با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای دوره را مشاهده کنید.

شاید، بعد از بالا آوردن سایتتان، بارها و بارها به این سوال مهم فکر کرده باشید: چگونه بازدیدکننده بیاورم؟ این سوال یکی از اشتباهات بزرگی است که در ذهن اغلب افراد و بعد از راه‌اندازی سایت ‌ایجاد می‌شود. درصورتی‌که باید در زمان مناسب و بعد از اینکه سایتتان بالا آمد و محتوای مناسبی در آن گذاشتید (طبق آن مواردی که حامی غفاری توضیح داد و البته در ادامه بازهم توضیحاتی پیرامون آن خواهیم داشت) به فکر آن باشید، البته در این صورت هم پرسیدن این سوال زود است.

اکنون وقت آن است که بپرسید:

چگونه Conversion RateOptimization ‌‌کنیم؟

ابتدا با استفاده از یک سری از روش‌هایی که الان توضیح خواهم داد و بعد از پیاده‌سازی محتوا و بهبود نرخ تبدیل به‌سراغ سوال اول می‌رویم: برای اینکه بازدیدکننده به سایت بیاوریم ما سه روش بیشتر نداریم:

1) روش‌های زود‌بازده؛

2) روش‌هایی با بازدهی میان‌مدت؛

3) روش‌هایی با بازدهی بلند‌مدت؛

 روش‌های زود‌بازده

 روش‌هایی هستند که بازدهی‌شان از یک دقیقه شروع می‌شود و تا سه ماه ادامه پیدا می‌کند، مثل تبلیغات کلیکی و گوگل ادز.

تبلیغات کلیکی: تبلیغاتی هستند که برای جذب ورودی به سایتمان برایش هزینه می‌کنیم، مانند تبلیغات کلیکی و اینفلوئنسر مارکتینگ.

سایت اگر با سئو بالا آمده باشد، چون مستقیم به گوگل پول نداده‌ایم، تبلیغ کلیکی محسوب نمی‌شود، اما گوگل ادز در کنار وب‌سایت‌ها یا کلمه آگهی در سایت‌های ایرانی جزء تبلیغ کلیکی محسوب می‌شوند. برخی نیز پاپ‌آپ را تبلیغ کلیکی می‌دانند که این‌طور نیست.

هرگاه یک مشتری با کلیک روی لینکی که بابتش پول پرداخت شده است وارد یک سایت بشود، آن یک تبلیغ کلیکی است، حتی اگر رپرتاژآگهی باشد. تبلیغات کلیکی جزء روش‌های زود‌بازده هستند و بلافاصله مشتری ‌می‌آورند، گاهی در همان دقایق نخست. اما در فضای آفلاین ما چنین سرعتی نداریم. مثلاً در تبلیغات تلویزیون اگر بخواهید لینکی را بزنید یا عددی را ارسال کنید و وارد سایت یا پروسه خرید بشوید، بازهم طول ‌خواهد ‌کشید.

روش‌های زود‌بازده دیگری هم وجود دارد:

بازاریابی پیامکی: من یک پیامک می‌فرستم و در متنش تاکید می‌کنم که اگر علاقه‌مند هستید عدد 1 را بفرستید یا روی لینک زیر کلیک کنید و... .

ایمیل مارکتینگ: به‌محض ارسال ایمیل به لیست مخاطبان، امکان کلیک، بازدید و فروش به‌وجود می‌آید.

روش‌های اصطلاحاً سنتی یا مرسوم: مثل تبلیغات در رادیو و تلویزیون، قرار دادن QR Code در بروشور، تبلیغات چاپی و تبلیغات در تلویزیون‌های ماهواره‌ای و... .

ایمیل مارکتینگ: ایمیل یکی از ابزار‌های موجود در فضای مجازی است که اگر به‌طور خلاقانه‌ای انتخاب و استفاده شود، می‌تواند به‌شدت تاثیرگذار باشد.

برای شروع بهتر است با جست‌وجوی این عبارت در گوگل شروع کنیم: «What is email?». با باز شدن صفحات متوجه ‌می‌شویم که در حدود 19 میلیارد و 450 میلیون صفحه ایندکس‌شده درمورد ایمیل به‌شکل اسم و فعل قابل استفاده است.

تعریف ایمیل در نقش اسم:

یعنی پیام‌هایی که در بستر شبکه از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر ارسال ‌می‌شوند. خواندن ایمیل‌ها اکنون تبدیل شده‌اند به اولین کارهایی که افراد انجام می‌دهند.

