مقدمات A/B Testing

در مسیری که شروع کردیم و قدم‌قدم پیش می‌رویم هر بار به جاهای مختلف گریز می‌زنیم اما همچنان روی مسیر حرکت می‌کنیم.

در بحث Conversion Rate Optimization به نکته‌ای رسیدیم به اسم A/B Testing، اینکه Conversion Rate Optimization بر چه اساسی پیاده می‌شود: Sales Funnel ،Marketing Funnel ،User Journey ،Customer Journey و Buy Journey، اما براساس هر مدل، هر مرحله را آنالیز می‌کنیم، ورودی و خروجی می‌گیریم، میزان Conversionهای جزئی یا میکرو را می‌سنجیم و بعد سعی می‌کنیم برای بهبود آن ایده دهیم.

از کجا بفهمیم که ایده‌ها و پیشنهادات درست‌اند؟

از متخصصین کمک و ایده می‌گیریم، می‌گویند شاید با ایده گرفتن از متخصصین Conversion Rate Optimization بهبود پیدا کند و نرخ تبدیل بهتر شود.

از کجا بفهمیم متخصصان درست می‌گویند؟ متخصصان چگونه متخصص شده‌اند؟

یا مطالعه داشته‌اند یا تجربه و یا هر دو.

آیا مطالعه‌ای که انجام دادند مربوط به حوزه فعالیت ما است؟ آیا تیپ مخاطبان‌شان، تیپ مخاطبان ما بوده است؟ آیا بین تجربه‌ای که متخصص کسب کرده تا امروز فاصله نیافتاده است؟ آیا در این فاصله رفتار مصرف‌کننده تغییر نکرده است؟

ما شاهد این هستیم که رفتار مصرف‌کننده تغییر می‌کند. در فضای آفلاین کمی با تاخیر و با فاصله شاید 10 تا 15 سال طول کشد اما در فضای آنلاین خیلی سریع عوض می‌شود. گاهی کرونا می‌آید و تغییرات جدی در رفتار مصرف‌کننده ایجاد می‌کند، Want and Demand که در بازاریابی مطرح می‌شود، کاملا عوض می‌شود، نوع برآورده کردن نیازها تغییر می‌کند.

در چنین محیط پر تغییری آیا نظر متخصصین می‌تواند قطعی باشد؟

تجربه نشان می‌دهد که خیر، متخصصین حالت‌های مختلف را پیشنهاد می‌دهند و ما باید این حالت‌ها را در معرض دید مخاطب قرار دهیم، و ببینیم مخاطبان امروز ما براساس حالت‌ها به کدام اقبال بیشتری نشان می‌دهند، کدام یک از حالت‌ها Conversion بهتری به ما نشان می‌دهد بعد آن را انتخاب می‌کنیم، به این فرآیند A/B Testing می‌گویند.

دو نوع A/B Tasting داریم

1- براساس ابزارهایی مانند Google Optimize، Google Experiment و ... است. (بعا به آن‌ها می‌پردازیم)

2- براساس Process

آیا بدون ابزار می‌توان A/B Testing انجام داد؟ آیا A/B Testing فقط به سایت محدود می‌شود؟

 خیر جلسۀ دیگری داریم که A/ B Testing براساس ابزارها و سرویس‌های Marketing Automation خواهیم دید.

 

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره


منطقا برای A/B Testing باید نمونه ای که انتخاب می کنیم به اندازه ای باشه که بشه براساس نتایج اون دست به انتخاب زد. (البته در ویدئو ها اشاره ای به استفاده از نمونه بر اساس جداول آماری - جدول کوکران) شد ولی در صورت امکان آقای طالبی در خصوص مواردی که اندازه ی جامعه بسیار پایین هست (مثلا بازدید کننده ی بسیار پایین وب سایت) نظرشون رو در خصوص استفاده از A/B Testing بفرمایند. بیشترین search کشورهای مختلف(یا حتی استان های مختلف در ایران) در حوزه های مختلف چگونه می شه شناسائی کرد. مثلا من اگه بخوام بدونم بیشترین کلماتی که توسط ایرانی ها(تهرانی ها/...) در حوزه ی آموزش سرچ می شه یا بیشترین کلماتی که توسط ایرانی ها (تهرانی ها/...)در حوزه ی مشاوره ی مدیریت یا فشن یا ... سرچ میشه چی هست رو چطوری می شه شناسائی کرد.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2201

آیا به جای تست A/B
در ایمیل مارکتینگ،
می‌توان ۲ کمپین
با ۲ ساختار ایمیل برای ۱ پویش
یا ۱ خبر ارسال کرد؟
مثلا
شرکت X که فروشنده کفش و پوشاک هست مثلا، برای شب یلدا میخواد به مشتری‌هاش که حدود ۱۰۰۰ نفر هستند، تخفیف ۲۰ درصدی بزاره و در یک ایمیل بهشون اعلام کنه.
طبق درس ۱۷، راهش اینه بیاد تست A/B
بر روی کمپین ایمیل مارکتینگش و هدایت مشتری‌‌هاش به صفحه فرود بذاره.
آیا میشه به جای تست A/B
۲ تا ایمیل ارسال کنه؟
ی ایمیل ۷۲ ساعت قبل شب یلدا
ی ایمیل ۲۴ ساعت قبل یلدا
اما اینبار به همه ۱۰۰۰ نفر
۲ تا ایمیل با ۲ ساختار متفاوت ارسال شده و همه ۱۰۰۰ نفر هر ۲ مدل ایمیل رو دیدن و تصمیم به خرید گرفتن یا نگرفتن.
آیا ارسال ۲ ایمیل دقیق‌تر از تست A/B نیست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
4518

