با انتظار مخاطبان از صفحه متناسب است. پس وقتی میگوییم همسان، بیشترین تأکید بر متناسب بودن تبلیغ با محتوای آن صفحۀ سایت است. در ایران اولین سایتی که تبلیغات همسان را شروع کرد سایت کانگورا بود.
مثلاً اگر مقالهای دربارۀ مهاجرت در سایتی است، تبلیغاتی در حوزۀ مهاجرت و وکیل مهاجرتی را میتوان بهعنوان تبلیغ همسان در آن صفحه قرار داد؛ هرچند ممکن است از نظر معنایی، محتوا و تبلیغ باهم در تضاد باشند، اما ربات مانند انسان توان درک معنای دقیق را ندارد و همسان بودن تبلیغ و محتوا را صرفاً از کلمات تشخیص میدهد و نه مرتبط بودن معنای آنها.
البته بعضیها معتقدند اگر تبلیغ را طوری در کادر و بنر طراحی کنیم که کاربر متوجه تبلیغ بودن آن نشود هم یک نوع تبلیغ همسان (native) است، اما من معتقدم اینطور نیست و ذات تبلیغات همسان به ارتباط معنایی آن با تبلیغ و تشخیص تبلیغ از دید مخاطب بستگی دارد. البته در ایران به این مورد هم تبلیغ همسان میگویند، مانند سایت تابناک.
از نظر منِ عادل طالبی آن چه در ایران میبینیم همسان (native) نیست، اگر هم اینچنین است در سطح پایینِ همسان بودن است. اما در سال 99 این مدل تبلیغات با توجه به اینکه کاربر نمیداند تبلیغ است، کلیک قابلقبولی دریافت میکند. مثلاً تبلیغات بنری در ده سال گذشته خیلی خوب بودند، ولی الان خیلیها تشخیص میدهند که اینها تبلیغ هستند و روی آن کلیک نمیکنند مگر اینکه بنر جذابیت بسیار بالایی داشته باشد، اما حتی در صورت کلیک هم کیفیت و نرخ تبدیل پایینی (conversion rate) خواهند داشت.
بنابراین من در حال حاضر بهجای تبلیغ کلیکی از تبلیغات همسان (native) استفاده میکنم. البته ادعا نمیکنم که همیشه بهتر است اما فعلاً و در حال حاضر از تبلیغات بنری بهتر است و زمانی که کاربران متوجه بشوند این نوع محتوا، تبلیغ است روی آن کمتر کلیک میکنند. تبلیغات همسان توسط سنجاق، مدیااد و یکتانت انجام میشوند. البته ممکن است این پلتفرمها در آینده تغییر کنند. همانطور که ادنتورکها در گذشته وجود داشتند اما در رقابت سخت بازار دوام نیاوردند و کنار رفتند.
عملاً تبلیغات همسان «native» در اجرا تفاوت چندانی با تبلیغات بنری ندارند. در این نوع تبلیغات، عکس و عنوان و توضیح کوتاهی میدهیم، بهطوریکه مخاطب ترغیب به کلیک شود و میتوانیم همزمان با تبلیغ بنری، تبلیغ همسان را هم اجرا کنیم تا نتیجۀ هرکدام را ببینیم.
پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
سینا دهقان
آیا میشه ریتارگتینگ و روی پیج اینستاگرام هم انجام داد ؟ منظورم اینه اینستا چنین قابلیتی داره ؟ مثلا یک نفر رفته روی یک سری پیج لباس یا هشتگ های مربوط به حوزه پوشاک و حالا تو اکسپلرور اینستا پیج هایی با محتوا پوشاک نمایش داده بشه یا پیج هایی که سایتشون امکان خرید انلاین رو داره
زهرا احمدی
من سایتم که بالا اوردم توی یه حوزه خیلی خاص هستش تقریباً میتونم بگم که هیچ کسی تاحالا تو ایران در این رابطه سایتی نداشته. مخاطبای هدفم هم یه سری مخاطب خاص هستن که فکر میکردم شناخت زیادی ازشون دارم ولی بازهم فکر میکنم اون شناخته کافی نیست. سوال من اینه که من یه سری ورودی از اینستاگرام بگیرم بعد با تحلیل آنالیتیکس بفهمم که رفتارشون چجوری هست. آیا کار درستیه یا لازمه کار دیگه ای هم کنم؟ سوال بعدی اینکه این جامعه هدف من خیلی خیلی خاص هست (رشته ای هنریه ترکیبی از رقص و حرکات ژیمناستیک) مخاطبم عام نیست ولی میتونم مخاطب عام هم جذب کنم(البته نمیدونم این مخاطب عام جذب کردن کار دزستی هست یاخیر چون شناختی از رفتار مخاطب عام و اینکه میتونم جذب کنم یا نه ندارم). درسته که من تبلیغات همسان توی سایت های ورزشی یا هنری بزارم؟یا تو سایت های عام؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
خلاصه موضوعات ویدئو
تبلیغ همسان یا Native
تبلیغ همسان یا Native نوعی از تبلیغ کلیکی است . این تبلیغ به شکلی در یک صفحه سایت قرار میگیرد که از نظر محتوا و ظاهر شبیه همان سایت باشد. رایج ترین نوع این تبلیغ گوگل ادز Google ads است. در این ویدئو چند مثال برای تبلیغ همسان نشان داده شده است.
مجری تبلیغات همسان
در حال حاضر در سال 1399 ادنتورکهای تبلیغات بنری، در حوزه تبلیغات همسان هم فعالیت دارند. دو شرکت مدیااد و یکتانت از جمله این ادنتورکها هستند.
تفاوت تبلیغ بنری و تبلیغ همسان
تبلیغ بنری و همسان در شیوه اجرا تفاوتی با هم ندارند اما برای در نوع بنر و ثبت کمپین چند اختلاف دارند. در این ویدئو این تفاوت کامل بررسی شده است.