تعریف ایمیل در نقش فعل:

 ارسال کردن یک پیام الکترونیک.

سایت wolframalpha.com یک موتور جست‌وجوی مفهو‌می و خاص ‌است ـ این موضوع را برای شروع بحث سئو ‌می‌گویم که وقتی وارد مبحث آن شدیم، اگاهی داشته باشید که فقط موتور جست‌و‌جوی عام نداریم، بلکه نوع دیگری از آنها هم وجود دارد. این سایت خیلی کامل و مفهو‌می ‌است و هرچه سرچ کنید را به‌طور جامع پوشش ‌می‌دهد؛ درحقیقت یک موتور جست‌و‌جوی تخصصی.

ایمیل اولین‌بار در سال 1877 میلادی استفاده شده است. در ویکی‌پدیا چنین گفته‌ شده که ایمیل یک راه تبادل پیام بین افراد با استفاده از ابزار‌های الکترونیک است. این ابزار از سال 1960 به‌صورت محدود شروع به استفاده شده است و برای ارسال آن، هر دو طرف باید آنلاین ‌می‌بودند، چیزی شبیه پیام‌رسان‌ها.  

اولین کسی که ایمیل را به‌صورتی که ما الان از آن استفاده می‌کنیم اختراع کرد، فردی بود به‌نام Tamlinson در سال 1971. او این سیستم را بر‌اساس شبکه آرپانت (ARPA NET، شبکه‌ای که اینترنت از آن گرفته شده است و دراصل یک پروژه نظا‌می ‌بود) و با علامت اتساین @ توسعه داد. درنهایت، در اواسط دهه 70 میلادی بود که این سیستم به‌عنوان ایمیل شناخته شد. اکنون دیگر لازم نیست که دو طرف آنلاین باشند و اگر یک طرف آفلاین باشد مشکلی پیش نمی‌آید و همچنین زبان‌های متفاوتی را پشتیبانی ‌می‌کند. در سپتامبر سال 1973 چند بار مهندسان خبره و توانمند ایمیل را مستندسازی (Documentation) کردند. تمام مطالب راجع‌به ایمیل را به‌خوبی جست‌وجو ‌و مطالعه ‌کنید، چون در آینده به مشکل برمی‌خورید.

اکنون در جست‌و‌جوی بعدی در گوگل، عبارت «Types of email» را سرچ می‌کنیم. یک صفحه، هفت نوع ایمیل و صفحه دیگری‌ سیزده نوع ایمیل را معرفی می‌کند، و در ابتدا می‌پرسد، چرا به انوع ایمیل نیاز دارید؟

ما در مبحث ایمیل مارکتینگ در ایران با یک مشکل جدی روبه‌رو هستیم، چون اغلب افراد انواع ایمیل را نمی‌شناسند و مبانی و مفاهیم را نمی‌دانند و بعد چنین خیال می‌کنند که ایمیل مارکتینگ جواب نمی‌دهد. پس بهتر است که با انواع ایمیل آشنایی داشته باشید تا بدانید که کجاها از ایمیل‌ها استفاده کنید. باید کامل درباره ایمیل‌ها مطالعه کنید تا به قوانین و ضوابطشان اگاه باشید و سعی کیند آنها را رعایت کنید. مثلاً به سایت hubspot.com بروید و حتماً درمورد انواع ایمیل مارکتینگ مطالعه کنید.

 انواع کاربرد ایمیل

  • کاربرد یک نوع ایمیل این است که اگر کاربری سبد خرید خود را نیمه‌کاره رها کرد و رفت برایش ایمیل بفرستیم و ترغیبش کنیم تا به خرید ادامه دهد.
  • یکی دیگر از انواع ایمیل مارکتینگ این است که افراد را برای شرکت در ایونت دعوت کنیم.
  • یک نوع ایمیل مارکتینگ دیگر، Social media send است، که اگر در گروه‌های لینکدین و گروه‌های گوگل‌پلاسی عضو هستید، می‌توانید در آنجا از این مدل استفاده کنید.

برای خیلی از ما تعریف ایمیل، چیزی در حد صندوق ورودی‌ ایمیلمان است (Inbox). الان اغلب ایرانی‌ها یک اکانت در جی‌میل دارند که از طریق آن با ایمیل آشنا شده‌اند، اما از خیلی از ابزار‌هایش مطلع نیستند.

دو نوع ایمیل داریم:

1- ایمیل سرویس‌ها مثل جی‌میل و یاهو و... ؛

2- ایمیل‌های سازمانی یا به‌عبارتی ایمیل‌های دامنه.

