با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) و تبدیل (Conversion)

کانورژن یعنی تبدیل؛ قرار است چه چیزی را به چه چیز دیگری تبدیل ­کنیم؟ اگر من یک مغازه توی خیابان داشته باشم، درواقع چند تا کانورژن دارم. بیایید با همان قیف فروش نگاه کنیم. تعداد کسانی که از جلوی مغازه من رد می‌­شوند (که اصطلاحاً به آن‌ها می‌­گویند پاخورِ مغازه) چند نفر در روز هستند؟ حالا در روز‌های مختلف هفته. چند نفر به­‌طور میانگین از جلوی مغازه من رد می‌­شوند؟ چند نفر به ویترینم نگاه می­‌کنند؟ چند نفر بعد از نگاه کردن توجه‌شان جلب می‌شود و مثلاً پنج ثانیه، ده ثانیه، یک دقیقه، پشت ویترین می­‌ایستد و نگاه می‌کند؟ چند نفر از این افراد قانع می‌شوند تا وارد مغازه شوند و چند نفر از کسانی که وارد مغازه می‌شوند، خرید می‌کنند؟ اگر دقت بکنید، اینجا دقیقاً یک قیف فروش داریم. پاخور مغازه و یک توجه جزئی؛ ایستادن و بررسی دقیق­تر؛ ورود به مغازه؛ خرید یا عدم خرید و هرکدام از اینها هم یک ­سری ریزش (drop) دارند.

اگر مغازه­‌دار بخواهد بهینه­‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) را انجام بدهد؛ درواقع نرخ تبدیلش را بهبود بخشد، بدون اینکه لازم باشد مغاز‌ه‌اش را جا­به­‌جا کند. کافی است روی این مراحل تمرکز کند. مثلاً، چرا 98 درصد از افراد به ویترین توجه نمی‌کنند. در پاسخ ممکن است بگوییم چون موبایل دستشان بوده است یا اینکه ویترینمان جذابیت ندشته است. ممکن است ایجاد یک سری چشم‌اندازهای بیرونی بتواند کمک کند؛ مثلاً برخی برای جلب‌توجه نور لیزر میندازند و مثال­‌های فراوان دیگری که می‌­توان عنوان کرد برای توجه (attention)؛ مثل نوع فضا، ویترین، تخفیف و مواردی از این قبیل. اما موضوع اصلی این است که هر مغاز‌ه‌ای و هر مغازه­داری، conversion‌های خودش را می‌شناسد، بدون اینکه حتی چیزی خوانده باشد! آنها کاملاً اطلاع دارند که باید چه­کار بکنند تا احتمال کانورت‌ کردن افزایش پیدا کند. درواقع نرخ تبدیلشان را می‌شناسند و می‌دانند که چطور می‌توانند آن را بهبود بخشند. درمقابل، در فضای دیجیتال، دست ما تا حدود زیادی بازتر است، چرا؟ چون مغازه اصولاً نمی­‌تواند پاخورش را عوض کند و یا مکانش را تغییر دهد، اما ما در فضای دیجیتال به­‌سادگی می­‌توانیم این کار را انجام دهیم. مثلاً با شبکه­‌های اجتماعی افراد را به سایتمان بکشانیم یا از سئو، گوگل ادز تبلیغات بنری. البته همان روش­‌های معمول و مرسوم مغازه­‌ها را هم برای افزایش پاخور داریم. مثلاً مغازه­‌ها در گذشته تراکت پخش می‌کردند، اما الان روی بازاریابی د‌هان­ به ­د‌هان (word of mouth)، تخفیفات دور‌ه‌ای، پیامک و CRM سرمایه‌گذاری می‌شود. در فضای دیجیتال با استفاده از روش­‌های متنوعی می­‌توانیم نرخ تبدیلمان را بهتر کنیم و بهبود بخشیم، یعنی آن سر گشاد قیف را می‌توانیم گشاد و گشادتر کنیم. کاری که در فضای آفلاین (Offline) به راحتی امکان­پذیر نیست و باید مغازه‌­تان را جا­به­‌جا کنید یا بروید یک شعبه دیگری در جای دیگری دایر کنید تا بتوانید سر گشاد قیف را گشادتر بکنید و بتوانید ورودی بیشتری جذب کنید. کانورت‌­های متفاوت با شاخص­‌های کلیدی عملکردِ (KPI) متفاوتی سنجیده می‌شوند. درواقع، در بحث بهبود نرخ تبدیل، اصل ماجرا این است که بتوانید KPIهای مشخص و واضحی داشته باشید. گفته می‌شود که KPI در لایه‌‌های مختلفی سنجیده می‌شود و قابل‌­توجه قرار می‌گیرد. درباره این صحبت کردم که ممکن است KPIهای یک مالک کسب­‌و­کار با KPIهای یک واحد سئو یا یک واحد کانتنت متفاوت باشد. اما درنهایت، همه اینها قرار است کمک کنند تا آن KPIهایی که صاحب کسب‌­و­کار باید به آن توجه کند، حاصل شود. ما در ویدئوی بعدی می‌رویم سراغ این روش اما الان می‌خواهیم با همدیگر یک سری به این سایت­‌ها بزنیم و ببینم Conversion Rate یعنی چی؟ منابع خارجی و منابع ایرانی درباره‌اش چه می‌گویند؟ چگونه مطالعه کنیم؟ در کجا‌ها عملیاتی نیست؟ کجا‌ها به­‌نظر درست‌­تر است؟ در کسب­‌و­کارمان چه ایده‌­هایی ‌می‌توانیم بگیریم؟