اگر در یک بخش مشخص از کسب و کار A-B TESTING رو انجام دادیم و به نتیجه مشخصی هم رسیدیم، آیا لازمه در فواصل زمانی مشخص مجدد این کار رو انجام بدیم؟ درواقع میخوام بدونم تاریخ انقضای هر A-B TESTING چقدره؟ به خصوص در بخش محتوا متنی سایت.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
6886

با سلام . وقت بخیر...
در رابطه با A/B TESTING به خصوص صفحات محتوایی ، با توجه به اینکه این صفحات شباهت زیادی دارند، و زمان بیشتری برای این نوع تست ها لازم است، و بالاخره یکی از صفحات در انتهای تست حذف میشود، گوگل با این صفحات چگونه برخورد میکند؟ وآیا بر روی سئو سایت موثر است؟
با تشکر

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
10199

سلام آقای طالبی.
در جواب سوال آقای محسن شبعانی در همین جلسه گفتید که A/BTEST زیر 1000نفر اصلا قابل قبول نیست و نمیشه بهش استناد کرد،به همین جهت در حوزه هایی که بازدید کننده کمی داریم از نظر متخصصین و ابزار های مثل Hotjar و...استفاده می کنیم.
سوال من این هست که همونطور که در ویدئو هم توضیح دادید شما برای یک کسب وکار b2b روی (3180=540)نفر A/BTEST رفتید(برای ایمیل البته). آیا SMS و ایمیل از این قاعده مستثنی هست؟ و منظور شما فقط تعداد بازدید کننده سایت بوده؟
اگر اینطور هست برای SMS، ایمیل و شبکه های اجتماعی از کجا میتونیم بسنجیم که تعداد افراد مورد نظر برای A/BTest مناسب هست و میشه بهش تا حدودی استناد کرد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
12290

خلاصه موضوعات ویدئو

تست A/B یا A/B Testing روشی برای رساندن ما به هدف موثرتر است. به عنوان مثال، برای صفحه مشخص از یک سایت دو نمونه می‌سازیم و بررسی می‌کنیم که کدام یک عملکرد بهتری داشته و مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند. ممکن است این تست حتی برای بیش از دو صفحه هم انجام شود. بررسی‌های A/B Testing با استفاده از تحلیل‌های آماری، نتیجه را به کارشناسان نشان می‌دهد.

در سایت Crazy Egg، برای A/B Testing یک تعریف کامل وجود دارد. از نظر این سایت، این تست نه فقط برای سایت بلکه برای ایمیل، پیامک و تمام ابزارهای مارکتینگ قابل اجراست و تنها شرط آن یکتا بودن متغیر است. این متغیر می‌تواند عنوان ایمیل، CTA در متن پیامک و مانند آن باشد.

1-کمپین‌های ایمیل مارکتینگ 2-ایمیل‌های شخصی 3-استراتژی‌های مارکتینگ در مولتی مدیا 4-تبلیغات اینترنتی 5-اخبار 6-طراحی سایت

1-رنگ 2-Layout لی‌اوت 3-تعداد و طرح تصاویر 4-تیترها و زیرتیترها 5-قیمت و هزینه 6-پیشنهادهای ویژه 7-طراحی دکمه CTA

در این نوع تست، چند آزمون به شکل هم‌زمان انجام شده و اندازه‌گیری می‌شود.

1-قرار دادن هم‌زمان گزینه‌ها 2-قرار دادن غیر هم‌زمان گزینه‌ها

در این ویدئو، در مورد A/B Testing در سئو، توضیح داده شده است.

در این ویدئو، در مورد A/B Testing در ایمیل مارکتینگ با ابزار Mailchimp توضیح داده شده است. از مزایای این ابزار می‌توان به ارسال هم‌زمان یک ایمیل با تغییر در عنوان و زیر تیتر آن برای بررسی رفتار مخاطب اشاره کرد.

در این ویدئو، در مورد A/B Testing در Push Notification، توضیح داده شده است. همچنین یک نمونه واقعی از این تست در ابزار SendPulse بررسی شد.

1-مشخص کردن هدف 2-انتخاب ابزار 3-مشخص کردن متغیرها 4-مشخص کردن سنجه‌ها 5-نوشتن حالت‌های ممکن 6-انتخاب بخش ورودی 7-اجرای حالت‌های مختلف 8-بررسی سنجه‌ها 9-تحلیل نتایج به‌دست آمده 10-بررسی امکان بهبود تست 11-اجرای تست بهبود یافته 12-انتخاب بهترین حالت ممکن 13-اجرای بهترین حالت ممکن