توجه کنید که بعضی از ایمیل‌ها «No Reply» هستند، یعنی خودتان ‌می‌توانید تنظیم کنید که پاسخی دریافت نکنید یا ‌می‌توانید لیبل به آن بزنید و داخل گروه خاصی در جی‌میلتان بفرستید که در صندوق ذخیره‌تان نباشد یا هرگز اسپم نشود یا به‌محض رسیدن به ایمیل دیگری ارسال شود یا تا رسید حذف بشود. حتی گزینه‌ای دارد که در هنگا‌م اعمال تغییرات، به‌صورت خودکار روی بقیه ایمیل‌های قبلی هم اعمال ‌می‌شود. می‌توانید خیلی از ایمیل‌ها را بلاک کنید، ترجمه کنید، می‌توانید با همان فرمت جی‌میل از نام فرستنده و آدرس ایمیل و غیره پرینت بگیرید، می‌توانید ایمیلی را که اسپم است ریپورت کنید یا ریپورت فیشینگ کنید؛ یعنی اگر ‌می‌خواهند اطلاعات حساب بانکی شما را بردارند و حساب شما را خالی کنند، گوگل از این طریق متوجه ‌شود. حتی ‌می‌توانید بعد از خواندن، آنها را علامت بزیند تا بعداً دوباره بخوانیدشان.

 صفحه ایمیلتان باید مرتب و منظم و پوشه‌بندی‌شده باشد. اگر در پایین ایمیلی که ‌می‌فرستید امضا و یا لوگوی شخصیتان را داشته باشید به شما و سایت و کسب‌وکارتان هویت‌ می‌دهد. هنگام پیوست کردن فایل، لطفاً رعایت کنید که اسم فایل را به‌صورت فارسی و دقیق وارد کنید و سپس Attach کنید. اگر ایمیل رسمی ‌‌ارسال می‌کنید سعی کنید که فونت مناسبی برای آن انتخاب کنید. می‌توانید عکس اضافه کنید و ایموجی بدهید و لینک بدهید. در ارسال ایمیل می‌توانید گزینهScheduled  را تنظیم کنید تا در زمانی که ‌می‌خواهید ایمیل ارسال کنید، اگر ناگهان پشیمان شدید، ‌بتوانید کنسلش کنید و دوباره ویرایش و ارسال کنید. قسمت تنظیمات جی‌میل را ‌می‌توانید شخصی‌سازی کنید و زمینه و قالب مورد دلخواهتان را انتخاب کنید. اینکه کدام پوشه‌ها و کدام ایمیل‌ها بالاتر قرار بگیرند یا اینکه 50 تا ایمیل در یک صفحه برایتان نمایش بدهد یا 100 ایمیل را هم می‌توانید تنظیم کنید. همچنین گزینه Undo را ‌می‌توانید در ثانیه‌های مختلف تنظیم کنید که خیلی به‌دردتان می‌خورد. ایمیل حتی حالت تعطیلات هم دارد، با فعال کردن این گزینه، در مواقعی که نمی‌توانید پاسخ ایمیل‌ها را بدهید، یک متن مشخص می‌نویسید تا هرکس پیام داد، این متن برایش از یک تاریخ معینی ارسال شود.

در قسمت «Accounts and Import» جی‌میل، ‌می‌توانید طوری تنظیم کنید تا دیگر اکانت‌های شما هم در آنجا مدیریت  و پوشش داده شوند، به‌طوری‌که، ارسال و دریافت پیامه‌ها در ان قسمت مدیریت شوند.

یک نکته مهمی‌که وجود دارد اگر سایتی را بالا ‌آوردید، حتماً در همان روز اول برای دامنه‌اش یک جیمیل جداگانه بسازید و یک سیم کارت هم تهیه کنید تا گوگل آنالیتکس و سرچ کنسول و همه ایمیل‌ها را بتوانید با یک سیستم مجزا مدیریت کنید تا اگر روزی خواستید سایت را واگذار کنید یا  بفروشید، مشکلی نداشته باشید، و با خیال راحت جی‌میل و شماره تماسِ سایت را در اختیار خریدار قرار دهید. یکی از کار‌های جالبی که با Accounts and Import می‌توانید در جیمیل انجام دهید این است که برای هر کسب‌وکاری یک ایمیل جدا بسازید و info آن دامنه را روی جی‌میل بندازید و راحت باشید. ایمیل‌های مهم و رسمی‌ را حتماً ذخیره کنید و از آنها پرینت بگیرید تا در آینده اگر نیازتان شد به آن دسترسی داشته باشید.