تعریف نرخ تبدیل  (CRO)

 نرخ تبدیل (CRO) یعنی اینکه بتوانیم ویزیتور‌های وب‌سایت را به مشتری تبدیل کنیم یا به هر اکشن یا عملی بدل کنیم که مورد‌نظرمان است، مثل تماس، گرفتن اطلاعات، پر کردن فرم و ... .

سایت‌های moz.com  , hubspot.com , crazyegg.com  , neilpatel.com  , quicksprout.com , Optimizely.com ،  Omniconvert.com که تقریباً همگی سایت‌هایی معتبری هستند منبع خوبی برای مطالعه هستند. به‌سراغ hotjar.com  نیزخواهیم رفت یاbigcommerce.com که یکی از پلتفرم‌های ایکامرس بسیار معتبر است.

تعریف ویکی‌پدیا (Wikipedia) از نرخ تبدیل دارد:

در اصل شکل گرفتن و اهمیت یافتن CRO بعد از حباب‌دات‌کام بوده است.(برای آشنایی با حباب‌دات‌کام به کانال تگرام kar_kasb مراجعه کنید. در آنجا مفصل راجع‌به این موضوع توضیح داده‌ام.) جایی که شرکت‌‌ها متوجه شدند باید هزینه‌های بیشتری را برای آنالیز وب‌سایتشان اختصاص بدهند. توضیحاتی را از سال 2000 شروع می­‌کند و به سال 2004 می­رسد. 

همچنین درباره ابزار‌های جدیدی که در اختیار دیجیتال مارکترها (INTERNET MARKETERS) قرار دارد، صحبت می­کند. همین­طور حالت‌های مختلف محتوایی را براساس پارامتر‌های متفاوت، از جمله لایوت، متن، پیشنهادات، تصاویر و غیره.

و بعد تاکید می‌کند که در سال 2007 این روش‌های بهبود (Optimization) با ابزاری به‌نام google web optimizer  حتی سریع­‌تر هم شد و بهبود پیدا کرد. همچنین، بیان

می­‌کند که conversion rate optimization   جزو ابعاد و جنبه­‌های اغلب کمپین­‌ها یا کارزار‌های دیجیتال مارکتینگی است (digital marketing campaign).

نکته مهم این است که این کار با تست­­ها و گزینه­‌ها و آلترنیتیوها و ورژن­‌های متفاوت از یک صفحه یا process  انجام می‌شود، اما به­ شکل روشمند؛ یعنی این­طوری نیست که ما مثلاً چشم‌­هایمان را ببندیم و و بدون انجام کاری دست به انتخاب بزنیم. باید براساس داده­‌های آماری تصمیم بگیریم و این متدولوژی روشمند براساس داده‌­های آماری­ است. اما نکته مهمش اینجاست: دو مکتب و نظریه اینجا مطرح است که نظریاتشان پذیرفته­ شده است. مکتب اول می‌­گوید که بر راه دقت کنید و ببینید که چه اتفاقی می‌­افتد و مکتب دوم فرآیند (process) را مطرح می‌کند.

