پرسش و پاسخ شرکتکنندگان دوره
محسن شعبانی
منطقا برای A/B Testing باید نمونه ای که انتخاب می کنیم به اندازه ای باشه که بشه براساس نتایج اون دست به انتخاب زد. (البته در ویدئو ها اشاره ای به استفاده از نمونه بر اساس جداول آماری - جدول کوکران) شد ولی در صورت امکان آقای طالبی در خصوص مواردی که اندازه ی جامعه بسیار پایین هست (مثلا بازدید کننده ی بسیار پایین وب سایت) نظرشون رو در خصوص استفاده از A/B Testing بفرمایند. بیشترین search کشورهای مختلف(یا حتی استان های مختلف در ایران) در حوزه های مختلف چگونه می شه شناسائی کرد. مثلا من اگه بخوام بدونم بیشترین کلماتی که توسط ایرانی ها(تهرانی ها/...) در حوزه ی آموزش سرچ می شه یا بیشترین کلماتی که توسط ایرانی ها (تهرانی ها/...)در حوزه ی مشاوره ی مدیریت یا فشن یا ... سرچ میشه چی هست رو چطوری می شه شناسائی کرد.
پرسش پیام طراوتی
آیا به جای تست A/B
در ایمیل مارکتینگ،
میتوان ۲ کمپین
با ۲ ساختار ایمیل برای ۱ پویش
یا ۱ خبر ارسال کرد؟
مثلا
شرکت X که فروشنده کفش و پوشاک هست مثلا، برای شب یلدا میخواد به مشتریهاش که حدود ۱۰۰۰ نفر هستند، تخفیف ۲۰ درصدی بزاره و در یک ایمیل بهشون اعلام کنه.
طبق درس ۱۷، راهش اینه بیاد تست A/B
بر روی کمپین ایمیل مارکتینگش و هدایت مشتریهاش به صفحه فرود بذاره.
آیا میشه به جای تست A/B
۲ تا ایمیل ارسال کنه؟
ی ایمیل ۷۲ ساعت قبل شب یلدا
ی ایمیل ۲۴ ساعت قبل یلدا
اما اینبار به همه ۱۰۰۰ نفر
۲ تا ایمیل با ۲ ساختار متفاوت ارسال شده و همه ۱۰۰۰ نفر هر ۲ مدل ایمیل رو دیدن و تصمیم به خرید گرفتن یا نگرفتن.
آیا ارسال ۲ ایمیل دقیقتر از تست A/B نیست؟
پرسش امید اسدی
اگر در یک بخش مشخص از کسب و کار A-B TESTING رو انجام دادیم و به نتیجه مشخصی هم رسیدیم، آیا لازمه در فواصل زمانی مشخص مجدد این کار رو انجام بدیم؟ درواقع میخوام بدونم تاریخ انقضای هر A-B TESTING چقدره؟ به خصوص در بخش محتوا متنی سایت.
پرسش احمد موحدیان
با سلام . وقت بخیر...
در رابطه با A/B TESTING به خصوص صفحات محتوایی ، با توجه به اینکه این صفحات شباهت زیادی دارند، و زمان بیشتری برای این نوع تست ها لازم است، و بالاخره یکی از صفحات در انتهای تست حذف میشود، گوگل با این صفحات چگونه برخورد میکند؟ وآیا بر روی سئو سایت موثر است؟
با تشکر
پرسش امیرحسین سنایی
سلام آقای طالبی.
در جواب سوال آقای محسن شبعانی در همین جلسه گفتید که A/BTEST زیر 1000نفر اصلا قابل قبول نیست و نمیشه بهش استناد کرد،به همین جهت در حوزه هایی که بازدید کننده کمی داریم از نظر متخصصین و ابزار های مثل Hotjar و...استفاده می کنیم.
سوال من این هست که همونطور که در ویدئو هم توضیح دادید شما برای یک کسب وکار b2b روی (3180=540)نفر A/BTEST رفتید(برای ایمیل البته). آیا SMS و ایمیل از این قاعده مستثنی هست؟ و منظور شما فقط تعداد بازدید کننده سایت بوده؟
اگر اینطور هست برای SMS، ایمیل و شبکه های اجتماعی از کجا میتونیم بسنجیم که تعداد افراد مورد نظر برای A/BTest مناسب هست و میشه بهش تا حدودی استناد کرد؟
خلاصه موضوعات ویدئو
A/B Testing چیست؟
تست A/B یا A/B Testing روشی برای رساندن ما به هدف موثرتر است. به عنوان مثال، برای صفحه مشخص از یک سایت دو نمونه میسازیم و بررسی میکنیم که کدام یک عملکرد بهتری داشته و مخاطب را بیشتر درگیر میکند. ممکن است این تست حتی برای بیش از دو صفحه هم انجام شود. بررسیهای A/B Testing با استفاده از تحلیلهای آماری، نتیجه را به کارشناسان نشان میدهد.
A/B Testing با تعریف Crazy Egg
در سایت Crazy Egg، برای A/B Testing یک تعریف کامل وجود دارد. از نظر این سایت، این تست نه فقط برای سایت بلکه برای ایمیل، پیامک و تمام ابزارهای مارکتینگ قابل اجراست و تنها شرط آن یکتا بودن متغیر است. این متغیر میتواند عنوان ایمیل، CTA در متن پیامک و مانند آن باشد.
A/B Testing معمولا در چه ابزارهایی انجام میشود؟
1-کمپینهای ایمیل مارکتینگ 2-ایمیلهای شخصی 3-استراتژیهای مارکتینگ در مولتی مدیا 4-تبلیغات اینترنتی 5-اخبار 6-طراحی سایت
A/B Testing در چه مواردی اعمال میشود؟
1-رنگ 2-Layout لیاوت 3-تعداد و طرح تصاویر 4-تیترها و زیرتیترها 5-قیمت و هزینه 6-پیشنهادهای ویژه 7-طراحی دکمه CTA
Multivariate Testing چیست؟
در این نوع تست، چند آزمون به شکل همزمان انجام شده و اندازهگیری میشود.
روشهای A/B Testing
1-قرار دادن همزمان گزینهها 2-قرار دادن غیر همزمان گزینهها
A/B Testing در سئو
در این ویدئو، در مورد A/B Testing در سئو، توضیح داده شده است.
A/B Testing در ایمیل مارکتینگ
در این ویدئو، در مورد A/B Testing در ایمیل مارکتینگ با ابزار Mailchimp توضیح داده شده است. از مزایای این ابزار میتوان به ارسال همزمان یک ایمیل با تغییر در عنوان و زیر تیتر آن برای بررسی رفتار مخاطب اشاره کرد.
A/B Testing در Push Notification
در این ویدئو، در مورد A/B Testing در Push Notification، توضیح داده شده است. همچنین یک نمونه واقعی از این تست در ابزار SendPulse بررسی شد.
مراحل A/B Testing
1-مشخص کردن هدف 2-انتخاب ابزار 3-مشخص کردن متغیرها 4-مشخص کردن سنجهها 5-نوشتن حالتهای ممکن 6-انتخاب بخش ورودی 7-اجرای حالتهای مختلف 8-بررسی سنجهها 9-تحلیل نتایج بهدست آمده 10-بررسی امکان بهبود تست 11-اجرای تست بهبود یافته 12-انتخاب بهترین حالت ممکن 13-اجرای بهترین حالت ممکن