در فضای دیجیتال وقتی درمورد Conversion صحبت می‌کنیم، یعنی یک Visitor به یک هدف یا اقدام ویژه در سایت تبدیل شده است. این هدف را براساس KPI تعیین می‌کنیم، البته این موضوع در پلتفرم‌های مختلف فرق می‌کند.

مثلاً در سایت کتاب مارکت تعدادی از افراد وارد سایت ‌می‌شوند. از چه راه‌هایی وارد این سایت ‌می‌شوند: تعدادی از طریق دایرکت‌ها درکانال تلگرا‌می ‌لینک را می‌بینند یا از طریق اس‌ام‌اس روی لینک کلیک می‌کنند (همان‌طورکه در بحث آنالیتیکس گفته شد همه این‌ موارد دایرکت محسوب می‌شوند)، تعدادی از طریق شبکه‌های اجتماعی، ‌روی‌ لینکی که در بایو هست کلیک ‌می‌کنند و وارد می‌شوند یا از طریق لینکی که در توییتر یا لینکدین هست وارد می‌شوند یا هم ممکن است که افراد نام کتاب یا عبارت را مستقیماً در گوگل سرچ کنند و وارد سایتمان شوند، پس ورودی‌های مختلفی وجود دارد. در هر حال، اینها ویزیتور شدند، درست است که جنس و رفتار هر ورودی با ورودی دیگر فرق می‌کند (که در Conversion Rate در نظر گرفته نمی‌شود)، اما برای ما نوع ورودی مهم است!

متناسب با نوع ورودی‌ها باید مسیری که مخاطب طی می‌کند را آنالیز کنیم، که اغلب به این موضوع توجه نمی‌کنند و فقط بر این اصرار دارند که ویزیتور را تبدیل به خریدار کنند.

User بر طبق همان تعریف جلسه یازدهم و دوازدهم، کسی است که کوکیِ آن نوشته ‌شده و گوگل آنالیتیکس آن را به‌عنوان User شناسایی کرده است.

در یک فروشگاه اینترنتی (فروش کتاب)، به نظر شما، چه تبدیل‌هایی ‌می‌تواند مهم باشد؟

الف) فروش؛ ب) تعداد کامنت‌های زیر کتاب‌ها؛ ج) تعداد تماس‌ها؛ د) تعداد به اشتراک‌گذاری لینک‌ها.

ممکن است مشتری خرید نکند و فقط convert اتفاق بیفتد یا قبلاً خرید کرده باشد، اما گذاشتن کامنت از سوی آنها به خرید و آشنایی بیشترِ دیگر مخاطبان کمک می‌کند.

تماس: خریداران جدی هستند و مشتریانی که در خرید خود عجله دارند و ترجیح می‌دهند سفارش خود را زودتر دریافت کنند.

تعداد به اشتراک‌گذاری لینک‌ها: کسانی هستند که در شبکه‌های اجتماعی درمورد ما حرف می‌زنند تا به آنها Reward Bounding بدهیم؛ به‌نوعی یک جایزه، مثلاً یک کد تخفیف در دایرکت.

برای تحلیل بیشتر، بهتر است که ‌سراغ یک سایت پیچیده‌‌تر برویم: سایت tizland.ir

این وب‌سایت، بخش‌ نمونه سوال، معرفی مدارس، مقاله، آزمون و انواع و اقسام جریان‌های درآمدی را دارد. مدل بیزنس در این کسب‌وکار هم B2B است و هم B2C، چون هم از اولیا و دانش‌آموزان پول می‌گیرد و هم از مدارس. در چنین سایتی ما در حدود یازده دوازده تا conversion داریم.

1) تعداد تماس مدیران

2) تعداد تماس معلمان

3) تعداد تماس مشاوران

4)تعداد تماس مادران

5) تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون آنلاین

6) تعداد ثبت‌نام‌کنندگان

7) تعداد مراجعه‌کنندگان به سایت

انواع و اقسام اهداف (Goal) تعریف می‌شوند، سپس conversion باید برای‌ تمام اهداف محاسبه شود.

وقتی ما درمورد Conversion Rate Optimazation صحبت می‌کنیم، یعنی مخاطبان از چه کانالی وارد سایت شدند چه مسیری را طی کردند و در نهایت آن هدفی که ما تعیین کردیم حاصل شد یا نه.

در صحبت‌های من به این نکته اشاره شد که ما دو نوع Goal داریم:

Goal‌هایی که در خود سایت رخ می‌دهند، مانند تماس در شبکه‌های اجتماعی

Goal‌هایی که در خارج از سایت اتفاق می‌افتند و بر دو نوع فیزیکی و آنلاین تقسیم می‌شوند.

خلاصه موضوعات ویدئو

تبدیل در فضای دیجیتال، تبدیل بازدیدکننده Visitor به نوع دیگری است. اهداف این تبدیل Conversion در شاخص عملکرد KPI تعریف شده و تلاش می‌شود تا روند تبدیل بهبود پیدا کند.

در یک سایت با توجه به حوزه فعالیت یا نوع سایت ممکن است Conversion Rate های مختلفی تعریف شود. به‌صورت معمول این تبدیل ها 1-فروش 2-کامنت 3-تماس 4-اشتراک‌گذاری 5-ثبت‌نام 6-واردشوندگان به سایت و مانند آن است.

Conversion Rate Optimization به این معناست که چه افرادی، از چه طریقی به سایت وارد شده‌اند، کدام یک از بخش‌های سایت را دیده‌اند و آیا هدفی که ما تعیین کرده‌ایم محقق شده است یا خیر

1- Single Layer Conversion
2-Multy Layer Conversion