Conversion Rate  برابر است با تعداد تبدیل­‌ها تقسیم بر تعداد ویزیتور ضرب­در 100. مثلاً در همین دوره بازاریابی دیجیتال، اگر فرض کنیم که از هر 100 بازدید­کننده 3 نفر

ثبت‌­نام کند، نرخ تبدیلش ‌می‌شود 3 درصد. البته برخی الان می­‌گویند آقای طالبی ببخشید از این 100 نفر، 30 نفرش کسانی هستند که الان این ویدئوها را می­‌بینند؟ توجه داشته باشید که ما تعاریف را خیلی پیچیده نمی‌کنیم. هرچند ممکن است که تفاوت ایجاد کنیم و بیایم این‌ها را محاسبه کنیم و جدا کنیم که البته غلط نیست. اما، در کل، یک مدل ساده مدنظر ماست. اما در مسائل جزیی و حالت­‌های خاص می‌توان چنین تفکیک­‌هایی را قائل شد. مثلاً  بگوییم از این صد نفر چند نفرشان کاربر(user) بودند و چند نفرشان سِشِن session و خیلی از جزییات دیگری که می­توان محاسبه کرد.

ما وارد این پیچیدگی­‌ها فعلاً نمی‌شویم. این‌جور پیچیدگی­­‌ها برای شرکت­های بزرگ است. شرکت­‌هایی که واحد فنی دارند، مشاور دارند، متخصص دارند و نظیر اینها، که دسته‌به‌دسته رفتار(behaviour) کاربران و مخاطبان را مجزا آنالیز می‌کنند.

 در حالت ساده، برای امثال من که فروشگاه اینترنتی داریم، فارغ از هرچیزی، نرخ تبدیل را برپایه بازدیدکننده و خرید قرار می­‌دهیم. مثل فروشگاه کتابم کو، فکر کنم دیروز 700 تا بازدیدکننده یا ویزیتور و 15 تا فروش داشت. الان Conversion Rate  ما چقدر است؟ با یک ماشین­‌حساب ساده 15 تقسیم بر 700 ستاره 100. به همین سادگی: نرخ تبدیل سایت ما 2/14بوده است. 

معمولاً نرخ تبدیل را در یک بازه زمانی اندازه‌گیری می­‌کنند، مثلاً به‌صورت هفتگی و ماهانه. اینکه در چه بازه زمانی اندازه‌گیری را انجام دهیم، خودش یک مساله است. برای مثال، در حوزه فروش کتاب کودک و نوجوان، ما معمولاً هفتگی این کار را انجام می‌دهیم، البته با علم به اینکه، ماه‌های مختلف با هم فرق می‌کنند، مثلا میزان خرید کتابِ داستان در مردادماه با دی‌ماه متفاوت است. اکنون بیایید دوباره به‌سراغ تعریف برویم تا به نکات جدیدتری برسیم. در این بخش اگر نگاهی به see also  بیندازیم، متوجه می‌‌شویم که یک سری موضوعات را به ما پیشنهاد می‌کند، مثلاً Audience Screen با Behavioural Targeting که در اس‌ام‌اس مارکتینگ اشاره کوچکی به آن داشتیم: اینکه تقسیم‌بندی (Segmentation) ما باید مبتنی بر رفتار مصرف‌کننده باشد. سایت ماز(moz.com)  به‌خاطر مطالب زیادی که در سئو به ما یاد می‌دهد برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ مثلاً در این سایت عنوان می‌شود که: Conversion Rate Optimization(CRO) یک فرآیندِ سیستماتیکِ افزایش درصد بازدیدکننده‌هایی از سایت است که اکشن و عمل موردنظر ما را انجام می‌دهند یا جایی سوال می‌کند: ?What is conversin و در ادامه به توضیح تبدیل و انواع آن می‌پردازد. اگر یادتان باشد من در یکی از ویدئوها اشاره کردم که کامنت گذاشتن برای من درواقع یک conversion محسوب می‌شود که اینجا آن را به macro conversion وmicro conversion  تقسیم کرده است. به‌عنوان مثال، ساختن اکانت و عضویت در لیست خبرنامه ایمیل و اضافه کردن محصول به سبد خرید را جزوmicro conversion محسوب کرده است و مثلاً نظر دادن در وب‌سایت‌ها را ماکرو به‌حساب آورده است. سوال اصلی سایت ماز دراین‌باره: ?What is conversion rate این بحث را با یک تعریف ساده ارائه می‌کند و بیان می‌کند که نرخ تبدیل، تعداد دفعاتی است که کاربر، هدف موردنظری را انجام می‌دهد (desired action)، تقسیم بر بازدید‌کننده‌های سایت. البته، اگر دقت کرده باشید من در ویکی‌پدیا توضیح دادم که تبدیل را ‌می‌توانیم به شکل‌‌های پیچیده‌تری هم برای segmentهای مختلف یا دسته‌‌های مختلفی از مخاطبان محاسبه کنیم که آن‌هم در خیلی از جا‌ها کاربرد دارد. نکته مهم دیگری که عنوان می‌کند: conversion rate optimization after the visit makes it to your site  است، آن هم به‌دلیل وجودconversion optimization  در seo.

