با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

استراتژی یعنی چی؟

استراتژی یعنی انتخاب گزینه‌ای از بین گزینه‌های موجود و البته انتخاب گزینه‌هایی که نباید سمتشان برویم و اجرایشان بکنیم. جلسه قبل نگاهمان این بود که چه کارهای باید انجام شود و در چه شرایطی می‌توانیم ایمیل را انتخاب کنیم. به تعریف بازاریابی دیجیتال یک گریزی زدیم و انتخاب و استفاده هوشمندانه از ابزارهای موجود را در فضای دیجیتال بیان کردیم. این انتخاب براساس چه مبنای انجام می‌شود. دو سه مدل را هم مثال زدیم. مثلاً درباره تعریف آقای روستا از بازاریابی، ایمیل را در بخش بازارداری و بازاریابی مثال زدیم. برای مثال، اگر در فضای دیجیتال، هدفتان جذب مشتری است و فعلاً در نگه داشتن مشتری کاری انجام نمی‌دهید یا اگر کلاً محصولتان یک‌بارمصرف است، احتمالاً ایمیل برای شما جواب نمی‌دهد، چون ایمیل در فرآیندهای بازارداری بهتر جواب می‌دهد. بعد درمورد مدل دیگری صحبت کردیم. مدلی که براساس رفتار مصرف‌کننده می‌توانیم تشخیص بدهیم که آیا مصرف‌کننده ما ایمیل استفاده می‌کند یا نه. اگر استفاده می‌کند که خب ایمیل مارکتینگ راه‌حل خوبی است. ایمیل مارکتینگ خوب است اما در یک سری حوزه‌ها مصرف‌کننده نهایی یا اندیوزر ما ایمیل را باز نمی‌کند که در این شرایط گفتیم مدل دیگری داریم: مدل تحلیل اینفلوئنسرها.

اینفلوئنسرها را به چهار دسته تقسیم کردیم و درباره‌شان صحبت کردیم. درباره وزن ایمیل مارکتینگ در B2B صحبت کردیم و گفتیم که وزن ایمیل مارکتینگ در آن خیلی پررنگ‌تر و سنگین‌تر است از B2C است درباره این صحبت کردیم که در B2C شما حداقل به یک لیست سنگینی از مخاطبان احتاج دارید. در B2B شاید حتی با ده ایمیل نیز بتوان کار را به سرانجام رساند و به سودآوری رسید. اما در B2C گفتیم که معمولاً open rate ده بیست درصدی در بهترین شرایط داریم و بعد گفتیم که click rate دو سه درصدی داریم که اگر خیلی خوب باشد پنج درصد است. گاهی با یک لیست 500 نفره هم در B2C موفق هستیم، مثلاً در زمانی که Instinkt و Expert را تارگت می‌کنیم تا ایمیل‌های ما را نگاه کنند و بررسی کنند و بعد به مخاطبان خودشان در حوزه B2C  اطلاع دهند. در کسب‌وکارهای B2C حداقل باید یک لیست ده هزار نفری داشته باشیم، اما در برخی از کسب‎وکارها ممکن است که با 5 هزار نفر هم بتوان فعالیت کرد. اگر مبنای کارتان مدل اینفلوئنسر است با دویست سیصد نفر هم می‌توانید ایمیل مارکتینگ انجام دهید.

در جلسات قبلی، درباره ESP یا Email service provider نیز صحبت کردیم و همچنین درباره EMS یا ESP هاست. برخی آن را EMS و برخی دیگر ESP می‌نامند، اما من معمولاً EPS می‌گویم. Email service provider یا Email marketing software که هردو عبارت درست است، یک سری ویژگی دارند؛ مثلاً ویژگی‌هایی مانند Build in Email templates و Drag and drop editor for a new template creation و free image hosting و Social media integration و Integration with popular CMS  دارند. یعنی می‌توانیم با CMS های عمومی مثل وردپرس، Integrate یا پرستاشاپ شویم. همچینین ویژگی دیگری همچون Contact Managment  دارند که با استفاده از آن، می‌توانید لیست‌های ایمیلتان را مرتب ‌کنید. یا با Can Spam Compliance می‌توانید شکایت‌های مربوط به can Spam را در آن پلتفرم‌ها یا ابزارها بررسی کنید. همچنین با استفاده از Autoresponders فرآیندهای Automation  را در بازه‌های زمانی مشخصی تعریف کنید یا براساس trigger ها، به مخاطبانتان ایمیل ارسال کنید. در جلسات گذشته ازUnsubscription rate یا Unsubscribe Rate صحبت کردیم، اینکه نرخ مناسب برای آن تا60 درصد هم عجیب نیست، البته اگر Unsubscribe انجام دهد که معمولاً در B2C سعی می‌کنیم زیر یک درصد نگهش داریم و اگر بالای یک درصد شد باید دلیلش را بررسی کنیم. درباره B2B صحبت کردیم و گفتیم که Unsubscribe Rate حتی یک دهم درصد هم مهم است و اگر یک نفر هم از لیست ما خارج شد باید دلیلش را تحلیل کنیم.

درمورد Complaint Rate توضیحاتی دادیم و گفتیم که  نرخ افرادی است که از ما شکایت می‌کنند. درباره Bounce و Hard Bounce و Soft Bounce گفتیم که درواقع اغلب سرویس‌های ایمیل یا ESPها یا ابزارهای ایمیل مارکتینگ یا EMS ها روی دو سنجه حساس است: اول، Hard Bounce که اگر بیش از یک یا دو درصد باشد، جلوی استفاده شما از ابزارها را می‌گیرد و همین‌طور Complaint Rate که اگر نرخ شکایت‌هایی که از شما شده بیش از یک درصد باشد، معمولاً پنل شما را مسدود می‌کند و از شما Evidence می‌خواهد (درحقیقت باید به آنها ثابت کنید که لیست ایمیل‌تان را از کجا آورده‌اید).

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

برای دریافت ایمیل شما روشهایی را توضیح دادید سوال من این هست ما یک پلتفرم داریم که از ابتدا ایمیل اجباری نبود برای ثبت نام الان اگر از هیچ یک از روش ها شما انتخاب نکنم و کاربر رو مجبور کنم پروفایل خودش رو کامل کنه تا بتونه از پلتفرم استفاده کنه کار اشتباهی هست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سلام چطور ی می تونیم کسب و کار ها را تحلیل کنیم که آیا این کسب و کار نیازمند ایمیل مارکتینگ هست یا خیر؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

EMS مخفف Email Marketing Software و ESP مخفف Email Service Provider است و هردو برای سرویس‌های ارائه دهنده خدمات ارسال ایمیل‌ انبوده استفاده می‌شوند.

برای ایمیل‌های بازاریابی این عدد تا 50% هم قابل پیش بینی است اما به‌صورت معمول و معقول برای ایمیل‌های B2B تا 0.1% درصد و برای B2C تا 1% مناسب است اما دلایل باید بررسی شود.