با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای رایگان دوره را مشاهده کنید.

استراتژی محتوا چیست؟

اگر این کلمه را گوگل کنید نتایج خیلی زیادی به دست می‌آید. روایت‌های خیلی مختلفی از استراتژی محتوا وجود دارد و ما می‌خواهیم یک سری از آنها را ارائه بدهیم.

عده‌ای اعتقاد دارند که استراتژی محتوا یک برنامه است. بله برنامه‌ای است که نوشته می‌شود.

عده‌ای دیگر آن را چشم‌انداز می‌دانند. استراتژی محتوایی چشم‌اندازی است که در آینده می‌خواهیم بدانیم چه کارهایی از نظر محتوایی انجام بدهیم و با انجام این کارها به کجا برسیم.

استراتژی از دید سایت Moz.com:

3 قسمت را می‌توان در استراتژی محتوا از هم تفکیک کرد. 1) خود استراتژی محتوا است که شامل یک سری خط قرمزها و راهنماهای داخلی بیزینس است، مثلاً مدیرعامل شرکت از شما چه چیزی می‌خواهد؟ مدیر بازاریابی چه چیزی می‌خواهد؟ مدیر ارشد بازاریابی که تکالیفی را به‌عنوان استراتژیست محتوا به شما محول می‌کند؛ درحقیقت اینها یک سری guideline دارند.

یک سری عملکردهای تکنیکی هستند که برای تیم محتوا وجود دارند. مثلاً تقویم محتوا چیست؟ عملیات خلق محتوا چیست؟ عملیات توضیع محتوا به چه دردی ‌می‌خورد؟ چرا باید اینها را انجام دهیم؟

پس، استراتژی محتوایی، بازاریابی محتوایی و استراتژی بازاریابی محتوایی هم داریم. استراتژی بازاریابی محتوایی بین استراتژی و بازاریابی قرار می‌گیرد و این‌گونه بیان می‌کند که برای مثال، لحن ما در اینستاگرام باید چطور باشد؟ چه قسمت‌هایی را باید برون‌سپاری کنیم و چه قسمت‌هایی را نکنیم؟

یک روایت دیگر به ارزش سازمان‌ها اشاره دارد. یعنی چی؟ زمانی که من همراه با 4 نفر دیگر یک مشکلی را شناسایی کردم و مشاهده کردم که در اینترنت، فروشگاهی برای فروش مواد لبنی نیست یا هست ولی ضعیف است، یک تیم تشکیل بدهیم تا آن را سروسامان بدهیم، به‌عبارتی یک سازمان. حال، اگر در این سازمان از فرآیندهای کسب‌وکار صحبت کنیم، می‌توان آن را سازمان نامید.

اینک چگونه از این کاری که بلدیم و ارزشمان است کسب درآمد کنیم؟ این می‌شود کسب‌وکار یا استراتژی بازاریابی محتوایی. در نهایت یک سری عملیات انجام می‌دهیم، یک سری تکنیک‌ها به‌کار می‌بریم، مثلاً ویدئو تولید می‌کنیم یا صدا ضبط می‌کنیم و... که این می‌شود بازاریابی محتوایی.

حالا یک قسمت مهمی داخل این تعریف وجود دارد که به نظر من کل استخون‌بندی داستان ما است: «Constant Delivering Values As a profit , in a long run» شما این ارزشی که دارید را باید به‌صورت مداوم و در یک بازۀ زمانی طولانی و با همان کیفیت تحویل مشتری دهید.

روایت آقای مشیرفر از استراتژی محتوا:

منظور از استراتژی محتوا تعریف یک برنامۀ جامع، هم‌خوان با اهداف سازمانی، برای حفظ جریان دائمی ارزش‌آفرینی و تأثیرگذاری بر مخاطب ازطریق محتوا که نمایانگر هویت، برند و شخصیت سازمان باشد است، که باید در تمامی مراحل از «برنامه‌ریزی تا اجرا» توسط «مدیر ارشد محتوا» هدایت، سازماندهی و مدیریت شود.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

سلام ؛ با توجه به اینکه محتوا ممکنه و احتمالا باید ارزش خلق شده توسط سازمان رو تقویت هم بکنه نظرتون در خصوص عبارت زیر چیه :
اینکه در تعریف ` بجای حفظ جریان دائمی` بگیم ` حفظ و تقویت جریان دائمی ارزش آفرینی `
البته شاید این بحث ` تقویت` که عرض کردم داخل عبارت `جریان دائمی` مستتر باشه.
ممنون می شم نظرتون رو بفرمائید. سپاس

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
3483

خلاصه موضوعات ویدئو

برای استراتژی محتوا Content strategy تعاریف مختلفی وجود دارد و هر شخص بر اساس تجربه و حوزه کاری خود تعریفی از آن را ارائه می‌دهد. تعاریف ارائه شده، روایت‌های مختلف از یک موضوع را بیان می‌کند. استراتژی محتوا در اصل یک برنامه است. برنامه‌ای که هدف آن، تحقق اهداف سازمان بوسیله برنامه بازاریابی محتوایی است.

1. استراتژی محتوا Content strategy : راهنماها و خط قرمزهای داخلی کسب و کار که مدیر عامل و یا مدیر بازاریابی CMO آن‌ها را تعیین می‌کنند. 2. بازاریابی محتوایی Content marketing: عملکردهای تکنیکی تیم محتوا مانند تقویم محتوا، عملیات خلق محتوا، عملیات توزیع محتوا 3. استراتژی بازاریابی محتوایی Content marketing strategy: نقطه اشتراک استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی. در این ویدئو استراتژی بازاریابی محتوایی به طور مفصل شرح داده شده است.