در ادامه به یک نکته دیگر اشاره می‌کند: the key to success optimization . و یک موضوع بسیار کلیدی را در همان جمله اول یادآوری می‌کند:

موضوعی در باب اینکه کجا باید بهینه‌سازی انجام شود که بعداً در sales funnel  دلایل اهمیتش را می‌گویم.?what to optimiz به ما کمک می‌کند تا بدانیم قرار است چه چیزی را بهینه کنیم و بعد سوالی درمورد اینکه برای چه کسی می‌خواهید بهینه‌سازی کنید؟ (who to optimize for). آیا قرار است سایت را برای شخص خاصی بهینه کنید؟ در اینجا بحث‌هایی مثل پرسونا (persona) مطرح می‌شوند که بسیار مهم‌ هستند و بعد موضوع کرنر استون‌ها (corner stone) را معرفی می‌کند.

کرنر استون

معادل فارسی آن سنگِ بنا یا پایه و اساس است. در سئو نیز چنین مبحثی داریم با عنوان corner stone pages. توضیحاتی درباره اینکه، اگر تصمیمات بی‌پایه و اساس بگیرید و به قول خودمان «هر چی حال کردید» را انجام بدهید، احتمالاً دارید زمان و سرمایه‌تان را هدر می‌دهید؛ تصمیمات حتماً باید مبتنی بر فرضیاتی باشند، آن‌هم بر اساس داده‌ها. اکنون به شما یک مدل معرفی می‌کند، با عنوان quantitive data analysis که معادل فارسی‌اش تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کمی است‌. روشی که چگونگی رفتار افراد را براساس یک سری داده می‌سنجد؛ مثلاً براساس داده‌‌های گوگل آنالتیکس (google analytics) به شما می‌گوید که افراد ازطریق کدام صفحه وارد سایت شما می‌شوند و با چه امکاناتی (feature) در سایت شماengage می‌شوند یا اینکه از کجا آمدند. به‌علاوه اطلاعات دموگرافیکی مانند سن، تحصیلات، جنسیت و علاقه‌مندی‌ها و همچنین قیف کانورژن شما را تحلیل می‌کند (conversion funnel). 

در ادامه، به معرفی یک مدل دیگر به اسم people method می‌پردازد؛ توضیحاتی درباره اینکه کاربران در کدام بخش‌ها با سایت شما interact می‌کنند؟ چرا کلیک می‌کنند؟ چرا کلیک نمی‌کنند؟ سوالاتی درباره اینکه چرا اینجا بیشتر کلیک کرد و چرا  آنجا کمتر کلیک کرد.

خیلی مهم است که وقتی نمی‌توانید سایت را برای همه optimize کنید، پس، حداقل، باید برای کاربرانی که برایتان اهمیت دارند و ایدئالتان هستند optimize کنید. چگونه؟ با نظرسنجی (on site survey) که همان user testing  satisfication survey یا رضایت‌سنجی از کاربران(user) است.

درحقیقت، با به‌کارگیری این متد‌ها به‌دنبال این هستیم که چرا کاربران به سایت ما می‌آیند؟ کدام صفحات سایت برایشان جذاب است؟ چه عاملی باعث می‌شود که کاربران از محصولات و خدمات ما استفاده کنند؟ و سوالاتی از این دست که باید در بهبود نرخ تبدیل (cro) به آنها پاسخ دهیم.

در سایت ماز به این اشاره می‌شود که بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک فرایند پنج مرحله‌ای است. 