در هنگام ارسال ایمیل دو گزینه وجود دارد:

1) Cc با این گزینه ‌می‌توان به چند نفر ایمیل ارسال کرد، به‌طوری‌که همه افراد متوجه ‌شوند به چه افرادی ایمیل فرستاده باشند ‌اید، یعنی بقیه هم در جریان ارسال این ایمیل قرار بگیرند.

2) Bcc در این گزینه به چند نفر ایمیل ارسال ‌می‌کنیم، اما هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که به‌غیر از خودش چه افراد دیگری ایمیل دریافت کرده‌اند.

پیوندها و منابع آموزشی

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

من برای وارد کردن بازدیدکننده اولیه تبلیغات کلیکی انجام دادم ولی بعدش بانس به طرز وحشتاناکی بالا رفت. این افزایش بانس طبیعیه؟ کدوم یکی از پارامترها اگه افزایش پیدا کنه بعد از تبلغات کلیکی میگیم کمپین خوب بوده؟ با فرض اینکه سایت محصول محور نیست و صرفا یه سایت محتواییه

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

.میخوام توی حوزه b2b تمرین کمپین رو اجرا کنم.(فروش وب سایت) مخاطب های هدف من رسمی و جدی هستند.رنج سن اونها از 30 تا 50 سال هست.90 درصد اون ها ایمیل ندارن.من فقط شماره هاشون رو دارم.میخوام کمپین اسم ام اس هم اجرا کنم.3 تا 5 هزار اس ام اس. سوال من اینه که توی این شرایط که بیشتر مخاطب ها از ایمیل استفاده نمیکنند، هدف من جمع کردن ایمیل باشه یا که منتظر باشم زنگ بزنن؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

یکی از انواع ایمیل‌ها lead nurturing email هست که معنی لغت به لغتش میشه ایمیل پرورش دهنده سرنخ، سوالی که دارم اینه که من با وجود جستجوهایی که داشتم نتونستم دقیقا بفهمم که این چه نوع ایمیلی هست و در ایران چطور ازش استفاده میشه و تفاوتش با Announcement email چیه؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

لیست سایتها و مطالب که در این درس گفته شد، و گفته شد که لینک به اون لیست داده میشه و خواسته سده بریم مطالعه کنیم، اینجا دیده نمیشه. میشه لطفا اونها رو در اینجا بذارید؟

در `پانزده نوع ایمیل و بیش از 80 روش برای بهتر شدن ایمیل‌های شما` از ایمیلی به عنوان ایمیل انتظار نام برده میشه. من نتونستم دقیقا مفهوم ایمیل انتظار که بعد از ایمیل خوش آمد گویی ارسال میشه رو متوجه بشم. آیا منظور از ایمیل انتظار (expectation) این هستش که محتوای این ایمیل باید انتظار کاربر از ما رو تعیین کنه؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در بخش دیگه ای از مقاله `پانزده نوع ایمیل و بیش از 80 روش برای بهتر شدن ایمیل‌های شما` گفته شده که از کاربران بخواهیم ایمیل ما رو در لیست سفید قرار دهند. آیا این کار واقعا ضروری هستش؟ مگه در حالت پیشفرض در لیست سفید نیستیم؟

`A call to action to whitelist your email address. As your subscribers whitelist your email, it communicate to your email service provider that your emails do not belong in spam.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

ابتدا با بازدیدکنندگان اولیه میزان نرخ تبدیل Conversion Rate را محاسبه کنید. پس از بررسی شرایط و با استفاده از روش‌های توضیح داده شده در ویدئو، شروع به بهبود آن می‌کنیم. پس از بررسی قیف فروش و برطرف کردن مشکلات آن و دلایل ترک مشتری، روش‌های افزایش بازدیدکنندگان را اجرا می‌کنیم.

1-روش‌های زود بازده 2-روش‌های بازدهی میان مدت 3-روش‌های بازدید میان مدت

روش‌هایی که بازدهی آن‌ها از یک دقیقه پس از شروع تا 3 ماه بعد مشاهده می‌شود. تبلیغات کلیکی Pay Per Click، گوگل ادز Google Ads، تبلیغات بنری Display Advertising، تبلیغات پیامکی و مانند آن از همین دسته هستند.

در این ویدئو تبلیغات کلیکی به‌صورت مختصر توضیح داده شده است. در جلسات آینده این موضوع کاملا بررسی می‌شود.

در این ویدئو انواع ایمیل به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

در این ویدئو ریدایرکت کردن ایمیل و دلایل آن توضیح داده شده است.