پنج گام بهینه‌سازی سایت ماز  (moz.com)

1)    جمع آوری داده (data gathering)

چه داده‌‌هایی باید جمع‌آوری شود و از چه ابزار‌هایی باید استفاده کنیم؟

2) لیست کردن فرضیه‌ها (list hypothesis)

چه موردی را باید تست کنیم؟ چه کسی را می‌خواهیم تست کنیم و کجا را می‌خواهیم تست کنیم؟

3) wireframe test designs

نوع کسب‌وکار در این مورد خیلی مهم است. سه موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که آیا واقعاً این تست‌‌ها فرضیه‌های ما را بررسی می‌کنند؟ اگر سایتمان خیلی بزرگ و دارای صفحات متعدد است، آیا جای درستی از سایت را مورد تست و بازبینی قرار می‌دهد؟ اصلاً این موارد قابل انجام هستند (مثل تغییر قالب سایت)؟ برای مثال، سایت mydmc.ir با زبان «.net» نوشته شده است و اگر زمانی بخواهیم اپلیکیشن داشته باشیم، تغییر قالب سایت به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

4) اجرا

5) آیا فرضیه‌‌های ما درست هستند و اعتبار دارند؟

اگر فرضیه‌هایمان درست بود که باید اقدامات لازم را سریع انجام دهیم و اگر غلط بود باید چه‌کار ‌کنیم؟

‌نرخ تبدیل در هاب‌اسپات (hubspot.com)

 در این سایت به the beginners guide to conversion rate optimization(cro) اشاره می‌کند که مضمونش این است: اگر دنبال گشاد کردن سرِ قیف و ترافیک زیاد هستید، اما کانورژن خوب ندارید، درحقیقت، دارید پولتان را دور می‌ریزید، پس بهcro  نیاز ندارید. این سایت با ایجاد احساس نیاز در شما، پیشنهاد می‌کند که مقاله‌ای را دانلود کنید و بخوانید، که توسط یک call to action در دسترس شما قرار گرفته است. در اصل برای یادگیری است. مقدمه را بیان می‌کند و ضرورت را در ذهن ما ایجاد می‌کند و بعد پیشنهاد «همین حالا دانلود کن» و یک جدول برنامه‌ریزی برای CRO را به ما می‌دهد. روی آن کلیک می‌کنیم تا یک لندینگ پیج (landing page) باز شود؛ صفحه‌ای که برای هدفی خاص طراحی شده است. اولین عبارتی که می‌بینیم free download  است، بعد عنوان را گذاشته و زیرش یک فراخوان برای اقدامِ (CTA) خیلی خوب قرار داده است، در کنارش هم از fly wheel  استفاده کرده است که اگر دقت کنیم داخلش قیف کانورژن (CRO) را می‌بینیم. در ادامه اسکرول می‌کنیم تا توضیحاتی را که درباره این مقاله داده است، مطالعه کنیم و ببینیم به چه دردمان می‌خورد؟

برای دریافت یک مقاله، کتاب یا راهنمای رایگان، یک روشی داریم به‌نام Require که  باید ایمیل و مشخصاتی را بدهیم، شاید برای مخاطب جالب نباشد. ‌هاب‌اسپات سعی کرده تا توضیحاتی بدهد که چرا این اطلاعات را از شما می‌‌گیرید و چرا دریافت این اطلاعات الکی نیست؛ اگر دقت کنید، کال تو اکشن (call to action) را دو بار تکرار کرده است.

پس وقتی می‌خواهیم مشخصاتی را از کاربر بگیریم، به‌خصوص زمانی که میزان اطلاعات دریافتی زیاد است، برای قانع کردن او نیاز است تا به کاربر توضیح بدهیم که دقیقاً این اطلاعات را برای چه چیزی دریافت می‌کنیم.

اکنون، سوال اصلی این است: آیا ما می‌‌توانیم آن چیزهایی را که خوندیم به عمل و اکشن تبدیل کنیم؟ نکته مهم‌ اینpdf  همین است که یک برنامه زمان‌بندی‌شده (action plan) به شما می‌دهد.

crazyegg.com:

بیان می‌کند که CRO یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌ها است برای اینکه بتوانید بازدیدکننده سایتتان را به مشتری و خریدار تبدیل کنید. و یک جمله بسیار مهم دیگر، داده‌های متناقض بسیاری درباره CRO وجود دارد. برای مثال، یک تحقیقی نشان می‌دهد که لندینگ پیج‌‌های طولانی می‌توانند تا 220 درصد کانورژن ریت را افزایش بدهند، در حالی که، خیلی منابع می‌گویند، لندینگ پیج باید خلاصه و سبک و ساده باشد یا مثلاً در جای دیگری می‌گوید که 84 درصد لندینگ پیج‌‌ها، navigation barدارند که اگر حذفش کنیم می‌تواند 2دوبرابر کانورژن ریت را افزایش دهد.

توجه کنید به منابعی که با هم مرور کردیم. منابعی که همگی خوب بودند و کسی نمی‌گوید که منابعی همچون ویکی‌پدیا، ماز و ‌هاب‌اسپات بد هستند، اما محتوایcrazyegg  خیلی کاربردی‌تر است. به‌طورکلی، به یک منبع اکتفا نکنید و همیشه به‌دنبال مطالب متنوع از زاویه‌های مختلف باشید.

 

Conversion rate formula =(total transactions/total site visits) * 100

 

transaction  را چه چیزی در نظر بگیریم؟ بستگی دارد به کسب‌و‌کار و هدف ما که می‌‌تواند موارد مختلفی مانند خرید (purchase)، عضویت در سایت، کلیک یا دانلود یا ممکن است یک هدف نباشد و چندین هدف برای کانورژن تعریف شوند؛ مثل تیزلند که ما یک هدف واحد نداریم و چندین هدف به‌هم‌پیوسته داریم یا در mydmc.ir یکی از اهداف (goal) خیلی مهم ما، عضو شدن در سایت است؛ البته از این مهم‌تر این است که چند نفر پول می‌دهند که اگر ابتدا عضو سایت بشوند و شماره تماسشان را داشته باشیم می‌توانیم  teleshopping انجام دهیم و حتی اگر آدرس ایمیلشان را هم بدهند ما می‌توانیم email marketing برایشان انجام دهیم و یا به مناسبت‌‌های مختلف، تخفیف‌گذاری برایشان اختصاص دهیم و مواردی نظیر اینها که بتوانیم درنهایت ارتباط را شکل بدهیم و درصد بیشتری را convert کنیم. درضمن، اولین مرحله از قیف mydmc هم همین است.

 در سایتCrazyegg.com عنوان می‌شود که conversion rate بخش‌های مختلفی دارد. مثلاً (CTA)  که در آن از مخاطب می‌خواهیم یک کار مشخصی را انجام بدهد یا یکی دیگر از بخش‌ها، conversion funnel است که برای CRO از a/b testing استفاده می‌کنیم.

بخش دیگر user recording است که ابزارهایی نظیر hotjar و mouseflow برای user recording معرفی می‌شوند. با استفاده از این ابزارها ‌می‌توانیم یک ویدئو از کلیه کار‌هایی که کاربر درسایتمان انجام می‌دهد، داشته باشیم تا رفتار کاربر را تحلیل کنیم و از آن برای بهبود کاربردپذیری سایتمان استفاده ‌کنیم. این ابزار‌ها و مثال‌‌های عملی در ویدئو‌های بعدی توضیح داده می‌‌شوند. همچنین، این ابزارها چیزی با نام heatmap به شما می‌دهند: یک نقشه حرارتیِ رنگی است که کلیک‌ها و اسکرول و جا‌هایی که موسِ مخاطب بیشتر قرار گرفته را به ما نشان می‌دهد؛ موضوعی که در conversion rate optimization بسیار کاربرد دارد. همچنین، گوگل آنالتیکس که با استفاده از آن میزان زیادی داده ‌می‌توانیم (به‌‌صورت رایگان) دریافت کنیم، مثل bounce rate و time on page. و اقداماتی نظیر کاهش حجم عکس‌ها، بهبود navigation bar ، قرار داد نگذاشتن اینترنال لینک (internal link) در محتوامون محتوایمان،. استفاده از بخش‌ بندی و زیر عنوان در محتوا استفاده کنیم که باعث شه می‌شود مخاطبانمان مطلب را بخوانند، ایجاد و همی‌نطور call to action اضافه کنیم. برای ه منحصر به فرد در هر صفحه CTA منحصر به فرد ایجاد کنیم. باید، ساده کردن در فضای ecommerce برای کوتاه کردن تا می‌شه فرآیند‌های خرید را ساده و کوتاه کنیم. و همچنین، انواع راش روش‌های خرید را ارائه بدهیم و اجازه دهیم تا کاربران بدون عضویت در سایت و به‌ عنوان مهمان بتوانند خریدشان را تکمیل کنند.

 نیل‌ پاتل (neil patel.com) 

اولین جمله این سایت، ساده کردن بهینه‌سازی نرخ تبدیلRate Optimization)  (Conversion است که سعی می‌کند به‌طرز عملی آن را آموزش دهد.

quicksprout.com   

توضیحات خوبی درباره a/b testing  می‌دهد (بحث هفته آینده است که موضوعات خوبی را درمورد customer survey,onsite survey ,customer usability ارائه می‌دهد.

Optimizely.com

یکی از نکات جالب و جذاب این سایت، این است که حوزه‌ها را تفکیک می‌کند و بنابر خصوصیات هر حوزه راه‌حلی را برای افزایش CRO می‌دهد.

Backlinko.com

این سایت، یکی از کارهای جذاب بک‌لینک را توضیح می‌دهد کهtable of contents  نام دارد و بعداً به table of contents  و تاثیر آن در سئو می‌‌پردازد. این سایت تلاش‌ کرده تا با آیکون‌ها، احتمال کلیک سایت شما را افزایش دهد. حتماً مطلب این سایت را درباره conversion rate optimization بخوانید.

بهتر است در ادامه به‌سراغ تعریغ سایت‌های فارسی از بهینه‌سازی نرخ تبدیل برویم.

  • اولین مطلب مربوط به «وب‌رمز» است که خیلی مطالب خاصی ندارد جز اینکه یک نکته خوبی را معرفی می‌کند با نام: Optimizely.
  • سایت «ایران مدیر» که رویکردش بر تحلیل رفتار متمرکز است.
  • «یکتانت» که یک سری ابزار معرفی می‌کند.
  • «کالج تپسل» مطالب خوبی را درباره قیف فراش ارائه می‌‌دهد.

به‌طورکلی، و متاسفانه، مطلب خاصی در سایت‌‌های فارسی نیست و اغلب مطالب ترجمه هستند. این موضوع نشان از آن دارد که این موضوع، دغدغه مدیران دیجیتال مارکتینگ ما و تولید کنندگان محتوا نبوده است.

 

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

باتوجه به اين كه سایت ما جدیده و ما ورودي نداريم چطور بفهميم ريزش هامون دركجاس و كانورت در كجا بايد انجام بديم؟؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
2187

Crazy egg recording ابزار خوبی هست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
7002

سلام آقای طالبی من هر کاری کردم نتونستم فایل case studies رو از سایت optimizely دانلود کنم و با ارور `This page does not exist` مواجه میشم.
اگر امکانش هست این فایل رو در زیر ویدئو آپلود کنید چون خیلی علاقمند به مطالعه ش هستم.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
12270

خلاصه موضوعات ویدئو

در این ویدئو یک مثال از کسب و کار آفلاین و نحوه افزایش نرخ تبدیل CRO در آن توضیح داده شده است.

CRO یا بهبود نرخ تبدیل به معنای بهبود (بهینه‌سازی) میزان تبدیل نسبت به ورود است. در وب سایت، به معنی تعداد رویداد مورد نظر (فروش، عضویت، تماس، دانلود یک فایل، مشاهدۀ یک ویدئو و مانند آن) نسبت به تعداد بازدیدکنندهاز سایت است. برای CRO می‌توان از جنبه‌های مختلفی موضوع را از دید Macro و Micro بررسی کرد.

به‌صورت معمول میزان CRO از تقسیم تعداد تبدیل به تعداد ویزیتور به‌دست می‌آید اما ممکن است همانطور که در این ویدئو توضیح داده شد، عوامل دیگری هم در محاسبه در نظر گرفته شوند.

در این ویدئو، نکات مربوط به بررسی نرخ تبدیل و سوالات مهم برای آنالیز آن مطرح شده است.

CTA یا Call To Action به منزله ترغیب مخاطب برای انجام یک کار مشخص است.

1- CTA
2- A/B Testing
3- ست چندگانه MVT
4- قابلیت استفاده (کاربردپذیری)
5- ابزارهایی که کمک می‌کند تا درک بیشتری از مشتری داشته باشید.
6-ابزارهای User Recordings
7- آنالیتیکس
8- Heatmaps

در این ویدئو نحوه استفاده از Case Study یا مطالعه موردی در کسب و کار به ‌صورت کامل توضیح داده شده است.